Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- DSB Skrifttype
DSB Skrifttype
Af Gæst MightyGoosenator. 11/01-23, 09:36.
Hej, jeg leder efter DSB's skrifttype. Har fundet ud af at den er lavet af nogle der hedder Kontrapunkt men kan ikke downloade den nogle steder. Så hvis nogle af jer har den så må i meget gerne sende den. :)

DSB Skrifttype
Af steenth. 11/01-23, 12:07.
Skrifttypen Via er designet specielt til DSB... Så den er ikke tilgængelig for andre...

DSB Skrifttype
Af Administrator Tommy Nilsson, Ringsted. 11/01-23, 15:50.
Citat fra: MightyGoosenator Dato 11/01-23, 09:36Hej, jeg leder efter DSB's skrifttype. Har fundet ud af at den er lavet af nogle der hedder Kontrapunkt men kan ikke downloade den nogle steder. Så hvis nogle af jer har den så må i meget gerne sende den. :)
https://www.kontrapunkt.com/typetester
Er det en af disse?

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

DSB Skrifttype
Af andersj, Aalborg. 11/01-23, 16:24.
Den kunne engang downloades gennem dette link: http://www.dsb.dk/Global/visuel/designguide/typografi.zip

Linket stammer fra en ældre designmanual fra 2012, hvor det blot fremgår at skrifttypen ikke må benyttes af andre virksomheder: https://www.kommunikationsforum.dk/log/multimedia/designmanualdsbgammel.pdf

Anders

DSB Skrifttype
Af Gæst MightyGoosenator. 11/01-23, 16:37.
Citat fra: steenth Dato 11/01-23, 12:07Skrifttypen Via er designet specielt til DSB... Så den er ikke tilgængelig for andre...
En af mine venner fik gravet en Bold version frem. Den hedder Via Office Bold. Jeg kunne dog ikke finde Regular og Italic.

DSB Skrifttype
Af Steff. 11/01-23, 18:03.
Hallo

Jeg kan være aldeles meget i tvivl om hvad du spørger om, da der faktisk har været en temmelig stor del skrifttyper, "Overarkitektens", "British Rail" (tilnærmet) med endnu flere i løbet af årene.

Som svaret af en anden, er den den nu anvendte skrifttype "Via" belagt med restriktioner. Må IKKE anvendes udenfor koncernen og mig bekendt heller ikke til rådighed for download.

Jeg fik - og hundrede andre - en mulighed for på internettet at downloade en skrifttype "Danish_rail" (den med det åbne "g") til brug som en skrifttype i Windows Word docs. Med denne har jeg så skrevet stationsnavne og andet til MJ relaterede ting og farvelagt og forstørret til mit brug. Hvor den ligger ved jeg ikke nu, kunne ikke umiddelbart finde den!!

Ellers er der skriftprøver på Jernbanekilder og der er skrevet en del om disse i bl.a. jernbanemuseets årsskrifter.

Med venlig hilsen

Steff

DSB Skrifttype
Af Steff. 11/01-23, 22:39.
Se denne tråd ovre hos kollegaen, der er måske hjælp at hente:

https://www.sporskiftet.dk/forum/dsbs-skrifttyper?page=1

Bedste hilsener

Steff

DSB Skrifttype
Af Gæst MightyGoosenator. 12/01-23, 08:32.
Citat fra: Steff Dato 11/01-23, 18:03Hallo

Jeg kan være aldeles meget i tvivl om hvad du spørger om, da der faktisk har været en temmelig stor del skrifttyper, "Overarkitektens", "British Rail" (tilnærmet) med endnu flere i løbet af årene.

Som svaret af en anden, er den den nu anvendte skrifttype "Via" belagt med restriktioner. Må IKKE anvendes udenfor koncernen og mig bekendt heller ikke til rådighed for download.

Jeg fik - og hundrede andre - en mulighed for på internettet at downloade en skrifttype "Danish_rail" (den med det åbne "g") til brug som en skrifttype i Windows Word docs. Med denne har jeg så skrevet stationsnavne og andet til MJ relaterede ting og farvelagt og forstørret til mit brug. Hvor den ligger ved jeg ikke nu, kunne ikke umiddelbart finde den!!

Ellers er der skriftprøver på Jernbanekilder og der er skrevet en del om disse i bl.a. jernbanemuseets årsskrifter.

Med venlig hilsen

Steff
Jeg taler om DSB's Via Office skrift som de bruger lige nu. Mangler bare at finde "Via Office Regular" og "Via Office Italic"

DSB Skrifttype
Af Steff. 12/01-23, 09:14.
Via kan jeg ikke hjælpe med, er jo tydeligt belagt med restriktioner.

Ved uretmæssigt at anvende denne svare det jo til, at man privat anvender en andet firmas logo på sine egne skrivelser. Og dermed kunne man/andre jo foranlediges til tro, at skrivelsen kom - i dette tilfælde - fra DSB.
 
Det skal dog siges, at ved lige specielt dette spiller en anden lovgivning ind (EU), hvor der bl.a. er faldet dom over, at modeljernbanefabrikanter gerne må anvende et logo i dette øje med. Dommen hedder populært "Opel dommen", da bilfirmaet ikke ville godkende anvendelsen deres logo på en modelbil. Efter en dom fik modelfirmaet lov til at anvende Opel logoet. Dette gælder så nu for alle modelfabrikanter, at de må anvende et logo i modelmæssigt øjemed.

Hvis det er for dette synes jeg, at du bør henvende dig til DSB om hjælp, det er jo også indirekte reklame for dem.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Gå op Sider:[1]

Lokomotivfabrikker

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak