Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- DSB EB 3227 Syd for grænsen
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Steen Larsen Dato  7/03-23, 07:37Jeg tillader mig at stille et par simple spørgsmål da jeg ikke har studeret emnet.
Er der en speciel signalering for at gøre lokomotivføreren opmærksom på det spændingsløse afsnit?
Skal lokomotivet køre med pantograferne nede når skinnestykket passeres imellem de to spændingszoner?
Og skal lokomotivføreren foretage sig noget under processen eller foregår lokomotivets spændingsskift fuldautomatisk?
PS jeg formoder det spændingsløse afsnit er tilstrækkeligt langt til at lokomotivet kan passere med begge pantografer oppe hvis det skulle ske
Mvh Steen
der er faktisk en god video på youtube den hedder test ride cabview ICNG et stykke inde hvor toget kører fra Schiphol lufthavnen,Amsterdam,der ser man hvad lokofører får af informationer på jernbane med det nye signalsystem ved ikke om det gælder på almindelige signaler, Bent

DSB EB 3227 Syd for grænsen
Af esni. 7/03-23, 08:42.
Citat fra: Bent Jensen Dato  7/03-23, 08:27
Citat fra: Steen Larsen Dato  7/03-23, 07:37Jeg tillader mig at stille et par simple spørgsmål da jeg ikke har studeret emnet.
Er der en speciel signalering for at gøre lokomotivføreren opmærksom på det spændingsløse afsnit?
Skal lokomotivet køre med pantograferne nede når skinnestykket passeres imellem de to spændingszoner?
Og skal lokomotivføreren foretage sig noget under processen eller foregår lokomotivets spændingsskift fuldautomatisk?
PS jeg formoder det spændingsløse afsnit er tilstrækkeligt langt til at lokomotivet kan passere med begge pantografer oppe hvis det skulle ske
Mvh Steen
der er faktisk en god video på youtube den hedder test ride cabview ICNG et stykke inde hvor toget kører fra Schiphol lufthavnen,Amsterdam,der ser man hvad lokofører får af informationer på jernbane med det nye signalsystem ved ikke om det gælder på almindelige signaler, Bent

thomastog giver en link til den officielle instruks - den indeholder også oversigt over de mærker der er langs sporet, så vidt jeg husker både de tyske og de danske mærker

Eskild

Citat fra: Steen Larsen Dato  7/03-23, 07:37Jeg tillader mig at stille et par simple spørgsmål da jeg ikke har studeret emnet.
Er der en speciel signalering for at gøre lokomotivføreren opmærksom på det spændingsløse afsnit?
Mærkerne ved neutralsektioner er beskrevet i SR §17, mærke 17.33 og 17.34.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: Steen Larsen Dato  7/03-23, 07:37Skal lokomotivet køre med pantograferne nede når skinnestykket passeres imellem de to spændingszoner?
Står i SR screenshot'et. Men Lkf skal afbryde "hovedafbryderen", man behøver ikke at sænke strømaftagerne.

Citat fra: Steen Larsen Dato  7/03-23, 07:37Og skal lokomotivføreren foretage sig noget under processen eller foregår lokomotivets spændingsskift fuldautomatisk?
Lkf's skal sikre at hovedafbryderen er udkoblet inden neutralsektionen og indtil hele toget (alle strømaftagere, OBS tolkning) er ude af neutralsektionen.

I Padborg er det anderledes/skærpet, derfor den lokale instruks for Padborg (L i SIN-L står for lokal, så det er instrukser der er specielt for enkelte steder).

Ved systemskifte i Padborg skal strømaftager sænkes. Det gør man sjældent andre steder; primært ved mistanke om defekt strømaftager, eller skift af køreretning, på enkelte litra.

Citat fra: Steen Larsen Dato  7/03-23, 07:37PS jeg formoder det spændingsløse afsnit er tilstrækkeligt langt til at lokomotivet kan passere med begge pantografer oppe hvis det skulle ske
Mvh Steen
(udfordringen er mere hovedafbryderen, end strømaftagerne oppe/nede).

Det kan man ikke sige generelt. Nogle neutralsektioner er nogle få meter andre flere hundrede meter.

Husk der kan være 5*ER, der er 400 meter, med en strømaftager på hvert  togsæt.

Håber det var svar nok ?

Citat fra: esni Dato  7/03-23, 08:42
Citat fra: Bent Jensen Dato  7/03-23, 08:27
Citat fra: Steen Larsen Dato  7/03-23, 07:37Jeg tillader mig at stille et par simple spørgsmål da jeg ikke har studeret emnet.
Er der en speciel signalering for at gøre lokomotivføreren opmærksom på det spændingsløse afsnit?
Skal lokomotivet køre med pantograferne nede når skinnestykket passeres imellem de to spændingszoner?
Og skal lokomotivføreren foretage sig noget under processen eller foregår lokomotivets spændingsskift fuldautomatisk?
PS jeg formoder det spændingsløse afsnit er tilstrækkeligt langt til at lokomotivet kan passere med begge pantografer oppe hvis det skulle ske
Mvh Steen
der er faktisk en god video på youtube den hedder test ride cabview ICNG et stykke inde hvor toget kører fra Schiphol lufthavnen,Amsterdam,der ser man hvad lokofører får af informationer på jernbane med det nye signalsystem ved ikke om det gælder på almindelige signaler, Bent

thomastog giver en link til den officielle instruks - den indeholder også oversigt over de mærker der er langs sporet, så vidt jeg husker både de tyske og de danske mærker

nitpickers corner...

Jeg henviste til instruks for hvordan proceduren er specifikt i Padborg (SIN-L). Forstår Steen's spørgsmål som mere generelle, og ikke Padborg specifikt, derfor er det en tur i SR §17 (mrk 17.33 og 17,34).

Hej

Tak for udmærkede svar fra de forskellige skribenter.

PS Hedder det ikke også på dansk pantograf og ikke "strømaftager" - Men det skal ikke skille os ad  ;D
Mvh
Steen

DSB EB 3227 Syd for grænsen
Af esni. 7/03-23, 11:29.
Citat fra: Steen Larsen Dato  7/03-23, 11:26PS Hedder det ikke også på dansk pantograf og ikke "strømaftager" - Men det skal ikke skille os ad  ;D
Mvh
Steen

En pantograf er vist (den mest udbredte) undertype af strømaftagere til jernbanebrug.

Eskild

Citat fra: Steen Larsen Dato  7/03-23, 11:26Hej

Tak for udmærkede svar fra de forskellige skribenter.

PS Hedder det ikke også på dansk pantograf og ikke "strømaftager" - Men det skal ikke skille os ad  ;D

Selv tak. Det er også givende at skulle formulere det for andre; har da måttet repetere lidt, for at være helt sikker på det jeg skrev  ;)

Du vil ikke kunne finde ordet "pantograf" i regelværkerne. Til gengæld kan du finde mange forekomster af ordet "strømaftager". Men regelværkerne er fag-snak.

For mig personligt er en pantograf 'dobbelt' eller et paralellopgram (<>), som typisk ses på sporvogne eller på 1'te og 2'en g. s-tog. En 'enkelt' mindre-end-tegn (<), som du ser det på nyere materiel kalder jeg en strømaftager. Ingen regler uden undtagelser.

Med det sagt, er er min opfattelse måske ikke sprogligt korrekt. Men har aldrig mødt et overbevisende argument for hvad der er hvad, og hvad der bruges i hvilke sammenhænge. Og til hverdag omgås jeg af folk der siger strømaftager, og måske griner lidt hvis man siger pantograf med en bemærkning om at brune s-tog ikke kører mere.

Men når jeg "smager" på ordet 'pantograf', smager det lidt gammeldags.

Uanset hvad. Jeg forstår hvad du mener, og regner med du forstår hvad jeg mener; i vores/denne ping-pong var det ikke væsentligt, da vi forstår hinanden, blot med hver vores vane for hvad vi kalder det.

(hvis det her udvikler sig til en meeegeeet lang tråd, så bekræfter det blot, at der ikke er konsensus om en absolut definition).

Citat[klip strømaftager/pantograf]
denstoredanske.lex.dk beskriver pantograf (jernbane), som:
".. Betegnelsen pantograf benyttes især om den type strømaftager, som har lighed med tegnemaskinen af samme navn."

Og pantograf (tegnemaskine) beskrives som:
"Pantograf. Apparatet består af fire stænger, der er parvist parallelle. .."

Den beskrivelse mener jeg ikke passer på, de strømaftagere, man ser på EB, ER, ET, SA/SE, ..

Til gengæld en meget præcis beskrivelse af det jeg ser på de to første generationer S-tog og en del sporvogne.

Men slutteligt, så længe vi ved hvad den anden snakker om, er det ene vel lige så godt som det andet.

Citat fra: esni Dato  7/03-23, 11:29
Citat fra: Steen Larsen Dato  7/03-23, 11:26PS Hedder det ikke også på dansk pantograf og ikke "strømaftager" - Men det skal ikke skille os ad  ;D
Mvh
Steen

En pantograf er vist (den mest udbredte) undertype af strømaftagere til jernbanebrug.

Der er sket meget med fugleburet/pantografen, siden vi stiftede bekendtskab med den på 1G S-toget. Jeg ser "strømaftager" afledt af det tyske "Stromabnehmer", der dækker over en række forskellige typer og udformninger.

M.v.h.
Niels

DSB EB 3227 Syd for grænsen
Af LM94. 8/03-23, 11:27.
Pantografen fik netop sit navn fra tegneredskabet, grundet sin lighed. De nye strømaftageres navn, hvis vi skal være helt korrekte, er halvpantograf, men i dagligdagen og i den faglige verden, bruges strømaftager som det eneste navn til disse (i hvert fald i Danmark).

EB 3227 skulle vel prøvekøres i Tyskland i forbindelse med noget (type)godkendelse?
Hvordan er det så gået med det?

Citat fra: Michael Deichmann Dato  8/03-23, 11:36EB 3227 skulle vel prøvekøres i Tyskland i forbindelse med noget (type)godkendelse?
Hvordan er det så gået med det?

Ikke på grund af godkendelse - det har den. Prøvekørsel efter software opdatering og ibrugtagning af LZB, nu bliver den dernede pga. uddannelse af tysk personale

Citat fra: Time will tell Dato  8/03-23, 19:44
Citat fra: Michael Deichmann Dato  8/03-23, 11:36EB 3227 skulle vel prøvekøres i Tyskland i forbindelse med noget (type)godkendelse?
Hvordan er det så gået med det?

Ikke på grund af godkendelse - det har den. Prøvekørsel efter software opdatering og ibrugtagning af LZB, nu bliver den dernede pga. uddannelse af tysk personale
Har den været længere væk end Hamborg. For man skal på den anden side af Hamborg før der er der er LZB...

Citat fra: steenth Dato  9/03-23, 00:01
Citat fra: Time will tell Dato  8/03-23, 19:44
Citat fra: Michael Deichmann Dato  8/03-23, 11:36EB 3227 skulle vel prøvekøres i Tyskland i forbindelse med noget (type)godkendelse?
Hvordan er det så gået med det?

Ikke på grund af godkendelse - det har den. Prøvekørsel efter software opdatering og ibrugtagning af LZB, nu bliver den dernede pga. uddannelse af tysk personale
Har den været længere væk end Hamborg. For man skal på den anden side af Hamborg før der er der er LZB...

Nej kun i Flensburg. Som skrevet "efter" og ikke "test af", nævnte det kun fordi det åbenbart også er en særskilt ting der skal gøres på EB'erne før de er klar til Tyskland.

Gå op Sider: 1 [2]

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak