Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- S-tog køreplan 8 minutters drift spørgsmål
Hej alle,

Jeg har tidligere læst at man på sigt vil gå over til 8-minutters drift på S-tog. Jeg husker vagt at have læst at det var målet efter CBTC var færdigudrullet og inden den næste førerløse generation kom. Men jeg kan tage fejl da jeg som skrevet husker det vagt.

Hvis der findes sådan en plan vil jeg gerne vide mere. Kunne være sjovt at se køreplaner. Der ville nok også være brug for kortere tog når hyppigheden sættes op.


Derudover, hvorfor ikke først gå efter 9-minutters drift og så først derefter 8-minutters drift?

Citat fra: KKLD Dato 19/04-22, 17:32Jeg har tidligere læst at man på sigt vil gå over til 8-minutters drift på S-tog. Jeg husker vagt at have læst at det var målet efter CBTC var færdigudrullet og inden den næste førerløse generation kom. Men jeg kan tage fejl da jeg som skrevet husker det vagt.

Hvis der findes sådan en plan vil jeg gerne vide mere. Kunne være sjovt at se køreplaner. Der ville nok også være brug for kortere tog når hyppigheden sættes op.


Derudover, hvorfor ikke først gå efter 9-minutters drift og så først derefter 8-minutters drift?
Grundlæggende har man ikke materiel til dette, så det er nok noget du eller nogen har drømt.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 19/04-22, 19:04
Citat fra: KKLD Dato 19/04-22, 17:32Jeg har tidligere læst at man på sigt vil gå over til 8-minutters drift på S-tog. Jeg husker vagt at have læst at det var målet efter CBTC var færdigudrullet og inden den næste førerløse generation kom. Men jeg kan tage fejl da jeg som skrevet husker det vagt.

Hvis der findes sådan en plan vil jeg gerne vide mere. Kunne være sjovt at se køreplaner. Der ville nok også være brug for kortere tog når hyppigheden sættes op.


Derudover, hvorfor ikke først gå efter 9-minutters drift og så først derefter 8-minutters drift?
Grundlæggende har man ikke materiel til dette, så det er nok noget du eller nogen har drømt.

Men hvis man undlader at sætte togstammer sammen (eller hvert fald i en sjældnere grad) så burde man vel kunne få det til at gå op.

Citat fra: KKLD Dato 19/04-22, 20:14Men hvis man undlader at sætte togstammer sammen (eller hvert fald i en sjældnere grad) så burde man vel kunne få det til at gå op.
Du drømmer. Lige nu vil ingen gør det - folk vil helst sidde ned i deres tog. 7½ minutters drift kræver både nye tog og vendespor på Carlsberg. Så det vare mindst 10 år. Og dem jeg snakker med, har hellere ikke nogen færdig køreplan, som man kan kigge på

Citat fra: steenth Dato 19/04-22, 20:37
Citat fra: KKLD Dato 19/04-22, 20:14Men hvis man undlader at sætte togstammer sammen (eller hvert fald i en sjældnere grad) så burde man vel kunne få det til at gå op.
Du drømmer. Lige nu vil ingen gør det - folk vil helst sidde ned i deres tog. 7½ minutters drift kræver både nye tog og vendespor på Carlsberg. Så det vare mindst 10 år. Og dem jeg snakker med, har hellere ikke nogen færdig køreplan, som man kan kigge på

10min drift på H kræver da bare at man nedlægger Bx eller afkorter den til KH fremfor Østerport. Så burde der være kapacitet nok.

Citat fra: Andrew_J Dato 20/04-22, 21:4310min drift på H kræver da bare at man nedlægger Bx eller afkorter den til KH fremfor Østerport. Så burde der være kapacitet nok.
Der er passager nok til linje Bx for at kunne aflaste linje B. Og hovedbanegården er ikke specielt egnet til vending af S-tog fra syd - der mangler et særskilt vendespor. For et tog, som vender, optager et spor, som bruges og der krydses også en del andre spor for at komme på tværs...

... og indtil videre er det igen kommet som en overraskelse for DSB, at man ikke har lkf nok til at køre den nuværende produktion.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak