Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- København S dåbsdato?
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 7
København S dåbsdato?
Af NCLI. 26/02-23, 15:10.
Når jeg læser nyheder ang. beslutningen om at omdøbe Ny Ellebjerg til KBH S, står der ofte at det kunne ske på ethvert tidspunkt mellem beslutningen i start '22 og åbningen af metrostationen engang i '24. Ved nogen her om vi er kommet nærmere en endelig dato?

København S dåbsdato?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/02-23, 17:57.
Seneste redigering: 26/02-23, 18:04 af Per Holm
Jeg har kun set "dåbsdagen" angivet som svarende til åbningen af den sydlige del af Metroens havnelinje M4.

Datoen, som efter de nuværende planer skulle være dagen efter min fødselsdag,
har været offentliggjort her i forum og findes også i en trykt rapport men taget i betragtning hvor mange faktorer der endnu kan skubbe til planerne ville det nok være lidt dristigt at skrive meget om det endnu.

Lad os hellere vente til ibrugtagningstilladelserne er dumpet ned i postkassen med at lægge champagne på køl. ;-)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: NCLI Dato 26/02-23, 15:10Når jeg læser nyheder ang. beslutningen om at omdøbe Ny Ellebjerg til KBH S, står der ofte at det kunne ske på ethvert tidspunkt mellem beslutningen i start '22 og åbningen af metrostationen engang i '24. Ved nogen her om vi er kommet nærmere en endelig dato?
jeg syntes København S ikke er helt velvalgt, mange Københavnere vil nok tænke det er Amager, 2300 København S,, ville være bedre med København SV. Bent

København S dåbsdato?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/02-23, 18:12.
Citat fra: Bent Jensen Dato 26/02-23, 18:03jeg syntes København S ikke er helt velvalgt,


Det er der nok heller ikke andre der synes; navnet bliver "København Syd".

S'et i postdistriktets navn skulle efter sigende stå for "Sundby" og det er jo noget andet. 8)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

København S dåbsdato?
Af Flemming Pedersen, København. 26/02-23, 19:47.
Citat fra: Per Holm Dato 26/02-23, 18:12S'et i postdistriktets navn skulle efter sigende stå for "Sundby" og det er jo noget andet. 8)

Nej. S'et står for "Sønderbro" - helt svarende til Vesterbro, Nørrebro og Østerbro.

Med venlig hilsen
Flemming Pedersen

København S dåbsdato?
Af TWB. 26/02-23, 21:07.
Citat fra: Flemming Pedersen Dato 26/02-23, 19:47
Citat fra: Per Holm Dato 26/02-23, 18:12S'et i postdistriktets navn skulle efter sigende stå for "Sundby" og det er jo noget andet. 8)

Nej. S'et står for "Sønderbro" - helt svarende til Vesterbro, Nørrebro og Østerbro.
Det er så ikke korrekt - idag.
Kan hænde at det oprindeligt dækkede over at postkontoret for København S hed Sønderbro og lå i Lyongade. Det er for længst lukket.
Postnummer 2300 dækker den del af Københavns kommune som ligger på Amager udenfor Christianshavn (som jo ikke rigtig er Amager).
Dertil dækker postnummer 2300 mindre dele af Taarnby kommune.
I gængs tale er København S så distrikterne Islands Brygge, Amagerbro, Sønderbro, Sundbyøster og Sundbyvester.

Så at kalde en station som ligger et par km væk fra det som normalt betegnes København S virker ulogisk.
Måske København V eller København SV var mere forståeligt for de fleste danskere.

København S dåbsdato?
Af anho. 26/02-23, 22:32.
Citat fra: TWB Dato 26/02-23, 21:07Det er så ikke korrekt - idag.

Nu blev jeg lige nødt til at slå det op - og ifølge Politiken, så står S'et i "København S" ganske rigtigt for Sønderbro, og det har det gjort så længe der har været noget der hed København S. Navnet "Sønderbro" har dog aldrig været i vid brug, da porten hed Amagerport siden sin opførsel, og vejen har altid været primært kendt som Amagerbro(gade).

Den eneste kilde jeg kunne finde som modsiger at S'et står for Sønderbro, hævder at det skulle stå for Sydhavn - hvilket ikke giver mening, da Sydhavn ikke er en del af København S, og der ikke engang er betydelige havneområder i København S. Den citerer desuden ingen andre kilder.

Vi kan dog nemt blive enige om at København Syd er et dårligt navn til stationen.

København S dåbsdato?
Af Trainee. 26/02-23, 22:45.
Citat fra: Per Holm Dato 26/02-23, 17:57Jeg har kun set "dåbsdagen" angivet som svarende til åbningen af den sydlige del af Metroens havnelinje M4.

Datoen, som efter de nuværende planer skulle være dagen efter min fødselsdag,
har været offentliggjort her i forum og findes også i en trykt rapport men taget i betragtning hvor mange faktorer der endnu kan skubbe til planerne ville det nok være lidt dristigt at skrive meget om det endnu.

Lad os hellere vente til ibrugtagningstilladelserne er dumpet ned i postkassen med at lægge champagne på køl. ;-)

Metroselskabet skriver:
Stationen skifter navn til København Syd i 2023.

København S dåbsdato?
Af TWB. 27/02-23, 01:17.
Citat fra: anho Dato 26/02-23, 22:32
Citat fra: TWB Dato 26/02-23, 21:07Det er så ikke korrekt - idag.

Nu blev jeg lige nødt til at slå det op - og ifølge Politiken, så står S'et i "København S" ganske rigtigt for Sønderbro, og det har det gjort så længe der har været noget der hed København S. Navnet "Sønderbro" har dog aldrig været i vid brug, da porten hed Amagerport siden sin opførsel, og vejen har altid været primært kendt som Amagerbro(gade).

Den eneste kilde jeg kunne finde som modsiger at S'et står for Sønderbro, hævder at det skulle stå for Sydhavn - hvilket ikke giver mening, da Sydhavn ikke er en del af København S, og der ikke engang er betydelige havneområder i København S. Den citerer desuden ingen andre kilder.

Vi kan dog nemt blive enige om at København Syd er et dårligt navn til stationen.
Umiddelbart skulle man tro at hvem burde vide det bedst måtte være Københavns kommune.

Her benyttes imidlertid slet ikke begrebet S.
Istedet benyttes fra ældre tid " sundbyerne" og efter man begyndte at bygge udenfor voldene så benyttede man betegnelsen "brokvarterne".
Her er Amager så omtalt som "Amagerbro".

Som født og opvokset på Amager (både boet på Islands Brygge og Italiensvejskvarteret og også arbejdet kortvarigt på postkontoret i Lyongade som hed Sønderbro Postkontor - så benyttede ingen Amarkanere begrebet København Sønderbro - men København Sundby såfremt man satte "navn" på "S'er".

Så i postverden var det i den tid Postkontoret på Amager bestod nok rigtig at bruge Sønderbro.

Blandt alm. borgere og hos Københavns kommune er betegnelsen Sundby nok mere korrekt.

København S dåbsdato?
Af Jimbow. 27/02-23, 07:29.
Citat fra: Trainee Dato 26/02-23, 22:45Metroselskabet skriver:
Stationen skifter navn til København Syd i 2023.

Jeg mener at have hørt at det senest skal ske i forbindelse med køreplansskiftet i december.

København S dåbsdato?
Af TWB. 27/02-23, 07:40.
Citat fra: Jimbow Dato 27/02-23, 07:29
Citat fra: Trainee Dato 26/02-23, 22:45Metroselskabet skriver:
Stationen skifter navn til København Syd i 2023.

Jeg mener at have hørt at det senest skal ske i forbindelse med køreplansskiftet i december.
Nok rigtigt jvf. dette fra trafikministeriet.

https://www.trm.dk/nyheder/2022/ny-ellebjerg-station-skifter-navn-til-koebenhavn-syd

Der har åbenbart været en navnekonkurrence i Politiken hvor HELE 45 personer mente det nye stationskompleks skal hedde København Syd.

Nok en af de mere uheldige navnekonkurrencer Politiken har stået for!

København S dåbsdato?
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 27/02-23, 07:50.
 Glostrup = København  Vest ?
Hellerup = København nord?.

København S dåbsdato?
Af Niels Munch. 27/02-23, 08:18.
Til orientering, så blev navneskiftet - herunder bl.a. forumdeltagernes alternative forslag - debatteret i en lang tråd her: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=178056 .

København S dåbsdato?
Af TWB. 27/02-23, 09:30.
Citat fra: Niels Munch Dato 27/02-23, 08:18Til orientering, så blev navneskiftet - herunder bl.a. forumdeltagernes alternative forslag - debatteret i en lang tråd her: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=178056 .
Men det ændrer ikke ved at der blot var 45 personer som på Politiken's afstemning om navnet stemte for at stationen skulle hedde: København Syd.

Citat fra: TWB Dato 27/02-23, 09:30
Citat fra: Niels Munch Dato 27/02-23, 08:18Til orientering, så blev navneskiftet - herunder bl.a. forumdeltagernes alternative forslag - debatteret i en lang tråd her: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=178056 .
Men det ændrer ikke ved at der blot var 45 personer som på Politiken's afstemning om navnet stemte for at stationen skulle hedde: København Syd.

Hvem har da også modsagt det udsagn?

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 7
Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak