Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Køge Nord station, test af nyt signal.
Gå ned Sider:[1] 2
Det lader til at problemet med de ødelagte sporskifter ved Køge Nord er løst der min bror og jeg både så et IC3 i spor 3 som er sporet fra Køge og en EB'er i spor 7 som er sporet til Køge.

Beklager at billedet ikke er så proff men det blev taget med mobilen på en god omgang zoom.

De ødelagte sporskifter blev for nogle måneder siden udskiftet med sporskifter fra Sydbanen, hvor der lå nogle, der ikke blev brugt. Derfor virker de igen

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Btw der skulle have været et billede vedhæftet mit indlæg, men det må i tænke jer til.

Citat fra: 1993matias Dato 30/01-23, 09:38De ødelagte sporskifter blev for nogle måneder siden udskiftet med sporskifter fra Sydbanen, hvor der lå nogle, der ikke blev brugt. Derfor virker de igen

De var da ikke ødelagte. Hvad får dig til at tro det? Men udskiftet blev de - med en anden type!

De var låst forkert og derved ødelagt I drift.

Med mindre at du selvfølgelig har hørt noget andet :-)

Citat fra: Svend Dato 30/01-23, 10:04
Citat fra: 1993matias Dato 30/01-23, 09:38De ødelagte sporskifter blev for nogle måneder siden udskiftet med sporskifter fra Sydbanen, hvor der lå nogle, der ikke blev brugt. Derfor virker de igen

De var da ikke ødelagte. Hvad får dig til at tro det? Men udskiftet blev de - med en anden type!

De var ikke brugbare ihvertfald. Både vedligeholdt forkert og låst i stykker.

Køge Nord station, test af nyt signal.
Af Svend. 31/01-23, 08:59.
Seneste redigering: 31/01-23, 09:01 af Svend
Citat fra: banemanden Dato 31/01-23, 08:47
Citat fra: Svend Dato 30/01-23, 10:04
Citat fra: 1993matias Dato 30/01-23, 09:38De ødelagte sporskifter blev for nogle måneder siden udskiftet med sporskifter fra Sydbanen, hvor der lå nogle, der ikke blev brugt. Derfor virker de igen

De var da ikke ødelagte. Hvad får dig til at tro det? Men udskiftet blev de - med en anden type!

De var ikke brugbare ihvertfald. Både vedligeholdt forkert og låst i stykker.

"Låst i stykker" - det må du forklare nærmere. I hvert fald har det været muligt at køre gennem sporskifterne i den ene gren og det havde nok ikke været muligt, hvis de ikke havde været vedligeholdt.
Måske der kan komme andre på banen, som mere præcist kan forklare, hvorfor det har været nødvendigt at ilægge nye/andre sporskifter - og ikke bare montere nye sporskiftedrev.

Køge Nord station, test af nyt signal.
Af RasmusD. 31/01-23, 16:27.
Seneste redigering: 31/01-23, 16:32 af RasmusD
Rygtet siger, at det var muligt at klemme en forhammer ned i det bevægelige hjertestykke og tvinge det i en anden stilling, mens det i sikringsanlægget stadig fremstod som om sporskiftet var drejet i den ønskede stilling og under kontrol.

(Sporskiftene på Vigerslev-Ringsted-banen har både bevægelige tunger og bevægelige hjertestykker, modsat mere almindelige sporskifter, der kun har bevægelige tunger. Dette design tillader en længere kurve og derved højere hastighed, vistnok 120 km/t i afvigende gren).

Angiveligt skulle det være et problem på samtlige sporskifter på strækningen. Og garantiperioden er udløbet, så det er en kæmpe hovedpine. Derfor har man - igen, ifølge rygtet - valgt at pille fire sporskifter fra vigesporet ved Tyvelse mellem Ringsted og Glumsø op og lægge dem i ved Køge Nord, således at tilslutningen mod Køge i det mindste virker.

Som sagt er det hvad rygterne siger. Eneste umiskendelige fakta jeg har, er at der indtil for nyligt var fire aflåste sporskifter på strækningen Ringsted-Næstved, og disse er der ikke længere. Det kan man konstatere ved selvsyn.

Citat fra: RasmusD Dato 31/01-23, 16:27Rygtet siger, at det var muligt at klemme en forhammer ned i det bevægelige hjertestykke og tvinge det i en anden stilling, mens det i sikringsanlægget stadig fremstod som om sporskiftet var drejet i den ønskede stilling og under kontrol.

(Sporskiftene på Vigerslev-Ringsted-banen har både bevægelige tunger og bevægelige hjertestykker, modsat mere almindelige sporskifter, der kun har bevægelige tunger. Dette design tillader en længere kurve og derved højere hastighed, vistnok 120 km/t i afvigende gren).

Angiveligt skulle det være et problem på samtlige sporskifter på strækningen. Og garantiperioden er udløbet, så det er en kæmpe hovedpine. Derfor har man - igen, ifølge rygtet - valgt at pille fire sporskifter fra vigesporet ved Tyvelse mellem Ringsted og Glumsø op og lægge dem i ved Køge Nord, således at tilslutningen mod Køge i det mindste virker.

Som sagt er det hvad rygterne siger. Eneste umiskendelige fakta jeg har, er at der indtil for nyligt var fire aflåste sporskifter på strækningen Ringsted-Næstved, og disse er der ikke længere. Det kan man konstatere ved selvsyn.

Amatørarbejde hvis det passer. Det er godt nok mange penge der gik spildt der.

Der er meget på den bane man skal være ingeniør for at forstå...

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: frederikhk Dato 31/01-23, 17:24Amatørarbejde hvis det passer. Det er godt nok mange penge der gik spildt der.

Hvis rygterne er sande, er det en decideret skandale. Det undrer mig at det ikke har været i medierne endnu, for det er måneder siden at sporskifterne på strækning 2 blev pillet op.

Køge Nord station, test af nyt signal.
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 31/01-23, 20:39.
Medier snakker Bededag  :P

Citat fra: Svend Dato 31/01-23, 08:59
Citat fra: banemanden Dato 31/01-23, 08:47
Citat fra: Svend Dato 30/01-23, 10:04
Citat fra: 1993matias Dato 30/01-23, 09:38De ødelagte sporskifter blev for nogle måneder siden udskiftet med sporskifter fra Sydbanen, hvor der lå nogle, der ikke blev brugt. Derfor virker de igen

De var da ikke ødelagte. Hvad får dig til at tro det? Men udskiftet blev de - med en anden type!

De var ikke brugbare ihvertfald. Både vedligeholdt forkert og låst i stykker.

"Låst i stykker" - det må du forklare nærmere. I hvert fald har det været muligt at køre gennem sporskifterne i den ene gren og det havde nok ikke været muligt, hvis de ikke havde været vedligeholdt.
Måske der kan komme andre på banen, som mere præcist kan forklare, hvorfor det har været nødvendigt at ilægge nye/andre sporskifter - og ikke bare montere nye sporskiftedrev.


Det var nødvendigt, fordi dem der lå der ikke var blevet vedligeholdt korrekt og efter foreskrifterne. De er af en nyere type og kræver en anden type omsorg og kærlighed end de fleste gamle typer skifter. Men man har vedligeholdt dem som om de var af den ældre type og dermed er de gået i stykker og ikke mulige at køre i.
Desuden havde de på ingen måde godt af, at være låst i så lang tid som de var. Metal mod metal - de har ihvertfald taget skade af, at være låst så længe. I teorien var det muligt at køre igennem dem inden de blev pillet op, men du kan jo spørge dig selv, hvorfor man ikke har gjort det :)

Køge Nord station, test af nyt signal.
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 1/02-23, 15:26.
Hvis alt andet glibber 8) :

- Læs brugsanvisningen.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.






Det var nødvendigt, fordi dem der lå der ikke var blevet vedligeholdt korrekt og efter foreskrifterne. De er af en nyere type og kræver en anden type omsorg og kærlighed end de fleste gamle typer skifter. Men man har vedligeholdt dem som om de var af den ældre type og dermed er de gået i stykker og ikke mulige at køre i.
Desuden havde de på ingen måde godt af, at være låst i så lang tid som de var. Metal mod metal - de har ihvertfald taget skade af, at være låst så længe. I teorien var det muligt at køre igennem dem inden de blev pillet op, men du kan jo spørge dig selv, hvorfor man ikke har gjort det :)
[/quote]

De fejler ikke noget de skifter der taget op, de ligger klar til at blive lagt igen når..
Banedanmark retter op deres fejlkonstruktion af det bevæglige hjertestykke, Bdk ville have hjertestykket lavet i en slags stål end,som forslåaet af producenten og Alstom
med det resultat at det er alt for blødt om som skrevet længer oppe, at det giver kontrol ved 4-5mm åbning, fordi at de flexer.
Grunden til at hele skiftet er udskiftet, er efter signde at der ikke findes en norm.tegning, kun på hjertestykket, fordi man kunne godt have nøjes med at skifte hjertestykket...

Og de skifter der lagt har også været aflåst ligeså længe, ligesom resten af skifterne på er det mellem Vigerslev og  Ringsted på ny bane.
Hvis de ikke var blevet skiftet i køge nord, vil der jo ikke kunne kører tog til køge, og det skal det jer gerne kunne gøre når det nye signalprogram tages i brug til april

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak