Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Genåbning af Hovedgård station
Gå ned Sider:[1] 2 3
Borgere ønsker deres lokale station genåbnet:

https://www.tvsyd.dk/artikel/ny-chance-til-nedlagt-station

Mvh Vestjyden

Genåbning af Hovedgård station
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 6/01-23, 22:39.
Seneste redigering: 6/01-23, 22:42 af Thomas Boberg Nielsen
Citat fra: vestjyden Dato  6/01-23, 22:10Borgere ønsker deres lokale station genåbnet:

https://www.tvsyd.dk/artikel/ny-chance-til-nedlagt-station

Ja, hvor gør borgerne ikke det? Der ligger ikke noget negativt i mit udsagn. Men jeg efterlyser, at de hidtidige rapporter, der beskrev, hvilke stations(gen)åbninger, der burde projekteres og udføres frem for andre, opdateres. Ellers har politikerne ikke et ordentligt beslutningsgrundlag. Hvor lå Hovedgård på ranglisten i de rapporter?

Det er mit indtryk, at de sidste 5-10 år er (gen)åbningerne sket noget tilfældigt, og også uden en overordnet strategi for, hvorledes anlægsomkostningerne fordeles. Endelig synes jeg også, at der udestår en kvalificeret diskussion om de ulemper, man påfører de togrejsende - herunder pendlerne - der får deres rejsetid forlænget i begge retninger pga. ekstra standsninger undervejs. "Problemet" nævnes fra tid til anden. Nogle gane bliver en (gen)åbning ikke til noget pga. rejsetidsforlængelsen. Andre gange forties ulemperne.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Dagens quiz: Hvad er dyreste genåbning til dato? Langeskov? 54 millioner kr.?

Genåbning af Hovedgård station
Af vestjyden. 6/01-23, 22:48.
Seneste redigering: 6/01-23, 22:55 af vestjyden
Kan også læse der er uenighed om hvor mange af- og påstigninger der regnes med. Det skal et oplandsudvalg kigge på...

Mvh Vestjyden

Genåbning af Hovedgård station
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 6/01-23, 23:52.
Seneste redigering: 6/01-23, 23:57 af Thomas Boberg Nielsen
"Hvor lå Hovedgård på ranglisten i de rapporter?"

Den lå på en 57. plads i 2008-rapporten. Af de 56 stationer foran Hovedgård er indtil videre kun tre (gen)åbnet (Langeskov, Hjørring Øst og Jerne (Esbjerg Øst)). Af de 59 stationer efter Hovedgård er indtil videre to genåbnet (Sparkær og Thorsager).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.








Den lå på en 57. plads i 2008-rapporten. Af de 56 stationer foran Hovedgård er indtil videre kun tre (gen)åbnet (Langeskov, Hjørring Øst og Jerne (Esbjerg Øst)). Af de 59 stationer efter Hovedgård er indtil videre to genåbnet (Sparkær og Thorsager).

Og så er der lige Kalundborg Øst også. Den giver så rimelig mening da Novo har en kæmpefabrik lige ved siden af.

Genåbning af Hovedgård station
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 7/01-23, 07:07.
Interessant rapport som vist desværre hidtil er forbigået min opmærksomhed  :-[ - må se at finde frem til den og se om der er kortskitser af de omhandlede standsningssteder.

Rapportens "Kalundborg Øst" (# 32) må være identisk med det nyest åbnede standsningssted af samme navn på strkn. 5 og således også åbnet før Hovedgård St.?

Den samlede rejsetid for alle rejsende, gerne fratrukket den tid undervejs som kan nyttiggøres på anden vis, bør være med når det det afgøres hvilke standsningssteder der bør være.

For eks. ville "Danshøj Fjern" og "Glostrup Fjern" på strkn. 1 nok kunne spare mere rejsetid end de umiddelbart ville koste ekstra fordi der her vil være store lettilgængelige oplande med sporsystemer på tværs og de rejsende der ikke vinder derved sidder alligevel bare på deres flade r.. og har gang i vigtige og/eller underholdende sager på mobilen. Et par minutters længere tid i toget vil ikke tage noget fra dem men spare de andre rejsenærer for meget tid.

Ps. Synes ikke at kunne se en "Roskilde Vest" i tabellen selv om det svjh. viste sig som en god idé da den blev afprøvet i praksis. At lade de pendlere som ikke bor stationsnært henstille deres biler uden for stationsbyerne frem for at køre derind er en idé som bla. ligger til grund for den kommende Favrholm St. på strkn. 820.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  6/01-23, 23:52"Hvor lå Hovedgård på ranglisten i de rapporter?"

Den lå på en 57. plads i 2008-rapporten. Af de 56 stationer foran Hovedgård er indtil videre kun tre (gen)åbnet (Langeskov, Hjørring Øst og Jerne (Esbjerg Øst)). Af de 59 stationer efter Hovedgård er indtil videre to genåbnet (Sparkær og Thorsager).


Der må være 4 før Hovedgård, da Risskov (Strandpark) også er (gen)åbnet.

/ Jan

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  6/01-23, 23:52"Hvor lå Hovedgård på ranglisten i de rapporter?"

Den lå på en 57. plads i 2008-rapporten. Af de 56 stationer foran Hovedgård er indtil videre kun tre (gen)åbnet (Langeskov, Hjørring Øst og Jerne (Esbjerg Øst)). Af de 59 stationer efter Hovedgård er indtil videre to genåbnet (Sparkær og Thorsager).

Jeg ser da også Kalundborg Øst på den liste du poster.. Den er mig bekendt også (gen)åbnet.

Men ved beslutningsgrundlaget af eksempelvis Jerne/ Esbjerg Øst fra bane.dk ser tallet således ud:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Mvh Vestjyden

Citat fra: Per Holm Dato  7/01-23, 07:07..

For eks. ville "Danshøj Fjern" og "Glostrup Fjern" på strkn. 1 nok kunne spare mere rejsetid end de umiddelbart ville koste ekstra fordi der her vil være store lettilgængelige oplande med sporsystemer på tværs ...

Danshøj er udelukkende til omstigning mellem (S-)tog. Med hensyn til opland, bør man nok bemærke at det ikke er muligt at etablere P-plads, eller bus-terminal. Stationen ligger indpakket i beboelse, og kun tilgængelig via små villaveje (hvis man ankommer via asfalt).

Hvordan kan det være, at de forskellige rapporter kommer frem til så utroligt forskellige passagertal? Det underminerer jo egentlig troværdigheden til passagertalsforudsigelser i fremtiden

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato  7/01-23, 14:21Hvordan kan det være, at de forskellige rapporter kommer frem til så utroligt forskellige passagertal? Det underminerer jo egentlig troværdigheden til passagertalsforudsigelser i fremtiden
Det er et rigtigt godt spørgsmål.

Tallene for Jerne station stammer fra Traikstyrelsen, som også har lavet rapporterne om stationsstrukturen.

Der kan måske være anvendt forskellige datagrundlag, forudsætninger eller trafikmodeller.

Men ja, det ville være en god ide med en samlet og grundig opdatering, så beslutninger om nye stationer ikke afhænger af hvem der råber højest...

Citat fra: 1993matias Dato  7/01-23, 14:21Det underminerer jo egentlig troværdigheden til passagertalsforudsigelser i fremtiden

I sidste ende er den slags forudsigelser jo kun gæt. De kan være mere eller mindre velbegrundede og bygge på grundige modeller, men det er bare en anden måde at sige på, at man har skrevet sine antagelser ned.

Da Københavns Letbane skulle besluttes, lavede man nogle prognoser for passagergrundlaget og væksten i både passagerer og indbyggere, der kunne være langs letbanen. De prognoser var blevet overhalet af virkeligheden allerede inden byggeriet var gået i gang.

Jeg håber i hvertfald på at Hovedgaard-Hasselager højhastighedsbanen bliver til noget, først og fremmest fordi at det vil betyde at en masse kapacitet ville kunne blive frigjort henover den gamle bane og være med til at skabe en basis for flere lokaltog. Dertil ville en station i Hovedgaard passe perfekt ind. Hvis den nye højhastighedsbane blev gennemført kunne man med høj sandsynlighed køre tog så ofte som hvert kvarter mellem Aarhus og Horsens via Skanderborg. Og hvis man med det kunne åbne stationer som Hovedgaard og Stilling igen (og gerne flere til) kunne man med lethed skabe et S togs lignende system omkring Aarhus der kunne gøre det langt nemmere for folk at bruge den offentlige transport i regionen.

Citat fra: Danskjävlar Dato  7/01-23, 16:03Jeg håber i hvertfald på at Hovedgaard-Hasselager højhastighedsbanen bliver til noget, først og fremmest fordi at det vil betyde at en masse kapacitet ville kunne blive frigjort henover den gamle bane og være med til at skabe en basis for flere lokaltog. Dertil ville en station i Hovedgaard passe perfekt ind. Hvis den nye højhastighedsbane blev gennemført kunne man med høj sandsynlighed køre tog så ofte som hvert kvarter mellem Aarhus og Horsens via Skanderborg. Og hvis man med det kunne åbne stationer som Hovedgaard og Stilling igen (og gerne flere til) kunne man med lethed skabe et S togs lignende system omkring Aarhus der kunne gøre det langt nemmere for folk at bruge den offentlige transport i regionen.
Med en Samsøforbindelse over Gylling Næs er den halve Horsens - Aarhus højhastighedsbane der allerede.

Gå op Sider:[1] 2 3

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak