Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Hvad blev der af Esbjerg Nærbane?
Gå ned Sider: 1 2 3 [4]
Citat fra: vestjyden Dato  6/02-26, 19:38Bare en tanke herfra...

Kunne det være en idé at synliggøre Esbjerg Nærbane med skilte på stationerne som på S-banen i KBH og O'et på letbanen i Odense?

Særskilt branding generelt, altså i trafikinformation på bl.a. Rejseplanen, afgangstavler etc. tror jeg kunne være gavnligt. Selvom jeg aldrig tror det ville ske i virkeligheden, kunne det f.eks. være "Esbjergs S-tog".

Mine erfaringer siger mig at skinnebåren trafik ofte bliver anset som følgende:
  • Tog (DSB, GoCo, NJ, MJBA, Lokaltog)
  • S-tog
  • Metro
  • Letbane
Det giver rigtig god mening for mig, at der kommer mere og mere skinnebåren trafik til, som folk opfatter som en anden kategori end "tog". Derfor har det længe undret mig, at der ikke bliver gjort mere for at oprette/opretholde branding for de enkelte togsystemer i Danmark. Regionaltog, InterCity, InterCityLyn osv. tror jeg ikke der er mange menige mennesker, der tænker over, hvad forskellen er mellem dem. Men hvis nu Kystbanen f.eks. havde noget branding der gjorde opmærksom på at toget kører så og så ofte, så og så langt ud på natten - eller hvilke andre egenskaber et togsystem måtte have - tror jeg det ville være gavnligt. F.eks. ligesom DOT's A-busser, som man ved er højfrekvente og kører om natten.

Hvad blev der af Esbjerg Nærbane?
Af vestjyden. 9/02-26, 08:56.
Seneste redigering: 9/02-26, 08:57 af vestjyden
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  8/02-26, 09:43

Kunne det være en idé at synliggøre Esbjerg Nærbane med skilte på stationerne som på S-banen i KBH og O'et på letbanen i Odense?
Togene vil jo ikke være 100% dedikerede til nærbanen, så som "visuel identitet" er sagen ikke helt oplagt.
Men når det er sagt, så kunne man ved genudbuddet af trafikken i Midt- og Vestjylland godt indarbejde nogle ting til fordel for Esbjerg Nærbane - herunder tog, der primært skulle køre på Nærbanen (og så inkludere Tønder og andet, der vil give mening). Passagertallene på de forskellige strækninger i Midt- og Vestjylland (og Svendborgbanen), kan godt retfærdiggøre forskellige togtyper og togstørrelser - og kan måske endda også være kommercielt fordelagtigt for kommende bydere.

...hvis det altså mod forventning ville være dén vej, man ville gå.

/Lasse

Hvad med Høje Taastrup og Hjallese? Der er der flere typer forbindelser men dedikeret skilte.

Mvh Vestjyden

Citat fra: vestjyden Dato  9/02-26, 08:56
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  8/02-26, 09:43

Togene vil jo ikke være 100% dedikerede til nærbanen, så som "visuel identitet" er sagen ikke helt oplagt.
Men når det er sagt, så kunne man ved genudbuddet af trafikken i Midt- og Vestjylland godt indarbejde nogle ting til fordel for Esbjerg Nærbane - herunder tog, der primært skulle køre på Nærbanen (og så inkludere Tønder og andet, der vil give mening). Passagertallene på de forskellige strækninger i Midt- og Vestjylland (og Svendborgbanen), kan godt retfærdiggøre forskellige togtyper og togstørrelser - og kan måske endda også være kommercielt fordelagtigt for kommende bydere.

...hvis det altså mod forventning ville være dén vej, man ville gå.

/Lasse

Hvad med Høje Taastrup og Hjallese? Der er der flere typer forbindelser men dedikeret skilte.
Ja, naturligvis. Men hvis der på adgangsvejen både bliver et BDK logo, DSBs logo, GoCollectives logo og et Esbjerg Nærbane logo, begynder det at blive lidt bøvlet. Men det VIL være muligt, at anskaffe materiel, der kan isoleres mere til Esbjerg Nærbane, og så vil det være naturligt at gøre sig de tanker. Men det kræver jo nok, at ikke alle tog bre bliver røde med forskellige klistermærker på.
/Lasse

Skal vi ikke få lavet en egentlig nærbane, inden man oversælger det? Dvs. min. fast halvtimes drift og uden lange ophold på Esbjerg St., ellers nærmer det sig falsk varebetegnelse. (ved godt, jeg gentager mig selv).
Mvh, Lars

Gå op Sider: 1 2 3 [4]
Svenska-lok

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak