Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Odense, Esbjerg, Aalborg - Hamborg 2030
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Svend Dato 18/01-23, 17:26
Citat fra: vestjyden Dato 18/01-23, 16:49Her er det køreplanskoncept der er målsætning om at Esbjerg-Tønder-Hamborg skal indgå i:

https://www.deutschlandtakt.de/

Men ETCS skal også på plads. Det bliver det på den danske side Ultimo 2024.

Jeg har lidt besvær med at finde det omtalte køreplanskoncept Hamburg-Tønder-Esbjerg, men pyt med det.
Har du en ide (eller måske endda viden) om, hvornår den private jernbanestrækning Tønder grænse - Niebüll (ekskl) vil blive forsynet med ETCS/ERTMS level 1 eller 2?

Ifølge kommissionens rapport er det målsætning at Esbjerg-Tønder-Hamborg skal indgå i konceptet. Det andet spørgsmål kan jeg ikke svarer på.

Mvh Vestjyden

Citat fra: Svend Dato 18/01-23, 17:26Har du en ide (eller måske endda viden) om, hvornår den private jernbanestrækning Tønder grænse - Niebüll (ekskl) vil blive forsynet med ETCS/ERTMS level 1 eller 2?
Der skal ske noget inden Arriva afvikler brugen af STM-DK. Der er baliser på strækningen til dansk ATC på overkørsler. Og en de præsentationer, som jeg set Banedanmark har kommet med, kan jeg se i det, der arbejdes med ETCS 1 LS på strækningen.. Og når jeg søger, så der faktisk information om projektet med ETCS på NEG hjemmeside. Og det er også omtalt i dette danske medie, hvor der et billede af en banner med et af Arriva's togsæt, hvor en omtale af det. De vil opnå en højere toghastighed til Tønder...
Mvh
Steen

Odense, Esbjerg, Aalborg - Hamborg 2030
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 18/01-23, 22:53.
Er det forstået ret at der er dansk ATC ved overkørslerne på strkn. 30 Bramming - Tønder Grænse som ellers efter SR bilag 9 ikke har ATC?

Det lyder spøjst. Kan det have noget at gøre med at strækningen nu er den eneste tilbageværende i SR bilag 1 hvor Ribe - Tønder Grænse ikke har overkørselsmærker i bremseafstand?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Odense, Esbjerg, Aalborg - Hamborg 2030
Af steenth. 18/01-23, 23:43.
Seneste redigering: 18/01-23, 23:48 af steenth
Citat fra: Per Holm Dato 18/01-23, 22:53Er det forstået ret at der er dansk ATC ved overkørslerne på strkn. 30 Bramming - Tønder Grænse som ellers efter SR bilag 9 ikke har ATC?
Nej - det er syd for grænsen, hvor de har udlagt de baliser. Jeg vil ikke kalde det ATC, som vi normalt forstå det. De udnytter at de danske tog har ATC istedet for PZB90. Det er tysk krav, at der er et togkontrolsystem ved overkørslerne og normalt styres det via PZB90 udstyr. Det er bare også ATP-baliser til tog med ATC..

Så vist jeg husker - det er mange år siden har være det sidst - så der også en balise ved indkørslen til Niebüll. Inden på Niebüll station kan ikke huske, at der var noget der.

Ellers ligner det at alternativet til ETCS er at de danske tog få STM med PZB90 for at kunne kører på strækningen.

Der er vel også lagt Y-baliser et sted nær udkørslen mod Tønder på Nibøl station?

(Y-baliser fortæller togets ATC, at der ingen ATC er på strækningen. Ellers får man kun lov at køre 40 km/t)

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: vestjyden Dato 18/01-23, 17:39
Citat fra: Svend Dato 18/01-23, 17:26
Citat fra: vestjyden Dato 18/01-23, 16:49Her er det køreplanskoncept der er målsætning om at Esbjerg-Tønder-Hamborg skal indgå i:

https://www.deutschlandtakt.de/

Men ETCS skal også på plads. Det bliver det på den danske side Ultimo 2024.

Jeg har lidt besvær med at finde det omtalte køreplanskoncept Hamburg-Tønder-Esbjerg, men pyt med det.
Har du en ide (eller måske endda viden) om, hvornår den private jernbanestrækning Tønder grænse - Niebüll (ekskl) vil blive forsynet med ETCS/ERTMS level 1 eller 2?

Ifølge kommissionens rapport er det målsætning at Esbjerg-Tønder-Hamborg skal indgå i konceptet. Det andet spørgsmål kan jeg ikke svarer på.

Svaret ligger vist i forordet til rapporten: "Kommissionen fungerer udelukkende som et rådgivende organ og er således
kun bemyndiget til at komme med anbefalinger, som hverken er politisk eller juridisk bindende for regeringerne i henholdsvis Tyskland og Danmark."

Med andre ord - rapporten er et ønskekatalog til forbedringer, som medlemmerne godt kunne tænke sig. Kommissionen er officielt nedsat af den danske hhv det slesvig-holstenske transportministerium, og det er et første skridt til, at det måske engang kan blive til noget, men heller ikke mere end det. Og så er det også sådan i den slags arbejder, at det er lettere at tage fx regionale ønsker med end at afvise dem, da det jo ikke rigtig koster noget, de står der. Så Hamborg-Esbjerg-forbindelsen er formentlig med for at tilgodese vestjyske interesser/den regionale balance både nord og syd for grænsen.

Det betyder så ikke nødvendigvis, at den også er prioriteret i den overordnede planlægning, og så vidt jeg ved, er der da heller ikke nogen, som rigtig har hørt noget til den siden.

Når det er sagt, så er dog grøde i de internationale forbindelser i de her år. De nuværende tog mod Hamborg kører med belægning over 95 procent og DSB skruer kraftigt op for kapaciteten fra både Kbh og Østjylland med flere sæder i de tog, der skal tage over fra IC3'erne. Så jeg kunne godt forestille mig, at når man har fået nye tog, hul igennem til Femern og det har vist sig som en succes, så kunne man begynde at kigge på den her forbindelse. Jeg vil dog tro, at opgradering af den østjyske forbindelse, som rapporten også taler om, står foran i køen.

Ja,det er også derfor jeg bruger ordet målsætning :)

Tænker at grunden til at man ikke har hørt om det et godt stykke tid nu, skyldes at ETCS har ladet vente på sig.

Mvh Vestjyden

Der mangler så også lige kørestrøm.

Citat fra: frederikhk Dato 21/01-23, 09:14Der mangler så også lige kørestrøm.

Der tænkes højst sandsynligt i et batteritog af dem der vælge at køre strækningen, for Bramming-Tønder bliver nok aldrig elektrificeret.

Mvh Vestjyden

Odense, Esbjerg, Aalborg - Hamborg 2030
Af vestjyden. 22/01-23, 13:48.
Seneste redigering: 22/01-23, 13:52 af vestjyden
Citat fra: steenth Dato 18/01-23, 18:27
Citat fra: Svend Dato 18/01-23, 17:26Har du en ide (eller måske endda viden) om, hvornår den private jernbanestrækning Tønder grænse - Niebüll (ekskl) vil blive forsynet med ETCS/ERTMS level 1 eller 2?
Der skal ske noget inden Arriva afvikler brugen af STM-DK. Der er baliser på strækningen til dansk ATC på overkørsler. Og en de præsentationer, som jeg set Banedanmark har kommet med, kan jeg se i det, der arbejdes med ETCS 1 LS på strækningen.. Og når jeg søger, så der faktisk information om projektet med ETCS på NEG hjemmeside. Og det er også omtalt i dette danske medie, hvor der et billede af en banner med et af Arriva's togsæt, hvor en omtale af det. De vil opnå en højere toghastighed til Tønder...
Mvh
Steen

Fandt også lidt her fra JV 2019:

"Allerede næste år regner Ingo Dewald med, at det nye signalsystem er på plads. På grund af den komplicerede, tyske planlov kan hastigheden formentlig først sættes i vejret syd for grænsen i 2023."

https://jv.dk/sydjylland/togtur-mellem-niebull-og-esbjerg-bliver-20-minutter-kortere

Mvh Vestjyden

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak