Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Norske Tog bestiller 17 fjerntog hos Stadler
Gå ned Sider:[1] 2 3
Denne nyhed er stor nok til at retfærdiggøre sin egen tråd.

Stadler er vinderen af Norske Tog's udbud af en schweizerkniv af nye fjerntog med en ny variant kaldet FLIRTNEX. Togene har 8 vogne og op til 542 siddepladser. De er udstyret med normale siddepladser, liggestole og sovekupéer med hhv. 2 og 4 senge samt en bistro. Sovekupéerne fungere som normale kupéer når togene indsættes som dagtog. Nogle af togene bliver bi-modale så de kan køre på ikke elektrificerede strækninger.
Togene kan køre op til 200 km/t og skal allerede indsættes på Bergensbanen i 2026. Der er option til at bestille yderligere 83 togsæt.
I udbuddet var der frihed til at byde ind med togsæt eller lokomotivtrukne tog.

De 17 togsæt i første bestilling skal indsættes som følgende:
  • Bergensbanen – 7 tog
  • Sørlandsbanen – 3 tog
  • Dovrebanen – 3 tog
  • Nordlandsbanen – 4 tog

Illustrationer fra Stadler:














Flere illustrationer kan findes her: https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/stadler-skal-levere-norges-nye-fjerntog?publisherId=17847103&releaseId=17956650

og her: https://www.norsketog.no/nyheter/2023/stadler-skal-levere-norges-nye-fjerntog

Anders

Norske Tog bestiller 17 fjerntog hos Stadler
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 17/02-23, 20:33.
Fik ikke lige øje på hvor brede de er tænkt at blive.

Kunne ellers være interessant at vide om de går til den svenske maks-grænse ligesom Regina-tog a la X55.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Der er angivelig tale om fem forskellige varianter Norske Tog har bestilt.
- Ottevogns rent dagtog (her kommer de 542 siddepladser ind i billedet)
- Ottevogns rent dagtog hvor en personvogn er erstattet af en bagagevogn med cykelholdere
- Kort rent dagtog til forstærkning
- Ottevogns tog med siddepladser / sovepladser / liggestole (indsættes dag og nat)
- Ottevogns tog med siddepladser / sovepladser / liggestole, hvor en vogn er erstattet af en dieselgenerator til kørsel til Bodø. (indsættes dag og nat)

Anders

Citat fra: andersj Dato 18/02-23, 12:04Der er angivelig tale om fem forskellige varianter Norske Tog har bestilt.
- Ottevogns rent dagtog (her kommer de 542 siddepladser ind i billedet)
- Ottevogns rent dagtog hvor en personvogn er erstattet af en bagagevogn med cykelholdere
- Kort rent dagtog til forstærkning
- Ottevogns tog med siddepladser / sovepladser / liggestole (indsættes dag og nat)
- Ottevogns tog med siddepladser / sovepladser / liggestole, hvor en vogn er erstattet af en dieselgenerator til kørsel til Bodø. (indsættes dag og nat)

Hvor lang en del-strækning af banen til Bodø mangler ledninger?

Eskild

Norske Tog bestiller 17 fjerntog hos Stadler
Af Niels Munch. 18/02-23, 12:40.
Seneste redigering: 18/02-23, 12:45 af Niels Munch
Citat fra: esni Dato 18/02-23, 12:34Hvor lang en del-strækning af banen til Bodø mangler ledninger?

Hele banen fra Trondheim til Bodø (726 km) er dieselbane, se: https://www.banenor.no/reisende/Banene/Nordlandsbanen/ og https://no.wikipedia.org/wiki/Nordlandsbanen  .
Elektrificering Trondheim – Steinkjer er planlagt gennemført i perioden 2017-2023.

M.v.h. Niels

Projektet er blevet udskudt lidt og elektrificeringen gennemføres 2021-2024. Så vidt jeg kan se, elektrificeres der kun fra Trondheim frem til Stjørdal (samt på Meråkerbanen frem til den svenske grænse).

MVH; Lars

Norske Tog bestiller 17 fjerntog hos Stadler
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 21/02-23, 09:31.
Det ser ut til å være korrekt - i denne omgang. At det i det hele tatt blir elektrifisert så lagt, er et krav fra svensk side for å gjenoppta gjennomgående trafikk fra Sverige til Troondheim, primært godstrafikk. Det blir samtidig gjenomført en del andre infrastrukturforbedringer på Meråkerbanen for å heve tillatt akseltrykk og hastighet på strekningen.

Kontrakten er i dag blevet underskrevet og der er ikke rigtig noget nyt at berette. Ifølge Stadler står "NEX" for Nordic Express.

Pressemeddelelse Stadler: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2023_0308_media%20release_flirt%20norske%20tog_en.pdf

Anders

Stadler har fået lagt faktaark op omkring de forskellige varianter af Flirt Nordic Express til Norske Tog:

4 stk. BMU "Day and Night" med diesellokomotiv i enden.
2 stk. "Day and Cargo" med en vogn dedikeret til rejsegods.
8 stk. "Day and Night"
3 stk. "Day"

Anders


CitatThe fleet of 13 electric multiple units and 4 bi-mode multiple units with 15 kV and 25 kV dual voltage operation...

Betyder det at de vil kunne køre under 25kV? Det er vel kun Danmark indenfor en rimelig radius fra Norge hvor det vil være relevant (eller Finland, men så skal den finske sporvidde håndteres også)

Citat fra: mlarsen Dato  2/10-23, 15:46
CitatThe fleet of 13 electric multiple units and 4 bi-mode multiple units with 15 kV and 25 kV dual voltage operation...

Betyder det at de vil kunne køre under 25kV? Det er vel kun Danmark indenfor en rimelig radius fra Norge hvor det vil være relevant (eller Finland, men så skal den finske sporvidde håndteres også)

Rimelig radius kunne være København Hamburg eller København Århus
Bent

Norske Tog bestiller 17 fjerntog hos Stadler
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 3/10-23, 12:08.
Seneste redigering: 3/10-23, 12:11 af Per Holm
Måske er det bare billigere og/eller hurtigere at købe modellen der har det hele end at få udviklet og godkendt en udgave uden 25 kV AC.

Og gensalgsværdien vil sikkert være højere.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  3/10-23, 12:08Måske er det bare billigere og/eller hurtigere at købe modellen der har det hele end at få udviklet og godkendt en udgave uden 25 kV AC.

Og gensalgsværdien vil sikkert være højere.

Disse er de første tog af undertypen "FLIRT Nordic Express", men der findes tidligere "FLIRT Nordic" tog som kun havde 15 kV og diesel som strømforsyning. FLIRT findes i både 15 kV, 25 kV, diesel- og batteriudgaver som standard. Man kunne altså sagtens have fået en ren 15 kV model, så at de også kan køre på 25 kV må være et aktivt tilvalg. Der er jo også mere vedligehold forbundet med at have to strømsystemer, så hvis man ikke havde brug for det (eller havde en formodning om at man kunne få brug for det) havde man nok valgt at droppe det, selv hvis det var gratis.

Det giver ikke mening at tilkøbe funktioner man ikke skal bruge bare i tilfælde af at man skal sælge dem videre senere, så jeg er næsten overbevist om at man har tilvalgt 25 kV for at holde sine muligheder åbne for fremtidig kørsel til Danmark. Dermed ikke sagt at det med garanti vil blive til noget, men man har formentlig anset det som en mulighed man burde holde åben.

Citat fra: anho Dato  3/10-23, 12:52
Citat fra: Per Holm Dato  3/10-23, 12:08Måske er det bare billigere og/eller hurtigere at købe modellen der har det hele end at få udviklet og godkendt en udgave uden 25 kV AC.

Og gensalgsværdien vil sikkert være højere.

Disse er de første tog af undertypen "FLIRT Nordic Express", men der findes tidligere "FLIRT Nordic" tog som kun havde 15 kV og diesel som strømforsyning. FLIRT findes i både 15 kV, 25 kV, diesel- og batteriudgaver som standard. Man kunne altså sagtens have fået en ren 15 kV model, så at de også kan køre på 25 kV må være et aktivt tilvalg. Der er jo også mere vedligehold forbundet med at have to strømsystemer, så hvis man ikke havde brug for det (eller havde en formodning om at man kunne få brug for det) havde man nok valgt at droppe det, selv hvis det var gratis.

Det giver ikke mening at tilkøbe funktioner man ikke skal bruge bare i tilfælde af at man skal sælge dem videre senere, så jeg er næsten overbevist om at man har tilvalgt 25 kV for at holde sine muligheder åbne for fremtidig kørsel til Danmark. Dermed ikke sagt at det med garanti vil blive til noget, men man har formentlig anset det som en mulighed man burde holde åben.

Er det mulig at køre tog der er 3,2 m brede i Danmark?

Har nordmændene ikke haft en diskussion om, i hvilket omfang og hvorledes strækningen Trondheim-Bodø skal elektrificeres?

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1] 2 3

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak