Citat fra: Henning Makholm Dato 25/04-26, 00:04Positivt overrasket over at man kan sætte Alstom til at renovere tog der ellers er leveret af AnsaldoBreda som del af et samlet system.
Jeg ville have frygtet at man var havnet i en meget snævrere leverandørbinding, hvor Ansaldo (nu Hitachi) kunne sige "vi står ikke længere inde for sikkerheden hvis I lader andre end os pille ved de tog".
Det var man heldigvis ikke, men togene var på den måde heller ikke forventet, at skulle levetidsforlænges da man leverede dem lige før årtusindskiftet. Det er kørt efter et EU udbud og jeg vil måske vove at påstå, at Hitchi Rail Italy, som end ikke bød på opgaven, ikke har kunne gøre det for en pris der var rentabel. I tog sammenhæng er det en relativt lille kontrakt på cirka 30 mio euro og eftersom alle tre virksomheder har et ret stærkt ry for modernisering har deres bud muligvis ligget tæt på hinanden (Jeg kender ikke til buddene fra Siemens Mobility og CAF, det er ren spekulation).
Det var Alstom, Siemens Mobility og CAF der bød på opgaven. De tre bydere har faciliteter og fabrikker der ligger noget tættere på, end Hitachi Rail Italy, som ligger lige nordvest for Firenze. Det er 1600 kilometers penge væk, mens Alstoms fabrik i Rotterdam er små 800 km væk.
CAF bygger i Polen og Siemens Mobility bygger i Tyskland i Krefeld.