Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.
21
S-tog, metro, letbaner - Opgradering af buslinje 4A i ...
Af mgameing123. 22/04-24, 12:49Citat fra: Per Holm Dato 22/04-24, 07:22Det eneste vi har brug for til letbane er 2 bilbaner vi kan fjerne ellers kan vi køre på bilbanen og have en sporvognsløsning.Citat fra: Ncard00 Dato 21/04-24, 22:44Linjen sidder virkelig fast i trafikken i myldretiden, hvilket er ligmed forsinkelser, folk med barnevogne kan ofte ikke komme med, og folk står som sild i en tønde.
Længere busser vil ikke få linjen til at sidde mindre fast i trafikken.
Her er der kun det råd at lade sit valg af rejserute fra adresse til adresse udfordre af Rejseplanen.dk. Nogle gange får man ruter som man aldrig selv var kommet i tanker om.
Fasanvejene er ikke lige til at udvide, men vest for forløber en "ringbane" og øst for en cityring. På begge kan toglængderne forøges. Jeg bor selv midt på Frederiksberg ved TEC og benytter kun 4A i sjældne undtagelsestilfælde. Metro- og S-bane er som regel hurtigere.
22
S-tog, metro, letbaner - Opgradering af buslinje 4A i ...
Af Per Holm. 22/04-24, 12:28Citat fra: steenth Dato 22/04-24, 11:52... Og linje 4A er mig bekendt omlagt til elbus. Fasanvejne er vigtige veje, som fordeler trafikken i lokalområdet og en letbanen på de veje vil bare være genindførelse af sporvogne.
Nej. Linje 4A udbydes først i Movias udbud A23 med driftsstart 2025-12-14 med 12,9/13,7 m elbusser.
https://myldretid.dk/nyheder/nr/1054
Sporvejslinje 20 - Bjergbanen - var nummer to til at blive nedlagt. Der var dog tanker om at de afløsende busser skulle være elektriske, altså trolley-busser.
23
S-tog, metro, letbaner - Opgradering af buslinje 4A i ...
Af steenth. 22/04-24, 11:52Citat fra: Ncard00 Dato 22/04-24, 11:08Det ligner du er meget mere imod biler og bruger klima som argument. Er elbiler ikke en af løsningerne. Andelen af biler, som kører kører på el, stiger. Og jeg håber efterhånden at der også kommer biler i en lave prisklasse. For de fleste af de elbiler, som er på markedet er store og dyre.Citat fra: mgameing123 Dato 22/04-24, 09:26Bare bygge letbane. Danmark burde ikke være for hårdt til letbaneprojekter. Men fordi vi har bilregeringen vil bilen være kongen lige nu indtil vi får dette regeringen ud af folketinget.
Ja, desværre. Eneste realistiske løsning tilbage er at vente til klimaforandringerne bliver så slemme, at det bedre kan betale sig at investere i at forebygge dem, i stedet for at reparere på klimaskaderne...
Jeg selv kører mest med toget. Men det område, som jeg bor i, så dækning af den kollektiv trafik meget tynd. Jeg kan fx ikke komme imellem 2 største byer i kommunen i weekend uden at taget lang omvej med mange skift, fordi den direkte bus kun kører på hverdage. Og mange de steder, som komme til i område, har ikke dækning af busser. Så der faktisk en most at have adgang til bil, hvis man ikke skal bruge meget af ens kostbare tid på transport. Og jeg bruger kun toget, fordi jeg bor tæt på stationen og de fleste af mine aktiviteter er i nærheden af en station.
Et letbaneprojekt løser ikke klimaudfordringer. Og linje 4A er mig bekendt omlagt til elbus. Fasanvejne er vigtige veje, som fordeler trafikken i lokalområdet og en letbanen på de veje vil bare være genindførelse af sporvogne. For jeg har selv brugt 4A og kørt bil på ruten, da boede der inde.
24
S-tog, metro, letbaner - Opgradering af buslinje 4A i ...
Af Krabsen. 22/04-24, 11:50Citat fra: Per Holm Dato 22/04-24, 07:22Tanken er nok, at større busser giver flere passagerer, som ellers havde siddet hver for sig i personbiler i samme trafikprop..Citat fra: Ncard00 Dato 21/04-24, 22:44Linjen sidder virkelig fast i trafikken i myldretiden, hvilket er ligmed forsinkelser, folk med barnevogne kan ofte ikke komme med, og folk står som sild i en tønde.
Længere busser vil ikke få linjen til at sidde mindre fast i trafikken.
Fjernelse af disse biler bør give en lettelse i trafikken. Målbar, men måske ikke følelig.
25
S-tog, metro, letbaner - Opgradering af buslinje 4A i ...
Af Ncard00. 22/04-24, 11:30Citat fra: Niels Munch Dato 22/04-24, 11:23Citat fra: Ncard00 Dato 22/04-24, 11:12..... Man burde ikke skulle tænke selv .....
Men det kan ofte være en fordel, ja endog en god idé .
Du refererer vel resultatet af din dialog med MOVIA her?
M.v.h.
Niels
Faktisk ikke. Men de har skrevet til mig, at de ville tage mine observationer til efterretning vedr. længere busser på linje 4A, men på ingen måde synes det var nødvendigt med opgradering til hverken letbane, BRT, eller endda +Way på linjen, hvilket nok bare er politikernes svar igennem dem, da de jo ikke kan beslutte den slags alene.
Men startede denne tråd for at få opmærksom på linje 4A, da jeg ikke kunne finde noget som helst på nettet om hverken længere busser, eller opgradering af linjen, hvilket undrede mig meget.
26
S-tog, metro, letbaner - Opgradering af buslinje 4A i ...
Af Niels Munch. 22/04-24, 11:23Citat fra: Ncard00 Dato 22/04-24, 11:12..... Man burde ikke skulle tænke selv .....
Men det kan ofte være en fordel, ja endog en god idé .
Du refererer vel resultatet af din dialog med MOVIA her?
M.v.h.
Niels
27
S-tog, metro, letbaner - Opgradering af buslinje 4A i ...
Af Ncard00. 22/04-24, 11:12Citat fra: Per Holm Dato 22/04-24, 07:22Citat fra: Ncard00 Dato 21/04-24, 22:44Linjen sidder virkelig fast i trafikken i myldretiden, hvilket er ligmed forsinkelser, folk med barnevogne kan ofte ikke komme med, og folk står som sild i en tønde.
Længere busser vil ikke få linjen til at sidde mindre fast i trafikken.
Her er der kun det råd at lade sit valg af rejserute fra adresse til adresse udfordre af Rejseplanen.dk. Nogle gange får man ruter som man aldrig selv var kommet i tanker om.
Fasanvejene er ikke lige til at udvide, men vest for forløber en "ringbane" og øst for en cityring. På begge kan toglængderne forøges. Jeg bor selv midt på Frederiksberg ved TEC og benytter kun 4A i sjældne undtagelsestilfælde. Metro- og S-bane er som regel hurtigere.
Men det burde ikke være nødvendigt for brugeren af den offentlige transport, at skulle tage en anden vej, fordi fx 4A ikke kører optimalt. Man burde ikke skulle tænke selv, men blot kunne følge rejseplanen, og få en god oplevelse, uanset transportmiddel.
Og længere busser ville kunne hjælpe på trængslen, hvis det får flere til at vælge bussen til, og folk kan sidde ned imens de sidder fast i trafikken. Men som nævnt før, så giver det en helt anden synlighed og opmærksomhed i trafikken med 25 meter lange busser, og om ik andet, så imødekommer det den eksisterende efterspørgsel på linjen, selvom hvis det ikke skulle skabe efterspørgsel.
28
S-tog, metro, letbaner - Opgradering af buslinje 4A i ...
Af Ncard00. 22/04-24, 11:08Citat fra: mgameing123 Dato 22/04-24, 09:26Bare bygge letbane. Danmark burde ikke være for hårdt til letbaneprojekter. Men fordi vi har bilregeringen vil bilen være kongen lige nu indtil vi får dette regeringen ud af folketinget.
Ja, desværre. Eneste realistiske løsning tilbage er at vente til klimaforandringerne bliver så slemme, at det bedre kan betale sig at investere i at forebygge dem, i stedet for at reparere på klimaskaderne...
29
Rullende materiel - Flensborg uden Indusi
Af henrik-thomsen. 22/04-24, 09:44Sidste nye:
Tysk ETCS-udrulning
Vælg downloads
Det bemærkes at Flensburg-Rendsburg er kommet til. Dokumentet omfatter udrulning af 5170 km på 7 år
Tysk ETCS-udrulning
Vælg downloads
Det bemærkes at Flensburg-Rendsburg er kommet til. Dokumentet omfatter udrulning af 5170 km på 7 år
30
S-tog, metro, letbaner - Opgradering af buslinje 4A i ...
Af mgameing123. 22/04-24, 09:26Bare bygge letbane. Danmark burde ikke være for hårdt til letbaneprojekter. Men fordi vi har bilregeringen vil bilen være kongen lige nu indtil vi får dette regeringen ud af folketinget.
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest