Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 6
Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af emc. 13/01-23, 05:31.
Hvilken by skal have det ene stop inden Femern på Kbh-Hamburg hurtigforbindelsen?

https://www.tv2east.dk/sjaelland-og-oeerne/kommuner-kaemper-om-at-faa-station-til-nyt-hoejhastighedstog

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af Svend. 13/01-23, 09:00.
Hvis det er de EuroCity-tog, der vil komme til at køre hver anden time København-Hamburg og omvendt, er der sikkert flere byer på tale (Nykøbing F, Næstved, Ringsted .....). Om Vordinghul kommer med på listen, må tiden vise 🙂

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af LM94. 13/01-23, 12:55.
Citat fra: Svend Dato 13/01-23, 09:00Hvis det er de EuroCity-tog, der vil komme til at køre hver anden time København-Hamburg og omvendt, er der sikkert flere byer på tale (Nykøbing F, Næstved, Ringsted .....). Om Vordinghul kommer med på listen, må tiden vise 🙂

Der er tale om kun et stop, nemlig enten Ringsted, Næstved eller Vordingborg.
Andre kilder, ikke verificeret, nævner noget om at Nykøbing F. får et stop med EC, men det lyder kun som om det er på rygtebørsen.

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af andersj, Aalborg. 13/01-23, 13:38.
Citat fra: LM94 Dato 13/01-23, 12:55
Citat fra: Svend Dato 13/01-23, 09:00Hvis det er de EuroCity-tog, der vil komme til at køre hver anden time København-Hamburg og omvendt, er der sikkert flere byer på tale (Nykøbing F, Næstved, Ringsted .....). Om Vordinghul kommer med på listen, må tiden vise 🙂

Der er tale om kun et stop, nemlig enten Ringsted, Næstved eller Vordingborg.
Andre kilder, ikke verificeret, nævner noget om at Nykøbing F. får et stop med EC, men det lyder kun som om det er på rygtebørsen.

Hvem siger at der kun skal være et stop på Sjælland på de tog, udover borgmesteren i Vordingborg?

Anders

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af larsht, København. 13/01-23, 16:25.
Citat fra: andersj Dato 13/01-23, 13:38
Citat fra: LM94 Dato 13/01-23, 12:55
Citat fra: Svend Dato 13/01-23, 09:00Hvis det er de EuroCity-tog, der vil komme til at køre hver anden time København-Hamburg og omvendt, er der sikkert flere byer på tale (Nykøbing F, Næstved, Ringsted .....). Om Vordinghul kommer med på listen, må tiden vise 🙂

Der er tale om kun et stop, nemlig enten Ringsted, Næstved eller Vordingborg.
Andre kilder, ikke verificeret, nævner noget om at Nykøbing F. får et stop med EC, men det lyder kun som om det er på rygtebørsen.

Hvem siger at der kun skal være et stop på Sjælland på de tog, udover borgmesteren i Vordingborg?
Nok primært passagerer fra København til Tyskland  ;)

Mvh
Lars

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af Svend. 13/01-23, 21:37.
Citat fra: andersj Dato 13/01-23, 13:38
Citat fra: LM94 Dato 13/01-23, 12:55
Citat fra: Svend Dato 13/01-23, 09:00Hvis det er de EuroCity-tog, der vil komme til at køre hver anden time København-Hamburg og omvendt, er der sikkert flere byer på tale (Nykøbing F, Næstved, Ringsted .....). Om Vordinghul kommer med på listen, må tiden vise 🙂

Der er tale om kun et stop, nemlig enten Ringsted, Næstved eller Vordingborg.
Andre kilder, ikke verificeret, nævner noget om at Nykøbing F. får et stop med EC, men det lyder kun som om det er på rygtebørsen.

Hvem siger at der kun skal være et stop på Sjælland på de tog, udover borgmesteren i Vordingborg?

Der er nok nogle, der blander tingene sammen. Der er ikke besluttet noget som helst, hvad angår fremtidige køreplaner ud over (som det ser ud lige nu), at det kommer et togsystem som kører mellem København og Hamburg hver anden time.

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 13/01-23, 22:17.
Hvorfor skulle et gennemgående tog København-Hamburg overhovedet have en standsning undervejs? Hvis det er for at tiltrække flere kunder, må vurderingen jo gå på, at en standsning undervejs kan tiltrække flere kunder end de, der fravælger toget, fordi de ikke gider sidde i et bumletog, der standser alle vegne. Vist nok en diskussion vi har haft mange gange - i sær i det jyske.

Men hvis der nu absolut skal standses et eller sted undervejs, må det vel fordre, at der er et tilbringersystem, der kører foran "lyntoget", samler passagerer op undervejs og "overleverer" dem til "lyntoget" på standsningsstationen. Findes et sådant togsystem, eller kan det etableres inden for en økonomisk fornuftig ramme?

I modsat retning fordres et tilsvarende "system".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Har set et forslag til en køreplan for femern tunellen på kattler.dk, linker den her nedenunder, hvor det hurtigste togsystem foreslået udelukkende stopper i Lübeck undervejs, hvilket jeg synes giver god mening, så kan være det bliver Lübeck, og ikke nogle af de danske byer på denne hurtigrute:

https://kattler.dk/Femern-fra-2029.html

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 13/01-23, 22:38.
Citat fra: Kasdashdfjsah Dato 13/01-23, 22:23Har set et forslag til en køreplan for femern tunellen på kattler.dk, linker den her nedenunder, hvor det hurtigste togsystem foreslået udelukkende stopper i Lübeck undervejs, hvilket jeg synes giver god mening, så kan være det bliver Lübeck, og ikke nogle af de danske byer på denne hurtigrute:

https://kattler.dk/Femern-fra-2029.html

I min verden er der ikke meget "højhastighed" over 200-250 km/t. Men dér er jeg jo tidligere blevet belært om, at jeg er helt forkert på den. Så dét lader vi ligge - i denne omgang.

Til gengæld forstår jeg ikke godskanalerne. 2 pr. time via Femern og 1 pr. time via Lillebælt. Hvorfor skulle et godstog køre via Lillebælt? Vel kun pga. en billigere - meget billigere - kanal?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af TWB. 14/01-23, 05:23.
Citat fra: Kasdashdfjsah Dato 13/01-23, 22:23Har set et forslag til en køreplan for femern tunellen på kattler.dk, linker den her nedenunder, hvor det hurtigste togsystem foreslået udelukkende stopper i Lübeck undervejs, hvilket jeg synes giver god mening, så kan være det bliver Lübeck, og ikke nogle af de danske byer på denne hurtigrute:

https://kattler.dk/Femern-fra-2029.html
Hvorfor stoppe nogen steder undervejs?

Hvis man kun ønsker at jernbanen skal servicere rejsende omkring landets 4-5 største byer - så nøjes med at genere resten af landets befolkning med nybygning, ombygning af strækninger og efterfølgende støj.
Folk skal jo alligevel på arbejde nu på en nedlagt helligdag for at skaffe staten penge.

Men nu er turen København-Hamburg næppe den største pendlerstrækning og rigtig mange bliver skuffet såfremt denne forbindelse ikke har tid til at stoppe 2 min i Ringsted, Næstved og Nykøbing F.

Tænker ikke at køretidsforlængelse på den danske side med 6-8 min. har den helt store betydning.

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af Svend. 14/01-23, 07:40.
Citat fra: TWB Dato 14/01-23, 05:23
Citat fra: Kasdashdfjsah Dato 13/01-23, 22:23Har set et forslag til en køreplan for femern tunellen på kattler.dk, linker den her nedenunder, hvor det hurtigste togsystem foreslået udelukkende stopper i Lübeck undervejs, hvilket jeg synes giver god mening, så kan være det bliver Lübeck, og ikke nogle af de danske byer på denne hurtigrute:

https://kattler.dk/Femern-fra-2029.html
Hvorfor stoppe nogen steder undervejs?

Hvis man kun ønsker at jernbanen skal servicere rejsende omkring landets 4-5 største byer - så nøjes med at genere resten af landets befolkning med nybygning, ombygning af strækninger og efterfølgende støj.
Folk skal jo alligevel på arbejde nu på en nedlagt helligdag for at skaffe staten penge.

Men nu er turen København-Hamburg næppe den største pendlerstrækning og rigtig mange bliver skuffet såfremt denne forbindelse ikke har tid til at stoppe 2 min i Ringsted, Næstved og Nykøbing F.

Tænker ikke at køretidsforlængelse på den danske side med 6-8 min. har den helt store betydning.

Det togsystem der vil køre hver anden time vil nok få standsning på "forskellige steder" undervejs. Så de skal ikke være urolige i Næstved og andre byer, for ikke at få en forbindelse til Hamburg med et direkte tog.
Eventuelle køreplansmæssige overbygninger vil måske komme ...måske i form af fri trafik. Her tror jeg ikke, at borgmesteren i Vordingborg skal være optimistisk, for her vil det nok blive sådan, at eneste sikre stop på en mellemstation bliver Lubeck.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 13/01-23, 22:38
Citat fra: Kasdashdfjsah Dato 13/01-23, 22:23Har set et forslag til en køreplan for femern tunellen på kattler.dk, linker den her nedenunder, hvor det hurtigste togsystem foreslået udelukkende stopper i Lübeck undervejs, hvilket jeg synes giver god mening, så kan være det bliver Lübeck, og ikke nogle af de danske byer på denne hurtigrute:

https://kattler.dk/Femern-fra-2029.html

I min verden er der ikke meget "højhastighed" over 200-250 km/t. Men dér er jeg jo tidligere blevet belært om, at jeg er helt forkert på den. Så dét lader vi ligge - i denne omgang.

Til gengæld forstår jeg ikke godskanalerne. 2 pr. time via Femern og 1 pr. time via Lillebælt. Hvorfor skulle et godstog køre via Lillebælt? Vel kun pga. en billigere - meget billigere - kanal?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kapacitet når kanalerne over Fehmern er optagede?

Mvh. Jens

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 14/01-23, 08:22.
Seneste redigering: 14/01-23, 08:28 af Per Holm
Citat fra: andersj Dato 13/01-23, 13:38Hvem siger at der kun skal være et stop på Sjælland på de tog, udover borgmesteren i Vordingborg?


Med et stop i Ringsted og et i Nykøbing F. (og det er kun den ene af dem der ligger på Sjælland), skulle både Vestsjælland, Fyn, Sydsjælland og Lolland være tilgodeset og så er der lissom også gjort klar til en bane under Kadetrenden.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af TWB. 14/01-23, 09:29.
Citat fra: Svend Dato 14/01-23, 07:40
Citat fra: TWB Dato 14/01-23, 05:23
Citat fra: Kasdashdfjsah Dato 13/01-23, 22:23Har set et forslag til en køreplan for femern tunellen på kattler.dk, linker den her nedenunder, hvor det hurtigste togsystem foreslået udelukkende stopper i Lübeck undervejs, hvilket jeg synes giver god mening, så kan være det bliver Lübeck, og ikke nogle af de danske byer på denne hurtigrute:

https://kattler.dk/Femern-fra-2029.html
Hvorfor stoppe nogen steder undervejs?

Hvis man kun ønsker at jernbanen skal servicere rejsende omkring landets 4-5 største byer - så nøjes med at genere resten af landets befolkning med nybygning, ombygning af strækninger og efterfølgende støj.
Folk skal jo alligevel på arbejde nu på en nedlagt helligdag for at skaffe staten penge.

Men nu er turen København-Hamburg næppe den største pendlerstrækning og rigtig mange bliver skuffet såfremt denne forbindelse ikke har tid til at stoppe 2 min i Ringsted, Næstved og Nykøbing F.

Tænker ikke at køretidsforlængelse på den danske side med 6-8 min. har den helt store betydning.

Det togsystem der vil køre hver anden time vil nok få standsning på "forskellige steder" undervejs. Så de skal ikke være urolige i Næstved og andre byer, for ikke at få en forbindelse til Hamburg med et direkte tog.
Eventuelle køreplansmæssige overbygninger vil måske komme ...måske i form af fri trafik. Her tror jeg ikke, at borgmesteren i Vordingborg skal være optimistisk, for her vil det nok blive sådan, at eneste sikre stop på en mellemstation bliver Lubeck.
Tanken bag at have en direkte forbindelse fra København til Hamburg og tilsvarende fra Aarhus er vel at give en let adgang til udenlandske togforbindelser og tilbyde en nem adfor rejsende udefra til Danmark.

Så med en forkortet rejsetid alene grundet hastighedsopgraderinger på hver side af Femern og en tunnel - så må målet vel være at få så mange til at vælge den rejsemulighed.

Det gør man næppe ved at udelukke en stor del af potentielle rejsende fra Vest- & Sydsjælland og Lolland Falster hvis toget til Hamburg ikke stopper min. Ringsted, Næstved og Nykøbing.

Og hvad har DB af planer for dette tog i det Nordtyske?

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af andersj, Aalborg. 14/01-23, 11:47.
Citat fra: Jens, Fredericia Dato 14/01-23, 08:05
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 13/01-23, 22:38
Citat fra: Kasdashdfjsah Dato 13/01-23, 22:23Har set et forslag til en køreplan for femern tunellen på kattler.dk, linker den her nedenunder, hvor det hurtigste togsystem foreslået udelukkende stopper i Lübeck undervejs, hvilket jeg synes giver god mening, så kan være det bliver Lübeck, og ikke nogle af de danske byer på denne hurtigrute:

https://kattler.dk/Femern-fra-2029.html

I min verden er der ikke meget "højhastighed" over 200-250 km/t. Men dér er jeg jo tidligere blevet belært om, at jeg er helt forkert på den. Så dét lader vi ligge - i denne omgang.

Til gengæld forstår jeg ikke godskanalerne. 2 pr. time via Femern og 1 pr. time via Lillebælt. Hvorfor skulle et godstog køre via Lillebælt? Vel kun pga. en billigere - meget billigere - kanal?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kapacitet når kanalerne over Fehmern er optagede?

Mvh. Jens

Nok mest af alt kapacitet til de godstog der har et ærinde på den gamle strækning. Det bliver lidt en omvej for Carlsbergtoget at skulle omkring Hamburg fordi man har sløjfet godstogskanalen over Storebælt.

Anders

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 6

Jernbanebøger

Den Lille Blå Kat

Den Lille Blå Kat. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak