Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Noget om signaler…..
Gå ned Sider:[1] 2
Noget om signaler…..
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 15/02-23, 17:16.
Jeg havde afsat dagen i dag til at fotografere de i Viborg for længst slukkede U-, F- og I-signaler og de tilhørende afstandsmærker. Opgaven blev noget nemmere end forventet. Hele baduljen kunne faktisk være på ét eneste foto!

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Begge fotos: 15. februar 2023. Viborg. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 


Noget om signaler…..
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 15/02-23, 17:24.
Hvornår signalerne i Viborg blev "fældet", ved jeg ikke. Ude i landskabet mangler man dog at fjerne 400 meter mærket mod Langå (øverste billedet) samt 400 meter mærket (mellemste foto) og 1.200 meter mærket ( nederste foto) mod Skive.

Alle tre fotos: 15. februar 2023. Viborg. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   

Noget om signaler…..
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 15/02-23, 19:32.
Citat fra: Poul Andersen Dato 15/02-23, 17:45De viste mærker skal ikke fjernes i jf. dette:
https://www.bane.dk/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/ORF?drilldown=8630cfb9-e8fc-4977-b40d-e032cdbadf1e

Mvh.
Poul.

Kære Poul

Tak for henvisningen. Den havde jeg glemt alt om, selv om jeg læste den ved udgivelsen.

Nu bliver jeg så i tvivl: Har jeg eventuelt overset 1.200 meter mærket på Langå-siden af Viborg? Jeg synes ellers, jeg finkæmmede området.

Bedste hilsner

Thomas

Noget om signaler…..
Af RasmusD. 16/02-23, 04:10.
I praksis går det meget sløvt med implementeringen af den SSB. Mellem Næstved og Nykøbing F virker det i hvert fald ret tilfældigt om der er mærker før perroner og områder med sporskifter eller ej.

Noget om signaler…..
Af MadsVestkjær. 17/02-23, 17:29.
Godeftermiddag i forum!

Er nogen bekendt med mulighederne for at overtage nedtaget signaludstyr som det på billederne?
Jeg har skrevet en mail til Banedanmark, men ikke fået svar (endnu)

Mvh. Mads
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 15/02-23, 17:16Jeg havde afsat dagen i dag til at fotografere de i Viborg for længst slukkede U-, F- og I-signaler og de tilhørende afstandsmærker. Opgaven blev noget nemmere end forventet. Hele baduljen kunne faktisk være på ét eneste foto!

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Begge fotos: 15. februar 2023. Viborg. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 



Noget om signaler…..
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 21/02-23, 20:12.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 15/02-23, 19:32
Citat fra: Poul Andersen Dato 15/02-23, 17:45De viste mærker skal ikke fjernes i jf. dette:
https://www.bane.dk/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/ORF?drilldown=8630cfb9-e8fc-4977-b40d-e032cdbadf1e

Mvh.
Poul.

Kære Poul

Tak for henvisningen. Den havde jeg glemt alt om, selv om jeg læste den ved udgivelsen.

Nu bliver jeg så i tvivl: Har jeg eventuelt overset 1.200 meter mærket på Langå-siden af Viborg? Jeg synes ellers, jeg finkæmmede området.

Bedste hilsner

Thomas

Jeg har i dag ved selvsyn konstateret, at 1.200 meter afstandsmærket mod Langå stadig findes, og står, hvor det har stået i årevis.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Noget om signaler…..
Af vollensir. 21/02-23, 21:27.
Afstands mærkerne samt timeglas bliver i første omgang ikke fjernet, da de i tåget og usigtbar vejr kan hjælpe lokomotivføren. Da Banedanmark jo har valgt den billigere udgave hvor stationer og trinbrætter ikke vises i DMI-skærmen. I stil med Grenspeed som DSB kører med i nogle af deres tog....

Citat fra: vollensir Dato 21/02-23, 21:27Afstands mærkerne samt timeglas bliver i første omgang ikke fjernet, da de i tåget og usigtbar vejr kan hjælpe lokomotivføren. Da Banedanmark jo har valgt den billigere udgave hvor stationer og trinbrætter ikke vises i DMI-skærmen. I stil med Grenspeed som DSB kører med i nogle af deres tog....

Det sjove er at 1.200- og 400-meter mærkerne ikke siger noget om hvor perronerne befinder sig...

Mvh. Jens

Noget om signaler…..
Af 1993matias, Kh. 22/02-23, 13:14.
Citat fra: Jens, Fredericia Dato 22/02-23, 08:07
Citat fra: vollensir Dato 21/02-23, 21:27Afstands mærkerne samt timeglas bliver i første omgang ikke fjernet, da de i tåget og usigtbar vejr kan hjælpe lokomotivføren. Da Banedanmark jo har valgt den billigere udgave hvor stationer og trinbrætter ikke vises i DMI-skærmen. I stil med Grenspeed som DSB kører med i nogle af deres tog....

Det sjove er at 1.200- og 400-meter mærkerne ikke siger noget om hvor perronerne befinder sig...

Mvh. Jens
Det sjove er, at han skriver afstandsmærker og timeglas, som indikerer, at der snart kommer en perron (eller sidespor på fri bane, men det er vist en sjældenhed i SR-land nu om dage)

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Noget om signaler…..
Af thomastog. 22/02-23, 14:10.
Citat fra: Jens, Fredericia Dato 22/02-23, 08:07Det sjove er at 1.200- og 400-meter mærkerne ikke siger noget om hvor perronerne befinder sig...
Afstandsmærkerne ".. markerer et planmæssigt standsningssted med teknisk eller ikke teknisk stop, indenfor et område med sporskifter." (nærlæs cirkulæret), så de markerer 400/1200 meter til standsningssted. Hvorfor afstandsmærkerne vel skal flyttes, i forhold til den oprindelige placeringen efter SR.

Noget om signaler…..
Af thomastog. 22/02-23, 14:12.
Citat fra: 1993matias Dato 22/02-23, 13:14
Citat fra: Jens, Fredericia Dato 22/02-23, 08:07
Citat fra: vollensir Dato 21/02-23, 21:27Afstands mærkerne samt timeglas bliver i første omgang ikke fjernet, da de i tåget og usigtbar vejr kan hjælpe lokomotivføren. Da Banedanmark jo har valgt den billigere udgave hvor stationer og trinbrætter ikke vises i DMI-skærmen. I stil med Grenspeed som DSB kører med i nogle af deres tog....

Det sjove er at 1.200- og 400-meter mærkerne ikke siger noget om hvor perronerne befinder sig...
Det sjove er, at han skriver afstandsmærker og timeglas, som indikerer, at der snart kommer en perron (eller sidespor på fri bane, men det er vist en sjældenhed i SR-land nu om dage)
Nu snakker vi om en "Supplerende sikkerhedsbestemmelse til ORF". Så SR er vel ikke relevant her ;-)

Citat fra: thomastog Dato 22/02-23, 14:10
Citat fra: Jens, Fredericia Dato 22/02-23, 08:07Det sjove er at 1.200- og 400-meter mærkerne ikke siger noget om hvor perronerne befinder sig...
Afstandsmærkerne ".. markerer et planmæssigt standsningssted med teknisk eller ikke teknisk stop, indenfor et område med sporskifter." (nærlæs cirkulæret), så de markerer 400/1200 meter til standsningssted. Hvorfor afstandsmærkerne vel skal flyttes, i forhold til den oprindelige placeringen efter SR.

Lige min pointe.

Mvh. Jens

Noget om signaler…..
Af thomastog. 22/02-23, 17:27.
Citat fra: Jens, Fredericia Dato 22/02-23, 17:20
Citat fra: thomastog Dato 22/02-23, 14:10
Citat fra: Jens, Fredericia Dato 22/02-23, 08:07Det sjove er at 1.200- og 400-meter mærkerne ikke siger noget om hvor perronerne befinder sig...
Afstandsmærkerne ".. markerer et planmæssigt standsningssted med teknisk eller ikke teknisk stop, indenfor et område med sporskifter." (nærlæs cirkulæret), så de markerer 400/1200 meter til standsningssted. Hvorfor afstandsmærkerne vel skal flyttes, i forhold til den oprindelige placeringen efter SR.
Lige min pointe.
Tværtimod, du skriver afstandsmærkerne ikke siger noget om hvor perronerne befinder sig. Men 400/1200 markerer jo (jvf. cirkulæret til ORF) hvorfra der er 400/1200 meter til standsningsstedet/perron.

Eller er "Lige din pointe", at mærkerne endnu ikke er flyttet, så de stadig står 400/1200 meter fra stationsgrænsen ?

Citat fra: thomastog Dato 22/02-23, 17:27
Citat fra: Jens, Fredericia Dato 22/02-23, 17:20
Citat fra: thomastog Dato 22/02-23, 14:10
Citat fra: Jens, Fredericia Dato 22/02-23, 08:07Det sjove er at 1.200- og 400-meter mærkerne ikke siger noget om hvor perronerne befinder sig...
Afstandsmærkerne ".. markerer et planmæssigt standsningssted med teknisk eller ikke teknisk stop, indenfor et område med sporskifter." (nærlæs cirkulæret), så de markerer 400/1200 meter til standsningssted. Hvorfor afstandsmærkerne vel skal flyttes, i forhold til den oprindelige placeringen efter SR.
Lige min pointe.
Tværtimod, du skriver afstandsmærkerne ikke siger noget om hvor perronerne befinder sig. Men 400/1200 markerer jo (jvf. cirkulæret til ORF) hvorfra der er 400/1200 meter til standsningsstedet/perron.

Eller er "Lige din pointe", at mærkerne endnu ikke er flyttet, så de stadig står 400/1200 meter fra stationsgrænsen ?

Dem jeg har set, står fortsat hvor de også stod under SR.

Mvh. Jens

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak