Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Sporvogne i Berlin
Sporvogne i Berlin
Af Ottoemil. 26/01-23, 19:56.
God aften i forummet

Som jeg har skrevet om i tidligere indlæg her i forummet, tilbragte jeg i begyndelsen af august 2021 nogle  dage i Berlin og omegn. I det følgende vil jeg vise nogle billeder fra sporvejene i Berlin.
Efter at de sidste Tatra-vogne er taget ud af trafik, er der nu to 'grundtyper' af vogne:
GT6N:  6-akslede vogne, 2,3 m brede, bygget af Adtranz/Bombardier i 1994-2003. Vognene findes både som ensrettede og dobbeltrettede.
Flexcity: 2,4 m brede vogne, bygget af Bombardier fra 2008. Disse vogne findes både som 6- og 8-akslede. Den 8-akslede udgave findes både som ensrettet (type F8E) og dobbeltrettet (type F8Z).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
GT6N-ZR nr. 2208 på linie 68 i Altstadt Köpenick, 2.8.2021.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Interiør af GT6N

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
GT6N nr. 1571 på linie 61s endestation Rahnsdorf/Waldschänke. Herfra er det ca. 1 km spadseretur til S-Bhf Rahnsdorf, hvor Woltersdorfer Strassenbahn har sin vestlige endestation. 3.8.2021.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Woltersdorfer Strassenbahn, motorvogn 28 (Gotha 1959)  ved endestationen Rahnsdorf Bahnhof. 3.8.2021.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Flexcity nr. 8026 og (til højre) en F8Z ved stoppestedet Hauptbahnhof. 3.8.2021

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Flexcity nr. 9137, på linie M10 ved stoppestedet Nordbahnhof, 3.8.2021.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Flexcity nr. 9129 og 2 stk. GT6N i dobbelttraktion, Hackescher Markt, 4.8.2021

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Flexcity 9104 på linie M10s  endestation Warschauer Strasse med U-banestationen Warschauer Strasse til venstre. Tårnene til højre er Oberbaumbrücke. 4.8.2021.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Flexcity nr. 9042 ved stoppestedet Hufelandstrasse, 5.8.2021.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Interiør af Flexcity

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
GT6N nr. 2234 på linie 68s endestation Alt-Schmöckwitz, 4.8.2021.

v.h.
Ottoemil

Sporvogne i Berlin
Af Niels Munch. 26/01-23, 21:41.
Hej Ottoemil,

Mange tak for gode billeder fra en spændende by!


Bombardier Flexity Berlin prototype F8Z nr. 9001 på InnoTrans, Berlin 24.09.2008 (nm). Tidligere vist *her*.

Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i Berlin
Af Ottoemil. 16/02-23, 21:47.
Godaften i forummet

Jeg var ved at skanne nogle negativer, og deriblandt var dette billede fra en tur til Berlin i 1989, som jeg bringer her i Berlin-tråden, selv om det vel hører hjemme i historisk forum.
Det er et 4-akslertog på linie 82 i Wilminenhofstrasse i bydelem Oberschöneweide. Jernbanesporet ved siden af gaden er Industriebahn Oberschöneweide, som nu er nedlagt.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

v.h.
Ottoemil

Sporvogne i Berlin
Af Niels Munch. 18/04-23, 20:18.
Seneste redigering: 18/04-23, 20:22 af Niels Munch
Efter sporvejene i Berlin definitivt har skilt sig af med de sidste TATRA-vogne, har man med god samvittighed og ro i sjælen kunnet omstillet driftsspændingen fra 600V til 750V DC.

Dette skete primo april over 2 nætter og uden driftsafbrydelser, men efter en vellykket "generalprøve" en nat i marts på den isolerede Köpenick-sporvej - og 3 års forudgående planlægning.


MAN/AEG GT6N 94 nr. 1054 på linie M6 mod Hackescher Markt, Alexanderplatz 23.06.2008 (nm, tidligere vist *her*).

Der skulle "pilles lidt" i MAN/AEG GT6-vognene, medens Flexity Berlin-vognene var forberedt for omstillingen. I de faste anlæg har man modificeret mere end 60 ensrettere og 139 transformere.

Kilde: https://www.railwaygazette.com/light-rail-and-tram/berlin-tram-network-ups-the-voltage/63940.article .

M.v.h.
Niels


Sporvogne i Berlin
Af mlarsen. 18/04-23, 20:36.
Citat fra: Niels Munch Dato 18/04-23, 20:18Dette skete primo april over 2 nætter og uden driftsafbrydelser, men efter en vellykket "generalprøve" en nat i marts på den isolerede Köpenick-sporvej - og 3 års forudgående planlægning.

Bent Flyvbjerg (professor ved Oxford og det hjemlige IT Universitet) siger at man skal "tænke langsomt og handle hurtigt", dvs. planlægge grundigt og udføre arbejdet kvikt. Det her må være et godt eksempel!

Sporvogne i Berlin
Af Niels Munch. 18/04-23, 20:50.
Citat fra: mlarsen Dato 18/04-23, 20:36Bent Flyvbjerg (professor ved Oxford og det hjemlige IT Universitet) siger at man skal "tænke langsomt og handle hurtigt", dvs. planlægge grundigt og udføre arbejdet kvikt. Det her må være et godt eksempel!

Kloge ord; mit eget motto var "planlægning er det halve arbejde", og så meddelte jeg min huuustru, at nu havde jeg planlagt, og så kunne hun arbejde (det kan dog ikke anbefales).

Sporvogne i Berlin
Af Thorfinn. 23/04-23, 16:34.
Citat fra: Ottoemil Dato 16/02-23, 21:47Jeg var ved at skanne nogle negativer, og deriblandt var dette billede fra en tur til Berlin i 1989, ....
v.h.
Ottoemil

Tak for billedet. Jeg fik med det samme svovllugten fra brunkullen og trabantens udstødning i næsen (Føj det var tider).
Skinnerne må være dem som blev benyttet til kultbog til kraftværkerne Rummelsberg/Klingenberg som før 45 fik stenkul fra Slesien

Sporvogne i Berlin
Af mss. 26/04-23, 15:36.
Dejlige billeder fra min yndlingsby Ottoemil!  ;D

Citat fra: Ottoemil Dato 26/01-23, 19:56Flexcity: 2,4 m brede vogne, bygget af Bombardier fra 2008. Disse vogne findes både som 6- og 8-akslede. Den 8-akslede udgave findes både som ensrettet (type F8E) og dobbeltrettet (type F8Z).

Flexity (uden c) var oprindeligt tænkt leveret i fire udgaver, F6E, F8E, F6Z og F8Z. Men af den 6-akslede envejsvogn blev der kun leveret en prototype, F6E 3001 som jeg havde held med at fotografere på Alexanderplatz i 2012:



Den er siden ombygget til en almindelig F8E 8026, som jeg pudsigt nok fik fotograferet i flot reklamebemaling i både 2014 og 2015. Her er den i 2015 nær Hackescher Markt:


Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Gå op Sider:[1]
Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak