Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Nye internationale forbindelser til/ via Danmark
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Jensen123 Dato  2/02-23, 14:24Tak for de mange input. En af mine konklusioner må være, at hvis man skal rejse til selv det nære udland skal man helt undgå at anvende DSBs hjemmeside til det formål. Der kan grædes eller grines efter humør.

Citat fra: Jensen123 Dato  2/02-23, 14:24Det er jo dejligt, at der findes afgange, som målt på tid er nogenlunde acceptable, men desværre ender de med at tabe alligevel, da de timer som anvendes til rejsen ligger i de timer hvor de fleste aktiviteter foregår, altså sådan cirka mellem 8 og 16.

Alle dine kopper er da halvtomme. Og hver gang der kommer et svar med en løsning, så omdefinerer du forudsætningerne med "se det kan ikke lade sig gøre...". Men jeg kan da også lege "opfind nye forudsætninger, så du ikke har ret" legen.

Og nej, så længe der ikke er nat-tog på strækningen, så er man afhængig af at rejsen skal ligge i dag/aften timerne.

Citat fra: Jensen123 Dato  2/02-23, 14:24Hvad enten man sejler eller flyver kan man uden problemer være på Oslo S kl. 1030. Det kan man ikke med tog. Så man nøjes med at anvende Oslo S super gode bagageopbevaring, mens man tager fat på opgaverne hvad enten det er fritid eller forretning.

Hvis jeg vil afsted i morgen (til et møde fredag morgen):
Tog: Kh-Oslo: 13:27(To)-21:51(To), pris 699,-
Oslo-færge: 14:45(To)-10:00(Fr), 1100,-

Dertil skal du huske at Oslo-færgen er svær tilgængelig med offentlig transport, i modsætning til København H.

Derudover lægger Oslo-færgen til kaj 10:00, der går oftest mere end en halv time, før man står på kajen. Og så er kaj-pladsen ikke lige midt i centrum af Oslo. Husk færgen lukker 14:45, hvis du vil retur samme dag. Det giver så to overnatninger (på færgen).

Ved ikke hvornår du vil afsted med fra Kh, for at komme med fly ? Eller hvad det koster ? Hvis du vil være i Oslo (S/centrum) på fredag, senest 10:30 ?

Så Tog: 1 overnatning på hotel i Oslo, ankomme dagen før og retur 14:01 fra Oslo S.
Oslo-færge: 2 overnatninger (på færgen), ankomst 10:30, afgang 14:15.

Tog-billet kan bookes med dags varsel, Oslo-færgen er meget dyr, hvis man skal have billet med kort varsel.

Citat fra: thomastog Dato  2/02-23, 15:12
Citat fra: Jensen123 Dato  2/02-23, 14:24Tak for de mange input. En af mine konklusioner må være, at hvis man skal rejse til selv det nære udland skal man helt undgå at anvende DSBs hjemmeside til det formål. Der kan grædes eller grines efter humør.

Citat fra: Jensen123 Dato  2/02-23, 14:24Det er jo dejligt, at der findes afgange, som målt på tid er nogenlunde acceptable, men desværre ender de med at tabe alligevel, da de timer som anvendes til rejsen ligger i de timer hvor de fleste aktiviteter foregår, altså sådan cirka mellem 8 og 16.

Alle dine kopper er da halvtomme. Og hver gang der kommer et svar med en løsning, så omdefinerer du forudsætningerne med "se det kan ikke lade sig gøre...". Men jeg kan da også lege "opfind nye forudsætninger, så du ikke har ret" legen.

Og nej, så længe der ikke er nat-tog på strækningen, så er man afhængig af at rejsen skal ligge i dag/aften timerne.

Citat fra: Jensen123 Dato  2/02-23, 14:24Hvad enten man sejler eller flyver kan man uden problemer være på Oslo S kl. 1030. Det kan man ikke med tog. Så man nøjes med at anvende Oslo S super gode bagageopbevaring, mens man tager fat på opgaverne hvad enten det er fritid eller forretning.

Hvis jeg vil afsted i morgen (til et møde fredag morgen):
Tog: Kh-Oslo: 13:27(To)-21:51(To), pris 699,-
Oslo-færge: 14:45(To)-10:00(Fr), 1100,-

Dertil skal du huske at Oslo-færgen er svær tilgængelig med offentlig transport, i modsætning til København H.

Derudover lægger Oslo-færgen til kaj 10:00, der går oftest mere end en halv time, før man står på kajen. Og så er kaj-pladsen ikke lige midt i centrum af Oslo. Husk færgen lukker 14:45, hvis du vil retur samme dag. Det giver så to overnatninger (på færgen).

Ved ikke hvornår du vil afsted med fra Kh, for at komme med fly ? Eller hvad det koster ? Hvis du vil være i Oslo (S/centrum) på fredag, senest 10:30 ?

Så Tog: 1 overnatning på hotel i Oslo, ankomme dagen før og retur 14:01 fra Oslo S.
Oslo-færge: 2 overnatninger (på færgen), ankomst 10:30, afgang 14:15.

Tog-billet kan bookes med dags varsel, Oslo-færgen er meget dyr, hvis man skal have billet med kort varsel.

Jeg kan forstå på dig, at du er utilfreds med, at jeg når jeg rejser tager udgangspunkt i dels min arbejdsgivers forventninger og dels hvordan mine private forpligtigelser kan tilpasses. Det giver ellers en god balance i begge dele, som jeg kan anbefale de fleste.

Jeg har 11 minutters gang til Oslo båden eller 4 minutters cykling. Til nærmeste Metro station har jeg 3 minutters gang eller 1 minuts cykling. Til nærmeste S-togs station har jeg 3 minutters gang eller 1 minuts cykling. At gå fra DFDS terminalen i Oslo til Oslo Sentralstation tager 15 minutter. Alle tider ifølge google maps.

Hvordan det tilsyneladende er lykkedes dig, at bruge en halv time på alene at gå fra borde er mig en gåde.

Når jeg flyver går jeg hjemmefra omkring 0520, tager metroen her, flytoget der og rammer som tommelfingerregel Oslo S omkring kl 0920. Hjemrejse på en søndag afgang fra Oslo S 1630 med flytoget og helt hjemme ca 2115. Pris med kort varsel ca. 16-1700. I god tid 8-900 kr. Oven i kommer ca. 320, kroner til Flytoget.

Hvis jeg ville tage toget skulle jeg gå hjemmefra klokken 0520 og ville være på Oslo S klokken 1342. Hjemrejse søndag med afgang fra Oslo S 1410 og ankomst Østerport 2238 og helt hjemme ca 2250.  Pris ca. 1660, kr med kort varsel. I god tid ca 1300, kr, men pga, sporarbejde kan jeg ikke vælge den tidlige afgang. Der er iøvrigt billigere priser, hvis man tager ca. halvdelen af turen med bus.

Når jeg tager Oslobåden går jeg hjemmefra 1430 dagen før og ender på Oslo S dagen efter omkring kl 1030. Hjemmerejse søndag med gang fra Oslo S ca. 1415 og helt hjemme ca. 1030 dagen efter. Pris med kort varsel ca. 2200, kr. I god tid ca. 1700.

Fordele/ulemper ved flyturen. Hurtigt og nemt, men CO2 udslippet er jo trist. Jeg trøster mig selv med, at jeg aldrig har ejet en bil eller en stor hund. Der er ikke rigtig noget ekstra udgifter til fortæring.

Fordele/ulemper ved Oslobåden. Tidsfaktoren er naturligvis en udfordring, men med mit arbejde er det relativt let at flytte arbejdsopgaver, så der ikke er noget arbejdsmæssigttidstab på ud og hjemrejsen. Ekstra udgifter, ha risikoen er stor, de løber hurtigt op. Ølsmagning etc. og der er jo en køje at sove i. CO2 belastingen kender jeg ikke, men der er da kommet landstrøm.

Fordele/ulemper ved toget: At man ankommer så sent på dagen, at der reelt ryger en mødedag, som man selvfølgelig kan kompensere for, ved at rejse dagen før, men det kræver så en ekstra overnatning, som påvirker den samlede udgift kraftigt. Fortæring på turen kan vel klares for en hund, men hvis lysten er der, kan SJ jo levere på et lidt andet plan. 



Nye internationale forbindelser til/ via Danmark
Af Danskjävlar. 4/02-23, 00:54.
Seneste redigering: 4/02-23, 00:56 af Danskjävlar
Og lad os nu heller ikke glemme Norges Intercity program der på Østfoldbanen ville involvere at opgradere ruten fra Oslo til Halden til en højhastighedsbane med 250km/t og få rejsetiden på stykket ned på 1 time og 8 minutter. En reduktion på 25-40 minutter afhængig af køreplanen for den givne afgang og retning. Så at få rejsetiden ned på 6 timer er uden tvivl realistisk i midt 2030'erne, selv hvis en mulig rejsetid på under 5 timer ville være at foretrække.

Men hvem ved. Måske kan det blive til noget nærmere det, den dag hvor Jernbanen på den svenske vestkyst er godkendt til 250km/t. Jernbanen er allerede bygget til denne standard, på nær ved få punkter hvor den endnu ikke er opgraderet, men er kun godkendt til 200 pt. på grund af de svenske signaler. Men forhåbentlig ville dette betyde at der også her kan hentes en kortere rejsetid ganske let.

Når Västlänken er færdig kan man også komme hurtigt igennem Göteborg uden at skulle skifte kørselsretning.

Anders

Hvis man overholder det anbefalede fremmøde i lufthavnen på 2 timer før afgang, må det være svært at gøre turen København C-Oslo C på fire timer med fly. Lokaltransport 20+25 min., fremmøde 2 timer, flyvetid 1t15min + lidt ventetid på bagage mv. bliver det nemt 4,5 time. Man sidder jo ikke i flytoget/metroen, så snart flyet er landet.

Hvis man lægger hurtigste togtider sammen (Kbh-Malmø + Malmø-Gøteborg + Gøteborg-Oslo) bliver det lige omkring 7 timer. Det er der for nuværende ikke noget direkte tog, der kan køre, men bare som illustration. Med de igangværende udbygninger af Vestkystbanen i Sverige (Varberg og Helsingborg), Vestlänken i Göteborg samt flere etaper syd for Oslo, så kunne man optimistisk håbe på en direkte togforbindelse Kbh-Oslo ned omkring 6 timer. Det vil stadig kun være en gennemsnitshastighed på 100 km/t. Så vil det tidsmæssigt begynde at kunne konkurrere med fly.

Med venlig hilsen
Lars

Citat fra: LarsJels Dato  8/02-23, 08:28Hvis man overholder det anbefalede fremmøde i lufthavnen på 2 timer før afgang, må det være svært at gøre turen København C-Oslo C på fire timer med fly. Lokaltransport 20+25 min., fremmøde 2 timer, flyvetid 1t15min + lidt ventetid på bagage mv. bliver det nemt 4,5 time. Man sidder jo ikke i flytoget/metroen, så snart flyet er landet.

Hvis man lægger hurtigste togtider sammen (Kbh-Malmø + Malmø-Gøteborg + Gøteborg-Oslo) bliver det lige omkring 7 timer. Det er der for nuværende ikke noget direkte tog, der kan køre, men bare som illustration. Med de igangværende udbygninger af Vestkystbanen i Sverige (Varberg og Helsingborg), Vestlänken i Göteborg samt flere etaper syd for Oslo, så kunne man optimistisk håbe på en direkte togforbindelse Kbh-Oslo ned omkring 6 timer. Det vil stadig kun være en gennemsnitshastighed på 100 km/t. Så vil det tidsmæssigt begynde at kunne konkurrere med fly.

Med venlig hilsen
Lars
Så er du nok blandt de få som gør det.

SAS skriver selv:
"Check-in/bagage drop, lukker 30 minutter før afgang."

Så 45 min FØR afgang i lufthavenen uden andet end håndbagage (som de fleste nok kan klare sig med i 2-3 dage) og flyvetid på 75 min. samt 45 min. inkl. ventetid fra Oslo lufthavn til centrum.

Det giver max 3 timer fra centrum af København til Centrum af Oslo.
Og stadig til en langt lavere pris end med toget.

SAS skriver også "Vi anbefaler, at du ankommer til lufthavnen mindst to timer før dit flys afgang ...". De anførte lukketider er netop lukketider, så hvis alle passager møder op der, nås det ikke. Det er muligt, nogen kan styrte igennem lufthavnen på 45 min., mens børn og gamle koner flyver til begge sider ;-). Der er også nogen, som kan nå at mase sig op til døren, så snart flyet har sat næsehjulet på asfalten.

Det er ikke ret tit, jeg flyver fra Københavns Lufthavn, men sidste gang tog det godt halvanden time at komme i gennem. Men indrømmet, jeg havde også bagage med (der var materiale, jeg skulle medbringe ifm. arbejde), temmelig lang kø ved sikkerhedskontrol og langt at gå til gaten. Måske var jeg bare uheldig.

Min pointe var blot, at rejsetid med fly nogle gange underestimeres, fordi man ikke medregner ventetid, transfer i lufthavn mv. Med nogle af de planlagte udbygninger på skinnenettet i Sverige og Norge, ser det ud til, at rejsetiden Kbh-Oslo og Kbh-Stockholm kan begynde at nærme sig noget konkurrencedygtigt ift. fly. Andre parametre er selvfølgelig frekvens, komfort og pris.

MVH; Lars

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak