Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Metrotog levetidsforlænges i Rotterdam
Gå ned Sider:[1] 2
Metrotog levetidsforlænges i Rotterdam
Af andersj, Aalborg. 30/01-23, 19:03.
Fra "Metroen" på Facebook:

20 år er ingen alder – heller ikke for de 34 ældste af Metroens 81 metrotog.

De har tilsammen kørt mere end 95 mio. kilometer på M1 og M2 mellem Vanløse, Københavns Lufthavn og Vestamager.

Nu kommer de på en helt anden rejse, for det er blevet tid til at give dem en kærlig hånd.
I små hold bliver togene sendt afsted til Rotterdam, mens de andre holder dampen oppe hjemme i Hovedstaden.

Og vi har tog nok til, at du nok ikke lægger mærke til det, før du pludselig sidder i et tog, der har fået nye døre, gulve, friskmalede paneler, moderne indmad og elektroniske infoskærm, der giver bedre overblik over rejsen.
Det gør vi i stedet for at smide dem ud og købe nye tog. For der er masser af kilometer tilbage i togene. Det skåner miljøet og gør din fremtidige rejse med Metroen grønnere.

Når hele flåden er samlet igen, begynder vi at skrue op for driften. Vi har snart tog klar til at skrue op for antallet af tog i drift på M1 og M2. Lige nu glider op til 31 af dem gennem tunnelerne i myldretiden.

Med friske tog, bedre sporskifter og en ny sædeindretning, der gør det nemmere at komme ind og ud af togene, skruer vi det tal op i de kommende år, så der bliver endnu kortere tid mellem afgangene. Så får vi både dig – og endnu flere af dine medpassagerer - hurtigt videre.

Anders

Metrotog levetidsforlænges i Rotterdam
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 30/01-23, 20:48.
Det må vel være pga EU-regler at de ikke bare får en tur ude i teltet som da de blev renoverede første gang. Det er nok en noget større omgang denne gang.

Nold

Metrotog levetidsforlænges i Rotterdam
Af andersj, Aalborg. 30/01-23, 21:31.
Det er ikke meget anderledes end dengang de hollandske statsbaner fik deres SGM togsæt levetidsforlænget i Randers - bortset fra at transporten foregår på gummihjul i dette tilfælde.

Hos DSB har det heller ikke været helt billigt at sætte en produktionslinje op til levetidsforlængelse af S-togene, men de har trods alt nogle flere togsæt at fordele omkostningerne ud på. Det var/er også planen at dobbeltdækkerne skal males i den nye malerkabine i Hundige.

Anders

Det er ganske vist:

Midtvejs renovering af Københavns metrotog

DANMARK: Metroselskabet i København har indgået kontrakt med Alstom på 30 mio. EUR om midtvejsrenovering af de 34 førerløse AnsaldoBreda-togsæt, der bruges på linjerne M1 og M2.

Alstom skal udføre arbejdet på et værksted i Rotterdam i Holland over tre år. Omfanget vil omfatte indvendig og udvendig renovering og udskiftning af komponenter for at sikre yderligere 10 års driftslevetid for togsættene, som har været i drift siden metroens åbning i 2002.

"Det bevidste valg med at modernisere de eksisterende tog og udskyde indkøb af nye tog giver os mulighed for at fortsætte vores mangeårige indsats for at minimere vores miljøbelastning", sagde Metroselskabets administrerende direktør Rebekka Nymark den 30. januar.

Emmanuel Henry, administrerende direktør for Alstom Danmark, sagde "selv om dette projekt er det første af sin slags i vores lokale portefølje i Danmark, har vi som markedsleder stor erfaring fra lignende moderniseringsprojekter i Europa".

Kilde: https://www.railwaygazette.com/metros/k%C3%B8benhavn-metro-train-mid-life-refurbishment-contract-awarded/63441.article .

M.v.h.
Niels

Metrotog levetidsforlænges i Rotterdam
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 1/02-23, 10:39.
Nogen som ved hvad der ligger i?
Når hele flåden er samlet igen, begynder vi at skrue op for driften

Korter afstand mellem hvert tog?? er man ikke på 90 sek. når det er vildest?

//længe leve metroen //

I 2018 bestilte metroen 8 ekstra tog til M1 og M2. Disse tog er nu leveret, testet og i drift, hvilket betyder at man kan sende de gamle tog til modernisering. Når alle de gamle tog er moderniseret kan frekvensen sættes ned fra 120 til 100 sekunder.

Link til pressemeddelelse fra Metroen: https://m.dk/nyheder/nyt-liv-til-34-metrotog/

Anders

Kollektiv Trafik Forum 22.04.2026:

"Det første metrotog er tilbage efter modernisering i Rotterdam
Natten til tirsdag ankom det første af første 34 metrotog til København fra Alstoms værksted i Rotterdam, hvor det har gennemgået en gennemgribende modernisering. Toget kom på med en særtransport, som tog det tredie af det første 34 tog med retur til renovering i Rotterdam.
....."


Læs hele artiklen her: https://www.kollektivtrafik.dk/det-foerste-metrotog-er-tilbage-efter-modernisering-i-rotterdam/3963 .

M.v.h.
Niels

Citat fra: andersj Dato 30/01-23, 19:03Fra "Metroen" på Facebook:

20 år er ingen alder – heller ikke for de 34 ældste af Metroens 81 metrotog.

De har tilsammen kørt mere end 95 mio. kilometer på M1 og M2 mellem Vanløse, Københavns Lufthavn og Vestamager.

Nu kommer de på en helt anden rejse, for det er blevet tid til at give dem en kærlig hånd.
I små hold bliver togene sendt afsted til Rotterdam, mens de andre holder dampen oppe hjemme i Hovedstaden.

Og vi har tog nok til, at du nok ikke lægger mærke til det, før du pludselig sidder i et tog, der har fået nye døre, gulve, friskmalede paneler, moderne indmad og elektroniske infoskærm, der giver bedre overblik over rejsen.
Det gør vi i stedet for at smide dem ud og købe nye tog. For der er masser af kilometer tilbage i togene. Det skåner miljøet og gør din fremtidige rejse med Metroen grønnere.

Når hele flåden er samlet igen, begynder vi at skrue op for driften. Vi har snart tog klar til at skrue op for antallet af tog i drift på M1 og M2. Lige nu glider op til 31 af dem gennem tunnelerne i myldretiden.

Med friske tog, bedre sporskifter og en ny sædeindretning, der gør det nemmere at komme ind og ud af togene, skruer vi det tal op i de kommende år, så der bliver endnu kortere tid mellem afgangene. Så får vi både dig – og endnu flere af dine medpassagerer - hurtigt videre.

Ødelægger det ik pointen af metroen i forhold til CO2 udledning når man alligevel skal transportere togene lang distance på lastbil? Vil det ik æde op alt det sparet emissioner?

Metrotog levetidsforlænges i Rotterdam
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 24/04-26, 06:59.
Det er nok billigere, nemmere og mindre miljøbelastende at flytte togene til Rotterdam end at indrette hotel, kontor og værksted i tilslutning til den Københavnske metro og så lade medarbejderne rejse frem og tilbage hver uge.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: mgameing123 Dato 24/04-26, 06:35
Citat fra: andersj Dato 30/01-23, 19:03Fra "Metroen" på Facebook:

20 år er ingen alder – heller ikke for de 34 ældste af Metroens 81 metrotog.

De har tilsammen kørt mere end 95 mio. kilometer på M1 og M2 mellem Vanløse, Københavns Lufthavn og Vestamager.

Nu kommer de på en helt anden rejse, for det er blevet tid til at give dem en kærlig hånd.
I små hold bliver togene sendt afsted til Rotterdam, mens de andre holder dampen oppe hjemme i Hovedstaden.

Og vi har tog nok til, at du nok ikke lægger mærke til det, før du pludselig sidder i et tog, der har fået nye døre, gulve, friskmalede paneler, moderne indmad og elektroniske infoskærm, der giver bedre overblik over rejsen.
Det gør vi i stedet for at smide dem ud og købe nye tog. For der er masser af kilometer tilbage i togene. Det skåner miljøet og gør din fremtidige rejse med Metroen grønnere.

Når hele flåden er samlet igen, begynder vi at skrue op for driften. Vi har snart tog klar til at skrue op for antallet af tog i drift på M1 og M2. Lige nu glider op til 31 af dem gennem tunnelerne i myldretiden.

Med friske tog, bedre sporskifter og en ny sædeindretning, der gør det nemmere at komme ind og ud af togene, skruer vi det tal op i de kommende år, så der bliver endnu kortere tid mellem afgangene. Så får vi både dig – og endnu flere af dine medpassagerer - hurtigt videre.

Ødelægger det ik pointen af metroen i forhold til CO2 udledning når man alligevel skal transportere togene lang distance på lastbil? Vil det ik æde op alt det sparet emissioner?

Nej, det vil det ikke. Togene blev også leveret på lastbiler og med tanke på, at det er 20 år siden er det ikke disse ture der ødelægger 95 millioner kilometers nul emission :)
Men hvordan skulle de ellers nemmest og renest kunne komme til Amsterdam? :) Togene på M1/M2 har ikke koblinger der virker til andet end tog af samme slags og må ikke transporteres på de øvrige jernbaner i Danmark. Og togene skal jo så også fragtes med lastbil til disse, for at kunne blive løftet over. Inden man har løftet toget af, kørt det, løftet det på, med spærringer, UT godkendelser og andet, oveni priserne på en transport med et godsselskab, har lastbilerne allerede kunne køre 4 tog til Rotterdam inden det første overhovedet ville være landet der med tog.

Det er efterhånden et godt stykke tid siden at dette blev annonceret. Er der nogen der ved hvor lang tid det tager at renovere et togsæt af gangen, for det vil da virkelig tage lang tid hvis det er alle deres gamle togsæt.

Citat fra: Thomas123 Dato 24/04-26, 10:38Det er efterhånden et godt stykke tid siden at dette blev annonceret. Er der nogen der ved hvor lang tid det tager at renovere et togsæt af gangen, for det vil da virkelig tage lang tid hvis det er alle deres gamle togsæt.

Førte tog blev sendt afsted for længe siden, og skulle være "prøveklud" for togenes tilstand, og hvad der skulle/kunne laves.  Det er forventningen af andet tog, der blev send afsted i vinter, ikke er i Rotterdam så længe som det første.

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Citat fra: metrohenrik Dato 24/04-26, 10:43Førte tog blev sendt afsted for længe siden, og skulle være "prøveklud" for togenes tilstand, og hvad der skulle/kunne laves.  Det er forventningen af andet tog, der blev send afsted i vinter, ikke er i Rotterdam så længe som det første.

Ja, og i den artikel, jeg linkede til i mit forrige indlæg, stod bl.a. at læse: "I forbindelse med, at det første tog vendte hjem, sendte Metroselskabet et tredje tog til Rotterdam, hvor tog nummer to i øjeblikket er ved at blive renoveret og moderniseret" og "efter planen vil det sidste af de 34 tog være moderniseret og tilbage i drift i 2029."

M.v.h.
Niels

Man vælger hvad der er billigst. Hvis det tilfældigvis også er godt for miljøet, så spinner de en feel-good-historie ud af det, som medier og borgere hopper på.

Synes i øvrigt at det er fint, at de er levetidsforlænget.

Metrotog levetidsforlænges i Rotterdam
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 24/04-26, 23:48.
Citat fra: PD Hansen Dato 24/04-26, 23:30Man vælger hvad der er billigst. Hvis det tilfældigvis også er godt for miljøet, så spinner de en feel-good-historie ud af det, som medier og borgere hopper på.

Synes i øvrigt at det er fint, at de er levetidsforlænget.
DET er der jo også en kæmpe miljøgevinst ved.

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak