Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- "København lægger sig fast på ny metrolinje M5"
Gå ned Sider: 1 [2]
Hej i runden,

Mht. M5 Metroplanerne:
Komme hvad der komme vil. Personligt finder jeg det for dyrt, og Københavnerne skal igennem endnu en pinefuld byggefase.
Men så længe man ikke vil opgive veje og tildele dem til letbaner er det vel den eneste mulighed. Den kollektive transport skal styrkes i hovedstaden.

Mht. BRT i Ring 4:
Selv en skinnefan som mig må erkende at det nok er den bedste løsning der. Man får et bedre produkt end i dag, på en meget lang strækning med et behov på mellemniveau. En skinneløsning vil være for dyr i forhold til behovet.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Jeg syntes.ikke der er så god komfort i en bus derfor syntes jeg bedst om letbane og ja Niels ville gerne gå til borger møde men er lidt handikappet nu,men vil skrive til dem, Mvh Bent

Citat fra: Bent Jensen Dato 19/02-23, 11:49Jeg syntes.ikke der er så god komfort i en bus derfor syntes jeg bedst om letbane og ja Niels ville gerne gå til borger møde men er lidt handikappet nu,men vil skrive til dem, Mvh Bent

Selvfølgelig er der bedre komfort i en letbane end i en bus. Men vi ombygger jo ikke alle vores busruter til sporvej eller letbane af den grund. Komforten er vigtig at tage med i beregningen, men den er trods alt kun én del af et større regnestykke. Nogle ruter har tilstrækkeligt mange passagerer til at retfærdiggøre en letbane. Andre ruter har kun tilstrækkeligt med passagerer til en almindelig bybus. Og dem der ligger et sted imellem, kan man så anlægge BRT til.

Jeg så personligt også gerne meget mere letbane - men det skal være på ruter hvor det giver mening, såsom 5C, 2A og 6A.

Citat fra: hummel_62 Dato 13/02-23, 10:02udfordringen i mit hovedet er at 400S kommer ( idag) på tilkørsel 6 og skal på et rimeligt kort stræk kryds over til Ballerup grenen (Motor ring 4) om morgen er det på ingen måde nemt. Så med en special, lang bus ??

Det er tanken at omlægge linjen, så der fra Hveen Boulevard køres ad Helgeshøj Allé - Husby Allé. For enden af sidstnævnte anlægges et broanlæg (fly-over) så BRT-strækningen kan komme til at fortsætte i midterabatten på motorvejen. I Ballerup skal BRT-strækningen føres i tunnel under de nordgående motorvejsspor nord for Sydbuen og derefter ligger langs med dem til Ballerup Boulevard.

Der kan læses mere i Movia mulighedsstudie BRT på Ring 4.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

"København lægger sig fast på ny metrolinje M5"
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 19/02-23, 21:58.
Citat fra: Leif Jørgensen Dato 19/02-23, 21:10
Citat fra: hummel_62 Dato 13/02-23, 10:02udfordringen i mit hovedet er at 400S kommer ( idag) på tilkørsel 6 og skal på et rimeligt kort stræk kryds over til Ballerup grenen (Motor ring 4) om morgen er det på ingen måde nemt. Så med en special, lang bus ??

Det er tanken at omlægge linjen, så der fra Hveen Boulevard køres ad Helgeshøj Allé - Husby Allé. For enden af sidstnævnte anlægges et broanlæg (fly-over) så BRT-strækningen kan komme til at fortsætte i midterabatten på motorvejen. I Ballerup skal BRT-strækningen føres i tunnel under de nordgående motorvejsspor nord for Sydbuen og derefter ligger langs med dem til Ballerup Boulevard.

Der kan læses mere i Movia mulighedsstudie BRT på Ring 4.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Super link takker
Kan se det betyder farvel til 4 spor til biler på ring 4, Chokolade kryds og til Bagsværd.

Havde forestillet mig de kørte sammen retning som resten, men ser at man vil samle BRT i den ene side, som (fejlen) på letbanen.
Større projekt end jeg troede, men spændende

Citat fra: anho Dato 19/02-23, 12:48
Citat fra: Bent Jensen Dato 19/02-23, 11:49Jeg syntes.ikke der er så god komfort i en bus derfor syntes jeg bedst om letbane og ja Niels ville gerne gå til borger møde men er lidt handikappet nu,men vil skrive til dem, Mvh Bent

Selvfølgelig er der bedre komfort i en letbane end i en bus. Men vi ombygger jo ikke alle vores busruter til sporvej eller letbane af den grund. Komforten er vigtig at tage med i beregningen, men den er trods alt kun én del af et større regnestykke. Nogle ruter har tilstrækkeligt mange passagerer til at retfærdiggøre en letbane. Andre ruter har kun tilstrækkeligt med passagerer til en almindelig bybus. Og dem der ligger et sted imellem, kan man så anlægge BRT til.

Jeg så personligt også gerne meget mere letbane - men det skal være på ruter hvor det giver mening, såsom 5C, 2A og 6A.
joda en letbane ville også give mening på linie 5c rute men tror der ville give udfordringer for de.Københavnske politikere apropos lønsomhed på linien 400S der er vel ingen der siger at passagergrundlaget er tyndt(jeg tror ikke på prognoser om antal passagerer) men okay hvis det er det man ønsker om BRT løsning på 400S for min skyld ingen alarm, men tror jeg vil skrive til Vejdirektoratet

Citat fra: mss Dato 18/02-23, 14:32Mht. M5 Metroplanerne:
Komme hvad der komme vil. Personligt finder jeg det for dyrt, og Københavnerne skal igennem endnu en pinefuld byggefase.
Men så længe man ikke vil opgive veje og tildele dem til letbaner er det vel den eneste mulighed. Den kollektive transport skal styrkes i hovedstaden.
Københavns Kommune mener ikke at en letbanen kan aflaste M1/M2 på anden måde end en metro, da passagerne vil rejse den med det hurtigste transportmiddel.

Nu var Cityringen specielt slemt med anlægsarbejde i de fleste indre bydele med mange arbejdspladser og det i tætbefolkede områder. Der belaster M5 i mindre grad. Der er god plads ved de steder, som har udset steder til stationer ved fx Forum, i Stengade og ved Rigshospitalet. Og ligner også at stationerne på Amager kan anlægges på steder med god plads. Hovedbanegården og Østerport får en omgang byggearbejde mere... Men metrostationen på hovedbanegården er forberedt på det, hvor stationen er tænkt at blive lagt i Reventlowsgade. Dog er tanker om at bygge endnu en perrontunnel... det kan godt give nogle udfordringer.

Min påstand, når jeg også følger letbaneprojektet på Ring 3, så synes jeg ikke der er den store forskel i påvirkning. Metro er det nogle få store byggepladser ved stationerne plus evt en eller flere steder til base for borearbejdet, mens Letbanen er en stor lang byggeplads.

Og min konklusion - en M5 metro er bedre løsning i det område. Der er er andre områder, hvor en letbane er en bedre løsning..

Måske skal vi til at fjerne nogle ejendomme Halmtorvet lille Istedgade men der bliver nok et ramaskrig Mvh. Bent

Citat fra: Bent Jensen Dato 20/02-23, 00:18Måske skal vi til at fjerne nogle ejendomme Halmtorvet lille Istedgade men der bliver nok et ramaskrig Mvh. Bent
ps letbanen kunne vel også laves i en tunnelløsning under Frederikssundsvej (boret tunnel) hvis det er teknisk muligt der er jo mange byer i f.eks Tyskland vestlige del. Mvh Bent

"København lægger sig fast på ny metrolinje M5"
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 20/02-23, 02:20.
Seneste redigering: 20/02-23, 02:30 af Per Holm
Citat fra: steenth Dato 20/02-23, 00:12Københavns Kommune mener ikke at en letbanen kan aflaste M1/M2 på anden måde end en metro, da passagerne vil rejse den med det hurtigste transportmiddel.


Det famøse havnesnit på M1/M2 som til en vis grad begrunder M5 vil utvivlsomt aflastes af Ring Syd projektet.

I hvor høj grad det vil ske skulle vi allerede om to år begynde at få et indtryk af når de to nye "øresundsperroner" står klar på Ny Ellebjerg st. på strkn. 11 og yderligere når der kommer fjerntogsperroner på Glostrup st.

Mange rejsende vil så undgå at skulle køre via Midtbyen under Kongens Nytorv.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 20/02-23, 02:20Det famøse havnesnit på M1/M2 som til en vis grad begrunder M5 vil utvivlsomt aflastes af Ring Syd projektet.

I hvor høj grad det vil ske skulle vi allerede om to år begynde at få et indtryk af når de to nye "øresundsperroner" står klar på Ny Ellebjerg st. på strkn. 11 og yderligere når der kommer fjerntogsperroner på Glostrup st.

Mange rejsende vil så undgå at skulle køre via Midtbyen under Kongens Nytorv.
M5 er primær til dem som rejser intern i København uden at skulle bruge fjern- og S-tog. Det behov opfylder Ring Syd ikke... det vil være en omvej at bruge de togsystemer og frekvensen er betydelig lavere. Mit bud at mange, som kommer med tog vestfra vil bruge Ørestad Station til at skrifte til linje M1... Så der vil komme flere den vej... M5 vil også kunne dække bedre byområdet i det nordlige Amager, som skal flytte til den nye linje.

Gå op Sider: 1 [2]

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak