Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Renovering af S-tog
Gå ned Sider:[1] 2
Renovering af S-tog
Af milo. 6/01-23, 15:29.
Jeg ser nogle gange en S-togsstamme i det nye design, hvor der vinduerne er lakeret sort, således at det udgør én lang stribe, samt er dørene lakeret lysegrå. Jeg må sige at man har ramt plet, for det er en rigtig god kombination👍
Jeg undrer mig bare over hvorfor destinationsskiltene over dørene ikke er blevet repareret/udskiftet, når nu vognstammerne alligevel var til renovering!
I stedet for destinationsruller kunne der vel installeres LED-displays, som på regionalvognene litra B II og på privatbanemateriellet.

Mvh. milo

Renovering af S-tog
Af anho. 6/01-23, 15:46.
Den udvendige lakering har ikke så meget med al den "fysiske" renovering at gøre. Den foregår typisk i et skur (eller hvad man nu kalder det når det er på længde med en togstamme...) beregnet til formålet, hvorimod resten af renoveringen skal foregå på et decideret værksted.

Så vidt jeg husker - og det er med forbehold, for jeg synes jeg har læst konfliktende informationer forskellige steder - skal sæderne senere ombetrækkes, og rulletavlerne udskiftes med skærme. Men jeg ved ikke hvornår det kommer til at foregå.

Renovering af S-tog
Af Danskjävlar. 7/01-23, 15:58.
Jeg husker at have læst at DSB planlægger at have et nyt system parat til at udskifte rulletavlerne som de vil implementere fra sommeren 2023 af. Men så ved jeg heller ikke mere om det, eller om hvad der kommer til at ske med sæderne.

Renovering af S-tog
Af milo. 19/02-23, 20:31.
Jeg bor selv lige ud til S-toget (Frederikssundbanen) og ser derfor hver dag togene kører forbi. Jeg har bemærket, at der på mange af togene er sat en rød strimmel over destinationskasserne på siden. I realiteten er der derfor intet andet end linjebogstavet på fronten/bagenden, der angiver hvor toget er på vej hen. Service er ikke ligefrem DSB´s spidskompetance.
Man kan jo kun håbe at der kommer gang i renoveringen, men jeg vil se det før jeg tror det.
Jeg ser nogle gange et renoveret S-tog, men det er bestemt ikke ofte, så der kan ikke være tale om ret mannge, i hvert fald endnu.

Mvh.
Milo

Renovering af S-tog
Af Togiudlandet. 19/02-23, 20:43.
Citat fra: milo Dato 19/02-23, 20:31I realiteten er der derfor intet andet end linjebogstavet på fronten/bagenden, der angiver hvor toget er på vej hen. Service er ikke ligefrem DSB´s spidskompetance.

Ganske lavpraktisk, så kunne man jo sætte et papskilt med destinationen i forruden. Det har været praktiseret på busser i årtier, når rulleskiltet ikke var tilstrækkeligt. Det kræver selvfølgelig, at lokoføreren husker at tjekke, at der nu står det rigtige, men det ville være en stor hjælp for passagererne, når perronskiltene så ofte viser "Se destinationen på S-toget".

Renovering af S-tog
Af steenth. 19/02-23, 21:41.
At man ikke har destinationsdisplay på S-tog er en meget gammel forsømmelse, som burde have været gjort noget langt før dem på værkstedet opgav at holde dem i gang. De blev repareret, men det holdt meget kort tid.... Og de har holdt igen med at blinde den nuværende display. Systemet til togviserskærme til perronerne er hellere ikke specielt stabil for tiden...

Det nye design udvendig er første trin i en renovering af S-tog. Der kommer også nye farver indvendig. Forhåbentligt snart kommer den første togsæt ud at kører - jeg har fået at vide den første togsæt skulle være ude i slutning af 2022 - det er vi kommet fordi det tidspunkt.

Ellers er papskiltet kommet i de togsæt, hvor linjebogstav i fronten ikke virker...

Renovering af S-tog
Af thomastog. 20/02-23, 09:44.
Citat fra: milo Dato 19/02-23, 20:31Jeg bor selv lige ud til S-toget (Frederikssundbanen) og ser derfor hver dag togene kører forbi. Jeg har bemærket, at der på mange af togene er sat en rød strimmel over destinationskasserne på siden. ..
Det er vel bedre, end at man kan se et misvisende skilt, som f.eks at der står "Glostrup" over en dør, på et tog mod Køge ?

Kan godt give nogle misforståelser i det centrale afsnit.

Citat fra: milo Dato 19/02-23, 20:31.. I realiteten er der derfor intet andet end linjebogstavet på fronten/bagenden, der angiver hvor toget er på vej hen.
Samt det automatiske højtalerudkald, ved dørene, hver gang dørene åbner, og rute tavlen inde i toget.

Oftest viser skærmen på perronen, det rigtige tog; det hører til sjældenhederne, at det viser noget forkert. Og hvis man er bekymret, kan man jo lytte efter udkald, når dørene åbner, og se på tavlen inde i toget. Man kan jo skifte på næste station, eller køre en station tilbage, hvis man kommer i den gale retning, S-tog kører med en høj frekvens.

Og så er der siden/app'en "Din station".

Renovering af S-tog
Af Trainee. 20/02-23, 19:19.
Citat fra: thomastog Dato 20/02-23, 09:44Og så er der siden/app'en "Din station".
Som dog bygger på samme system/data som tavlerne, og derfor ofte har samme problemer. Der er dog Rejseplanen og pladspaarejsen.dk.

Renovering af S-tog
Af thomastog. 20/02-23, 21:34.
Citat fra: Trainee Dato 20/02-23, 19:19
Citat fra: thomastog Dato 20/02-23, 09:44Og så er der siden/app'en "Din station".
Som dog bygger på samme system/data som tavlerne, og derfor ofte har samme problemer. Der er dog Rejseplanen og pladspaarejsen.dk.
Jeg har ofte oplevet, at "din station" kunne levere korrekt information, når skærme på perronerne var nede.

Derudover mener jeg ikke at Rejseplanen opdateres ofte nok, til at kunne betegnes som "live".

Renovering af S-tog
Af Trainee. 20/02-23, 21:51.
Citat fra: thomastog Dato 20/02-23, 21:34Derudover mener jeg ikke at Rejseplanen opdateres ofte nok, til at kunne betegnes som "live".

Rejseplanen opdateres automatisk i realtid af trafikvirksomhedernes systemer. For statsbanerne kommer realtidsoplysningerne direkte fra Banedanmark. Ligesom med systemerne bag afgangstavlerne på stationerne og Din Station, sker der dog også fejl i disse systemer hos trafikvirksomhederne. Men det er nu engang andre systemer, så man kan jo være heldig at det ene virker når det andet ikke gør. Det er desuden Rejseplanens systemer og data der står for de afgangstavler på stationerne med flere forskellige transportformer, f.eks. bus/tog/metro/letbane.

Du skal dog huske at "refreshe" din rejsesøgning/afgangstavle i app'en.

Renovering af S-tog
Af steenth. 21/02-23, 01:04.
Citat fra: Trainee Dato 20/02-23, 21:51
Citat fra: thomastog Dato 20/02-23, 21:34Derudover mener jeg ikke at Rejseplanen opdateres ofte nok, til at kunne betegnes som "live".

Rejseplanen opdateres automatisk i realtid af trafikvirksomhedernes systemer. For statsbanerne kommer realtidsoplysningerne direkte fra Banedanmark. Ligesom med systemerne bag afgangstavlerne på stationerne og Din Station, sker der dog også fejl i disse systemer hos trafikvirksomhederne. Men det er nu engang andre systemer, så man kan jo være heldig at det ene virker når det andet ikke gør. Det er desuden Rejseplanens systemer og data der står for de afgangstavler på stationerne med flere forskellige transportformer, f.eks. bus/tog/metro/letbane.

Du skal dog huske at "refreshe" din rejsesøgning/afgangstavle i app'en.
DSB tog bliver ikke opdateret direkte fra Banedanmarks systemer. Jeg fik processen gennemgået på tidspunkt, hvor de mange delsystemer gennemgået. Fx er der et system mapper tognummer hos Banedanmark med det som står i rejseplanen. Det fanger de små ændringer i køreplanen, som Banedanmark bruger. Fx hvis et tog omlægges fra at køre via Køge Nord til over Roskilde, så det får et nyt tognummer i fjernstyringen, mens det gamle tognummer stadig bruges i rejseplanen.

Renovering af S-tog
Af Trainee. 21/02-23, 01:30.
Citat fra: steenth Dato 21/02-23, 01:04
Citat fra: Trainee Dato 20/02-23, 21:51
Citat fra: thomastog Dato 20/02-23, 21:34Derudover mener jeg ikke at Rejseplanen opdateres ofte nok, til at kunne betegnes som "live".

Rejseplanen opdateres automatisk i realtid af trafikvirksomhedernes systemer. For statsbanerne kommer realtidsoplysningerne direkte fra Banedanmark. Ligesom med systemerne bag afgangstavlerne på stationerne og Din Station, sker der dog også fejl i disse systemer hos trafikvirksomhederne. Men det er nu engang andre systemer, så man kan jo være heldig at det ene virker når det andet ikke gør. Det er desuden Rejseplanens systemer og data der står for de afgangstavler på stationerne med flere forskellige transportformer, f.eks. bus/tog/metro/letbane.

Du skal dog huske at "refreshe" din rejsesøgning/afgangstavle i app'en.
DSB tog bliver ikke opdateret direkte fra Banedanmarks systemer. Jeg fik processen gennemgået på tidspunkt, hvor de mange delsystemer gennemgået. Fx er der et system mapper tognummer hos Banedanmark med det som står i rejseplanen. Det fanger de små ændringer i køreplanen, som Banedanmark bruger. Fx hvis et tog omlægges fra at køre via Køge Nord til over Roskilde, så det får et nyt tognummer i fjernstyringen, mens det gamle tognummer stadig bruges i rejseplanen.

Jeg synes du i din kommentar modsiger dig selv. Det er nemlig som du (tror jeg) skriver, at realtidsdata fra Banedanmark for en bestemt afgang bliver matchet med plandata fra DSB på Rejseplanen, og på den måde bliver realtidsdataen fra Banedanmark lagt på.

Ergo kommer realtidsdataen direkte fra Banedanmark.

Renovering af S-tog
Af thomastog. 21/02-23, 11:00.
Seneste redigering: 21/02-23, 11:01 af thomastog
Citat fra: Trainee Dato 20/02-23, 21:51
Citat fra: thomastog Dato 20/02-23, 21:34Derudover mener jeg ikke at Rejseplanen opdateres ofte nok, til at kunne betegnes som "live".

Rejseplanen opdateres automatisk i realtid af trafikvirksomhedernes systemer. For statsbanerne kommer realtidsoplysningerne direkte fra Banedanmark. Ligesom med systemerne bag afgangstavlerne på stationerne og Din Station, sker der dog også fejl i disse systemer hos trafikvirksomhederne. ..
"Din station" er udviklet af og vedligeholdes af BaneDK. De må derfor være dem, der bedst kan trække live-data ud af deres egne systemer ;-)

Citat fra: Trainee Dato 20/02-23, 21:51Men det er nu engang andre systemer, så man kan jo være heldig at det ene virker når det andet ikke gør. Det er desuden Rejseplanens systemer og data der står for de afgangstavler på stationerne med flere forskellige transportformer, f.eks. bus/tog/metro/letbane.
Vrøvl, vil du seriøst påstå, at BaneDK's skærme på stationerne henter data fra rejseplanen, der henter data fra BaneDK's systemer ?

Rejseplanen trækker/får data fra BaneDk. Afgangstavler på stationerne ejes og vedligeholdes af BaneDK, og trækker derfor data direkte fra BaneDK's systemer.

Angående rejseplanens data, kan det have ændret sig, men jeg er blevet oplyst at rejseplanen ikke bruger live-data, men opdateres lejlighedsvis via batch-kørsler.

Derfor skulle rejseplanen ikke egne sig til her-og-nu søgninger, når der er akutte problemer.

Men din påstand er altså, at hvis der er aflysninger/omlægninger og jeg kan se det på "din station", så kan jeg straks se/søge samme ændring frem på rejseplanen ?

Renovering af S-tog
Af Trainee. 21/02-23, 11:36.
Citat fra: thomastog Dato 21/02-23, 11:00
Citat fra: Trainee Dato 20/02-23, 21:51
Citat fra: thomastog Dato 20/02-23, 21:34Derudover mener jeg ikke at Rejseplanen opdateres ofte nok, til at kunne betegnes som "live".

Rejseplanen opdateres automatisk i realtid af trafikvirksomhedernes systemer. For statsbanerne kommer realtidsoplysningerne direkte fra Banedanmark. Ligesom med systemerne bag afgangstavlerne på stationerne og Din Station, sker der dog også fejl i disse systemer hos trafikvirksomhederne. ..
"Din station" er udviklet af og vedligeholdes af BaneDK. De må derfor være dem, der bedst kan trække live-data ud af deres egne systemer ;-)


Præcis ligesom det system der sender data til Rejseplanen, som beskrevet.

Citat fra: Trainee Dato 20/02-23, 21:51Men det er nu engang andre systemer, så man kan jo være heldig at det ene virker når det andet ikke gør. Det er desuden Rejseplanens systemer og data der står for de afgangstavler på stationerne med flere forskellige transportformer, f.eks. bus/tog/metro/letbane.
Citat fra: thomastog Dato 21/02-23, 11:00Vrøvl, vil du seriøst påstå, at BaneDK's skærme på stationerne henter data fra rejseplanen, der henter data fra BaneDK's systemer ?

Rejseplanen trækker/får data fra BaneDk. Afgangstavler på stationerne ejes og vedligeholdes af BaneDK, og trækker derfor data direkte fra BaneDK's systemer.

Angående rejseplanens data, kan det have ændret sig, men jeg er blevet oplyst at rejseplanen ikke bruger live-data, men opdateres lejlighedsvis via batch-kørsler.

Derfor skulle rejseplanen ikke egne sig til her-og-nu søgninger, når der er akutte problemer.

Men din påstand er altså, at hvis der er aflysninger/omlægninger og jeg kan se det på "din station", så kan jeg straks se/søge samme ændring frem på rejseplanen ?

Ikke Banedanmarks skærme. Skærmene på stationerne som viser FLERE transportformer. De hedder TUS/DOT-skærme, udviklet i det tidligere Trafikinfo Udviklings Samarbejdet, som nu ligger i DOT. Rejseplanen og Banedanmark er stadig en del af samarbejdet. Det skyldes at Rejseplanen er det eneste system der indeholder data for alle offentlige transportformer, og desuden bygger det på et standardprodukt som er en del af Rejseplansystemet. Du tror sikkert heller ikke på mig når jeg siger at Rejseplansystemet ligger som grundlag for store dele af billetsalg i Danmark, mange udregninger til Rejsekort, og meget, meget mere.

Hvis trafikvirksomhedernes systemer fungerer korrekt, så opdateres Rejseplanen med realtidsdata i realtid. Plandata opdateres manuelt næsten dagligt, men kun hvis trafikvirksomhederne sender nye data. Oftest sender trafikvirksomhederne kun plandata en gang i mellem, som så gælder meget længe, og sender kun igen når det er ved at udløbe eller hvis der er større ændringer. Alt andet opdateres automatisk via realtidsdata i realtid.

S-tog skærmene er desuden DSB's, ikke Banedanmarks.

Renovering af S-tog
Af steenth. 21/02-23, 14:21.
Citat fra: Trainee Dato 21/02-23, 01:30
Citat fra: steenth Dato 21/02-23, 01:04DSB tog bliver ikke opdateret direkte fra Banedanmarks systemer. Jeg fik processen gennemgået på tidspunkt, hvor de mange delsystemer gennemgået. Fx er der et system mapper tognummer hos Banedanmark med det som står i rejseplanen. Det fanger de små ændringer i køreplanen, som Banedanmark bruger. Fx hvis et tog omlægges fra at køre via Køge Nord til over Roskilde, så det får et nyt tognummer i fjernstyringen, mens det gamle tognummer stadig bruges i rejseplanen.

Jeg synes du i din kommentar modsiger dig selv. Det er nemlig som du (tror jeg) skriver, at realtidsdata fra Banedanmark for en bestemt afgang bliver matchet med plandata fra DSB på Rejseplanen, og på den måde bliver realtidsdataen fra Banedanmark lagt på.

Ergo kommer realtidsdataen direkte fra Banedanmark.
Kære Trainee. Det var en projektleder, som arbejde med netop de systemer, som gennemgik det på det møde jeg deltog i. Og fokus var på de DSB og BDK systemer, som ligger før realtidsdata kommer over i rejseplanen. DSB bruger ikke alene data fra Banedanmark, men bruger også positionsangivelse fra GPS i toget, som nogle gang giver forskellig opfattelse hvor toget er. Så det er ikke gætværk men viden jeg giver videre... at DSB forbehandler data inden de sender det videre over i Rejseplanen..

Gå op Sider:[1] 2

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak