Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Hvor mange IC4 - litra MG er der stadig i drift?
Gå ned Sider:[1] 2 3
Jeg talte i dag med en kammerat, og han spurgte mig om hvor mange IC4 tog der er i drift. Dette kunne jeg ikke svare ham nøjagtigt på, men jeg håber at nogen her på forummet kan kaste lys over det.
Der er vist nok tyndet temmelig meget ud i bestanden.

På forhånd tak.

Mvh.
milo

Citat fra: milo Dato  9/01-23, 19:45Der er vist nok tyndet temmelig meget ud i bestanden.
Hvorfor tror du det? DSB har fået vel omkring 2/3 af den oprindelige flåde gjort kørende og deres køreplan er så tilpasset dette antal sammen med hvad de har af EB med dobbeltdækere, IC3, IR4 og Øresundstog. Indtil de nye IC5 kommer kan de jo ikke tage nogen IC4 ud af driften for så vil der jo være løb de simpelthen ikke kan køre permanent.
For alle litra er der regnet med en vis reservekapacitet, baseret på deres driftsstabilitet og for IC4 er denne reserve stadig større end de andre (vil jeg tro).
Jeg har ikke lige tallet på IC4 i drift men det er der nok andre der kan oplyse.
Bottomline er at DSB er nødt til at leve med de sæt de ny har valgt at ombygge/bygge færdig og så holde dem kørende, bl.a. med stumper fra de togsæt de har hygget op.
Alle IC2 er nu historie i Danmark.

Citat fra: milo Dato  9/01-23, 19:45Jeg talte i dag med en kammerat, og han spurgte mig om hvor mange IC4 tog der er i drift. Dette kunne jeg ikke svare ham nøjagtigt på, men jeg håber at nogen her på forummet kan kaste lys over det.
Der er vist nok tyndet temmelig meget ud i bestanden.

Har du kigget her: https://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/tog-i-drift/ ?

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato  9/01-23, 21:15
Citat fra: milo Dato  9/01-23, 19:45Jeg talte i dag med en kammerat, og han spurgte mig om hvor mange IC4 tog der er i drift. Dette kunne jeg ikke svare ham nøjagtigt på, men jeg håber at nogen her på forummet kan kaste lys over det.
Der er vist nok tyndet temmelig meget ud i bestanden.

Har du kigget her: https://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/tog-i-drift/ ?

M.v.h.
Niels

Arh Niels, det er jo snyd at gå direkte til kilden.
Spred nogle rygter.

Fredag eftermiddag i K23 benyttes der 40 IC4 i den planlagt drift og fra april 38, når der frigives IC3'er fra Hamburg-togene med indsættelse af IC1-vogne.

Men antallet af IC4 i drift vil nok gå en del ned de kommende år, simpelthen fordi udrulningen af ETCS tager fart på IC4's hjemmebaner. I 2024 kommer (Aarhus)-Aalborg Lufthavn samt Kalundborg-Roskilde til. Banedanmark vil endda også gerne rulle ud på Esbjerg-(Lunderskov) i 2024.

Anders

Citat fra: Mads Dato  9/01-23, 21:35Arh Niels, det er jo snyd at gå direkte til kilden.
Spred nogle rygter.

Jajaja, jeg véd det godt; men jeg har aldrig været god til hverken sladder eller rygter :P .

Citat fra: Niels Munch Dato  9/01-23, 22:20
Citat fra: Mads Dato  9/01-23, 21:35Arh Niels, det er jo snyd at gå direkte til kilden.
Spred nogle rygter.

Jajaja, jeg véd det godt; men jeg har aldrig været god til hverken sladder eller rygter :P .

Det kunne ellers være blevet til en god lang tråd - som jeg alligevel ville have sprunget over. :)

Citat fra: andersj Dato  9/01-23, 22:18Fredag eftermiddag i K23 benyttes der 40 IC4 i den planlagt drift og fra april 38, når der frigives IC3'er fra Hamburg-togene med indsættelse af IC1-vogne.

Men antallet af IC4 i drift vil nok gå en del ned de kommende år, simpelthen fordi udrulningen af ETCS tager fart på IC4's hjemmebaner. I 2024 kommer (Aarhus)-Aalborg Lufthavn samt Kalundborg-Roskilde til. Banedanmark vil endda også gerne rulle ud på Esbjerg-(Lunderskov) i 2024.

Det giver jo ikke mening at erstatte IC4 med de IC3 der frigives, de IC3 burde netop komme på de strækninger hvor folk mases ind som sild i en tønde, aka, KH - OD.

Citat fra: andersj Dato  9/01-23, 22:18Fredag eftermiddag i K23 benyttes der 40 IC4 i den planlagt drift og fra april 38, når der frigives IC3'er fra Hamburg-togene med indsættelse af IC1-vogne.

At der står MG i TK/TA, betyder blot at tiderne er beregnet efter den litra. Det siger ikke noget om, hvilken litra der reelt benyttes.

Citat fra: andersj Dato  9/01-23, 22:18Men antallet af IC4 i drift vil nok gå en del ned de kommende år, simpelthen fordi udrulningen af ETCS tager fart på IC4's hjemmebaner. I 2024 kommer (Aarhus)-Aalborg Lufthavn samt Kalundborg-Roskilde til. Banedanmark vil endda også gerne rulle ud på Esbjerg-(Lunderskov) i 2024.

Der er vel stadig brug for det samme antal MG, blot andre steder. Der skal vel ikke køres færre tog, når der udrulles ETCS ?

Citat fra: andersj Dato  9/01-23, 22:18Fredag eftermiddag i K23 benyttes der 40 IC4 i den planlagt drift og fra april 38, når der frigives IC3'er fra Hamburg-togene med indsættelse af IC1-vogne.

Men antallet af IC4 i drift vil nok gå en del ned de kommende år, simpelthen fordi udrulningen af ETCS tager fart på IC4's hjemmebaner. I 2024 kommer (Aarhus)-Aalborg Lufthavn samt Kalundborg-Roskilde til. Banedanmark vil endda også gerne rulle ud på Esbjerg-(Lunderskov) i 2024.

ETCS på strækningen Roskilde-Kalundborg bliver næppe i 2024 eller 2025, dertil er projektet i øst for forsinket, som det ser ud nu.

Det er korrekt at strækningen (Lunderskov)-Esbjerg _kan_ overgå til ECTS i slutningen af 2024, men DSB materielsituation gør, at man først forventer at overgå til SP engang i 2026.

Citat fra: Henrik Hansen Dato 10/01-23, 15:47
Citat fra: andersj Dato  9/01-23, 22:18Fredag eftermiddag i K23 benyttes der 40 IC4 i den planlagt drift og fra april 38, når der frigives IC3'er fra Hamburg-togene med indsættelse af IC1-vogne.

Men antallet af IC4 i drift vil nok gå en del ned de kommende år, simpelthen fordi udrulningen af ETCS tager fart på IC4's hjemmebaner. I 2024 kommer (Aarhus)-Aalborg Lufthavn samt Kalundborg-Roskilde til. Banedanmark vil endda også gerne rulle ud på Esbjerg-(Lunderskov) i 2024.

ETCS på strækningen Roskilde-Kalundborg bliver næppe i 2024 eller 2025, dertil er projektet i øst for forsinket, som det ser ud nu.

Det er korrekt at strækningen (Lunderskov)-Esbjerg _kan_ overgå til ECTS i slutningen af 2024, men DSB materielsituation gør, at man først forventer at overgå til SP engang i 2026.
Jeg mener at huske at en kollega fortalte mig, at det ikke tager mere end en dag eller 2 at installere ERTMS i hvert enkelt togsæt. Så det handler om at udnytte at der er mindre trafik i weekenden. De fleste MF er allerede udstyret med de nye system, jeg kender ikke situationen på ER, som primært bruges på strækningen Esbjerg - Middelfart/Fredericia. I værste fald må MG overtage nogle løb som er planlagt med andre litra i en periode.

Citat fra: Petteri Dato 10/01-23, 17:38Jeg mener at huske at en kollega fortalte mig, at det ikke tager mere end en dag eller 2 at installere ERTMS i hvert enkelt togsæt. Så det handler om at udnytte at der er mindre trafik i weekenden. De fleste MF er allerede udstyret med de nye system, jeg kender ikke situationen på ER, som primært bruges på strækningen Esbjerg - Middelfart/Fredericia. I værste fald må MG overtage nogle løb som er planlagt med andre litra i en periode.

Men vel ikke 50 sæt samtidigt ?

Og mht. IC4/MG, kræver det vel også lige en godkendelse, før man går i gang ? Og den tager ikke 2 dage...

Citat fra: thomastog Dato 10/01-23, 19:02Og mht. IC4/MG, kræver det vel også lige en godkendelse, før man går i gang ? Og den tager ikke 2 dage...
Der kommer ikke ERMTS på IC4/MG. De holdes kørende på de strækninger hvor der ikke er ERMTS endnu og fases ud efterhånden som de strækninger omlægges.

Citat fra: FutteV Dato 10/01-23, 03:32
Citat fra: andersj Dato  9/01-23, 22:18Fredag eftermiddag i K23 benyttes der 40 IC4 i den planlagt drift og fra april 38, når der frigives IC3'er fra Hamburg-togene med indsættelse af IC1-vogne.

Men antallet af IC4 i drift vil nok gå en del ned de kommende år, simpelthen fordi udrulningen af ETCS tager fart på IC4's hjemmebaner. I 2024 kommer (Aarhus)-Aalborg Lufthavn samt Kalundborg-Roskilde til. Banedanmark vil endda også gerne rulle ud på Esbjerg-(Lunderskov) i 2024.

Det giver jo ikke mening at erstatte IC4 med de IC3 der frigives, de IC3 burde netop komme på de strækninger hvor folk mases ind som sild i en tønde, aka, KH - OD.
Så er det jo godt at der kører IC4-tog mellem København H og Odense de kan erstatte (skal dog lige siges, at jeg ikke for tiden ved hvilke løb der ændres til april)

Mvh
Lars

Citat fra: Michael Deichmann Dato 10/01-23, 19:15
Citat fra: thomastog Dato 10/01-23, 19:02Og mht. IC4/MG, kræver det vel også lige en godkendelse, før man går i gang ? Og den tager ikke 2 dage...
Der kommer ikke ERMTS på IC4/MG. ..

Det mener jeg heller ikke jeg skrev. Jeg antydede det modsatte, da jeg skrev at det skal godkendes, før man kan begynde at indbygge det.

Gå op Sider:[1] 2 3

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak