Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Metrotog levetidsforlænges i Rotterdam
Gå ned Sider: 1 [2]
Positivt overrasket over at man kan sætte Alstom til at renovere tog der ellers er leveret af AnsaldoBreda som del af et samlet system.

Jeg ville have frygtet at man var havnet i en meget snævrere leverandørbinding, hvor Ansaldo (nu Hitachi) kunne sige "vi står ikke længere inde for sikkerheden hvis I lader andre end os pille ved de tog".

Metrotog levetidsforlænges i Rotterdam
Af andersj, Aalborg. 25/04-26, 00:36.
Det sker hele tiden, fordi togproducenterne langt hen ad vejen jo egenlig blot er nogle der samler en masse komponenter fra forskellige producenter til et færdigt tog. AnsaldoBreda (nu Hitachi Rail Italy) producerer jo ikke togdøre, gulve og alt det andet der er blevet udskiftet. Vedligehold og revidering af motorer og lignende tekniske komponenter vil dog have bindinger til producenten af udstyret.

Stadler har eksempelvis renoveret alle Øresundstogene og er igang med X2000 togene, efter de købte Swedtrac i Tillberga i 2018. Men igen, maling af togene, ompolstring af sæder, nyt sædebetræk osv. kan "alle" jo lave. DSB har også selv skiftet alle indgangsdørene i dobbeltdækkervognene og de står selv for levetidsforlængelsen af IC3/IR4/dobbeltdækkervogne/S-tog med hjælp fra underleverandører til eksempelvis polstring og nyt sædebetræk.

Anders

Citat fra: Henning Makholm Dato 25/04-26, 00:04Positivt overrasket over at man kan sætte Alstom til at renovere tog der ellers er leveret af AnsaldoBreda som del af et samlet system.

Jeg ville have frygtet at man var havnet i en meget snævrere leverandørbinding, hvor Ansaldo (nu Hitachi) kunne sige "vi står ikke længere inde for sikkerheden hvis I lader andre end os pille ved de tog".

Det var man heldigvis ikke, men togene var på den måde heller ikke forventet, at skulle levetidsforlænges da man leverede dem lige før årtusindskiftet. Det er kørt efter et EU udbud og jeg vil måske vove at påstå, at Hitchi Rail Italy, som end ikke bød på opgaven, ikke har kunne gøre det for en pris der var rentabel. I tog sammenhæng er det en relativt lille kontrakt på cirka 30 mio euro og eftersom alle tre virksomheder har et ret stærkt ry for modernisering har deres bud muligvis ligget tæt på hinanden (Jeg kender ikke til buddene fra Siemens Mobility og CAF, det er ren spekulation).

Det var Alstom, Siemens Mobility og CAF der bød på opgaven. De tre bydere har faciliteter og fabrikker der ligger noget tættere på, end Hitachi Rail Italy, som ligger lige nordvest for Firenze. Det er 1600 kilometers penge væk, mens Alstoms fabrik i Rotterdam er små 800 km væk.

CAF bygger i Polen og Siemens Mobility bygger i Tyskland i Krefeld.

Citat fra: metrohenrik Dato 24/04-26, 10:43
Citat fra: Thomas123 Dato 24/04-26, 10:38Det er efterhånden et godt stykke tid siden at dette blev annonceret. Er der nogen der ved hvor lang tid det tager at renovere et togsæt af gangen, for det vil da virkelig tage lang tid hvis det er alle deres gamle togsæt.

Førte tog blev sendt afsted for længe siden, og skulle være "prøveklud" for togenes tilstand, og hvad der skulle/kunne laves.  Det er forventningen af andet tog, der blev send afsted i vinter, ikke er i Rotterdam så længe som det første.

Det er Alstom, så det tager et par år (og nogle år yderligere)

Metrotog levetidsforlænges i Rotterdam
Af andersj, Aalborg. 25/04-26, 13:56.
Citat fra: banemanden Dato 25/04-26, 10:52CAF bygger i Polen

Var det hos Solaris at de ville udføre opgaven? CAF har da så vidt jeg ved ingen egne togfaciliteter i Polen, men Solaris har dog engang bygget deres egne Tramino sporvogne inden de frasolgte det til Stadler da de blev opkøbt af CAF.

Anders

Citat fra: andersj Dato 25/04-26, 13:56
Citat fra: banemanden Dato 25/04-26, 10:52CAF bygger i Polen

Var det hos Solaris at de ville udføre opgaven? CAF har da så vidt jeg ved ingen egne togfaciliteter i Polen, men Solaris har dog engang bygget deres egne Tramino sporvogne inden de frasolgte det til Stadler da de blev opkøbt af CAF.

Nej, det var hos Modertrans, som de i det her tilfælde ville have brugt som underleverandør af faciliteter. Nu er de så ved at købe dem, så CAF er noget tættere på inden man får set sig om, med fysisk lokation.

De ligger i Poznań lige ud for godsterminalen.

Gå op Sider: 1 [2]

Lokomotivfabrikker

DSB E 978

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak