Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Teknisk spørgsmål
Teknisk spørgsmål
Af Frank Poulsen. 29/01-23, 18:20.
Jeg er kommet til at tænke på noget. DSB har jo mange EB... Kan de kobles på en MF og køre i drift med passagerer? Uden mange måneders godkendelseshelvede og alt muligt andet bøvl. Eller vil det kun, kunne lade sig gøre med lav hastighed og nødkoblinger eller andet?

Teknisk spørgsmål
Af RasmusD. 29/01-23, 19:44.
Jeg ved ikke hvor hurtigt de må køre med nødkoblingen, men den er kun tænkt til bugsering i tilfælde af IC3-toget ikke kan køre selv.

Men uanset hastigheden kan man ikke køre sådan i almindelig drift med passagerer. EB'eren kan ikke styre IC3'erens døre, og den kan heller ikke forsyne IC3'eren med strøm. Altså skulle motorene på IC3'eren køre for at trække dens generatorer.

Teknisk spørgsmål
Af Frank Poulsen. 29/01-23, 23:17.
Jo, men det var i forhold til signalsystem jeg tænkte. Men ja så skal man have en "b-fører" i IC3 til at styre døre kan man sige. Men ja det kommer så an på hastighed også. Bare en tanke :)

Teknisk spørgsmål
Af RasmusD. 30/01-23, 01:33.
Selvom det er et sjovt tankeeksperiment, kan jeg ikke helt se hvad gevinsten skulle være. IC3 kan køre alle steder hvor EB kan, og alle de steder EB ikke kan køre.

Man sparer noget diesel fordi IC3'eren ikke skal flytte sig selv, men forbruger stadig noget da den skal køre i tomgang. Til gengæld er man nødt til at have ekstra personale ombord til at betjene dørene, og det koster jo også.

Teknisk spørgsmål
Af Frank Poulsen. 30/01-23, 18:04.
Tanken var i forhold til ERTMS. Mig bekendt har de IC3 med Indusi, ikke fået ERTMS udstyr. Og når Tib 6 overgår til ERTMS efter påske kunne det være en måde og have løst det på for at få plads den vej. Men nok for bøvlet ja. Men var bare lige en hurtig tanke jeg fik lyst til at få afkræftet som en mulighed :)

Teknisk spørgsmål
Af viktoria skov. 30/01-23, 18:10.
Hvis viljen var der, kunne der vel indkøbes EB med hybrid koblinger (CargoFlex Hybrid) (https://voith.com/corp-de/scharfenberg-couplers___freightcoupler.html), så de både kan trække vogne med puffere, og togsæt.
Desuden er dørstyringen software, så det må være muligt at designe et dørstyringsmodul til EB der kan snakke med IC3.

Teknisk set, så kan det godt gøres. Spørgsmålet er bare om DSB vil benytte penge på det, hvis de kan erstatte IC3 om 'nogle år'.

Teknisk spørgsmål
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 30/01-23, 18:15.
Der er 17 IC3 Indusi og mon ikke der kan findes nok anvendelse for dem alle (minus dem af dem der først sendes til ombygning til alm. IC3) i den første tid?

Og siden bliver de færre og færre.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Teknisk spørgsmål
Af Frank Poulsen. 30/01-23, 18:30.
Udfordringen er jo hvad der skal til Hamborg hvis det skal igennem ERTMS område i Danmark.... Det var deraf min tanke opstod, selvom jeg godt vidste det nok var urealistisk. Men var alligevel nysgerrig på det.

Teknisk spørgsmål
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 30/01-23, 18:53.
Seneste redigering: 30/01-23, 18:57 af Per Holm
Citat fra: Frank Poulsen Dato 30/01-23, 18:30... hvis det skal igennem ERTMS område i Danmark ...
 

Man vil længe kunne klare sig uden.

Strkn. 1, 10, 23, 26 og 28 bliver ikke moderniseret lige med det samme - hvis man bare kører via Roskilde og/eller Århus går det nok altsammen.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Teknisk spørgsmål
Af Frank Poulsen. 30/01-23, 18:54.
jojo det er jeg med på. Men det var tankerne om at undgå at køre via Roskilde jeg var nysgerrig på jo :) Men jeg har fået bekræftet det ikke er en alternativ mulighed der er brugbar.

Teknisk spørgsmål
Af steenth. 30/01-23, 18:58.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 30/01-23, 18:30Udfordringen er jo hvad der skal til Hamborg hvis det skal igennem ERTMS område i Danmark.... Det var deraf min tanke opstod, selvom jeg godt vidste det nok var urealistisk. Men var alligevel nysgerrig på det.
Det er lettere at koble et IC3 eller IR4 med ETCS forrest i toget, som alligevel skal med. For det er kun den forreste togsæt i toget, som skal have ETCS udstyr og resten af toget behøver det ikke. Fra april vil det helt sikkert ske dagligt.

Teknisk spørgsmål
Af RasmusD. 30/01-23, 18:59.
Citat fra: william skov Dato 30/01-23, 18:10Hvis viljen var der, kunne der vel indkøbes EB med hybrid koblinger (CargoFlex Hybrid) (https://voith.com/corp-de/scharfenberg-couplers___freightcoupler.html), så de både kan trække vogne med puffere, og togsæt.
Desuden er dørstyringen software, så det må være muligt at designe et dørstyringsmodul til EB der kan snakke med IC3.

Det bliver en større proces. Der skulle bygges en ny kobling med kontaktkasser til datakommunikation, og så skulle EB'eren udstyres med ny software, computermodul og en databus der kan tale med IC3.

Dertil kommer at EB ikke kan forsyne IC3 med strøm til styring/overvågning (24v) og komfortforbrugere som lys, klima etc (400v).

Der skal være MEGET vilje, med andre ord :D

Gå op Sider:[1]

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak