Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Nye spor på Vejle Havn
Nye spor på Vejle Havn
Af RBruns. 7/03-23, 14:31.
Som nogle af jer nok har bemærket, så går det så godt med jernbanegods i Vejle, at man nu vil anlægge yderligere spor på havnen.

"- Alene sidste år så vi en vækst på banegods på 47-50 procent, og det er en udvikling, vi forventer fortsætter. Det presser os rent logistisk, når der kommer så mange vogne på det ene spor, vi har i dag i Pakhusgade, så det, vi ønsker, er et ekstra spor i Pakhusgade, fortæller Knud Vang Nielsen."

Nu er jeg så spændt på hvad BDK gør.

(Kan huske et møde jeg var med til, for snart 10 år siden, hvor en kontorchef fra Trafik(for)styrelsen hårdnakket påstod at der ikke var noget jernbanegods til/fra Vejle!)

Og det burde vel resultere i et øget behov for også at kunne opstille på de gamle Mølholmspor (61 og 62). Nu er jeg ikke inde i Vejles sporplaner(nummerering), men kan dog se at det ene spor (nye) spor i Mølholm (spor 9?) er lagt, og i jævnlig brug for entreprenør maskiner.

Nogle der ved mere? Jeg venter i alt fald spændt på 2024 :)

https://vafo.dk/erhverv/millioner-paa-vej-til-vejle-havn-vil-bruge-10-millioner-kroner-paa-at-anlaegge-ekstra-jernbanespor-paa-sydkajen


Citat fra: RBruns Dato  7/03-23, 14:31Nu er jeg så spændt på hvad BDK gør.

Uden at kende en evt. havnebaneoverenskomst vil jeg mene, at BDK nok ikke gør så meget i første omgang. Vejle Erhvervshavn er en kommunal selvstyrehavn, som ejer havnebanen med BDK som infrastrukturforvalter (jf. netredegørelsen). Det er således havnen (i sidste ende kommunen), der skal skaffe finansiering. Hvis godsmængderne vokser, skal der nok dukke en godstogsoperatør op.

M.v.h.
Niels

Nye spor på Vejle Havn
Af RBruns. 7/03-23, 15:44.
Hej Niels.


Det er så åbenbart stadig BDK der skal godkende projektet(???)

"- Vi sidder lige nu og laver tegninger sammen med Vejle Kommune for projektet, og jeg regner med, at vi kan gå i gang med arbejdet i starten af 2024, fortæller Knud Vang Nielsen, som inden da lige skal have projektet godkendt hos Banedanmark".


Og så tænker jeg også i forhold til de millioner BDK fik for salget af posthusgrunden, som var/er øremærket til renovering af Mølholmsporene (om de penge er forsvundet ned i et sort hul?).

MVH
Richard

Nye spor på Vejle Havn
Af Brussen. 8/03-23, 09:00.
Banedanmark skal som infrastrukturforvalter sikre, at de nye havnspor anlægges i henhold til det gældende norm- og regelværk.

Spor 61 og 62 i Mølholm + et nyt spor 9 (nogenlunde) parallelt med spor 10 vil formentlig stå klar i 2026.

Nye spor på Vejle Havn
Af Svend. 8/03-23, 10:36.
Seneste redigering: 8/03-23, 10:42 af Svend
Citat fra: RBruns Dato  7/03-23, 15:44Hej Niels.


Det er så åbenbart stadig BDK der skal godkende projektet(???)

"- Vi sidder lige nu og laver tegninger sammen med Vejle Kommune for projektet, og jeg regner med, at vi kan gå i gang med arbejdet i starten af 2024, fortæller Knud Vang Nielsen, som inden da lige skal have projektet godkendt hos Banedanmark".


Og så tænker jeg også i forhold til de millioner BDK fik for salget af posthusgrunden, som var/er øremærket til renovering af Mølholmsporene (om de penge er forsvundet ned i et sort hul?).

MVH
Richard


Posthusgrunden (den langt største del af den) tilhørte DSB og pengene for salget er derfor "forsvundet" ned i deres kasse.
De steder hvor Banedanmark må sælge jord, sker det gennem ejendomsselskabet Freja og her kan man sige - i forhold til Banedanmark - at pengene forsvinder .... direkte ned i statens  slunkne kasse.
Det kan lyde lidt skørt, men det er sådan politikerne vil have det   :)

Nye spor på Vejle Havn
Af Lars. 8/03-23, 10:47.
Citat fra: Brussen Dato  8/03-23, 09:00Banedanmark skal som infrastrukturforvalter sikre, at de nye havnspor anlægges i henhold til det gældende norm- og regelværk.

Spor 61 og 62 i Mølholm + et nyt spor 9 (nogenlunde) parallelt med spor 10 vil formentlig stå klar i 2026.

Hvorfor skal det tage 3 år at udbedre/lægge 200 m spor?  Det må da kunne klares forholdsvis hurtigt.

Er det papirarbejdet mv. der tager tiden.?

Ikke svært at forstå, at mange vælger nemmere og hurtigere løsninger,som f.eks. lastbiler.

Mvh.
Lars

Nye spor på Vejle Havn
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 8/03-23, 11:40.
Citat fra: Svend Dato  8/03-23, 10:36Posthusgrunden (den langt største del af den) tilhørte DSB og pengene for salget er derfor "forsvundet" ned i deres kasse.
De steder hvor Banedanmark må sælge jord, sker det gennem ejendomsselskabet Freja og her kan man sige - i forhold til Banedanmark - at pengene forsvinder .... direkte ned i statens  slunkne kasse.
Det kan lyde lidt skørt, men det er sådan politikerne vil have det  :)
Sådan er det med hele statens finanser: Alle indtægter uanset kilde går i statskassen. Udgifterne dækkes så via poster på Finansloven - Pixibogsversionen.
Ingen styrelse eller direktorat har en (cigar)kasse med egne tjente penge.
Når DSB så har det alligevel er det fordi DSB er et selvstændigt statsaktiselskab med egen økonomi.

Nye spor på Vejle Havn
Af RBruns. 8/03-23, 16:52.
I følge den her artikel, så skulle det dreje sig om ca 25,7 mio kr. til BDK for deres del af posthusgrunden, som skal bruges på Mølholmsporene.

Lige nu er der anlagt et "delvist"spor, i det der nok må betegnes som værende dårligere standart, langs med spor 10 (spor 9).

https://vafo.dk/vejle/posthusgrundens-skaebne-afgoeres-paa-christiansborg-skal-godkende-salg-for-25-7-millioner-kroner

"- benyttes i forbindelse med godsdrift og indskibning af skærver fra Vejle Havn. Banedanmark har derfor som led i salget af arealet betinget sig, at indtægten finansierer et nyt anlæg, der funktionelt svarer til det, der mistes ved frasalget."

"Banedanmark har planer om at anlægge et sporanlæg langs den nuværende jernbane. De i alt 1,2 kilometer nye spor fordeles med et nyt spor på Vejle Station samt ved fornyelse og tilpasning af sporlayoutet for to spor lidt øst for stationen.

Erstatningsanlægget er budgetteret til at koste 22 millioner kroner, og det er dimensioneret til at kunne håndtere både det nuværende behov for godsspor og en stigning i godsmængderne.

Samtidig understreges det i sagsfremstillingen, at der også er taget højde for en situation, hvor der skal bruges arealer til andre spor."

Citat fra: Lars Dato  8/03-23, 10:47
Citat fra: Brussen Dato  8/03-23, 09:00Banedanmark skal som infrastrukturforvalter sikre, at de nye havnspor anlægges i henhold til det gældende norm- og regelværk.

Spor 61 og 62 i Mølholm + et nyt spor 9 (nogenlunde) parallelt med spor 10 vil formentlig stå klar i 2026.

Hvorfor skal det tage 3 år at udbedre/lægge 200 m spor?  Det må da kunne klares forholdsvis hurtigt.

Er det papirarbejdet mv. der tager tiden.?

Ikke svært at forstå, at mange vælger nemmere og hurtigere løsninger,som f.eks. lastbiler.

Sandsynligvis udbud, når projektet er over en hvis sum penge.

Dels er det ikke sikkert at nogen entreprenører har tid her og nu. Deres kalender skal også passe sammen.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak