Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Stockholms Spårvägar (10 fotos)
Stockholms Spårvägar (10 fotos)
Af Niels Munch. 27/02-23, 14:22.
Seneste redigering: 27/02-23, 14:29 af Niels Munch
Goddag i Forum,

I f.m. en IDA Rail studietur i efteråret 2018 til Västerås og Stockholm fik vi lejlighed til at snuse lidt til sporvejsdriften i Stockholm, som forestås af Storstockholms Lokaltrafik (SL), og udgøres af:

- Tvärbanan, operatør ARRIVA, nu VR Sverige AB
- Nockebybanan, operatør ARRIVA, nu VR Sverige AB (ikke besøgt)
- Spårväg City inkl. Djurgårdslinjen (linje 7), operatør Stockholms Spårvägar (SS)
- Lidingöbanan, operatør Stockholms Spårvägar (SS) (ikke besøgt)

Følgende moderne sporvognsmateriel var i anvendelse:

- SL litra A32, Nockeby- og Tvärbanan, Bombardier Felxity Swift (introduceret 1999)
- SL litra A34, City Spårväg, Bombardier Flexity Classic (2011-2020)
- SL litra A35, Tvärbanen og nu City Spårväg, CAF Urbos AXL (introduceret 2013)
- SL litra A36, Lidingöbanan, en længere CAF Urbos AXL (introduceret 2015)

Dengang var den sidste bid af linje 7 ind til T-Centralen netop taget i brug 03.09.2018 (anlagt med "Embedded Slab Track"), og en forlængelse i den anden ende til Lidingöbanan var kommet på tegnebrædtet.

Men nu til billederne i kronologisk orden, idet 1. besøg gjaldt ARRIVAs spårvagnsdepå i Ulvsunda ved Johannesfred Hållplats:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
SL A35 457 (CAF), Johannesfred Hållplats på Tvärbanan, 12.10.2018 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
SL A32 408 (Bombardier Flexity Swift), Ulvsunda depå, 12.10.2018 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
SL A35 462 (CAF) og A32 412 (Bombardier) i det moderne indrettede Ulvsunda depå, 12.10.2018 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
SL A35 465 (CAF) i Ulvsunda spårvagnsdepå, 12.10.2018 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Noget af sporviften foran remisen på Ulvsunda spårvagnsdepå, 12.10.2018 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
SL A32 423 (Bombardier) på Johannesfred Hållplats, Tvärbanan 12.10.2018 (nm).

Næste besøg gjaldt Spårväg City:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
SL A34 nr. 4 (Bombardier Flexity Classic) ved T-Centralen, 13.10.2018 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
SL A34 nr. 6 (Bombardier) ved endestationen Waldemarsudde, 13.10.2018 (nm).

A34-vognene blev i 2020 afhændet til Norrköping, hvor man i forvejen benytter Bombardier Flexity Classic. I Stockholm er typen derfor nu "historisk".

JB-P var i 2021 i Stockholm, og leverede disse fotos:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
SL A32 436 på Alvik station (Nockebybanan), 06.10.2021 (JB-P).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
SL A35 451 (CAF) på Alvik station (Tvärbanan), 06.10.2021 (JB-P). På Alvik er også forbindelse til T-Banan.

Apropos betegnelser, så benyttes "spårväg" om de nævnte linjer og "spårvagn" om materiellet. Eneste, der i SL-verdenen går under "light rail", er Roslagsbanen, som i mine øjne er en egentlig (dog smalsporet 891 mm) jernbane. Endnu et eksempel på, hvad der anvendes i markedsføring, og på, hvad vi mener er "fagteknisk".

Djurgårdslinjen betjenes med museumsmateriel på ideel basis. Dog gik museumsvogne i regulær - begrænset - trafik i nogle dage i januar 2023, hvor CAF-vognene havde bremseproblemer.

Jeg skriver nok et indlæg på jernbanehistorisk forum om museumsvognene på linje 7N samt øvrige ældre vogne ved SL.

Jeg har i nærværende tekst "indbygget" links, hvor evt. nysgerrighed kan stilles.

Bedste hilsener
Niels   

Kære Niels

Spændende billeder fra moderne sporveje.
'Jeg skriver nok et indlæg på jernbanehistorisk forum om museumsvognene på linje 7N samt øvrige ældre vogne ved SL.'
Ja tak, det vil jeg se frem til!

v.h.
Ottoemil

Citat fra: Ottoemil Dato 27/02-23, 16:00Spændende billeder fra moderne sporveje.
'Jeg skriver nok et indlæg på jernbanehistorisk forum om museumsvognene på linje 7N samt øvrige ældre vogne ved SL.'
Ja tak, det vil jeg se frem til!

Indlægget på Jernbanehistorisk Forum kan ses her: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=73350 .

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
SL Tjenestevogn A30 304 ("Nockebyvagn") i Spårvagnsdepå Ulvsunda, 12.10.2018 (nm).

M.v.h.
Niels


Gå op Sider:[1]
DSB MZ 1451

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak