Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- En “kommentar” om Banedanmark, toganmeldelser og kongevognen
Som nogle vil vide/kunne huske, nægter Banedanmark at lave en "landets puls" for godstog og materieltog. Toganmeldelser vil de heller ikke offentliggøre, selv om intet ville være nemmere i dag, med de muligheder internettet giver. Vil man have fat i toganmeldelser, må man gå aktindsigtsvejen (latterligt), og når toganmeldelserne endelig bliver udleveret, ja så er toget kørt i ordets egentlige betydning.

Toganmeldelser vedr. kongevognen vil være undtaget fra aktindsigt. Det er i sagens natur helt ok og sker med baggrund i lov om offentlighed i forvaltningen.

Desto mere latterligt er det derfor, at når kongevognen en sjælden gang er ude at køre, ja så er Banedanmark hullet som en si. De af jer, der er på Facebook, vil vide hvad jeg taler om. I dag svømmer "alle" de store Facebookgrupper over med billeder af kongevognens tur til Aarhus. Og alle de fotografer har ikke stået der ved en tilfældighed. Det udstiller efter min mavesure mening Banedanmarks hykleri.

Med uvenlige kommentarhilsner (til Banedanmark), og håbet om at de snart får snaldret sig sammen til at offentliggøre samtlige toganmeldelser - med de undtagelser som loven muliggør

Thomas Boberg Nielsen

Nu er det her lidt ud af et side spor fra dit opslag men kunne vi ikke lave et emne eller en kategori her på forumet til sådan nåde? Så os der ikke har Facebook kan få sådan nåde af vide men også så vi kan informere hinanden når vi ser et spændene tog så andre kan nå ud at se det :)


Et eller andet sted forstår jeg godt din interesse og nysgerrighed for toganmeldelser. På den anden side kan jeg ikke se du føler det er din og andres ret at de er offentlige... Skal lastbil entusiaster også kræve at vognmænd ligger ud hvor deres lastbiler kører til og fra, måske især særtransporter?

Så jeg er lidt delt på dette emne. Forstår interessen, men har også svært ved at se at man har ret til at modtage al den information her og nu.

Det er bare underligt at i Sverige er alle tog tilgængelige på de grafiske planer....så alle kan se hvad andre har gang i.



En “kommentar” om Banedanmark, toganmeldelser og kongevognen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 20/04-22, 23:36.
Citat fra: peter christensen Dato 20/04-22, 19:34Det er bare underligt at i Sverige er alle tog tilgængelige på de grafiske planer....så alle kan se hvad andre har gang i.



Der er meget underligt i Sverige: Polkagrisar och surströmming er to eksempler mere end det du starter med ...

Sverige er et andet land. :)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

I den helt modsatte ende af spektrummet, så er al information om jernbanen i Irland hemmelig på nær publikumskøreplaner! Tjenestekøreplaner, sporplaner, signaplaceringer, osv osv er ikke til at få fat i

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Det bliver ikke nemmere at få gratis informationer i form af toganmeldelser, når alt om få år kun er i elektronisk form. Det er vist ikke muligt at bede om aktindsigt i datafiler. For øvrigt findes begrebet toganmeldelser ikke i ORF ("Etcs/Ertms-land").

Citat fra: Svend Dato 21/04-22, 16:54Det bliver ikke nemmere at få gratis informationer i form af toganmeldelser, når alt om få år kun er i elektronisk form. Det er vist ikke muligt at bede om aktindsigt i datafiler. For øvrigt findes begrebet toganmeldelser ikke i ORF ("Etcs/Ertms-land").
Aktindsigt dækker informationer og også data. Også i elektronisk form. Jeg har normalt fået det tilbage som en email, men en enkelt gang kom det i en usb-stik med posten..... De fleste gange, så ligger det i myndighedens journalsystem... Så spørgsmålet at trække det ud... Jeg har set at de lige måtte få journalisering gjort. Og en gang kom besked tilbage om, hvis jeg ville have mere - så skriv.... Hvis jeg har haft tid, så var der et sted for nogle finde data om rejser....

Formålet med aktindsigt er at borgere kan få indsigt i hvilke processer offentlige beslutninger er baseret på. At en jernbaneenthusiast gerne vil vide hvornår FMC beder DB(usw.) køre nogle vogne herfra og dertil hører ikke til i den kategori. Det har nærmere "Se og Hør" karakter.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak