Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
Gå ned Sider: 1 ... 14 15 [16]
Citat fra: RasmusD Dato  5/02-26, 22:54
Citat fra: esni Dato  5/02-26, 22:23Jeg havde fået den opfattelse at skift imellem Indusi og andet system krævede at toget holdt stille, men det er måske forkert?

Det er korrekt. Der er ikke lavet nogen grænseflade eller automatisk overgang, som når tog krydser Øresundsbroen.

Er det specifikt for Indusi vs dansk ATC i Padborg, eller gælder det mere generelt mellem Indusi vs "andet system"?

Tyskerne må ihvertfald have styr på hvordan man skifter mellem Indusi og LZB, og der er vel også et par håndfulde grænsepunkter mellem Indusi og ETCS L2 i forbindelse med højhastighedsbanen Leipzig-Erfurt-Bamberg.

Citat fra: Henning Makholm Dato  6/02-26, 23:20Er det specifikt for Indusi vs dansk ATC i Padborg, eller gælder det mere generelt mellem Indusi vs "andet system"?

Tyskerne må ihvertfald have styr på hvordan man skifter mellem Indusi og LZB, og der er vel også et par håndfulde grænsepunkter mellem Indusi og ETCS L2 i forbindelse med højhastighedsbanen Leipzig-Erfurt-Bamberg.

Jeg vil tro det samme har været gældende for grænsen ved Tønder, men jeg ved faktisk ikke om der var ATC der i gamle dage.

Hvad angår Indusi og andre lande, har jeg ingen anelse. Min erfaring begrænser sig til Padborg.

Citat fra: Henning Makholm Dato  6/02-26, 23:20Er det specifikt for Indusi vs dansk ATC i Padborg, eller gælder det mere generelt mellem Indusi vs "andet system"?

Hvis toget har ETCS, så styre ETCS overgangen ved at der er nogle ETCS baliser før og stedet, hvor der skal skiftes togkontrolsystem. Det er blevet indbygget i specifikationer, hvordan man gør det uden at man skal tage hensyn til en masse kombinationer.

Hvis der er ikke er ETCS i toget, så kan overgangen implements for hvert kombination.

Indusi, hvor udstyret nu kaldes PZB, er ret simpel. Der kun 3 begreber, som ikke er nok til at kunne styre en skifte. LZB har funktioner til overgang, når man kører ind og ud af en LZB strækning, som slår Indusi til/fra. Mellem dansk ATC og Indusi er der kun en manuel procedure.

Dansk og svensk ATC har funktioner til overgangen, som stadig bruges af de tog, som ikke ETCS.

Citat fra: steenth Dato  7/02-26, 23:45Hvis toget har ETCS, så styre ETCS overgangen ved at der er nogle ETCS baliser før og stedet, hvor der skal skiftes togkontrolsystem. Det er blevet indbygget i specifikationer, hvordan man gør det uden at man skal tage hensyn til en masse kombinationer.

Og det burde vel så også klare den situation med ComfortJet i Brenner vi kom fra, idet der er ETCS på strækningen Kufstein-Innsbruck-Brenner, dog så vidt jeg forstår som overbygning på ydre signaler der også har PZB.

Citat fra: steenth Dato  7/02-26, 23:45Indusi, hvor udstyret nu kaldes PZB, er ret simpel. Der kun 3 begreber, som ikke er nok til at kunne styre en skifte.

Ja, det er jo mere et forvokset togstopsystem.

Citat fra: steenth Dato  7/02-26, 23:45Mellem dansk ATC og Indusi er der kun en manuel procedure.

Jeg formoder udfordringen er at få tændt for ATC-udstyret på en velordnet måde hvor det ikke går i panik over at toget er i fart og ikke har en kørtilladelse? Der ligger jo ikke Y-baliser til starte op på i Hamborg, så man bare kan køre og vente på den første ATC-information.

Eller er det også nødvendigt udtrykkeligt at slukke for Indusi fordi der er risiko for at udstyr langs sporet på den danske side kan blive aflæst som en Indusi-magnet?

Citat fra: Henning Makholm Dato  8/02-26, 01:42Jeg formoder udfordringen er at få tændt for ATC-udstyret på en velordnet måde hvor det ikke går i panik over at toget er i fart og ikke har en kørtilladelse? Der ligger jo ikke Y-baliser til starte op på i Hamborg, så man bare kan køre og vente på den første ATC-information.

Eller er det også nødvendigt udtrykkeligt at slukke for Indusi fordi der er risiko for at udstyr langs sporet på den danske side kan blive aflæst som en Indusi-magnet?

ATC er helt slukket når PZB er aktiv, og omvendt. Som sagt kan skiftet kun ske, når toget holder stille. På IC3 skal man lukke førerbordet ned og starte det op igen for at vække ATC'en, når PZB har været indkoblet.

DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
Af Henning Makholm. 8/02-26, 12:08.
Seneste redigering: 8/02-26, 12:15 af Henning Makholm
Citat fra: RasmusD Dato  8/02-26, 02:06ATC er helt slukket når PZB er aktiv, og omvendt. Som sagt kan skiftet kun ske, når toget holder stille. På IC3 skal man lukke førerbordet ned og starte det op igen for at vække ATC'en, når PZB har været indkoblet.
Mit ærinde var at forstå den tekniske baggrund for at det er sådan.

Jeg er ikke ude på at råbe "hvor er de dumme, man kunne da bare ..." -- skulle det ved en fejltagelse lyde sådan alligevel, er det et forsøg på at gøre det klart hvad det er for en viden jeg savner.

Citat fra: Henning Makholm Dato  8/02-26, 12:08Jeg er ikke ude på at råbe "hvor er de dumme, man kunne da bare ..." -- skulle det ved en fejltagelse lyde sådan alligevel, er det et forsøg på at gøre det klart hvad det er for en viden jeg savner.

Sådan læste jeg det bestemt ikke, og jeg undskylder hvis mit svar lød irriteret eller gnavent :)

Jeg prøvede mest af alt bare at sige, at på de Tysklandsudrustede IC3'ere er det ene togkontrolanlæg fuldstændig inaktivt, når det andet er aktivt. Og skiftet mellem de to systemer er indrettet på en sådan måde at det umuligt kan gøres i fart (enten fordi førerbordet skal deaktiveres, eller fordi lokomotivføreren skal ind i et skab og dreje nogle kontakter).

Det er markant anderledes end skiftet mellem dansk ATC og svensk ATC, som jo sker "flyvende" mens toget er i fart. Her kan begge systemer være aktive og have indkodet togdata, men det ene system bliver prioriteret over det andet - der så er klar til at overtage ved passage af systemgrænsen. Og der er lavet en grænseflade og et betjeningspanel i toget til let og hurtigt skift mellem systemerne, og deaktivering af det ene eller andet.

Jeg kørte ET, dengang DSB stadig kørte med dem. Men jeg er ikke uddannet til kørsel i Sverige eller på svenske signaler. Så når jeg startede et tog op i Helsingør, der skulle videre til Sverige, skulle jeg deaktivere den svenske ATC når jeg tog førerrummet i brug. Den svenske afløser, der overtog i København, satte så S-ATC'en ind igen og indkodede togdata.

Men danske lokomotivførere, der var uddannet til kørsel i Sverige, måtte gerne lade den svenske ATC være inde og indkode data allerede fra Helsingør. Der var ikke noget problem i at køre ned af Kystbanen mens den svenske ATC lå i "baggrunden".

(Der var dog en lille periode, hvor Banedanmark havde flyttet spormagneterne til neutralsektionen ved Kokkedal, og den nye placering åbenbart forstyrrede baliseantennen til den svenske ATC. Kolleger, der havde forberedt den svenske ATC, blev nødbremset når de passerede - men jeg, der havde deaktiveret den, kørte forbi uden at bemærke noget).

Det meste er beskrevet i Banedanmarks ATC-Instruks: https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/SR/ATC_instruks

Men det handler mest om betjening / regler og ikke så meget om teknikken bag. Måske kan det alligevel give et indtryk af hvordan det foregår.

Citat fra: nrk Dato  4/02-26, 00:10Det ligner at første afgang er lørdag 2. Maj

Første afgange fra både Prag og København bliver 1. maj. Dog således at den tidlige afgang fra København 6:22 (EJ/RJ 383) først starter 2. maj

Citat fra: RasmusD Dato  8/02-26, 14:39Sådan læste jeg det bestemt ikke, og jeg undskylder hvis mit svar lød irriteret eller gnavent :)
Det gjorde det ikke, men det jeg ved jeg af og til bliver misforstået på den måde, så (idet jeg godt kunne se at "det var ikke det jeg spurgte om" kan gå galt) jeg forsøgte her at tage det i opløbet.

Tak fordi du delte af din erfaring.

Gå op Sider: 1 ... 14 15 [16]

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak