Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Ukraines jernbaner kåret til Rail Champion ved European Railway Award
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Niels Munch Dato 25/02-23, 21:17
Citat fra: anho Dato 25/02-23, 20:24
Citat fra: mlarsen Dato 25/02-23, 16:48[...] og som af uudgrundelige årsager har deres egen sporvidde.

Det er på grund af de mange bjerge. Den ingeniør der stod i spidsen for foretagendet var af den fejlagtige opfattelse at bredere spor er bedre til bjergkørsel, så han besluttede sig for at Spanien skulle bruge en bredere sporvidde end standarden. De fleste andre bjergområder havde bedre ingeniører og valgte derfor smalspor.

Valget af 1.520 mm i zarens Rusland beroede på rådgivning fra en amerikansk ingeniør: https://en.wikipedia.org/wiki/5_ft_and_1520_mm_gauge_railways .

Jeg mener at have læst at valget af bredspor til hovedlinjerne i Spanien var af hensyn til de bredere kedler lokomotiver til bjergkørsel behøvede.

Citat fra: tgsen Dato 26/02-23, 01:57Jeg mener at have læst at valget af bredspor til hovedlinjerne i Spanien var af hensyn til de bredere kedler lokomotiver til bjergkørsel behøvede.

Jeg mener, der er 2 teorier:
1. Valget af sporvidde var påvirket af Spaniens fjendtlighed over for nabolandet Frankrig i 1850'erne. Man mente, at det ville hindre enhver fransk invasion at gøre det spanske jernbanenet uforeneligt med det franske.
2. Valget blev truffet for anvendelse af større lokomotiver, der havde kraft nok til at forcere de stejle pas i det næstmest bjergrige land i Europa.

Men der er givetvis nogle i dette forum, der ved bedre. Måske oven i købet de samme, for hvem det lykkedes at "afspore" nærværende tråd om Ukraine.

Gå op Sider: 1 [2]

DSB MZ 1457

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak