Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Hvad siger folket
Gå ned Sider: 1 [2]
Hvad siger folket
Af Ove Nygaard, Fredericia. 13/03-23, 12:26.
Citat fra: krabsen Dato 12/03-23, 21:54
Citat fra: 1993matias Dato 12/03-23, 14:50
Citat fra: krabsen Dato 12/03-23, 14:06Skal man være pernitten har signalerne vel aldrig vist, om der snart kommer tog?
De viser tværtom, om der for nylig har kørt tog ( og dermed er optaget i 'sektionen')..

Det er kun på automatiske mellembloksignaler ude på strækningen, hvor de automatisk skifter til grøn, uanset om der er tog på vej eller ej. På stationer indikerer signalerne derimod, om der er et tog på vej.

Indrømmet - jeg tænkte på signaler på strækningerne, ikke stationer.
På stationerne vil der formentlig stadig være masser af info: Afgangsskærme, sporkrydsningsadvarselslamper m.v.

Hej Krabsen.
Bare lige dette fra en "gammel trafikmand":
Når jeg stod og ventede på en station (hvor jeg havde lidt kendskab til signalerne og deres placering), så kunne jeg såmænd godt få lidt ud af "et stillet signal" for indkørsel. Når jeg så "det grønne blink" i PU-en, var jeg klar over, at "mit tog" var tæt på.
Bedste hilsener
Ove af Erritsø :)

Hvad siger folket
Af MMP. 13/03-23, 19:24.
Citat fra: Per Holm Dato 12/03-23, 15:17Rolig nu - der er ingenting der forsvinder fra os.

Sidder man og venter på toget vil klokkerne ved overkørslerne selv i vore dage stadig give lyd og man ved at det er tid at folde avisen sammen, hanke op i pakkenelikkerne og stille sig synligt på perronen.

Og er der intet overkørselsanlæg ser man bare på "Din station", "Rejseplanen" eller togviserdisplayet .

PS. Det sidste stykke "danmarkshistorie" der forsvandt var vist Borris St. for 30-40 år siden.

Borris blev nedlagt med mekanisk anlæg okt 2002

Mvh Morten

Hvad siger folket
Af Krabsen. 13/03-23, 20:02.
Citat fra: Ove Nygaard Dato 13/03-23, 12:26
Citat fra: krabsen Dato 12/03-23, 21:54Indrømmet - jeg tænkte på signaler på strækningerne, ikke stationer.
På stationerne vil der formentlig stadig være masser af info: Afgangsskærme, sporkrydsningsadvarselslamper m.v.
Hej Krabsen.
Bare lige dette fra en "gammel trafikmand":
Når jeg stod og ventede på en station (hvor jeg havde lidt kendskab til signalerne og deres placering), så kunne jeg såmænd godt få lidt ud af "et stillet signal" for indkørsel. Når jeg så "det grønne blink" i PU-en, var jeg klar over, at "mit tog" var tæt på.

Og så har jeg et ekstremt dumt spørgsmål ::) :

Når du står på stationen kan du da ikke se indkørselssignalet? - det peger vel imod det ankommende tog og dermed bort fra stationen.. ???


Hvad siger folket
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 13/03-23, 20:16.
Han skriver altså PU-en.

Hvad siger folket
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 13/03-23, 21:37.
Seneste redigering: 13/03-23, 21:44 af Per Holm
Citat fra: Ove Nygaard Dato 13/03-23, 12:26Når jeg så "det grønne blink" i PU-en, var jeg klar over, at "mit tog" var tæt på.

Bedste hilsener
Ove af Erritsø :)


Det krævede vist at stationen ikke var udstyret med "gradvis gennemkørsel"?

Uden gradvis gennemkørsel skulle u-togvejen være stillet før i-togvej kunne stilles med gennemkørsel og det var denne u-togvej du kunne "se" i Pu som en slags forudannoncering af den kommende i-togvej.

Som jeg husker det.  ;)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Hvad siger folket
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 13/03-23, 22:50.
Citat fra: krabsen Dato 13/03-23, 20:02
Citat fra: Ove Nygaard Dato 13/03-23, 12:26
Citat fra: krabsen Dato 12/03-23, 21:54Indrømmet - jeg tænkte på signaler på strækningerne, ikke stationer.
På stationerne vil der formentlig stadig være masser af info: Afgangsskærme, sporkrydsningsadvarselslamper m.v.
Hej Krabsen.
Bare lige dette fra en "gammel trafikmand":
Når jeg stod og ventede på en station (hvor jeg havde lidt kendskab til signalerne og deres placering), så kunne jeg såmænd godt få lidt ud af "et stillet signal" for indkørsel. Når jeg så "det grønne blink" i PU-en, var jeg klar over, at "mit tog" var tæt på.
Når du står på stationen kan du da ikke se indkørselssignalet? - det peger vel imod det ankommende tog og dermed bort fra stationen.. ???
Nu er Ove af Erritsøe jo en moden herre, så han kunne mene vingesignaler hvor du kunne se stillingen i dagslys fra begge sider....

Hvad siger folket
Af RasmusD. 14/03-23, 03:06.
Hvis det er en lille station (fx på en enkeltsporet strækning, med to spor og en PU'er i hver ende af sporene) kan man måske ikke se det store. Men på større stationer med flere PU'ere i hvert spor, kan man godt se at der er sat indkørselstogvej.

Normalt vil PU'erne stå i "forbikørsel forbudt" (to hvide lys i vandret stilling), men når der er sat en indkørselstogvej vil PU'eren for enden af togvejen vise "stop" (rødt lys), mens PU'erne frem til denne vil vise "forbikørsel tilladt" (to hvide lys i lodret stilling).

Hvad siger folket
Af Ove Nygaard, Fredericia. 14/03-23, 11:11.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 13/03-23, 22:50
Citat fra: krabsen Dato 13/03-23, 20:02
Citat fra: Ove Nygaard Dato 13/03-23, 12:26
Citat fra: krabsen Dato 12/03-23, 21:54Indrømmet - jeg tænkte på signaler på strækningerne, ikke stationer.
På stationerne vil der formentlig stadig være masser af info: Afgangsskærme, sporkrydsningsadvarselslamper m.v.
Hej Krabsen.
Bare lige dette fra en "gammel trafikmand":
Når jeg stod og ventede på en station (hvor jeg havde lidt kendskab til signalerne og deres placering), så kunne jeg såmænd godt få lidt ud af "et stillet signal" for indkørsel. Når jeg så "det grønne blink" i PU-en, var jeg klar over, at "mit tog" var tæt på.
Når du står på stationen kan du da ikke se indkørselssignalet? - det peger vel imod det ankommende tog og dermed bort fra stationen.. ???
Nu er Ove af Erritsøe jo en moden herre, så han kunne mene vingesignaler hvor du kunne se stillingen i dagslys fra begge sider....
Nå, nu bliver jeg sat i kategorien moden Herre, ok, så lad os sige "overmoden". Så jeg lister ud af tråden, for ellers risikerer jeg at begive mig ud i en længere redegørelse omkring signaler og trafikafvikling, hvor jeg har været involveret i både store og små stationer og sikringsanlæg af stort set alle "typer". Og indrømmet, ERTMS, der står jeg af, men det var jo heller ikke med her.
Tak for nu!
Ove af Erritsø :)

Hvad siger folket
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 14/03-23, 11:48.
Det var altså venligt ment, Ove!

Hvad siger folket
Af Krabsen. 14/03-23, 13:26.
Citat fra: RasmusD Dato 14/03-23, 03:06Hvis det er en lille station (fx på en enkeltsporet strækning, med to spor og en PU'er i hver ende af sporene) kan man måske ikke se det store. Men på større stationer med flere PU'ere i hvert spor, kan man godt se at der er sat indkørselstogvej.

Normalt vil PU'erne stå i "forbikørsel forbudt" (to hvide lys i vandret stilling), men når der er sat en indkørselstogvej vil PU'eren for enden af togvejen vise "stop" (rødt lys), mens PU'erne frem til denne vil vise "forbikørsel tilladt" (to hvide lys i lodret stilling).

Tak for gode forklaringer fra flere :-)

Hvad siger folket
Af Ove Nygaard, Fredericia. 14/03-23, 16:28.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 14/03-23, 11:48Det var altså venligt ment, Ove!
Sådan opfattede jeg det også, og det var mit svar også, Michael.  :)

Hvad siger folket
Af Niels Munch. 14/03-23, 16:47.
Jeg synes i det hele taget, det var meget venligt af forumbrugerne omhyggeligt at forklare os modne tognørder, hvad det egentlig var, vi kiggede efter, når vi stod ved perronkanten og gloede i modsat retning af alle pendlerne.

M.v.h.
Niels

Hvad siger folket
Af ivar. 14/03-23, 17:21.
Citat fra: Niels Munch Dato 14/03-23, 16:47Jeg synes i det hele taget, det var meget venligt af forumbrugerne omhyggeligt at forklare os modne tognørder, hvad det egentlig var, vi kiggede efter, når vi stod ved perronkanten og gloede i modsat retning af alle pendlerne.

M.v.h.
Niels

Der foresvæver mig noget om en dyreunge "born in en eller anden måned", der i Jungleloven siger: "aldrig i mit liv oplevede jeg sligt uvejr"- eller noget i den retning. Der er verdensmestre i googlesøgning herinde - så måske, der kommer et link.

Niels, de unge mennesker, har nok bare været spejdere - de skulle jo hjælpe de gamle.

mvh
-ivar

Hvad siger folket
Af Mads. 14/03-23, 21:50.
Citat fra: Niels Munch Dato 14/03-23, 16:47Jeg synes i det hele taget, det var meget venligt af forumbrugerne omhyggeligt at forklare os modne tognørder, hvad det egentlig var, vi kiggede efter, når vi stod ved perronkanten og gloede i modsat retning af alle pendlerne.

M.v.h.
Niels

Vi er jo bange for I selv har glemt det.

Hvad siger folket
Af Niels Munch. 14/03-23, 22:22.
Citat fra: Mads Dato 14/03-23, 21:50Vi er jo bange for I selv har glemt det.

Nej da, dem kigger vi stadig efter, ERTMS eller ej  ;) !

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak