Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- "København lægger sig fast på ny metrolinje M5"
Gå ned Sider:[1] 2
"København lægger sig fast på ny metrolinje M5"
Af Niels Munch. 8/02-23, 20:01.
Seneste redigering: 8/02-23, 20:02 af Niels Munch
Københavns Kommune nyheder 08.02.2023:

"København lægger sig fast på ny metrolinje M5 og vil igangsætte undersøgelse af mere metro i byen
.....
To forskellige linjer har været i offentlig høring ift. metroens fremtidige udvikling, som samtidig skal understøtte en metroføring mod Lynetteholm. En lilla linje fra Københavns Hovedbanegård via Amagerbrogade til Refshaleøen og Lynetteholm, og en orange linje fra Østerport til Refshaleøen og herfra til Lynetteholm. Nu har forligskredsen besluttet at gå videre med den lilla linje, M5, som rummer 10 stationer herunder et stop på Østerport.
....."


Læs hele den uddybede nyhed her: https://www.kk.dk/nyheder/koebenhavn-laegger-sig-fast-paa-ny-metrolinje-m5-og-vil-igangsaette-undersoegelse-af-mere-metro-i .

M.v.h.
Niels

Det hører med til historien, at Københavns Kommune sidste år inviterede københavnerne til at give input til den kommende metrolinje M5.

Høringsperioden løb fra d. 5. september til d. 31. oktober 2022.

Sagen blev omtalt og debatteret i denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,502.msg3652.html .

Der indkom 379 svar til idéfasehøringen: https://blivhoert.kk.dk/node/58488/svar .

M.v.h.
Niels

Hej Niels jeg har set forslagey
Men jeg syntes at linien burde føres videre til Brønshøj Husum da der her mangler bedre forbindelser end de nuværende bybusser, jeg har selv boet på Frederikssundsvej en årrække og det kunne vare en krig at køre fra city og ud til Bellahøj det var mange gange at køre til Fuglebakken med Stof og så gå derfra, så jeg håber at der kommer metro, jeg bor ikke mere i København men savner det heller ikke, Mvh Bent, ps er der nogen der ved hvad der skal ske med mf Kronprins Frederik når ny færge kommer til Rødby Puttgarden eller skal den fortsat være afløser på Gedser Rostock?

Hej Bent,

Ud over, at forligskredsen bag Lynetteholm nu har besluttet at arbejde videre med en ny metrolinje M5, vil kredsen igangsætte en undersøgelse af metronettets videre udvidelse til flere bydele – f.eks. Bispebjerg, Brønshøj-Husum, Valby, Amager, Frederiksberg, Hvidovre - men også Malmø.

M.v.h.
Niels

Alle de ambitioner er så meget mere imponerende, når man tænker på at der er en tikkende bombe under Metroens økonomi, da der simpelthen ikke er så mange, der rejser på Metroringen (M3) som forudsat i prognoserne.

https://ing.dk/artikel/kvart-milliard-tabte-billetindtaegter-metro-mangler-30-millioner-passagerer-2022-265670?utm_medium=email&utm_source=ing.dk&utm_campaign=tipenven

(Muligvis kun for abbonenter9

"København lægger sig fast på ny metrolinje M5"
Af Niels Munch. 9/02-23, 12:36.
Seneste redigering: 9/02-23, 12:37 af Niels Munch
Citat fra: Michael Deichmann Dato  9/02-23, 10:03Alle de ambitioner er så meget mere imponerende, når man tænker på at der er en tikkende bombe under Metroens økonomi, da der simpelthen ikke er så mange, der rejser på Metroringen (M3) som forudsat i prognoserne.

https://ing.dk/artikel/kvart-milliard-tabte-billetindtaegter-metro-mangler-30-millioner-passagerer-2022-265670?utm_medium=email&utm_source=ing.dk&utm_campaign=tipenven

(Muligvis kun for abbonenter)

Hvilket er til diskussion i denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,921.msg6623.html .

Citat fra: Niels Munch Dato  9/02-23, 12:36
Citat fra: Michael Deichmann Dato  9/02-23, 10:03Alle de ambitioner er så meget mere imponerende, når man tænker på at der er en tikkende bombe under Metroens økonomi, da der simpelthen ikke er så mange, der rejser på Metroringen (M3) som forudsat i prognoserne.

https://ing.dk/artikel/kvart-milliard-tabte-billetindtaegter-metro-mangler-30-millioner-passagerer-2022-265670?utm_medium=email&utm_source=ing.dk&utm_campaign=tipenven

(Muligvis kun for abbonenter)

Hvilket er til diskussion i denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,921.msg6623.html .
Tak Niels.

Aergeligt at se at man ikke naevner den rute otto anker due foreslog - det var en langt bedre rute. Haaber man i sidste ende gaar den vej, men det ser sort ud.

Tak til Niels for svaret, nu drypper jeg måske lidt malurt i bægeret apropos letbanen på Ring 3 læste en artikel forleden dag jeg tror det var hjemmesiden hos Vejdirektoratet at på Ring 4 havde man et forslag om BMT nu tabte jeg så kaffekoppen et nyt system i Storkøbenhavn, hmm der virkelig nogen der ikke ønsker skinnebåren trafik, ok det er kun forslag fra dem, Mvh Bent

"København lægger sig fast på ny metrolinje M5"
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 12/02-23, 19:08.
Seneste redigering: 12/02-23, 19:13 af Per Holm
Citat fra: Bent Jensen Dato 12/02-23, 17:29... at på Ring 4 havde man et forslag om BMT nu tabte jeg så kaffekoppen et nyt system ...
 

I Transportministeriets Status for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2022 omtales under igangværende undersøgelser udarbejdelsen af MKV for BRT-linjer på linjerne 200S og 400S samt en BRT-forbindelse derimellem. Altså intet vedtaget endnu, det kan sagtens vise sig at være en dårlig idé.

Projektet har tidligere været omtalt.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Bent Jensen Dato 12/02-23, 17:29Tak til Niels for svaret, nu drypper jeg måske lidt malurt i bægeret apropos letbanen på Ring 3 læste en artikel forleden dag jeg tror det var hjemmesiden hos Vejdirektoratet at på Ring 4 havde man et forslag om BMT nu tabte jeg så kaffekoppen et nyt system i Storkøbenhavn, hmm der virkelig nogen der ikke ønsker skinnebåren trafik, ok det er kun forslag fra dem, Mvh Bent

Er det dette oplæg, du mener: https://www.vejdirektoratet.dk/nyhed/2023/kom-med-ideer-til-ny-busloesning-i-ring-4-korridoren ?

Der er indledt en 8 ugers idé- og forslagsfase, hvor borgerne - inkl. du Bent - vil kunne komme til orde, bl.a. på borgermøder.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Bent Jensen Dato 12/02-23, 17:29Tak til Niels for svaret, nu drypper jeg måske lidt malurt i bægeret apropos letbanen på Ring 3 læste en artikel forleden dag jeg tror det var hjemmesiden hos Vejdirektoratet at på Ring 4 havde man et forslag om BMT nu tabte jeg så kaffekoppen et nyt system i Storkøbenhavn, hmm der virkelig nogen der ikke ønsker skinnebåren trafik, ok det er kun forslag fra dem, Mvh Bent

Bare fordi man planlægger en BRT, betyder det ikke at man ikke ønsker skinnetrafik. Ja, der er en tendens til at nogle folk prøver at promovere BRTer til situationer hvor en letbane ville være langt mere passende, men på trods af det har BRT helt afgjort sin niche. Den kan noget andet en letbaner.

BRTer er typisk bedre egnet til ruter der har for lille et passageropland til at understøtte en letbane, og ruter hvor mange buslinjer mødes på én strækning (som f.eks. på Nørre Alle i København).

De er lidt dyrere i vedligehold, har lavere kapacitet, og har ikke samme komfort som en letbane - men de kan stadig udfylde en vigtig niche, da de er betydeligt hurtigere og mere komfortable end almindelige buslinjer.

Citat fra: anho Dato 12/02-23, 20:01
Citat fra: Bent Jensen Dato 12/02-23, 17:29Tak til Niels for svaret, nu drypper jeg måske lidt malurt i bægeret apropos letbanen på Ring 3 læste en artikel forleden dag jeg tror det var hjemmesiden hos Vejdirektoratet at på Ring 4 havde man et forslag om BMT nu tabte jeg så kaffekoppen et nyt system i Storkøbenhavn, hmm der virkelig nogen der ikke ønsker skinnebåren trafik, ok det er kun forslag fra dem, Mvh Bent

Bare fordi man planlægger en BRT, betyder det ikke at man ikke ønsker skinnetrafik. Ja, der er en tendens til at nogle folk prøver at promovere BRTer til situationer hvor en letbane ville være langt mere passende, men på trods af det har BRT helt afgjort sin niche. Den kan noget andet en letbaner.

BRTer er typisk bedre egnet til ruter der har for lille et passageropland til at understøtte en letbane, og ruter hvor mange buslinjer mødes på én strækning (som f.eks. på Nørre Alle i København).

De er lidt dyrere i vedligehold, har lavere kapacitet, og har ikke samme komfort som en letbane - men de kan stadig udfylde en vigtig niche, da de er betydeligt hurtigere og mere komfortable end almindelige buslinjer.

Jeg har heller aldrig helt forstået den næsten religiøse letbane/BRT-diskussion. Det er vel et spørgsmål om at finde ud af, hvad der er mest egnet i en given korridor.

Uden jeg har set nogen af de undersøgelser, der ligger bag, så tænker jeg, at det her nok er et af de steder, hvor BRT giver mest mening. Dels så har ruten ikke den tæthed og heller ikke så mange nedslidte industriområder under omdannelse som Ring 3 og dermed heller ikke samme passagergrundlag. Og dels så skal en del af ruten vel fortsat køre langs motorringen som motorvejsbus, hvor en letbane her ville kræve et helt nyt traché.

Er der nogen der kan linke til Otto Anker Dues forslag.

"København lægger sig fast på ny metrolinje M5"
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 13/02-23, 10:02.
udfordringen i mit hovedet er at 400S kommer ( idag) på tilkørsel 6 og skal på et rimeligt kort stræk kryds over til Ballerup grenen (Motor ring 4) om morgen er det på ingen måde nemt. Så med en special, lang bus ??

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak