Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Nye statusrapporter for Signalprogrammet, ser ikke godt ud
Nu er statusrapporterne for sidste halvår udgivet, og det ser slemt ud i Øst, hvor Alstom har store problemer med udviklingen, af systemet. Stor risiko for at planen skrider.

Og Alstom holder selvfølgelig fast i at bruge det type sporskiftedrev, der voldte store problemer i Nykøbing F, og melder om 3 årig horisont, for en løsning  ::)

https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/TRU/bilag/48/index.htm

Nye statusrapporter for Signalprogrammet, ser ikke godt ud
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 19/01-23, 15:54.
Interessant. Kan være at IC4 får lidt længere tid.

Jeg havde håbet at læse lidt nyt om tilpasning af frekvensbånd eller FRMCS  og om Herlev og Carlsberg, alt sammen på S-banen. Men, OK, de ligger uden for Signalprogrammet.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Spørgsmålet er hvornår FRMCS er klar til brug. Og det kræver vel en del ændringer i hvordan teknikken er sat op i toget. Og man skal også have FRMCS klar til brug... samtidig med også GSM-R bruges. Det er de samme frekvenser i 900 Mhz området..

I en af de tidligere rapporter blev det nævnt, at man vil nøjes med at flytte en anden frekvens. Der er reserveret i EU et frekvensbånd til bybaneformål, som ligger tæt på de nuværende frekvenser. Se Europaudvalget i samling 2019-20 Alm.del Bilag 909.

Når man skimmer rapporten - er det kun mig der tænker at Alstom er et dybt inkompetent firma?

Der tegner sig desværre mere og mere en skandale.

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor man indrettede udbuddet på den måde (med forbehold for lovgivning, EU, oa.), at man først skulle levere en teststrækning EFTER at have vundet udbuddet.

Det burde have været omvendt, at man vandt retten til at levere en teststrækning, og så bagefter blev vurderet på hvad man leverede.

Og så skulle der kun have været én leverandør på hele fjernbanen..

Vi kan bare håbe at den afdeling der skal levere Coradia Stream ikke er ligeså dybt inkompetent som signalafdelingen.. Jeg frygter allerede det værste desværre...

Citat fra: mikkelwf Dato 19/01-23, 22:52Jeg forstår virkelig ikke hvorfor man indrettede udbuddet på den måde (med forbehold for lovgivning, EU, oa.), at man først skulle levere en teststrækning EFTER at have vundet udbuddet.

Det burde have været omvendt, at man vandt retten til at levere en teststrækning, og så bagefter blev vurderet på hvad man leverede.

Og så skulle der kun have været én leverandør på hele fjernbanen..

Er der mulighed for at Thales-Strukton kan overtage i Østdanmark? Det forestiller jeg mig da ville være en god grund til at have to leverandører, for ellers kan jeg ikke se hvad det skulle være til for.

Citat fra: mikkelwf Dato 19/01-23, 22:52Vi kan bare håbe at den afdeling der skal levere Coradia Stream ikke er ligeså dybt inkompetent som signalafdelingen.. Jeg frygter allerede det værste desværre...

De danske IC5 kommer til at minde ganske meget om de nederlandske ICNG bortset fra små detaljer som dobbelt- i stedet for enkeltdøre, og indretning. ICNG har haft betydelige forsinkelser - ikke fordi der er noget galt med håndværket eller designet af toget, men software-afdelingen har haft alvorlige problemer som det har taget Alstom lang tid at løse. De er dog netop blevet godkendt til kørsel internt i Nederlandene, så vi kan håbe på at de værste problemer er løst og de relativt smidigt kan idriftsættes her i Danmark.

Alstom har jo en historie med mange ganske glimrende produkter der ikke har haft nævneværdige problemer. Har de mon strakt sig længere end firmaets ressourcer kan klare? For mange projekter på en gang? Er der kommet dårlig projektstyring i nogle af deres foretagender?

Eller måske deres softwarefolk ikke helt har de kompetencer og erfaring det kræver. ERMTS er jo også software.

Citat fra: mikkelwf Dato 19/01-23, 22:52Når man skimmer rapporten - er det kun mig der tænker at Alstom er et dybt inkompetent firma?

Der tegner sig desværre mere og mere en skandale.

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor man indrettede udbuddet på den måde (med forbehold for lovgivning, EU, oa.), at man først skulle levere en teststrækning EFTER at have vundet udbuddet.

Det burde have været omvendt, at man vandt retten til at levere en teststrækning, og så bagefter blev vurderet på hvad man leverede.

Og så skulle der kun have været én leverandør på hele fjernbanen..

Vi kan bare håbe at den afdeling der skal levere Coradia Stream ikke er ligeså dybt inkompetent som signalafdelingen.. Jeg frygter allerede det værste desværre...

Nej, jeg får samme indtryk. Der bliver nok ikke tændt for strømmen på Roskilde-Holbæk som planlagt, som det ser ud nu.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak