Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Hovedstadens Letbane i Glostrup, Rødovre og Herlev i dag
Godaften i forummet.
Her er et par billeder fra Hovedstadens Letbane i dag.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Glostrup Station.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Nordre Ringvej ved Glostrup Hospital Rigshospitalet, set mod syd.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   
Nordre Ringvej ved krydset med Gl. Landevej, set mod nord.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Rødovre Nord, set mod nord.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Herlev Syd, set mod nord.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Herlev Ringvej ved Herlev Hospital, set mod nord.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Broen, som fører Ringvejen over S-banen i Herlev, set mod nord med Herlev Hospital i baggrunden. Det kommende sporvognsstoppested
kommer til at ligge i midten af vejen, hvor teltene står.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Herlev Ringvej ved Frederikssundsvej-krydset, set mod nord. Midt i billedet, cirka hvor de to lastbiler holder side om side, kommer stoppestedet
Herlev Bymidte til at ligge.   

v.h.
Ottoemil

Hej Ottoemil,

Fornemt, du altid er 'klar i hullerne' når vejret viser sig fra sin pæne side!

Bedste hilsener & tak for opfølgningen på Letbanen
Niels


Citat fra: Ottoemil Dato 27/01-23, 22:36Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Rødovre Nord, set mod nord.
Spændende linieføring. Det ser ud som om der skal kunne drejes til venstre der henne i krydset, men hvorfor?

Hovedstadens Letbane i Glostrup, Rødovre og Herlev i dag
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 28/01-23, 00:31.
Seneste redigering: 28/01-23, 00:37 af Per Holm
Citat fra: Michael Deichmann Dato 28/01-23, 00:24Det ser ud som om der skal kunne drejes til venstre der henne i krydset, men hvorfor?

Til og fra CMC

https://www.gleisplanweb.eu/show.php?Map=Kopenhagen&Index=1&Height=1350&Width=681

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

OK, det var ogsåmin tanke, jeg mente bare ikke det var der og den tegning du henviser til savnede jeg på deres hjemmeside.

Tak.

Citat fra: Per Holm Dato 28/01-23, 00:31
Citat fra: Michael Deichmann Dato 28/01-23, 00:24Det ser ud som om der skal kunne drejes til venstre der henne i krydset, men hvorfor?

Til og fra CMC

https://www.gleisplanweb.eu/show.php?Map=Kopenhagen&Index=1&Height=1350&Width=681

Undrer mig meget over de få sporskifter. Går der noget galt et sted er det meget lange stræk med enkeltspor. Men selvfølgelig også mindre vedligehold. Men undrer mig mellem Buddinge og lyngby. Der er sporskifter 2 steder. Men begge samme retning. Altså nordgående kan du køre fra venstre spor til højre 2 steder, men ingen steder modsat vej? burde de ikke næsten altid være i par? Når man nyanlægger hvert fald.

Hovedstadens Letbane i Glostrup, Rødovre og Herlev i dag
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 28/01-23, 10:02.
Seneste redigering: 28/01-23, 10:07 af Per Holm
Venligst bemærk at planens seneste revision er angivet til for 4 år siden. Der kan være løbet meget vand i stranden siden.

Hvis vi er så heldige at den angivne ophavsmand Christian Stade eller andre med aktuel viden læser med her kan det være at et andet billede kan tegnes.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Frank Poulsen Dato 28/01-23, 09:44Undrer mig meget over de få sporskifter. Går der noget galt et sted er det meget lange stræk med enkeltspor. Men selvfølgelig også mindre vedligehold. Men undrer mig mellem Buddinge og lyngby. Der er sporskifter 2 steder. Men begge samme retning. Altså nordgående kan du køre fra venstre spor til højre 2 steder, men ingen steder modsat vej? burde de ikke næsten altid være i par? Når man nyanlægger hvert fald.

Nej, den slags tranversaler har man også i Odense og Aarhus. Et letbanetog der kommer på højre spor stopper efter tranversalen, hvorefter letbaneføreren skifter førerrum, og de to sporskifter bliver skiftet. Derefter køres så gennem tranversalen til venstre spor, hvorefter der kan køres retur på almindeligvis vis.

Opbygningen er givetvis valgt af sikkerhedshensyn. Hvis man kunne køre direkte fra højre til venstre spor, kunne man jo risikere farlige situationer med modgående køretøjer, hvis et sporskifte var stillet galt.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

De er ikke ment til enkeltsporskørsel men som vendetransversal  :)

Okay. Tak for svar. Hvis kun forberedt sådan for vendings skyld giver de jo lidt mening. Jeg undres dog stadig lidt.

Man skal tænke på at letbanerne kører efter færdselsloven og uden sikringsanlæg, så derfor er venstresporskørsel ikke rigtig en mulighed.
Jeg har aldrig oplevet en letbane/sporvognstrækning hvor venstresporskørsel er en mulighed når der køres i gadeniveau.

Anders

Den havde jeg ikke tænkt over at det er et problem regelmæssigt. Men det finder jeg da dybt problematisk. Både ved uorden og vedligehold. Så det er alt eller intet... Hmmm

Citat fra: Frank Poulsen Dato 29/01-23, 17:48Den havde jeg ikke tænkt over at det er et problem regelmæssigt. Men det finder jeg da dybt problematisk. Både ved uorden og vedligehold. Så det er alt eller intet... Hmmm

Ved vedligehold har jeg i udlandet set at man etablerer midlertidige sporskifter/transversaler hvis der er tale om et længereværende arbejde. Men det meste vedligehold og fornyelsesarbejde kan udføres i nattetimerne.

Her er en video fra Hannover hvor man benytter midlertidige sporskifter og besættelseskontakter i sporet til at sikre at der kun kører et tog ud i det enkeltsporede afsnit ad gangen - husk at slå underteksterne i videoen til for forklaringerne af hvad der sker i videoen:

Anders

Citat fra: Frank Poulsen Dato 29/01-23, 17:48Den havde jeg ikke tænkt over at det er et problem regelmæssigt. Men det finder jeg da dybt problematisk. Både ved uorden og vedligehold. Så det er alt eller intet... Hmmm

Ved uheld vil begge spor normalt være spærret, så der hjælper evt. venstresporskørsel jo ikke.

Så er de spørgsmålet om enkeltsporsdrift ved vedligehold, men det giver nok i praksis lige så meget bøvl, som at spærre helt (altså i nattetimerne).

/ Jan

Gå op Sider:[1]

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak