Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Når tognerder drar til London ... (del 2)
Når tognerder drar til London ... (del 2)
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 23/01-23, 21:06.
... Ja, da finner de det utroligste! Londons i mange år hemmelige undergrunnsbane, postbanen, har en forhistorie som strekker seg helt tilbake til victoriatidens pnaumatiske postbane som var i drift periodevis mellom 1863 og 1874.



Den banen mange av oss kjenner som London Post office Raillway, eller Mail Rail, ble åpnet i 1927 og nedlagt i 2003. Den var antakelig verdens første helautomatiske førerløse jernbane og traffikerte mellom 9 postkontor og jernbanestasjoner 20 meter under gatenivå i London.



Men historien om Postbanen sluttet ikke i 2003. Til glede for alle tognerder - og mange "normale" turister - ble deler av banen gjenåpnet som en del av British Posstal Museum. Små persontog ble anskaffet, og fra 2017 ble banen åpnet for turister:


Jeg kan absolutt anbefale en tur med Postbanen - forutsatt at du får plass i vognene. Jeg med mine 1,87 fikk greit plass, men måler du over 1,90, begynner det nok å bli tvilsomt.

På det gamle driftsområdet på Mount Pleasant er det utstilt flere av de gamle postvognene og andre interessante gjenstander fra den gang Postbanen var et viktig element i Londons postbeforddring.

Du kan se resten av Vegards og mine bilder fra Postbanemuseet ved å klikke her.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak