Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Sentral-Europas største jernbanemuseum ...
Sentral-Europas største jernbanemuseum ...
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 11/01-23, 17:43.
   Det er i hvert fall slik Ungarns jernbanehistoriske park i Budapest presenterer seg selv på sine hjemmesider. Og stort er det, med over 100 lok, motorvogner, vogner og andre enheter fordelt på et 70.000 kvadratmeter stort område. Her er en imponerende samling damplok som dekker et utviklingsspenn fra 1882 til 1958:

   
   Videre er her eksemplarer av første generasjons vrekselstrømslok for 50 Hz, med den uvanlige driftsspenningen 16 kV:</p>

   
   Ungarerne ved Kalman Kándo var jo pionerer i utviklingen av vekselstrømmotorer.

   Da jeg var der sammen med mine to beste venner i september i fjor, fikk vi dessverre ikke sett museets egen NoHab (MÁV M61.001), men MÁV anlegg og vedlikeholds M61.006 (fremdeles driftslok!) var ingen dårlig erstatning:


   Museet byr på kjøretur med svingskive og skiftelok, men høydepunktet var en tur i skikkelig, sovjetisk luksus, en Tsjaika skinnebil:

   
   Bilen hadde tidligere i sin tilværelse vært representasjonsbil for den ungarske presidenten før den ble tjenestevogn for MÁVs generaldirektør.

   Første gang jeg hørte om dette museet, fikk jeg det beskrevet som en samling hensatt jernbanematieriell som bare sto og forfalt i utkanten av Budapest veststasjon. Fremdeles finnes det et ikke uvesentlig antall akutte restaureringsobjekter rundt om på området, men hovedinntrykket er et velholdt museum som satser sterkt på på istandsette og vedlikehholde en stor samlig verdifulle, historiske objekter. Det er godt tilrettelagt for familier, og serveringstilbudet er upåklagelig. Herved anbefalt.

Se resten av våre over 300 bilder fra Ungarns jernbanehistoriske park her!

Gå op Sider:[1]
Indsend billederBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak