Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- EU støtter nye internationale togforbindelser
Gå ned Sider:[1] 2
EU Kommissionen har udpeget 10 pilotprojekter på nye internationale togforbindelser der modtager støtte. For Danmark er følgende meget meget interessant:

  • SJ får støtte til den allerede planlagte forlængelse af Stockholm-Hamburg nattoget til Berlin
  • SJ/DSB/DB får støtte til dagtog Hamburg-Göteborg med Oslo som option
  • Snälltåget får støtte til "forbedret" nattogsbetjening Stockholm-Berlin (kan være sovevogne eller flere køredage)
  • České Dráhy/DSB/DB får støtte til dagtog Prag-Berlin-København
  • Flixtrain får støtte til dagtog Leipzig-Berlin-København-Stockholm

Korridoren Tyskland-Danmark-Sverige tæller som et pilotprojekt, selvom der indgår flere forbindelser.

Derudover får følgende projekter støtte:
  • Det ungarnske transportministerium til nye forbindelser mellem Ungarn, Østrig og det vestlige Rumænien
  • Midnight Trains til en ny nattogsforbindelse Paris-Milano-Venedig
  • Flixtrain til ny forbindelse München-Zürich
  • WESTbahn til udvidelse af München-Wien forbindelsen til Budapest
  • Nederlandse Spoorwegen/Eurostar til forbedring af Amsterdam-London forbindelsen
  • European Sleeper til nyt nattog Amsterdam-Barcelona
  • Ferrovie dello Stato Italiane/DB til nye forbindelser Rom-München og Milano-München
  • ILSA til nye forbindelse Lissabon - A Coruña og Lissabon - Madrid.
  • Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya til nye forbindelser mellem Catalonien og Sydfrankrig

https://transport.ec.europa.eu/news/connecting-europe-train-10-eu-pilot-services-boost-cross-border-rail-2023-01-31_en



Anders

CD har flere gange givet udtryk for at de gerne ville køre tog til Danmark igen.
Så jeg vil ikke blive overrasket hvis de inden for de næste par år får forbindelsen til København på plads.
Fra 2025 kommer der efter planen nye ni vogns stammer på løbene Prag -> Hamburg, så det vil give flere vogne til at lave nye forbindelser med.

mvh Marc

Efter at have kigget nærmere på det så er der ikke tale om økonomisk støtte, men udelukkende administrativ støtte i forhold til bureaukrati og planlægning.

Anders

Jeg skal til sommer til Sydfrankrig fra London. Jeg overvejede et nat-tog fordi det passer godt med min timing. MEN, da jeg kiggede paa det, skulle jeg tage London-Paris, og saa Paris-Syden, hvilket i sig selv allerede er killer fordi jeg ikke ville kune sove, og dertil var prisen for en ENKELTBILLET 6x hoejere en at flyve RETUR.

Der skal immervaek ske meget foer nat-tog i europa er viable. Ruten skal vaere lang nok til at man kan koere om natten (6 timer minimum imo), og den skal vaere pris-maessig konkurrence dygtig.

Citat fra: stassc Dato  1/02-23, 02:28Jeg skal til sommer til Sydfrankrig fra London. Jeg overvejede et nat-tog fordi det passer godt med min timing. MEN, da jeg kiggede paa det, skulle jeg tage London-Paris, og saa Paris-Syden, hvilket i sig selv allerede er killer fordi jeg ikke ville kune sove, og dertil var prisen for en ENKELTBILLET 6x hoejere en at flyve RETUR.

Der skal immervaek ske meget foer nat-tog i europa er viable. Ruten skal vaere lang nok til at man kan koere om natten (6 timer minimum imo), og den skal vaere pris-maessig konkurrence dygtig.
Her er endda tale om områder med såvel stor befolkningstæthed og tradition for at tage toget.
Så at tro at nattog og internationale tog til og fra Skandinavien er lige om hjørnet er vist meget optimistisk.

Interessant er også, at projekterne fra SJ og CD er "i samarbejde med DB og DSB", mens Flixtrain og Snälltåget kører selv. Dvs: De forskellige statsejede operatører samarbejder - og konkurrerer mod de private aktører. Spændende at se, hvordan det udvikler sig. Det havde været mere interessant, hvis en statsejet operatør var gået sammen med en privat...

Personligt er jeg ret spændt på både Flixtrain og især CDs projekter. Ideen om at køre til Danmark fra syd, har været en del år undervejs efterhånden, og i en periode var DK med i kravspecifikationen til CDs nye vogne og nye lokomotiver, ligesom Flixtrains tidligere krav til materiel (de har taget tilløb mange gange, men ikke rigtig eksekveret) var godkendelse i Sverige, Tyskland, Frankrig og Italien samt lande "derimellem"...

Det handler ikke så meget om, hvor stort markedet er til/fra Danmark, men om marginalomkostningerne ved at forlænge tog, der ikke kan få en attraktiv afgangstid retur fra en tysk destination...Altså: Hvis man ender i Hamburg og ikke rigtig kan komme retur til Prag, hvor giver det så mening at køre hen...

/Lasse

SJ udtaler til Dagens Nyheter at man forventer Oslo-Göteborg-København-Hamburg starter i 2027. Dertil også en forbindelse Göteborg-København-Hamburg. Derudover vil SJ i eget regi køre 10 daglige direkte tog mellem Göteborg og København når de får nok materiel der kan køre i Danmark (renoverede X2000 + nye Zefiro Express)

Der nævnes ikke noget om hvilket materiel man vil benytte til Oslo-Hamburg, men der nævnes i artiklen at den største udfordring er lokomotivet. Det mener jeg nu ikke er en udfordring eftersom Siemens og flere leasingselskaber tilbyder Vectron med Scandinavia landepakke (Norge+Sverige+Danmark+Tyskland+Østrig).

Link til artikel: https://www.dn.se/ekonomi/sjs-nya-plan-linje-mellan-oslo-och-hamburg-med-tva-stopp-i-sverige/

Anders

Citat fra: andersj Dato  3/02-23, 21:31Der nævnes ikke noget om hvilket materiel man vil benytte til Oslo-Hamburg, men der nævnes i artiklen at den største udfordring er lokomotivet. Det mener jeg nu ikke er en udfordring eftersom Siemens og flere leasingselskaber tilbyder Vectron med Scandinavia landepakke (Norge+Sverige+Danmark+Tyskland+Østrig).

Det har du naturligvis kontaktet SJ omkring og fortalt dem?

Citat fra: Time will tell Dato  5/02-23, 22:38
Citat fra: andersj Dato  3/02-23, 21:31Der nævnes ikke noget om hvilket materiel man vil benytte til Oslo-Hamburg, men der nævnes i artiklen at den største udfordring er lokomotivet. Det mener jeg nu ikke er en udfordring eftersom Siemens og flere leasingselskaber tilbyder Vectron med Scandinavia landepakke (Norge+Sverige+Danmark+Tyskland+Østrig).

Det har du naturligvis kontaktet SJ omkring og fortalt dem?

Hvis du har en viden, som ligger ud over lægmands fornuft, hvorfor deler du så ikke ud af den i stedet for at optræde nedladende???

I virkeligheden ser det ud som om det er korridoren, der er udvalgt, mere end de enkelte projekter. Altså alle nuværende og planlagte lange internationale togforbindelser på korridoren Hamborg-København med tilhørende videreførsler i Sverige mod Stockholm/Göteborg-Oslo og i Tyskland mod Berlin-Leipzig/Prag. Det er nok helt logisk, da kommissionen formentlig ikke vil ses som favoriserende den ene operatør over den anden i korridoren.

Pressemeddelelsen siger ikke noget om præcis hvorfor den korridor er udvalgt, men det kan der vel groft set være to grunde til: At der er gode muligheder for udvidet drift i den eller at der er ekstra mange problemer, som man gerne vil skubbe på at få løst. Det kan også være en blanding af de to.

Mulighederne ligger selvfølgelig blandt andet i at "lige om lidt" åbner Femern og gør linjen væsentligt mere attraktiv på den centrale del, og så i at der især fra svensk side bliver presset på for bedre internationale forbindelser, incl flygskam etc.

Og så i at der er en hel håndfuld togselskaber som tilsyneladende har mere eller mindre fremskredne planer om at udvikle kørslen i korridoren, både de to der er i gang (Snälltogets og SJ's nattog) og planlagte linjer. Hvor langt fremme fx Flixtrain eller CD er med deres planer, melder historien ikke noget om, men SJ's er tilsyneladende ret konkrete, incl materiel, startdato mv.

Og så er det da også interessant, som en af de ovenstående også bemærkede, at de gamle nationale togselskaber ser ud til at ville fortsætte en model med samarbejde om linjerne, mens de "nye" kommercielle aktører må lege med sig selv alene.

Og så sætter projekterne også i ret skarp relief, i hvor høj grad DSB (og vores transportpolitikere) har manglet ambitioner på det her område. Jo, de er ganske vist nævnt som partnere i både SJ's og CD's projekter, men det ligner på ingen måde initiativer, som kommer fra Telegade.

Baggrunden er muligvis tømmermændene efter de fejlslagne forsøg med at vinde udbud i udlandet og de efterfølgende politiske signaler om at holde sig inden for landets grænser. Trafik, der rækker ind i nabolandene skal køres kommercielt, (med mindre man har vundet et udbud - nogo efter Øresundstogskandalen - eller kan få det nationale togselskab med på noget andet på den anden side af grænsen), og det har man ikke ønsket, at DSB skulle kaste sig ud i.

Lidt forfejlet synes jeg, netop fordi det faktisk handler om service, som kommer danske passagerer/udlandsfarende til gode, og det er jo noget lidt andet end at ville køre diverse services i Midtsverige eller hvad man nu ellers har været ude i. Man har heller ikke forsøgt at udbygge det eksisterende samarbejde med DB og blot ladet alle tog ende i Hamborg (ja ja, det handler også om materiel, men materielsituationen får man jo ikke ændret, før man forsøger at gøre noget ved det og planlægger med at have noget som både er egnet og som der er nok af til at køre eventuelle længere løb).

Nu er der så andre, som rykker ind, og godt for det. Men prisen betaler blandt andet folk i Jyllandskorridoren, som må se langt efter noget som kører dem længere end til Hamborg.

European Sleeper håber på at kunne starte Amsterdam-Barcelona op i foråret 2025 med stop i Rotterdam, Antwerp, Bruxelles, Lille, Avignon, Montpellier, Perpignan, Figueras og Girona.

Pressemeddelelse European Sleeper

Flixtrain melder at man nu vil starte op på planlægningen af Leipzig-Stockholm, men nævner ikke nogen tidshorisont.

České dráhy forventer at Prag-København kan starte i december 2025 med de fabriksnye Comfortjet vognstammer (Siemens Viaggio Comfort) som blev bestilt i april 2021.

Artikel Der Mitteldeutsche Rundfunk

Anders

Det er spændende det her. Og så er Oslo–Hamborg (som vist er en af korridorerne) jo også så lang, at man da må håbe der kommer en spisevogn med om bord. Det kunne nok godt være noget danske togpassagerer nok også kunne vænne sig til

Citat fra: andersj Dato  6/02-23, 22:06Artikel Der Mitteldeutsche Rundfunk

Artiklen skriver: "Das Unternehmen Flixtrain will mit der EU die weiteren Schritte für einen Nachtzug von Leipzig nach Stockholm besprechen."

Drejer det sig virkelig om et Flixtrain-nattog, eller er det mon en fejl i artiklen? Jeg har ikke kunnet finde nogen officielle oplysninger om det fra Flix Mobility eller EU

Pudsigt/interessant, at to af de viste korridorer går til/fra lande udenfor EU (Storbritannien og Norge).

MVH; Lars

Trenitalia har nu offentliggjort planerne for Rom/Milano-München ruterne. Der bliver tale om en afgang dagligt fra hhv. Rom og Milano med ETR 1000 (Frecciarossa 1000) togsæt i samarbejde med ÖBB og Deutsche Bahn fra december 2025.

Mellem Rom og München standses der i Firenze, Bologna, Verona, Rovereto, Trento, Bolzano, Brennero og Innsbruck.

Mellem Milano og München standses der i Brescia, Verona, Bolzano, Brennero og Innsbruck.

Pressemeddelelse Trenitalia (på italiensk): https://www.fsnews.it/it/focus-on/corporate/2023/2/19/frecciarossa-collegamento-treno-roma-monaco.html

Uafhængigt af ovenstående så indsætter ÖBB og DB også anden generation Railjet fra Siemens på EuroCity togene mellem München og Bologna/Venedig indenfor det næste års tid (+/-).

Anders

Gå op Sider:[1] 2

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak