Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Sporvogne i Gdańsk [PL] 2019 (6 fotos)
God middag i Forum,

IDA Rail's studietur efterår 2019 gik til Polen, hvor et af målene var TRAKO-messen i Gdańsk. Messen afholdes i ulige år og viser især den central- og østeuropæiske jernbaneindustris formåen.

På en lille udstilling af nye sporvognstyper sås f.eks.:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
MPK Poznań, Modertrans Moderus Gamma LF 03 AC BD nr. 926, TRAKO 26.09.2019 (nm).

Fabrikken Modertrans er et selskab under sporvejsselskabet MPK Poznań.

Turen mellem Gdańsk centrum og TRAKO Fair tilbagelagdes naturligvis med sporvogn, der drives af Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT) for den offentlige trafikmyndighed Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku (ZTM Gdańsk) og på et 58 km normalsporet net.

På en af tilbageturene var det sket en påkørsel længere fremme, hvilket hurtigt gav en opstuvning af vogne på denne centrale linie:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Sporvognskø ved stoppestedet Dworzec Główny, Gdańsk 26.09.2019 (nm).

De nærmeste 2 vogne er af typen PESA Swing 120Na, leveret 2010-11 (i alt 35 stk). Ellers var hovedparten af byens vogne af typen Düwag N8C-NF (62 stk.), indkøbt brugt fra Dortmund og moderniseret ved Modertrans i Poznań, der forsynede vognene med nye fronter, midterled med lavtgulvsindstigning, ny elektronik m.v.:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
En stribe Düwag N8C-NF med nr. 1169 i spidsen ved Dworzec Główny, Gdańsk 26.09.2019 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn nr. 1006 "Leopold von Winter" af typen Bombardier Flexity Classic NGT6 fra 2007 ved Dworzec Główny, Gdańsk 26.09.2019 (nm).

Af denne Bombardier-familie, som vi også traf en version af på Spårväg City i Stockholm, anskaffede Gdańsk i 2007 3 stk. - til en linieudvidelse med særlige stigningsforhold. Her en af "søstervognene":

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Bombardier-vogn nr. 1007 "Edward Wiebe" ved stoppestedet Dworzec PKS, Gdańsk 27.09.2019 (nm).

Dette stoppested frekventeredes også af PESA Swing:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
PESA Swing nr. 1026 "Jan Jerzy Forster" ved stoppestedet Dworzec PKS, Gdańsk 27.09.2019 (nm).

Bemærk, at de nyere lavtgulvsvogne bærer navne efter kulturpersonligheder, politikere  o.l.

I perioden 2019-21 er leveret 35 vogne af typen PESA Jazz 128NG, der var under fremstilling hos PESA i Bydgoszcz, vi også besøgte på turen, men som ikke tillod fotografering.

Relevante links om sporvejene i Gdańsk og vogntyperne:

https://en.wikipedia.org/wiki/Trams_in_Gda%C5%84sk
http://www.le-rail.ch/text/aktuell3506.htm

Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i Gdańsk [PL] - flere bilder
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 8/03-23, 17:50.
Takk for fine og interessante bilder/tekst.

To av mine barnebarn, Vegard og Jonas, den gang 8 og 6 år gamle, var med sine foreldre på sommerferie i Gdansk i 2016. Fra vinduet på hotellrommet benyttet de flittig sine kameraer til å fotografere sporvognene på plassen foran det som kan se ut som jernbanestasjonen:


Jeg synes ikke dette er så verst til å være tatt av en 6-åring!

Resten av Vegards og Jonas' sporvognsbilder fra Gdansk finner dere her.

Jeg har alldri vært i Gdansk selv, og ikke står byen på reiseplanen i overskuelig fremtid, men jeg skal en tur titl Poznan i neste måned. Hvem vet? Kanskje det kan bli noen bilder derfra i stedet?

Citat fra: eyolf Dato  8/03-23, 17:50Jeg har alldri vært i Gdansk selv, og ikke står byen på reiseplanen i overskuelig fremtid, men jeg skal en tur titl Poznan i neste måned. Hvem vet? Kanskje det kan bli noen bilder derfra i stedet?

Hej Eyolf,

Mange tak for kigget; gerne billeder fra Poznan, som jeg har besøgt kort i 1992 og 2019: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=47274 .

Bedste hilsener
Niels


Godmorgen Niels

Tak for et som altid fint indlæg. Jeg kan se, at der er sket lidt, siden jeg besøgte Gdansk februar 2003.
Jeg kvittere med et par foto fra dengang.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Dengang kørte der kun polsk bygget vogne.

Hilsner Keld     

Kære Keld,

Tak for gode billeder af Konstal-vogne! Du har da fået et par af de "specielle" i kassen. Nr. 1003 er én af i alt 4 NGd99-prototypevogne fra Alstom-Konstal, som tilbragte megen tid på værkstedet, og nr. 1502 er den ene af i alt 2 leverede 114Na-vogne.

Og så ser jeg, at du - ligesom jeg - har bevæget dig i kvarteret ved den pompøse hovedbanegård Gdańsk Główny:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Gdańsk Główny, 26.09.2019 (nm).

Bygning og gadebelysning står altså i lod, men det var mit kamera ligeglad med  :P .

Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i Gdańsk [PL] 2019 (6 fotos)
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 14/03-23, 10:32.
Citat fra: Niels Munch Dato 14/03-23, 09:42Bygning og gadebelysning står altså i lod, men det var mit kamera ligeglad med  :P .
Det hedder "styrtende linier" og er et velkendt optisk fænomen ved især mindre brændvidder (vidvinkeloptik).
I gamle dage da man tog negativfilm kunne du rette det lidt op i mørkekammeret ved at hælde papiret når du kopierede, men det kunne så være en udfordring med fokus.

Citat fra: Niels Munch Dato 14/03-23, 09:42Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Banegård?! Ha! Enhver kan da se det er en ilde skjult alien-base. Se bare den sammenfoldelige parabol i "antennemasten". Niels fangede dem på det forkerte ben, så de ikke nåede at få parabolen klappet helt sammen...  8)

Citat fra: Michael Deichmann Dato 14/03-23, 10:32Det hedder "styrtende linier" .....

Så er det nok derfor, at der er net under øverste del af tårnet ;D .

I øvrigt kan man begrænse de styrtende linjer på er ved at fotografere fra samme niveau som midten af bygningen; men der var altså én, der var løbet med trappestigen  :( .

Jeg er løbet
Niels

Citat fra: Bent Jensen Dato 14/03-23, 15:14var det kun Stettin der fik brugte DUWAG vogne?

Kære Bent,

Det var meget venligt af dig at "genudsende" min billedserie fra Gdańsk for at spørge til Stettin, hvor jeg ikke har været og intet aner om.

Men du er velkommen til at læse om Stettin her: http://www.le-rail.ch/text/aktuell3501.htm .

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 14/03-23, 16:37
Citat fra: Bent Jensen Dato 14/03-23, 15:14var det kun Stettin der fik brugte DUWAG vogne?

Kære Bent,

Det var meget venligt af dig at "genudsende" min billedserie fra Gdańsk for at spørge til Stettin, hvor jeg ikke har været og intet aner om.

Men du er velkommen til at læse om Stettin her: http://www.le-rail.ch/text/aktuell3501.htm .

M.v.h.
Niels
hej Niels jeg fik ikke formuleret spørgsmålet ordentligt jeg tænkte at GDANSK måske også havde et par stykker?men kan forstå de nok ikke har nogen, jeg syntes jeg erindrer at sporvejshisrorisk selskab på et tidspunkt blandt andet var i Stettin og et par andre polske sporvognsbyer, og undskyld Niels det var ikke forat ødelægge din gode tråd om Gdansk, jeg kunne godt tænke mig at komme til Polske sporvognsbyer

Hej Bent,

Jeg misforstår muligvis dit spørgsmål? Men i mit indlæg ovenfor om Gdańsk skrev jeg bl.a.:
 
"Ellers var hovedparten af byens vogne af typen Düwag N8C-NF (62 stk.), indkøbt brugt fra Dortmund og moderniseret ved Modertrans i Poznań, der forsynede vognene med nye fronter, midterled med lavtgulvsindstigning, ny elektronik m.v."

Her er endnu et billede af en ombygget Düwag-vogn:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Düwag N8C-NF nr. 1141 i kø ved Dworzec Główny, Gdańsk 26.09.2019 (nm).

M.v.h.
Niels



Citat fra: Niels Munch Dato 14/03-23, 19:12Hej Bent,

Jeg misforstår muligvis dit spørgsmål? Men i mit indlæg ovenfor om Gdańsk skrev jeg bl.a.:
 
"Ellers var hovedparten af byens vogne af typen Düwag N8C-NF (62 stk.), indkøbt brugt fra Dortmund og moderniseret ved Modertrans i Poznań, der forsynede vognene med nye fronter, midterled med lavtgulvsindstigning, ny elektronik m.v."

Her er endnu et billede af en ombygget Düwag-vogn:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Düwag N8C-NF nr. 1141 i kø ved Dworzec Główny, Gdańsk 26.09.2019 (nm).

M.v.h.
Niels



tak Niels det havde jeg ikke forstået i første omgang tak for iøvrigt du altid ervelunderrettet om kollektiv trafik med venlig hilsen Bent

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak