Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- M1 Metro - meget ukomfortabel kørsel
Er det kun mig som har oplevet, og nogle af togene på M1 Metroen slingrer utrolig meget fra side til side på den udendørs rute fra Dr Byen til Vestamager? Dette på trods af, at skinnerne næsten er helt lige, og hastigheden kun er max 80km/t. Har netop fået svar fra metroselskabet om, at de vil kigge på det, men er som sagt kun engang imellem, og på dele af den førnævnte rute.

Har sjældent kørt på den del af metronetværket, men har oplevet lignende flere gange på vej til og fra Lufthavnen.

Har oplevet det på M3, og især M4 mellem Orientkaj og Østerport.

Ok, har faktisk oplevet det flere steder, men bare mest og værst på M1 udendørs ruten på Amager, nogen som ved hvad det kan skyldes?

Det virker til primært at forekomme ved de høje hastigheder, og så primært på de lige strækninger, i min erfaring. Den eneste undtagelse er på strækningen lige før Øresund Station når man kommer inde fra byen på M2 - her er der tale om et skarpt sving der forceres i lav fart.

Så jeg tænker måske det kan være noget i den her retning? https://en.wikipedia.org/wiki/Hunting_oscillation

En længere afstand mellem akslerne i bogien giver en større modstand mod disse oscillationer, og så vidt jeg husker (kan ikke lige finde belæg for det) kan større hjul også reducere dem. Jeg har dog ikke lige kunnet finde nogen data om metroens akselafstand og hjuldiameter, men jeg kan forestille mig at begge er relativt små.

Gå op Sider:[1]

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak