Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Hvad blev der af Esbjerg Nærbane?
Gå ned Sider:[1] 2 3
Hej. Jeg er nysgerrig... hvad blev der af konceptet "Esbjerg Nærbane"?
Man fik bygget Jerne station, men det virker til, at det hele lidt gik i sig selv?

Er der nogen der kan gøre mig klogere?

https://ugeavisen.dk/esbjerg/kampen-om-naerbanen-fortsaetter

- Thomas

Citat fra: Thom32 Dato 26/01-23, 14:59Hej. Jeg er nysgerrig... hvad blev der af konceptet "Esbjerg Nærbane"?
Man fik bygget Jerne station, men det virker til, at det hele lidt gik i sig selv?

Er der nogen der kan gøre mig klogere?

https://ugeavisen.dk/esbjerg/kampen-om-naerbanen-fortsaetter

- Thomas

Det anbefales at det nye signalsystem er på plads inden der gås videre, og så skal der et ekstra togsæt til...

Mvh Vestjyden

Esbjerg nærbane har fået en hjemmeside, og en kampagne er skudt igang:


https://esbjerg-naerbane.dk/

Mvh Vestjyden

Der optræder nu også reklamer for Esbjerg Nærbane på bypyloner i Varde, Esbjerg og Ribe med det samme slogan med "Skyd genvej med Esbjerg Nærbane".

Med det nuværende tilbud er det dog noget af en tilsnigelse at kalde det en nærbane, og risikerer man så at skyde sig selv i foden? Pga. de enkeltsporede strækninger og sammenhæng med andre togsystemer er problemerne nemlig:
1. I langt de fleste tilfælde er der ca. 15 min. ventetid på Esbjerg Station, når man rejsen går mellem Esbjergs nordlige og sydlige opland. De sammenligninger, der er på hjemmeside, mellem tog og bil undgår også meget behændigt ture via Esbjerg St.

2. Der er ikke tale om halvtimes drift, men to tog i timen med ca. 20-40 min. drift.

3. Afventning på krydsninger nedsætter gennemsnitshastigheden og øger rejsetiden. F.eks. er gennemsnitshastigheden mellem Ribe og Esbjerg 60 km/t.

Der er altså i høj grad plads til forbedringer, hvis man vil have en "rigtig" nærbane. På den nordlige del indføres ERTMS dette forår og på den sydlige del i slutningen af næste år. Forhåbentligt kan man derefter kigge på optimeringer.

Med venlig hilsen
Lars

Enig, etape 2+ med fast halvtimes drift på hele strækningen kræver at ETCS er på plads. Der køres dog allerede 20 min. drift mellem Varde og Esbjerg. Kampagnen køres iøvrigt også i de lokale biografer.

Mvh Vestjyden

Citat fra: LarsJels Dato  1/04-23, 09:14Der optræder nu også reklamer for Esbjerg Nærbane på bypyloner i Varde, Esbjerg og Ribe med det samme slogan med "Skyd genvej med Esbjerg Nærbane".

Med det nuværende tilbud er det dog noget af en tilsnigelse at kalde det en nærbane, og risikerer man så at skyde sig selv i foden? Pga. de enkeltsporede strækninger og sammenhæng med andre togsystemer er problemerne nemlig:
1. I langt de fleste tilfælde er der ca. 15 min. ventetid på Esbjerg Station, når man rejsen går mellem Esbjergs nordlige og sydlige opland. De sammenligninger, der er på hjemmeside, mellem tog og bil undgår også meget behændigt ture via Esbjerg St.

2. Der er ikke tale om halvtimes drift, men to tog i timen med ca. 20-40 min. drift.

3. Afventning på krydsninger nedsætter gennemsnitshastigheden og øger rejsetiden. F.eks. er gennemsnitshastigheden mellem Ribe og Esbjerg 60 km/t.

Der er altså i høj grad plads til forbedringer, hvis man vil have en "rigtig" nærbane. På den nordlige del indføres ERTMS dette forår og på den sydlige del i slutningen af næste år. Forhåbentligt kan man derefter kigge på optimeringer.

Med venlig hilsen
Lars

Spørgsmålet er vel om oplandet nord og syd for Esbjerg kan generere passagerer til mere end de nuværende togsystemer, - det er trods alt ikke Aarhus eller København med tætbyggede forstæder.
Jeg fornemmer, at reklamen mere bringes for at gøre opmærksom på mulighederne.

De sammenlignelige tider mellem tog og bil er heller ikke korrekte, idet f.eks. tiden i tog mellem Oksbøl og Varde er køreplantiden til Varde st., mens tiden i bilen passer med når man passerer by skiltet i Varde. Fortsætter man gennem byen til Varde st. er tiden flere minutter længere end toget !

Mvh.
Poul.

Esbjerg kommune arbejder dog på byudvikling langs banen:

"Nærbaneforbindelsen fra Oksbøl, over Varde og Esbjerg til Ribe er et eksempel på en konkret infrastrukturel indsats, der styrker mobiliteten for storbyregionens befolkning med hurtig, let, sikker og billig transport. Vi vil i den fremtidige planlægning udnytte stationsnære områder til byudvikling. På den måde indgår arealanvendelsen også i storbyregionens langsigtede arbejde med mobilitet."

Mvh Vestjyden

Citat fra: LarsJels Dato  1/04-23, 09:14Der optræder nu også reklamer for Esbjerg Nærbane på bypyloner i Varde, Esbjerg og Ribe med det samme slogan med "Skyd genvej med Esbjerg Nærbane".

Med det nuværende tilbud er det dog noget af en tilsnigelse at kalde det en nærbane, og risikerer man så at skyde sig selv i foden? Pga. de enkeltsporede strækninger og sammenhæng med andre togsystemer er problemerne nemlig:
1. I langt de fleste tilfælde er der ca. 15 min. ventetid på Esbjerg Station, når man rejsen går mellem Esbjergs nordlige og sydlige opland. De sammenligninger, der er på hjemmeside, mellem tog og bil undgår også meget behændigt ture via Esbjerg St.

2. Der er ikke tale om halvtimes drift, men to tog i timen med ca. 20-40 min. drift.

3. Afventning på krydsninger nedsætter gennemsnitshastigheden og øger rejsetiden. F.eks. er gennemsnitshastigheden mellem Ribe og Esbjerg 60 km/t.

Der er altså i høj grad plads til forbedringer, hvis man vil have en "rigtig" nærbane. På den nordlige del indføres ERTMS dette forår og på den sydlige del i slutningen af næste år. Forhåbentligt kan man derefter kigge på optimeringer.

Med venlig hilsen
Lars

Den sydlige del, får først ERTMS medio 2025, dog stadig 1 år før den oprindelige plan.

Der er vist ingen, der har foreslået, at der skal være lokalbanebetjening af Esbjerg-området som i Aarhus og Kbh. Men man kunne måske sammenligne med Aalborg-området, hvor regionaltog nord og syd for Aalborg St. hænger sammen på hverdage, mens man i Esbjerg har et ophold på ca. 15 min. på Esbjerg St., så er det ikke særligt attraktivt at tage toget mellem det nordlige og sydlige opland. Gennemsnitshastigheden Hjørring el. Skørping til Aalborg er også højere på ca. 80 km/t.
Der er ikke 20 min.-drift mellem Varde og Esbjerg, der to tog i timen med 20/40 minutters interval.

Jeps, det er rigtigt, at ERTMS-udrulning syd for Esbjerg står til medio 2025. Beklager.

Der er plads til forbedringer omkring Esbjerg, man kunne også mere positivt sige, at der er et udviklingspotentiale :). Mon ikke en "rigtig" nærbane kan tiltrække flere passagerer? Det fortjener de 100.000 borgere i området.

MVH ; Lars

Citat fra: frederikhk Dato  1/04-23, 12:35
Citat fra: LarsJels Dato  1/04-23, 09:14Der optræder nu også reklamer for Esbjerg Nærbane på bypyloner i Varde, Esbjerg og Ribe med det samme slogan med "Skyd genvej med Esbjerg Nærbane".

Med det nuværende tilbud er det dog noget af en tilsnigelse at kalde det en nærbane, og risikerer man så at skyde sig selv i foden? Pga. de enkeltsporede strækninger og sammenhæng med andre togsystemer er problemerne nemlig:
1. I langt de fleste tilfælde er der ca. 15 min. ventetid på Esbjerg Station, når man rejsen går mellem Esbjergs nordlige og sydlige opland. De sammenligninger, der er på hjemmeside, mellem tog og bil undgår også meget behændigt ture via Esbjerg St.

2. Der er ikke tale om halvtimes drift, men to tog i timen med ca. 20-40 min. drift.

3. Afventning på krydsninger nedsætter gennemsnitshastigheden og øger rejsetiden. F.eks. er gennemsnitshastigheden mellem Ribe og Esbjerg 60 km/t.

Der er altså i høj grad plads til forbedringer, hvis man vil have en "rigtig" nærbane. På den nordlige del indføres ERTMS dette forår og på den sydlige del i slutningen af næste år. Forhåbentligt kan man derefter kigge på optimeringer.

Med venlig hilsen
Lars

Den sydlige del, får først ERTMS medio 2025, dog stadig 1 år før den oprindelige plan.

Måske i forhold til en tidligere plan men vel ikke den oprindelige plan?

Hvad blev der af Esbjerg Nærbane?
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 2/04-23, 15:31.
Citat fra: Time will tell Dato  2/04-23, 12:59
Citat fra: frederikhk Dato  1/04-23, 12:35
Citat fra: LarsJels Dato  1/04-23, 09:14Der optræder nu også reklamer for Esbjerg Nærbane på bypyloner i Varde, Esbjerg og Ribe med det samme slogan med "Skyd genvej med Esbjerg Nærbane".

Med det nuværende tilbud er det dog noget af en tilsnigelse at kalde det en nærbane, og risikerer man så at skyde sig selv i foden? Pga. de enkeltsporede strækninger og sammenhæng med andre togsystemer er problemerne nemlig:
1. I langt de fleste tilfælde er der ca. 15 min. ventetid på Esbjerg Station, når man rejsen går mellem Esbjergs nordlige og sydlige opland. De sammenligninger, der er på hjemmeside, mellem tog og bil undgår også meget behændigt ture via Esbjerg St.

2. Der er ikke tale om halvtimes drift, men to tog i timen med ca. 20-40 min. drift.

3. Afventning på krydsninger nedsætter gennemsnitshastigheden og øger rejsetiden. F.eks. er gennemsnitshastigheden mellem Ribe og Esbjerg 60 km/t.

Der er altså i høj grad plads til forbedringer, hvis man vil have en "rigtig" nærbane. På den nordlige del indføres ERTMS dette forår og på den sydlige del i slutningen af næste år. Forhåbentligt kan man derefter kigge på optimeringer.

Med venlig hilsen
Lars

Den sydlige del, får først ERTMS medio 2025, dog stadig 1 år før den oprindelige plan.

Måske i forhold til en tidligere plan men vel ikke den oprindelige plan?
Citat fra: Time will tell Dato  2/04-23, 12:59
Citat fra: frederikhk Dato  1/04-23, 12:35
Citat fra: LarsJels Dato  1/04-23, 09:14Der optræder nu også reklamer for Esbjerg Nærbane på bypyloner i Varde, Esbjerg og Ribe med det samme slogan med "Skyd genvej med Esbjerg Nærbane".

Med det nuværende tilbud er det dog noget af en tilsnigelse at kalde det en nærbane, og risikerer man så at skyde sig selv i foden? Pga. de enkeltsporede strækninger og sammenhæng med andre togsystemer er problemerne nemlig:
1. I langt de fleste tilfælde er der ca. 15 min. ventetid på Esbjerg Station, når man rejsen går mellem Esbjergs nordlige og sydlige opland. De sammenligninger, der er på hjemmeside, mellem tog og bil undgår også meget behændigt ture via Esbjerg St.

2. Der er ikke tale om halvtimes drift, men to tog i timen med ca. 20-40 min. drift.

3. Afventning på krydsninger nedsætter gennemsnitshastigheden og øger rejsetiden. F.eks. er gennemsnitshastigheden mellem Ribe og Esbjerg 60 km/t.

Der er altså i høj grad plads til forbedringer, hvis man vil have en "rigtig" nærbane. På den nordlige del indføres ERTMS dette forår og på den sydlige del i slutningen af næste år. Forhåbentligt kan man derefter kigge på optimeringer.

Med venlig hilsen
Lars

Den sydlige del, får først ERTMS medio 2025, dog stadig 1 år før den oprindelige plan.

Måske i forhold til en tidligere plan men vel ikke den oprindelige plan?

Dejligt at se fremgangen i vest Danmark, ikke meget udkants Danmark der😄😄

Selvom der åbenbart er en del markedføring i biografen, så er der ikke ret mange der tænker på muligheden for at benytte toget indenfor Esbjergs bygrænse. Ofte ser man folk der spørger efter en bus til bilka inde på busterminalen, selvom der holder et tog lige ved siden af, som kan køre den samme strækning på få minutter - Kontra tiden på knap 1/2 time med bus... Og prisen er tilmed den samme.

Lidt tankevækkende er det også at se toget der kører direkte ud til feks Teknisk skole hver morgen inde fra banegårdden, kommende direkte fra Ribe. Tidligere var det to togsæt der var koblet sammen. I dag er det kun et halvt tomt togsæt. Til gengæld er det ikke til at komme igennem for de mange biler der nu holder og spærrer for hinanden hver morgen og eftermiddag derude. Folk er generelt gået fra at benytte offentlig transport, til nu at køre i egen bil, med de trafikale problemer det giver. Spørgsmålet er så; om det giver bedre mening at satse mere på bilerne, end man allerede gør - Og så spare udgiften til toget? Eller om man mere helhjertet skulle gøre langt mere for den offentlige transport? I dag spilder man pengene, da man reelt favoriserer bilerne - Men køber ineffektiv aflad ved den offentlige transport. Altså man siger et - Men gør reelt noget ganske andet!

Citat fra: Time will tell Dato  2/04-23, 12:59
Citat fra: frederikhk Dato  1/04-23, 12:35
Citat fra: LarsJels Dato  1/04-23, 09:14Der optræder nu også reklamer for Esbjerg Nærbane på bypyloner i Varde, Esbjerg og Ribe med det samme slogan med "Skyd genvej med Esbjerg Nærbane".

Med det nuværende tilbud er det dog noget af en tilsnigelse at kalde det en nærbane, og risikerer man så at skyde sig selv i foden? Pga. de enkeltsporede strækninger og sammenhæng med andre togsystemer er problemerne nemlig:
1. I langt de fleste tilfælde er der ca. 15 min. ventetid på Esbjerg Station, når man rejsen går mellem Esbjergs nordlige og sydlige opland. De sammenligninger, der er på hjemmeside, mellem tog og bil undgår også meget behændigt ture via Esbjerg St.

2. Der er ikke tale om halvtimes drift, men to tog i timen med ca. 20-40 min. drift.

3. Afventning på krydsninger nedsætter gennemsnitshastigheden og øger rejsetiden. F.eks. er gennemsnitshastigheden mellem Ribe og Esbjerg 60 km/t.

Der er altså i høj grad plads til forbedringer, hvis man vil have en "rigtig" nærbane. På den nordlige del indføres ERTMS dette forår og på den sydlige del i slutningen af næste år. Forhåbentligt kan man derefter kigge på optimeringer.

Med venlig hilsen
Lars

Den sydlige del, får først ERTMS medio 2025, dog stadig 1 år før den oprindelige plan.

Måske i forhold til en tidligere plan men vel ikke den oprindelige plan?

Ja det har du ret i. Jeg mente også den tidligere plan.

Hvad blev der af Esbjerg Nærbane?
Af vestjyden. 2/04-23, 17:22.
Seneste redigering: 2/04-23, 17:23 af vestjyden
Citat fra: SEB Dato  2/04-23, 16:34Selvom der åbenbart er en del markedføring i biografen, så er der ikke ret mange der tænker på muligheden for at benytte toget indenfor Esbjergs bygrænse. Ofte ser man folk der spørger efter en bus til bilka inde på busterminalen, selvom der holder et tog lige ved siden af, som kan køre den samme strækning på få minutter - Kontra tiden på knap 1/2 time med bus... Og prisen er tilmed den samme.

Lidt tankevækkende er det også at se toget der kører direkte ud til feks Teknisk skole hver morgen inde fra banegårdden, kommende direkte fra Ribe. Tidligere var det to togsæt der var koblet sammen. I dag er det kun et halvt tomt togsæt. Til gengæld er det ikke til at komme igennem for de mange biler der nu holder og spærrer for hinanden hver morgen og eftermiddag derude. Folk er generelt gået fra at benytte offentlig transport, til nu at køre i egen bil, med de trafikale problemer det giver. Spørgsmålet er så; om det giver bedre mening at satse mere på bilerne, end man allerede gør - Og så spare udgiften til toget? Eller om man mere helhjertet skulle gøre langt mere for den offentlige transport? I dag spilder man pengene, da man reelt favoriserer bilerne - Men køber ineffektiv aflad ved den offentlige transport. Altså man siger et - Men gør reelt noget ganske andet!

Kampagnen synliggøre og informere lokalt om nærbanen, hvilke er med til at øge kendskab til den. Det er mit indtryk at flest ønsker at bruge toget fremfor bussen. Det er propfyldt i toget morgen og eftermiddag, men gerne på andre tidspunkter også. At signalsystemet lader vente på sig, er vist set før. Der kan først gås videre før det er på plads.

Mvh Vestjyden

Hvad blev der af Esbjerg Nærbane?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 2/04-23, 18:36.
Citat fra: SEB Dato  2/04-23, 16:34Ofte ser man folk der spørger efter en bus til Bilka inde på busterminalen, selvom der holder et tog lige ved siden af, som kan køre den samme strækning på få minutter - Kontra tiden på knap 1/2 time med bus... Og prisen er tilmed den samme.


Gjesing St. og Bilka i City Nord ser på Google Maps ikke særligt integrerede ud. Her var nok en opgave i at bringe det hele under samme tag så en indkøbstur kan ske fri for blæst, islag, nedbør og barrierrer fra man træder ind på den hjemlige station til man er tilbage igen.

I Hovedstadsområdet vil man finde flere eksempler på at der til en vis grad er taget fat på at løse denne opgave og i O'ense har Rosengårdscenteret investeret i at bringe den lokale sporvej i tættere kontakt med centeret gennem opførelsen af en "Walk-Way" mellem center og standsningssted.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1] 2 3

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak