Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Finske VR vinder svensk operatørkontrakt med TiB efter SJ
Finske VR vinder svensk operatørkontrakt med TiB efter SJ
Af Niels Munch. 20/01-23, 13:31.
Seneste redigering: 20/01-23, 13:33 af Niels Munch
SVERIGE: De finske statsbaners svenske datterselskab VR Sverige har vundet en kontrakt med Tåg i Bergslagen (TiB) om at drive passagertrafik på ni strækninger, der udgår fra Borlänge og Västeräs. Hermed erstatter VR Sverige SJ, som udtræder af den nuværende kontrakt før tid på grund af coronapandemien.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stadler "KISS" til TiB (grafik: Stadler).
 
SJ's kontrakt skulle løbe i 10 år fra december 2016. 90 % af omsætningen var baseret på rejsetallet, som blev hårdt ramt af pandemien, hvor indtægterne faldt med op til 50 %, mens omkostningerne stort set forblev uændrede. I midten af 2021 påberåbte SJ sig en klausul, der tillod, at kontrakten kunne genforhandles, hvis omstændighederne ændrede sig. Man nåede til enighed om at bringe kontrakten til ophør tre år før tid, hvorefter TiB genudbød kørslen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
TiB Regina-togsæt X54 9068 (ex nr. 068) "Mando Diao" i Västerås, 12.10.2018 (nm). 

TiB's "erstatningskontrakt" (på SKr 3,9 mia.) med VR Sverige løber i 10 år fra den 10. december 2023 med option på yderligere et år.

Uddybende kilde: https://www.railwaygazette.com/passenger/vr-wins-swedish-operating-contract-tendered-after-sj-agreed-early-exit/63366.article .
(Engelsk, fordrer sign-in, registrering er gratis).

Det erindres også, at finske VR Group i juli 2022 har købt Arriva's bus- og tog-aktiviteter i Sverige.

M.v.h.
Niels

Først Øresundstrafikken, nu dette. Hvad er der galt hos SJ?

Finske VR vinder svensk operatørkontrakt med TiB efter SJ
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 20/01-23, 14:00.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 20/01-23, 14:00
Citat fra: RasmusD Dato 20/01-23, 13:58Hvad er der galt hos SJ?


4. Jernbanepakke?

https://www.trafikstyrelsen.dk/arbejdsomraader/jernbanesikkerhed/Vidensdeling-og-netvaerk/Den-4-jernbanepakke

Og nu skal vi så gætte på, hvilke konspirationsteorier du lægger bag eventuelle problemstillinger hos SJ i forhold til EUs 4. Jernbanepakke?

Det må lige være guf for forums vidtløftige tænkere.

Som "Løverne" siger jeg imidlertid: "Jeg er ude".

M.v.h.
Niels
der sikkert bliver slettet af moderator nu .....

Citat fra: Per Holm Dato 20/01-23, 14:004. Jernbanepakke?

https://www.trafikstyrelsen.dk/arbejdsomraader/jernbanesikkerhed/Vidensdeling-og-netvaerk/Den-4-jernbanepakke

Der må du være lidt mere specifik - hvad ved fjerde jernbanepakke skulle få SJ til at smutte fra deres kontrakter?

SJ er ikke DSB. Det svenske jernbanemarked har været liberaliseret/konkurrenceudsat længe. Alt regionaltrafik er i udbud, og når SJ har kørt over Øresund eller kørt TiB, er det fordi de har vundet et offentligt udbud over andre jernbaneselskaber.

Og nu ser vi så for anden gang at SJ ikke er i stand til at leve op til det udbud, de har vundet.

Og derfor undrer jeg mig: hvad er der galt hos SJ?

Citat fra: RasmusD Dato 20/01-23, 17:43Og nu ser vi så for anden gang at SJ ikke er i stand til at leve op til det udbud, de har vundet.

Og derfor undrer jeg mig: hvad er der galt hos SJ?
I dette tilfælde er der vel ikke brug for konspirationer: Formentlig Covid-19 som nævnt i trådstart.

Selvom der er ved at genkomme trafik kan SJ som mange andre virksomheder have svært ved at få personalet tilbage og dermed ikke opfylde sine forpligtelser i henhold til kontrakten.

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak