Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Fremskudte signaler - 1.000 meter
Fremskudte signaler - 1.000 meter
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 4/03-23, 20:29.
Jeg har fotograferet jernbaner siden 1976 - det vil sige i snart 50 år. Jeg er opvokset med strækningen Randers-Aalborg og har således været vant til, at fremskudte signaler var placeret 800 meter foran indkørselssignalet.

Senere fandt jeg ud af, at fremskudte signaler også kunne være placeret 400 meter foran indkørselssignalet - det var vist noget, jeg første gang oplevede i det vestjyske.

I nyere tid har jeg så også oplevet, at fremskudte signaler kunne stå 1.200 meter foran indkørselssignalet. Jeg tror, at første sted, jeg så det, var i Hobro - fra nord.

Så vidt, så godt. Fælles for ovenstående placeringer er - og var - at det fremskudte signal, altid stod sammen med et afstandsmærke - enten i 1.200, 800 eller 400 meters afstand fra indkørselssignalet.

I dag var jeg i gang med at arkivere billeder af afstandsmærkerne vest og øst for Viborg. Jeg fandt ud af, at det fremskudte signal mod Skive, havde stået 1.200 meter foran indkørselssignalet, hvilket kan dokumenteres i Google Maps. Intet exceptionelt i det.

Stor var min overraskelse til gengæld, da jeg fandt ud af, at det fremskudte signal mod Langå, havde stået 1.000 meter foran indkørselssignalet. Altså midt mellem 1.200 meter afstandsmærket og 800 meter afstandsmærket. En sådan placering har jeg aldrig set i min levetid.

Kan nogen fremtrylle et billede af et fremskudt signal, der ikke er placeret sammen med et afstandsmærke? Det må findes andre steder end, det gjorde i Viborg.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Fremskudte signaler - 1.000 meter
Af model65, Vejle. 4/03-23, 20:59.
Svendborgbanen er speciel på dette område.
Fruens Bøge fra nord: 960 meter
AM signal før Ringe fra nord: 820 meter
Odense fra syd: 580 meter

Hilsen Peter

Hilsen Peter

Fremskudte signaler - 1.000 meter
Af thomastog. 5/03-23, 09:29.
Seneste redigering: 5/03-23, 12:12 af Tommy Nilsson Årsag: Slettet efter ønske fra brugeren.
Slettet efter ønske fra brugeren.

Gå op Sider:[1]
Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak