Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Ukraines jernbaner kåret til Rail Champion ved European Railway Award
Gå ned Sider:[1] 2
Ukraines jernbaner kåret til Rail Champion ved European Railway Award
Af Niels Munch. 3/02-23, 13:32.
Seneste redigering: 3/02-23, 13:37 af Niels Munch
Ukrzaliznytsia (UZ) kåret til Rail Champion ved European Railway Award

De ukrainske jernbaners heltemod og modstandskraft i det forløbne år blev markeret ved den 16. European Railway Award med overrækkelsen af Rail Champion-prisen til det nationale jernbaneselskab Ukrzaliznytsia (UZ).

Mere end 400 jernbaneledere og politiske repræsentanter var samlet på Royal Museums of Fine Arts i Bruxelles til begivenheden den 31. januar, arrangeret af brancheforeningerne CER og UNIFE.
.....
Europa-Kommissionens generaldirektør for mobilitet og transport, Henrik Hololei, sagde, at han var 'ydmyg og inspireret' over arbejdet fra alle hos UZ med at holde netværket operationelt, evakuere mennesker og transportere vigtige produkter, både eksport og import. "Denne pris anerkender den vilje til at fortsætte, ikke at blive knækket", tilføjede han.

Uddybende, illustreret kilde: https://www.railwaygazette.com/news/ukrzaliznytsia-named-rail-champion-at-european-railway-award/63464.article .
Engelsk, fordrer sign-in, registrering er gratis.


UZ 'mobil kommandocentral' 610M-001 (PESA 2004). Foto: Фетисов Михаил - Wikimedia Commons.

På "det gamle forum" havde vi denne tråd om UZ "Jernbaneledelse i krigstid" https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=179240 .

M.v.h.
Niels

U.S. præsident Biden's overraskende besøg i Ukraines hovedstad Kyiv 20. februar 2023 skete som sikkert bekendt med tog.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
"Rail Force One" (UZ).
 
UZ's dynamiske generaldirektør Oleksandr Kamyshin har udtalt sig i den anledning:
https://dailyasianage.com/news/302240/ukrainian-rail-boss-describes-honour-of-transporting-biden

Billeder/video fra Biden's togtur:
- Inside Biden's 10-Hour Train Ride for His Surprise Visit to Ukraine: https://www.youtube.com/watch?v=XBfa-8dNX3w
- U.S. President Biden arrives in Poland from Kyiv by train: https://www.youtube.com/watch?v=FovHcjCj3f0

M.v.h.
Niels

Ukraine lancerer jernbane-afkoloniserings-program

UKRAINE: 'Et omfattende program for ukrainisering, som ikke blot fjerner sovjetiske symboler og russiske navne, men fundamentalt ændrer ukrainske jernbaner' er blevet annonceret af Oleksandr Kamyshin, administrerende direktør for den nationale jernbane Ukrzaliznytsia (UZ).
.....
'Det er på tide endelig at slippe af med den sovjetiske og imperiale fortid, som gennemsyrede den ukrainske jernbane i mere end 100 år, og smide alt, hvad der binder os og forhindrer os i at udvikle os, i historiens skraldespand.'

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
UZ 0,0 km markering i Kyiv.

Man har bl.a. ændret nulpunktet for kilometreringen af UZ' strækninger fra Moskva til Kyiv.

Læs hele artiklen her: https://www.railwaygazette.com/policy/ukraine-launches-railway-decolonisation-programme/63612.article .
Engelsk, fordrer sign-in, registrering er gratis.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 22/02-23, 10:53U.S. præsident Biden's overraskende besøg i Ukraines hovedstad Kyiv 20. februar 2023 skete som sikkert bekendt med tog.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
"Rail Force One" (UZ).
 
UZ's dynamiske generaldirektør Oleksandr Kamyshin har udtalt sig i den anledning:
https://dailyasianage.com/news/302240/ukrainian-rail-boss-describes-honour-of-transporting-biden

Billeder/video fra Biden's togtur:
- Inside Biden's 10-Hour Train Ride for His Surprise Visit to Ukraine: https://www.youtube.com/watch?v=XBfa-8dNX3w
- U.S. President Biden arrives in Poland from Kyiv by train: https://www.youtube.com/watch?v=FovHcjCj3f0

M.v.h.
Niels

Det her er nu den rigtige Rail Force One, bedre kendt som Sharky.. ;)


Ukraines jernbaner kåret til Rail Champion ved European Railway Award
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 24/02-23, 21:51.
Seneste redigering: 24/02-23, 22:00 af Per Holm
Citat fra: mikkelwf Dato 24/02-23, 19:30Det her er nu den rigtige Rail Force One, bedre kendt som Sharky.. ;)



Så skal de sørme være hurtige med at sætte folien på og hive den af synkront med at "POTUS" (President Of The United States) påstiger og afstiger toget Kaldesignalet kan jo kun benyttes når POTUS befinder sig ombord.

Her vi ser hvordan det gøres uden at bøvle med folie over Krim: https://youtu.be/x339wx_4jtY

Ellers er de kendte variationer: "Air Force One", "Army One", "Coast Guard One", "Marine One" eller "Navy One" afhængigt af hvilket værn der administrerer pgl. luftfartøj.


mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Ukraines jernbaner kåret til Rail Champion ved European Railway Award
Af Niels Munch. 25/02-23, 01:58.
Seneste redigering: 25/02-23, 02:01 af Niels Munch
Citat fra: Niels Munch Dato 22/02-23, 10:53Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
"Rail Force One" (UZ).

Ovenstående grafik stammer fra UZ generaldirektør Oleksandr Kamyshin's egen Twitter-konto, hvor han kort kommenterede POTUS' rejse med UZ.

Her beklagede han, at regulariteten i den ordinære toggang omkring 20. februar var faldet til 90% p.g.a. gennemførelsen af POTUS' særtog.

I øvrigt var dagen i går, 24. februar, årsdagen for Ruslands uprovokerede angreb på Ukraine og i min optik således ikke egnet til videre munterhed.

M.v.h.
Niels

Enig med deg, Niels! Man må bare beundre ukrainerne hvordan de har klart å stå opp mot overmakten. Og de ukrainske jernbanenes innsats er ikke mindre beundringsverdig gitt de stadige angrepene de utsettes for.

Слава Україна!

Og hvis Ukraines jernbane virkeligt skal afkolonialiseres, må (noget af) den vel også omlægges til standardspor og integreres med nabolandenes vigtigste baner. Det ville også hjælpe ved eksport af korn og andre fødevarer og sænke afhængigheden af skibstransport via Sortehavet og Bosporus-strædet.

Man kan selvfølgelig ikke forvente at ukrainerne har tid til at tænke på den slags nu, og de vil få brug for hjælp med både arbejdet og udgifterne. Men lad os håbe at nogen allerede er i gang med at tænke de indledende tanker.

Citat fra: mlarsen Dato 25/02-23, 15:10Og hvis Ukraines jernbane virkeligt skal afkolonialiseres, må (noget af) den vel også omlægges til standardspor og integreres med nabolandenes vigtigste baner. Det ville også hjælpe ved eksport af korn og andre fødevarer og sænke afhængigheden af skibstransport via Sortehavet og Bosporus-strædet.
Det er faktisk også hvad der sker. Jeg læst et sted (glemt hvor) at Ukraine i '22 åbnede en ny bane til Polen. I alt blev der lagt 500 km nye skinner. En del dog reparationer efter russisk terrorbombning.

Lige så interessant er byggeriet af en ny linje vest om Moldova ned til Sortehavshavnen Constanza i Rumænien.

Citat fra: mlarsen Dato 25/02-23, 15:10Og hvis Ukraines jernbane virkeligt skal afkolonialiseres, må (noget af) den vel også omlægges til standardspor og integreres med nabolandenes vigtigste baner. Det ville også hjælpe ved eksport af korn og andre fødevarer og sænke afhængigheden af skibstransport via Sortehavet og Bosporus-strædet.

Man kan selvfølgelig ikke forvente at ukrainerne har tid til at tænke på den slags nu, og de vil få brug for hjælp med både arbejdet og udgifterne. Men lad os håbe at nogen allerede er i gang med at tænke de indledende tanker.
For 913 dage siden tænkte jeg nogle indledende tanker.

Citat fra: tgsen Dato 25/02-23, 15:49For 913 dage siden tænkte jeg nogle indledende tanker.

Interessant. Handler mest om den Iberiske halvø, som selvfølgeligt er et dejligt sted fuld af god mad der skal sendes ud i verden, gerne med tog, og som af uudgrundelige årsager har deres egen sporvidde. Så langt er parallellen oplagt. Jeg er også enig i at geografiske sprogområder er relevant input til og har indflydelse på infrastrukturbeslutninger - men lige det aspekt er nok blevet voldsomt flydende i Ukraine det sidste år hvor mange i den russisktalende del af landet har travlt med at kaste den side af deres identitet fra sig.

Så hvordan ville tilsvarende tanker se ud for Ukraine, også i lyset af at der er gået 913 dage siden ovennævnte indlæg og verden dermed er indtrådt i en ny geopolitisk æra?

Citat fra: kme Dato 25/02-23, 15:42Det er faktisk også hvad der sker. Jeg læst et sted (glemt hvor) at Ukraine i '22 åbnede en ny bane til Polen. I alt blev der lagt 500 km nye skinner. En del dog reparationer efter russisk terrorbombning.

To grænseoverskridende forbindelser mellem Ukraine og Polen er netop genåbnet

UKRAINE: Den nationale jernbane Ukrzaliznytsia genåbnede to linjer til den polske grænse den 17. februar 2023 efter renoveringsarbejde.
.....
Af de ombyggede afsnit er 29,5 km 1.520 mm sporvidde, 8,6 km er 1.435 mm og 30,2 km er med begge sporvidder (4-strenget).

Læs hele den uddybende artikel her: https://www.railwaygazette.com/infrastructure/two-ukraine-poland-cross-border-links-reopen/63614.article .
Engelsk, fordrer sign-in, registrering er gratis.

M.v.h.
Niels

Citat fra: mlarsen Dato 25/02-23, 16:48[...] og som af uudgrundelige årsager har deres egen sporvidde.

Det er på grund af de mange bjerge. Den ingeniør der stod i spidsen for foretagendet var af den fejlagtige opfattelse at bredere spor er bedre til bjergkørsel, så han besluttede sig for at Spanien skulle bruge en bredere sporvidde end standarden. De fleste andre bjergområder havde bedre ingeniører og valgte derfor smalspor.

Citat fra: anho Dato 25/02-23, 20:24
Citat fra: mlarsen Dato 25/02-23, 16:48[...] og som af uudgrundelige årsager har deres egen sporvidde.

Det er på grund af de mange bjerge. Den ingeniør der stod i spidsen for foretagendet var af den fejlagtige opfattelse at bredere spor er bedre til bjergkørsel, så han besluttede sig for at Spanien skulle bruge en bredere sporvidde end standarden. De fleste andre bjergområder havde bedre ingeniører og valgte derfor smalspor.

Valget af 1.520 mm i zarens Rusland beroede på rådgivning fra en amerikansk ingeniør: https://en.wikipedia.org/wiki/5_ft_and_1520_mm_gauge_railways .

M.v.h.
Niels

Citat fra: mlarsen Dato 25/02-23, 16:48
Citat fra: tgsen Dato 25/02-23, 15:49For 913 dage siden tænkte jeg nogle indledende tanker.

Interessant. Handler mest om den Iberiske halvø, som selvfølgeligt er et dejligt sted fuld af god mad der skal sendes ud i verden, gerne med tog, og som af uudgrundelige årsager har deres egen sporvidde. Så langt er parallellen oplagt. Jeg er også enig i at geografiske sprogområder er relevant input til og har indflydelse på infrastrukturbeslutninger - men lige det aspekt er nok blevet voldsomt flydende i Ukraine det sidste år hvor mange i den russisktalende del af landet har travlt med at kaste den side af deres identitet fra sig.
Jeg vil gå så vidt som til at hævde at lande opstår baseret på transportmuligheder: et transportmæssigt (først til vands, siden til lands) sammenhængende område oplever en udjævning ("koineficering") af dialekter til et sprog, siden politisk konsolidering. De store grænseforandringer, bl. a. i Skandinavien skyldes overgangen fra overvejende havtransport til overvejende landtransport.
CitatSå hvordan ville tilsvarende tanker se ud for Ukraine, også i lyset af at der er gået 913 dage siden ovennævnte indlæg og verden dermed er indtrådt i en ny geopolitisk æra?
Åbenbart er det gået op for nogen af dem der tager beslutninger. Om jeg husker ret var der også engang nogen der planlagde bredsporsbaner sammesteds med henblik på bl. andet transport af korn til Europa. Det var også politisk betinget.

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak