Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Støjinferno
Gå ned Sider:[1] 2
Støjinferno
Af keld zumbach. 13/02-23, 11:09.
Er der nogen, som kan forklare, hvorfor der er et støjinferno inde i letbanetoget , når det kører mellem Århus og Odder? Støjen er så høj, at man umuligt kan føre en samtale.

M.v.h.
Keld Zumbach

Støjinferno
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 13/02-23, 13:09.
Er ikke dette samme materielltype som i Bergen? I så fall må årsaken ligge i skinnegangen, for i bybanevognene i Bergen er støynivået så lavt at det er helt uproblematisk å føre en samtale, selv for en hørselshemmet person som meg.

Støjinferno
Af keld zumbach. 13/02-23, 14:54.
Det støjer ikke meget i byområdet, men når letbanetoget udenfor byområdet kommer op på 75 km/t, begynder støjhelvedet.
M.v.h.
Keld Zumbach

Støjinferno
Af Jakobsen. 13/02-23, 17:23.
Viby J - Kongsvang oplever jeg som en af de mere larmende strækninger.
/hjj

Støjinferno
Af Ole Steen. 13/02-23, 20:12.
Samme problem mellem Hjortshøj og Skødstrup. Formentlig et spørgsmål om skinneslibning (som der vist ikke er budget til lige nu). Også her meget ubehageligt både m.h.t. støj og slingren.
Det samme opleves vist også længere østpå....

M.v.h.
Ole Steen,
Skødstrup

Støjinferno
Af keld zumbach. 14/02-23, 09:50.
Ja, jeg forstår godt, at pendlere m.fl. forlader letbanen og finder en alternativ løsning.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Fra den gang Odder – Århus blev betjent med materiel, der ikke larmede, havde bløde sæder og høflig betjening. Hvis man var faldet i søvn efter en lang arbejdsdag, kom togføreren og prikkede én i armen, når toget nærmede sis Malling.
M.v.h.
Keld Zumbach

Støjinferno
Af andersj, Aalborg. 14/02-23, 11:15.
Letbanen mellem Odder og Aarhus har en del flere passagerer end Odderbanen nogensinde havde dengang den var jernbane. Faktisk havde man allerede overhalet de gamle passagertal efter blot 6 måneders drift med letbanen.

Anders

Støj inde i togene
Af Kasdashdfjsah. 14/02-23, 22:27.
Kørte idag både med IR4, ET, M1 Metro, og S-tog, og målte i den forbindelse støjniveauet inde i de forskellige tog med en decibelmåler app på min telefon. Når togene holdt stille, målte jeg 70-75 decibel, når jeg målte ved max hastighed på turene, så målte jeg 80-85. Dette virker af meget, og tror heller ikke det er rigtigt, uden professionelt måleudstyr, men hvis det er rigtigt, så er det da alt for højt, hvis man sidder der i flere timer. Og dette var altsammen eltog, tær slet ikke tænke på, hvis man sidder lige ved motoren i en dieselbus eller et dieseltog, igen, decibelmæssigt, synes ikke selv det er højt på nogen måde. Er der som har oplevet/oplever støjgener i den kollektiv transport, og/eller kender til undersøgelser som påviser overskridelse af grænseværdierne?

Støjinferno
Af Kasdashdfjsah. 14/02-23, 22:30.
Har lige startet en anden tråd ved støj målt indeni forskellige eltog, dog kun med høje decibeltal, ikke personlig oplevelse af støj, men skrev også til Århus letbane igår efter at have læst din kommentar, og spurgte dem om støj på strækningerne med de høje hastigheder, vender tilbage når jeg har fået svar.

Støj inde i togene
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 14/02-23, 22:50.
Når man erindrer støjkilderne om at de selv har valgt at sætte sig i en stillezone holder de i reglen op. :-X  I IC4 gør det så ikke den store forskel. :P

Ved ikke hvordan man opnår samme effekt her på forum.  :-\ 

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Grænseværdierne for støj fra togmateriel er fastsat i de Tekniske Specifikationer for Interoperabilitet. For togmateriel angives grænser for støjniveau for stationær støj, igangsætning, forbikørsel og støj i førerrum. Der er pudsigt nok ikke krav til støj i passagerkabine - denne vil normalt være lavere end i førerrum.

Typisk ved støjen i passagerkabine være omkring 70 dB ved kørsel med 140 km/t for TSI godkendt togmateriel på TSI godkendt infrastruktur. Der er natuligvis regler og instrukser for hvordan der skal måles ensartet.

Jeg har ikke stødt på formelle støjkrav, der angiver hvor meget støj, der må være i en passagerkabine fyldt med passagerer, men der er mange, der har gennemført målinger på forskellig vis og med forskellige resultater. Men formelle krav er der ikke.

Lasse

Støjinferno
Af frederikhk. 15/02-23, 10:42.
I Arriva's LINT er stillezonen lige ved dieselmotoren. Der er også et stort problem med vibrationslarm i visse gear. Man finder hurtigt ud af hvor man ikke skal sidde, når man pendler i dem.

El-tog/batteritog kan kun komme for langsomt, men jo desværre først en gang i 2030'erne.

Støjinferno
Af Niels Munch. 15/02-23, 11:03.
Citat fra: frederikhk Dato 15/02-23, 10:42El-tog/batteritog kan kun komme for langsomt, men jo desværre først en gang i 2030'erne.

Såvel Midtjyske Jernbaner som Lokaltog skulle da gerne komme tidligere med batteritog end "en gang i 2030'erne".

Citat fra: Niels Munch Dato 15/02-23, 11:03
Citat fra: frederikhk Dato 15/02-23, 10:42El-tog/batteritog kan kun komme for langsomt, men jo desværre først en gang i 2030'erne.

Såvel Midtjyske Jernbaner som Lokaltog skulle da gerne komme tidligere med batteritog end "en gang i 2030'erne".

Mon ikke der henvises til at Arrivas kontrakt udløber i 2028 med optioner til 2030, så det bliver næppe inden dén kontrakt er færdig, at der anskaffes batteritog til dén trafik. Iøvrigt er leveringstiden på igangværende udbud af Batteritog pt levering i 2027...

/Lasse

Støjinferno
Af Niels Munch. 15/02-23, 17:11.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 15/02-23, 14:55Mon ikke der henvises til at Arrivas kontrakt udløber i 2028 med optioner til 2030, så det bliver næppe inden dén kontrakt er færdig, at der anskaffes batteritog til dén trafik. Iøvrigt er leveringstiden på igangværende udbud af Batteritog pt levering i 2027...

Hvad "frederikhk" henviser til, kan vi vel gisne om. Og mig bekendt er der lige nu intet "igangværende udbud", da Lokaltog endnu ikke har foretaget genudbud. Endelig påregner Midtjyske Jernbaner i h.t. indgået kontrakt at få to tog leveret i sommeren 2024. De skal bl.a. bruges til uddannelse m.v., og de resterende fem tog leveres primo 2025.

Udbud af ladeinfrastruktur ventes i øvrigt at ske inden indeværende måneds udgang.

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak