Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Sporet tilstand og rejsetiden mellem Aarhus -- Randers -- Aalborg
Sådan af nygerrighed . . .

Er det rigtig forstået, at der i år 2022 skete en række forbedringer mellem Randers og Aarhus, der har øget den maksimalt tilladte hastighed?
Fx nedlæggelsen af 3 overkørsler
(På luftfotos vist på Google Maps kan man p.t. se de nye vejbroer under opførelse)

Stræknings-informationen i TIB-S https://www.bane.dk/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/SR/-/media/6069F81752CD485DB527AF8DC2F2B06F.ashx viser at der kan køres mindst 160 km/t fra km 120,6 (syd for Mundelstrup) op til km 153,8 ved Langå Station. Heraf har 5,8 + 6,1 km hastighedsgrænse på 180 km/t
Jeg gad godt vide hvor meget kortere den mulige køretid er blevet. Jeg tænker at den højere mulige hastighed må give ekstra "luft" i køreplanen til at indhente eventuelle forsinkelser. Men er der nu blevet nok luft i køreplanen til at rejsetiden kan forkortes, uden større reduktion i punktlighed hvad angår ankomsttiderne?

Så vidt jeg kan se på opslag på Rejseplanen, så er DSB's køreplaner for ICLyn ikke ændret til en kortere rejsetid Aalborg-Aarhus, ved køreplan-skiftet i december 2022. Er det muligt at afkorte rejsetiden med fx 10 eller 5 minutter, og bibeholde gode muligheder for at skifte fra og til bus i Randers, Hobro og Aalborg, i de kommende år?
Eller, hvad er der af hindringer for en kortere rejsetid, udover den tilladte hastighed?

Det er lidt et mysterie hvilke løsninger der reelt er valgt mellem Aarhus og Aalborg, da der har været så mange forskellige grundløsning og tilvalgsløsninger i spil på de enkelte delstrækninger (Aarhus-Langå, Langå-Hobro og Hobro-Aalborg) at det ikke er til at finde rundt i hvilke løsninger der i sidste ende blev finansieret. Hobro-Aalborg havde først fået 200 km/t finansieret, hvilket af den røde regering mellem 2011-2015 blev ændret til 160 km/t hvorefter en blå regering mellem 2015-2019 fandt pengene til 200 km/t igen. Så med ETCS skulle det gerne blive muligt at køre op til 200 km/t mellem Aalborg og Hobro, da selve ombygningen af sporene fandt sted i 2020. 

Men i en af undersøgelserne skriver Banedanmark at der kan opnåes en rejsetidsbesparelse på mellem 1-3 minutter mellem Aarhus H og Hobro ved en grundløsning på 180 km/t. Men jeg kan se i TIB, at vi er langt fra den grundløsning med gennemgående 180 km/t mellem Langå og Hobro, kun afbrudt et kort stykke syd for Randers og ved Fårup.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Citat fra: Nikolai_B Dato  9/01-23, 21:41Eller, hvad er der af hindringer for en kortere rejsetid, udover den tilladte hastighed?

Cirka 38 km og omkring 10 - 12 mia. kr i dagens penge.
Her er lidt om idéen https://www.ft.dk/samling/20151/almdel/tru/bilag/373/1662438.pdf


Citat fra: Sporhund Dato  9/01-23, 23:27Cirka 38 km og omkring 10 - 12 mia. kr i dagens penge.
Her er lidt om idéen https://www.ft.dk/samling/20151/almdel/tru/bilag/373/1662438.pdf

Aha, et forslag om at anlægge en genvej fra Randers til Aarhus H, langs motorvej E45, fra en afgrening af den eksisterende bane ca. 2 km syd for Randers station, så man undgår at bygge på blød bund og bygge nye krydsninger af Gudenåen.

Det skulle så forkorte rejsetiden med 6 minutter, da strækningen bliver kortere og hastigheden ensartet høj på 200 km/t på den nye strækning. Er de 6 minutter regnet ift. fartgrænserne i år 2016, og uden ekstra stop for lyntog?

Illustrationen med farve for fartgrænserne er fin.
Citat fra: andersj Dato  9/01-23, 22:44vi er langt fra den grundløsning med gennemgående 180 km/t mellem Langå og Hobro, kun afbrudt et kort stykke syd for Randers og ved Fårup.

Hvad er udfordringen syd for Fårup og ned mod Randers?
Der er overkørsel 360 i km 175,8 (koordinatet 56.503035439321486, 9.91768056859616 https://goo.gl/maps/t8V5SsGnehbdptnL6 eller SDFI-kort ) hvor fartgrænsen er 140 km/t. Skal Folketinget konkret bevilge penge til en ny bro eller tunnel i Bjerregrav Stationsby, før Ovk. 360 kan fjernes?

Hvad er udfordringen for en hastigheds-opgradering op til 180 km/t syd for Ovk. 360 og ned til Randers Station (eller til bygrænsen af Randers, hvor motorvejen krydser jernbanen)? En strækning på 6,8 km med 160 km/t i dag.

Hvor konkrete har projekt-planerne for disse opgraderinger, der har været foreslået tidligere, været?



Citat fra: Nikolai_B Dato 10/01-23, 15:32Illustrationen med farve for fartgrænserne er fin.
Citat fra: andersj Dato  9/01-23, 22:44vi er langt fra den grundløsning med gennemgående 180 km/t mellem Langå og Hobro, kun afbrudt et kort stykke syd for Randers og ved Fårup.

Hvad er udfordringen syd for Fårup og ned mod Randers?
Der er overkørsel 360 i km 175,8 (koordinatet 56.503035439321486, 9.91768056859616 https://goo.gl/maps/t8V5SsGnehbdptnL6 eller SDFI-kort ) hvor fartgrænsen er 140 km/t. Skal Folketinget konkret bevilge penge til en ny bro eller tunnel i Bjerregrav Stationsby, før Ovk. 360 kan fjernes?

Hvad er udfordringen for en hastigheds-opgradering op til 180 km/t syd for Ovk. 360 og ned til Randers Station (eller til bygrænsen af Randers, hvor motorvejen krydser jernbanen)? En strækning på 6,8 km med 160 km/t i dag.

Hvor konkrete har projekt-planerne for disse opgraderinger, der har været foreslået tidligere, været?

Nu har jeg undersøgt det lidt nærmere og det viser sig at beslutningsgrundlaget for hastighedsopgradering Aarhus-Hobro kom for sent til at man kunne nå at udføre det på Langå-Hobro, der blev sporrenoveret i 2018. Beslutningsgrundlaget kom i maj 2017 og nævner at det først vil være muligt at gennemføre hastighedsopgraderingen mellem Hobro og Langå engang efter elektrificering og udrulningen af Signalprogrammet. Så rent praktisk er det udskudt på ubestemt tid.

Dvs. at overkørslen i Bjerregrav Stationsby bliver liggende indtil videre. 

Anders

Citat fra: andersj Dato 11/01-23, 00:19
Citat fra: Nikolai_B Dato 10/01-23, 15:32Illustrationen med farve for fartgrænserne er fin.
Citat fra: andersj Dato  9/01-23, 22:44vi er langt fra den grundløsning med gennemgående 180 km/t mellem Langå og Hobro, kun afbrudt et kort stykke syd for Randers og ved Fårup.

Hvad er udfordringen syd for Fårup og ned mod Randers?
Der er overkørsel 360 i km 175,8 (koordinatet 56.503035439321486, 9.91768056859616 https://goo.gl/maps/t8V5SsGnehbdptnL6 eller SDFI-kort ) hvor fartgrænsen er 140 km/t. Skal Folketinget konkret bevilge penge til en ny bro eller tunnel i Bjerregrav Stationsby, før Ovk. 360 kan fjernes?

Hvad er udfordringen for en hastigheds-opgradering op til 180 km/t syd for Ovk. 360 og ned til Randers Station (eller til bygrænsen af Randers, hvor motorvejen krydser jernbanen)? En strækning på 6,8 km med 160 km/t i dag.

Hvor konkrete har projekt-planerne for disse opgraderinger, der har været foreslået tidligere, været?

Nu har jeg undersøgt det lidt nærmere og det viser sig at beslutningsgrundlaget for hastighedsopgradering Aarhus-Hobro kom for sent til at man kunne nå at udføre det på Langå-Hobro, der blev sporrenoveret i 2018. Beslutningsgrundlaget kom i maj 2017 og nævner at det først vil være muligt at gennemføre hastighedsopgraderingen mellem Hobro og Langå engang efter elektrificering og udrulningen af Signalprogrammet. Så rent praktisk er det udskudt på ubestemt tid.

Dvs. at overkørslen i Bjerregrav Stationsby bliver liggende indtil videre. 

BaneDanmark mener ellers at de er færdige med hastighedsopgraderingen:  https://www.bane.dk/Presse/Pressemeddelelser/Aarhus_Langaa-klar-til-hurtigere-og-klimavenlige-tog

Broen er måske lagt ind under pakken for usikrede overkørsler for at holde budgettet? Overkørslen fremgår heller ikke af elektrificeringsprogrammets bropakker.

Citat fra: andersww Dato 11/01-23, 06:47
Citat fra: andersj Dato 11/01-23, 00:19
Citat fra: Nikolai_B Dato 10/01-23, 15:32Illustrationen med farve for fartgrænserne er fin.
Citat fra: andersj Dato  9/01-23, 22:44vi er langt fra den grundløsning med gennemgående 180 km/t mellem Langå og Hobro, kun afbrudt et kort stykke syd for Randers og ved Fårup.

Hvad er udfordringen syd for Fårup og ned mod Randers?
Der er overkørsel 360 i km 175,8 (koordinatet 56.503035439321486, 9.91768056859616 https://goo.gl/maps/t8V5SsGnehbdptnL6 eller SDFI-kort ) hvor fartgrænsen er 140 km/t. Skal Folketinget konkret bevilge penge til en ny bro eller tunnel i Bjerregrav Stationsby, før Ovk. 360 kan fjernes?

Hvad er udfordringen for en hastigheds-opgradering op til 180 km/t syd for Ovk. 360 og ned til Randers Station (eller til bygrænsen af Randers, hvor motorvejen krydser jernbanen)? En strækning på 6,8 km med 160 km/t i dag.

Hvor konkrete har projekt-planerne for disse opgraderinger, der har været foreslået tidligere, været?

Nu har jeg undersøgt det lidt nærmere og det viser sig at beslutningsgrundlaget for hastighedsopgradering Aarhus-Hobro kom for sent til at man kunne nå at udføre det på Langå-Hobro, der blev sporrenoveret i 2018. Beslutningsgrundlaget kom i maj 2017 og nævner at det først vil være muligt at gennemføre hastighedsopgraderingen mellem Hobro og Langå engang efter elektrificering og udrulningen af Signalprogrammet. Så rent praktisk er det udskudt på ubestemt tid.

Dvs. at overkørslen i Bjerregrav Stationsby bliver liggende indtil videre. 

BaneDanmark mener ellers at de er færdige med hastighedsopgraderingen:  https://www.bane.dk/Presse/Pressemeddelelser/Aarhus_Langaa-klar-til-hurtigere-og-klimavenlige-tog

Broen er måske lagt ind under pakken for usikrede overkørsler for at holde budgettet? Overkørslen fremgår heller ikke af elektrificeringsprogrammets bropakker.

Aarhus-Langå blev udført i 2022 og man kunne derfor nå at planlægge hastighedopgraderingen så den kunne udføres samtidig med sporrenoveringen. Men for Langå-Hobro var det ikke muligt, da den blev sporrenoveret i 2018.
Aalborg-Hobro blev også hastighedsopgraderet under sporrenoveringen i 2020, men der mangler et togkontrolanlæg på strækningen før hastigheden kan sættes op fra 120 km/t.

Anders

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak