Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.
1
Trafikpolitik - Hovedgård - Hasselager. Blive...
Af Danskjävlar. 24/04-24, 22:22Citat fra: mgameing123 Dato 24/04-24, 13:29Citat fra: Niels Munch Dato 24/04-24, 11:42Ja det er engelske tilstande. DSB skal køre hele dags ruterne og Open Access kan kom og konkurrere med billigere tog med knap så mange afgange om dagen.Citat fra: mgameing123 Dato 24/04-24, 10:54Det eneste gode form for konkurrence man kan have på jernbanen er Open Access Operators.
..... og engelske tilstande?
M.v.h.
Niels
Til gengæld har open access vist sig at det oftest ikke kommer på kompromis med den offentlige service. I Italien f.eks. har konkurrencen mellem Trenitalia og Italo gjort at der faktisk er en stigning, både for jernbanens passagertal som helhed, men også for Trenitalia der er det statslige selskab. Konkurrencen skaber altså et øget segment frem for at presse det eksisterende og har fået folk der ikke rejse før eller tog fly/bus/bil til at tage toget med enten det ene eller det andet selskab. Såvidt jeg kan se er det også lignende tilfælde i Sverige på både Stockholm-Göteborg og Stockholm-Malmö/København ruterne hvor SJ konkurrerer mod henholdsvis MTRX og Snälltåget på hver rute. Man kunne også nævne Spanien og RENFE vs Ouigo vs Iryo, eller Tjekkiet med CD vs RegioJet vs Leo Express.
Open access drift findes også i England foresten men ikke i det aller største omfang. Der er nogle få selskaber, Grand Central, LUMO, og Hull trains, og alle 3 kører i et relativt begrænset omfang. Men alle andre derovre er franchise kontrakter.
Så TLDR: Jeg er meget hård imod franchising, men Open Access har indtil videre skabt vækst for både statsbaner og hele sektoren i de tilfælde hvor de kører så jeg er langt mere optimistisk om Open Access drift.
2
Billeder og video - Contec ME 1534 med måletog 24/...
Af Bastians Trainspotting. 24/04-24, 17:40I dag kørte ME 1534 med måletoget mellem Kalundborg og København. Så jeg fik set toget i tølløse
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
3
Faste anlæg - Drømme om bornholmsk jernbane...
Af Krabsen. 24/04-24, 16:36Citat fra: tgsen Dato 24/04-24, 13:50Desværre atter irrelevante argumenter, denne gang Erasmusmodellen: En kvinde kan føde et barn på 9 måneder; ergo kan 9 kvinder føde et barn på en måned.Citat fra: Krabsen Dato 24/04-24, 09:46https://da.wikipedia.org/wiki/F%C3%A6r%C3%B8ske_tunnelerCitat fra: Per Holm Dato 24/04-24, 08:44Mon ikke 100+ km i undersøisk tunnel er lige rigeligt - både i anlægsomkostninger og i kundepopularitet..Citat fra: nj_kruse Dato 24/04-24, 07:51Er der granit hele vejen til Sverige, så man kan sprænge sig frem?Så er det da "den forkerte vej" man borer.
Tunnel til Sassnitz vil blive mere nyttig - kunderne bor sydpå og på Rügen (og i resten af Mecklenburg-Vorpommern) er smalspor i forvejen vidt udbredt.
"De færøske tunneler har været vigtige i udviklingen med at forbinde Færøernes byer og bygder i et sammenhængende vejnet. Der findes mere end 19 tunneler på Færøerne, med en samlet længde på mere end 41.787 meter. Derudover er der planlagt 5 tunneler, med en samlet længde på over 45 kilometer."
Danmark har cirka 100 gange Færøernes befolkning. Altså burde vi have kunnet klare at bygge:
1900 tunneler på ialt 4200 km
og planlægge:
500 tunneler på ialt 4500 km
19 tunneller med en samlet længde på 41 km kan ikke hverken anlægsmæssigt eller driftsmæssigt sammenlignes med een tunnel på mere end 100 km. Uanset hvor stor befolkningen er.
4
Faste anlæg - Drømme om bornholmsk jernbane...
Af viktoria skov. 24/04-24, 15:25Citat fra: hummel_62 Dato 24/04-24, 12:30Burde vi ikke have en gruppe, for sjove ideer?
Fordi der er vel ikke nogen som i ramme alvor forestiller sig et sporbygningstog, kørt til Bornholm? Eller manuelt bygget. Kunne måske få hjælp fra Sporvejesmusset.
Nå hyg jer.
Her for nogle måneder siden, var der en artikel i TV2 Øst (tror jeg), hvor Banedanmark udtalte at de bygger manuelt over Lolland, da det skulle være den billigste metode (når man har tiden til det).
Dels så er der vist ikke mange metersporede ombygningstog = manuel bygning med skinnegravemaskine.
5
Faste anlæg - Drømme om bornholmsk jernbane...
Af tgsen. 24/04-24, 15:13Citat fra: steenth Dato 24/04-24, 08:54Til gengæld har vi en tunnelelementfabrik der trænger til opgaver.Citat fra: nj_kruse Dato 24/04-24, 07:51Desværre ikke. Det ville have gjort projekt meget billigere. For det er klippegrund, som gør at man på Færøerne bygger undersøiske tunneler til en rimelig pris. De har omkring jul åbent 11 km tunnel til Sandoy og de vil også det sidste stykke til Suðuroy. Det netop de projekter der oppe, som har inspireret på Bornholm. Og geologien mellem Skåne og Bornholm gør, at et projekt er oppe i en meget høj pris. Og afstanden mellem fastland og ø er også oppe på 40 km.. Det gør det ikke lettere at få det gennemført.Citat fra: steenth Dato 23/04-24, 21:00Spørgsmålet er om en en tunnel til Bornholm med biltog kunne gøre normalspor mere interessant, samt netop vil skabe forbindelse. Der er seriøs interesse på øen for sådan et projekt enten som biltog eller vejtunnel.Er der granit hele vejen til Sverige, så man kan sprænge sig frem?
6
Faste anlæg - Drømme om bornholmsk jernbane...
Af tgsen. 24/04-24, 13:50Citat fra: Krabsen Dato 24/04-24, 09:46https://da.wikipedia.org/wiki/F%C3%A6r%C3%B8ske_tunnelerCitat fra: Per Holm Dato 24/04-24, 08:44Mon ikke 100+ km i undersøisk tunnel er lige rigeligt - både i anlægsomkostninger og i kundepopularitet..Citat fra: nj_kruse Dato 24/04-24, 07:51Er der granit hele vejen til Sverige, så man kan sprænge sig frem?Så er det da "den forkerte vej" man borer.
Tunnel til Sassnitz vil blive mere nyttig - kunderne bor sydpå og på Rügen (og i resten af Mecklenburg-Vorpommern) er smalspor i forvejen vidt udbredt.
"De færøske tunneler har været vigtige i udviklingen med at forbinde Færøernes byer og bygder i et sammenhængende vejnet. Der findes mere end 19 tunneler på Færøerne, med en samlet længde på mere end 41.787 meter. Derudover er der planlagt 5 tunneler, med en samlet længde på over 45 kilometer."
Danmark har cirka 100 gange Færøernes befolkning. Altså burde vi have kunnet klare at bygge:
1900 tunneler på ialt 4200 km
og planlægge:
500 tunneler på ialt 4500 km
7
Udland - Görlitz (7 foto).
Af Niels Munch. 24/04-24, 13:42Citat fra: D 826 Dato 24/04-24, 12:52I følge opslag på stationen skulle der være bestilt nye sporvogne til byen.
Hej Keld,
Mange tak for reportagen. Sporvejene i Görlitz, Leipzig og Zwickau er gået sammen om bestilling af nye vogne ved et konsortium bestående af HeiterBlick og Kiepe Electric. 1. vogn skulle kunne prøvekøres i Görlitz i år.
Kilde: https://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahn_G%C3%B6rlitz .
Bedste hilsener
Niels
8
Trafikpolitik - Hovedgård - Hasselager. Blive...
Af mgameing123. 24/04-24, 13:29Citat fra: Niels Munch Dato 24/04-24, 11:42Ja det er engelske tilstande. DSB skal køre hele dags ruterne og Open Access kan kom og konkurrere med billigere tog med knap så mange afgange om dagen.Citat fra: mgameing123 Dato 24/04-24, 10:54Det eneste gode form for konkurrence man kan have på jernbanen er Open Access Operators.
..... og engelske tilstande?
M.v.h.
Niels
9
Faste anlæg - Drømme om bornholmsk jernbane ...
Af Niels Munch. 24/04-24, 13:20Er det dem her, du tænker på: http://www.brage.dk/sporvog.htm og https://www.pressport.com/dk/news/pressreleases/p%C3%A5-sporet-i-30-%C3%A5r-2461 ?
Jeg tror, projektet gik i sig selv. VNJ MB 51, der skulle illudere bornholmsk sporvogn, blev ophugget o. 2001.
M.v.h.
Niels
Jeg tror, projektet gik i sig selv. VNJ MB 51, der skulle illudere bornholmsk sporvogn, blev ophugget o. 2001.
M.v.h.
Niels
10
Udland - Görlitz (7 foto).
Af D 826. 24/04-24, 12:52I starten af april var jeg en lille uge i Sachsen. Jeg kom bl.a. et lille smut forbi Görlitz. Stationen har en større perronhal, dog mørk og trøst at se på. Det er tydeligt at se, at der har været noget mere liv end der er i dag, hvor der kører diverse togsæt i ½ eller time drift. De fleste er Desiro togsæt. Området mellem Dredsen, Görlitz, Zittau og Liberec bliver betjent i selskabet Trilex, kun med Desiro tog. Her et par foto fra banegården.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Toget over grænsen til Polen, var denne polske SA134-021. Görlitz april 2024 (kh).
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Trilex 642 315 Görlitz. Disse betjente bl.a. Dredsen. Görlitz april 2024 (kh).
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
ODEG 642 911 i trafik mellem Cottbus og Zittau. Görlitz april 2024 (kh).
Görlitz har også et lille metersporet sporvogns net. Der er 2 linjer og godt 10 km spor. Vognparken bestod udelukkende af Tatra KT4D vogne. I følge opslag på stationen skulle der være bestilt nye sporvogne til byen. Her lidt foto fra besøget.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 2306 ved Bahnhof april 2024 (kh).
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vognene 2316 og 2319 ved Bahnhof april (kh).
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 2311 ved stoppestedet Hospitalstrasse april 2024 (kh).
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vognene 2310 og 2312 ved stoppestedet Hospitalstrasse april 2024 (kh).
Ved stoppestedet Hospitalstrasse kunne man drikke øl, nyde en cigar og kigge på sporvogne.
Hilsner Keld
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Toget over grænsen til Polen, var denne polske SA134-021. Görlitz april 2024 (kh).
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Trilex 642 315 Görlitz. Disse betjente bl.a. Dredsen. Görlitz april 2024 (kh).
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
ODEG 642 911 i trafik mellem Cottbus og Zittau. Görlitz april 2024 (kh).
Görlitz har også et lille metersporet sporvogns net. Der er 2 linjer og godt 10 km spor. Vognparken bestod udelukkende af Tatra KT4D vogne. I følge opslag på stationen skulle der være bestilt nye sporvogne til byen. Her lidt foto fra besøget.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 2306 ved Bahnhof april 2024 (kh).
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vognene 2316 og 2319 ved Bahnhof april (kh).
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 2311 ved stoppestedet Hospitalstrasse april 2024 (kh).
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vognene 2310 og 2312 ved stoppestedet Hospitalstrasse april 2024 (kh).
Ved stoppestedet Hospitalstrasse kunne man drikke øl, nyde en cigar og kigge på sporvogne.
Hilsner Keld
Snabbtåg för 250 km/t
Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.
Læs mere