Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Hvad siger folket
Gå ned Sider:[1] 2
Hvad siger folket
Af Tommy_1980. 12/03-23, 13:18.
Hej alle

Hvad er egentlig folks holdning til, at signalerne med tiden forsvinder fra de danske jernbaner- (hvis jeg har forstået udrulningen af det nye system korrekt)?

Er der andre som mig, der synes det er et stykke danmarkshistorie der stille forsvinder?

Hilsen Tommy

Hvad siger folket
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 12/03-23, 13:31.
For mig, har det altid været spændende at holde øje med signalerne. "Kommer toget snart?"
Så der vil jeg da savne dem.

På den anden side, håber det nye fører til bedre tog drift og kunde oplevelse.

Så i fremtiden tav, bye bye signaler. Kunne vi slippe for køreledninger så vil det være en hjælp til smukke jernbanestrækninger. Uden diesel altså

Hvad siger folket
Af Krabsen. 12/03-23, 14:06.
Citat fra: hummel_62 Dato 12/03-23, 13:31For mig, har det altid været spændende at holde øje med signalerne. "Kommer toget snart?"
Så der vil jeg da savne dem.

Skal man være pernitten har signalerne vel aldrig vist, om der snart kommer tog?
De viser tværtom, om der for nylig har kørt tog ( og dermed er optaget i 'sektionen')..

Hvad siger folket
Af bjarkemm. 12/03-23, 14:19.
For mig er det en katastrofe at signalerne forsvinder. Når man går op i logikken og logistikken bag det hele har signalerne altid givet et blik "bag tæppet" (særligt på store stationer) og det vil jeg savne meget :-(

Min toginteresse er bundet meget op på signalerne.
Mvh Bjarke

Hvad siger folket
Af 1993matias, Kh. 12/03-23, 14:50.
Citat fra: krabsen Dato 12/03-23, 14:06Skal man være pernitten har signalerne vel aldrig vist, om der snart kommer tog?
De viser tværtom, om der for nylig har kørt tog ( og dermed er optaget i 'sektionen')..

Det er kun på automatiske mellembloksignaler ude på strækningen, hvor de automatisk skifter til grøn, uanset om der er tog på vej eller ej. På stationer indikerer signalerne derimod, om der er et tog på vej.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Hvad siger folket
Af RasmusD. 12/03-23, 14:55.
Citat fra: 1993matias Dato 12/03-23, 14:50Det er kun på automatiske mellembloksignaler ude på strækningen, hvor de automatisk skifter til grøn, uanset om der er tog på vej eller ej. På stationer indikerer signalerne derimod, om der er et tog på vej.

Medmindre det er en "ikke fjernstyret station uden stedlig stationsbestyrer med AG-drift", eller hvad det nu hedder. Så vil sikringsanlægget selv stille signal til "kør igennem" så snart sporene er frie.

Men ellers ja, på langt de fleste stationer er der kun signal såfremt der faktisk er et tog på vej.

Hvad siger folket
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 12/03-23, 15:17.
Seneste redigering: 12/03-23, 15:24 af Per Holm
Rolig nu - der er ingenting der forsvinder fra os.

Sidder man og venter på toget vil klokkerne ved overkørslerne selv i vore dage stadig give lyd og man ved at det er tid at folde avisen sammen, hanke op i pakkenelikkerne og stille sig synligt på perronen.

Og er der intet overkørselsanlæg ser man bare på "Din station", "Rejseplanen" eller togviserdisplayet .

PS. Det sidste stykke "danmarkshistorie" der forsvandt var vist Borris St. for 30-40 år siden.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Hvad siger folket
Af frederikhk. 12/03-23, 15:28.
Det er trist de forsvinder, men vi får til gengæld flere typer tog i trafikken (håber vi), som også kan fotograferes, og en (forhåbentlig) bedre fungerende jernbane.

Som pendler var det dog hyggeligt, at kunne aflæse signalerne, og se hvor vidt toget var på vej.

Så vidt jeg ved, er der endnu ikke nogle planer om udrulning af ERTMS Level 2 på lokalbanerne, så de er der stadig. Og med den enorme omkostning, ERTMS er, er det vel et spørgsmål, om man bruger penge på at fornye sporene, eller nye signaler. Regionerne har jo knap penge til sporene i forvejen.

Hvad siger folket
Af andersj, Aalborg. 12/03-23, 15:37.
Citat fra: frederikhk Dato 12/03-23, 15:28Så vidt jeg ved, er der endnu ikke nogle planer om udrulning af ERTMS Level 2 på lokalbanerne, så de er der stadig. Og med den enorme omkostning, ERTMS er, er det vel et spørgsmål, om man bruger penge på at fornye sporene, eller nye signaler. Regionerne har jo knap penge til sporene i forvejen.

Sikkerhedsniveauet er bare ikke godt nok på lokalbanerne uden togkontrolanlæg. Man kunne jo håbe på at der i det mindste bliver indført ERTMS Level 1 på lokalbanerne, så vi kan beholde signalerne og sikre mod alvorlige ulykker.

Anders

Hvad siger folket
Af Niels Munch. 12/03-23, 15:45.
Citat fra: frederikhk Dato 12/03-23, 15:28Som pendler var det dog hyggeligt, at kunne aflæse signalerne, og se hvor vidt toget var på vej.
Nu må vi så vænne os til bare at glo efter toget - som de andre pendlere.
Citat fra: frederikhk Dato 12/03-23, 15:28Så vidt jeg ved, er der endnu ikke nogle planer om udrulning af ERTMS Level 2 på lokalbanerne, så de er der stadig. Og med den enorme omkostning, ERTMS er, er det vel et spørgsmål, om man bruger penge på at fornye sporene, eller nye signaler. Regionerne har jo knap penge til sporene i forvejen.
Ja, dér bliver de ydre signaler givetvis stående.

M.v.h.
Niels

Hvad siger folket
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 12/03-23, 16:03.
Citat fra: andersj Dato 12/03-23, 15:37Sikkerhedsniveauet er bare ikke godt nok på lokalbanerne uden togkontrolanlæg.


Synes du at vi oplever for mange ulykker med alvorlig personskade på baner uden togkontrolanlæg som kunne være undgået med togkontrolanlæg?

Vil vi ikke kunne redde flere menneskeliv ved at bruge pengene på i stedet at sikre vejtrafikken?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Hvad siger folket
Af andersj, Aalborg. 12/03-23, 16:35.
Citat fra: Per Holm Dato 12/03-23, 16:03
Citat fra: andersj Dato 12/03-23, 15:37Sikkerhedsniveauet er bare ikke godt nok på lokalbanerne uden togkontrolanlæg.


Synes du at vi oplever for mange ulykker med alvorlig personskade på baner uden togkontrolanlæg som kunne være undgået med togkontrolanlæg?

Vil vi ikke kunne redde flere menneskeliv ved at bruge pengene på i stedet at sikre vejtrafikken?

Jeg synes at vi skal forebygge og ikke vente til der sker en ulykke. Der har desværre været en del frontalkollisioner rundt omkring i Europa de seneste år og det har hver gang været en grim omgang.

Lokalbanerne er de strækninger der er mest udsatte, da de har enkeltspor og mange overkørsler. I sommeren 2021 skete der en ulykke i en overkørsel ved Hirtshals fordi lokomotivføreren forvekslede kørsel på ETCS og kørsel på signaler og derfor ikke reagerede da en overkørsel var defekt og uordenssignalet var slukket. 

Anders

Hvad siger folket
Af frederikhk. 12/03-23, 16:48.
Citat fra: andersj Dato 12/03-23, 15:37
Citat fra: frederikhk Dato 12/03-23, 15:28Så vidt jeg ved, er der endnu ikke nogle planer om udrulning af ERTMS Level 2 på lokalbanerne, så de er der stadig. Og med den enorme omkostning, ERTMS er, er det vel et spørgsmål, om man bruger penge på at fornye sporene, eller nye signaler. Regionerne har jo knap penge til sporene i forvejen.

Sikkerhedsniveauet er bare ikke godt nok på lokalbanerne uden togkontrolanlæg. Man kunne jo håbe på at der i det mindste bliver indført ERTMS Level 1 på lokalbanerne, så vi kan beholde signalerne og sikre mod alvorlige ulykker.

Jeg tænkte præcis det samme, at ERTMS Level 1 kunne være en idé, mon det kan indføres uden at skifte sikringsanlæggene? Det er vist relativt kompatibelt med mange anlæg.

Har man brug for nye sikringsanlæg, kan man jo med fordel købe dem, Banedanmark bruger, så bliver godkendelsen vel lidt nemmere, og man kan trække på de samme resourcer.

Hvad siger folket
Af Togiudlandet. 12/03-23, 17:54.
Citat fra: Per Holm Dato 12/03-23, 16:03
Citat fra: andersj Dato 12/03-23, 15:37Sikkerhedsniveauet er bare ikke godt nok på lokalbanerne uden togkontrolanlæg.


Synes du at vi oplever for mange ulykker med alvorlig personskade på baner uden togkontrolanlæg som kunne være undgået med togkontrolanlæg?

Vil vi ikke kunne redde flere menneskeliv ved at bruge pengene på i stedet at sikre vejtrafikken?

Nu er sikkerheden på danske jernbaner i forvejen vældig god. Og der er ingen sikkerhedsforanstaltninger for vejtrafikken i forhold til jernbanen. Så hvis det gælder om at undgå ulykker, personskade og dødsfald, så er det indenfor vejtrafikken pengene skal bruges.

Men det vil så gå ud over bilisternes frihed, hvis der kommer krav om signalkontrolanlæg, dødemandsknap, fartkontrol eller bare alkolås, der ikke kan slås fra i bilerne. Og så er det nemmere at gå efter jernbanen 😉

Se bare hvilket ramaskrig, der er over politiets ATK, selvom den nemmeste måde at undgå bøden på er at køre efter reglerne.

For at blive ved trådens emne, så er det da trist, at de fysiske signaler forsvinder, da det altid har været en del af jernbanen. Men jeg har aldrig helt forstået det "had", der er mod køreledningerne over skinnerne.

Jeg synes det er smukt, både på jernbanen, men også i byer med sporvogne. Det er charmerende at se i byer med stort sporvognsnet, som fx Göteborg, Amsterdam, Basel osv - og så er det nemt at finde den kollektive trafik.

Hvad siger folket
Af Krabsen. 12/03-23, 21:54.
Citat fra: 1993matias Dato 12/03-23, 14:50
Citat fra: krabsen Dato 12/03-23, 14:06Skal man være pernitten har signalerne vel aldrig vist, om der snart kommer tog?
De viser tværtom, om der for nylig har kørt tog ( og dermed er optaget i 'sektionen')..

Det er kun på automatiske mellembloksignaler ude på strækningen, hvor de automatisk skifter til grøn, uanset om der er tog på vej eller ej. På stationer indikerer signalerne derimod, om der er et tog på vej.

Indrømmet - jeg tænkte på signaler på strækningerne, ikke stationer.
På stationerne vil der formentlig stadig være masser af info: Afgangsskærme, sporkrydsningsadvarselslamper m.v.

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak