Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.
1
Udland - Skånetrafikken. Landskrona, M...
Af Niels Munch. I dag 16:44Citat fra: tgsen Dato I dag 16:22Citat fra: Niels Munch Dato I dag 15:57løst sagt; den gik fra fuld trolleybus med overledning til halvvejs trolleybus med også alternativ anden fremdrivningsmåde.Citat fra: tgsen Dato I dag 15:14Det var også den vej trolleybusser gik i København på vej mod deres uddøen.
OK, nyt for mig; kilde?
https://da.wikipedia.org/wiki/Trolleybus
"Fra 1993 og nogle år frem forsøgte HT i København sig med duobusser (kombinerede trolley- og dieselbusser), men der var for mange tekniske problemer, så det blev opgivet. Heller ikke i udlandet synes duobusser at have været nogen videre succes."
.
Ja, det knap så vellykkede duobus-førsøg gennemførte HT i perioden 1993-1997 på linje 50E med 2 duo-ledbusser, der dels kørte på el fra køretråde, dels på diesel.
Den oprindelige NESA og KS trolleybusdrift blev helt indstillet i 1971. Odense havde haft trolleybudsrift, der blev indstillet i 1959.
Disse trolleybus-driftsformer rummede på ingen måde alternativ traktion og må således ikke sammenblandes med HTs noget senere og fejlslagne duobus-forsøg.
Om trolleybusser i Danmark, se f,eks.: http://www.tommyrolfnielsen.dk/danish/buses/trolleybusser-1.htm .
M.v.h.
Niels
2
Udland - Skånetrafikken. Landskrona, M...
Af tgsen. I dag 16:22Citat fra: Niels Munch Dato I dag 15:57løst sagt; den gik fra fuld trolleybus med overledning til halvvejs trolleybus med også alternativ anden fremdrivningsmåde.Citat fra: tgsen Dato I dag 15:14Det var også den vej trolleybusser gik i København på vej mod deres uddøen.
OK, nyt for mig; kilde?
https://da.wikipedia.org/wiki/Trolleybus
"Fra 1993 og nogle år frem forsøgte HT i København sig med duobusser (kombinerede trolley- og dieselbusser), men der var for mange tekniske problemer, så det blev opgivet. Heller ikke i udlandet synes duobusser at have været nogen videre succes."
.
3
Udland - Skånetrafikken. Landskrona, M...
Af Niels Munch. I dag 15:57Citat fra: tgsen Dato I dag 15:14Det var også den vej trolleybusser gik i København på vej mod deres uddøen.
OK, nyt for mig; kilde?
4
Udland - Skånetrafikken. Landskrona, M...
Af tgsen. I dag 15:14Citat fra: Niels Munch Dato 23/09-23, 12:31Nemlig. Det var ikke nok med en ordinær dieselbus, eftersom Helsingborg og Malmø havde fået citytunneler.Citat fra: tgsen Dato 23/09-23, 11:35Landskrona fik trolleybus til den nye station fordi de ikke fik citytunnel som Helsingborg og Malmø.
Landskrona kommune undersøgte faktisk forskellige muligheder for at betjene strækningen mellem byen og den nye station, for eksempel sporvogn, batteribus, hybridbus og magnetskinnebane. I sidste ende besluttede man sig som bekendt for at etablere en trolleybuslinje.
CitatDen femte og nyeste trolleybus "Elvis" har en batterikapacitet, så den kan køre op til 20 km ad ikke-elektrificerede buslinjerDet var også den vej trolleybusser gik i København på vej mod deres uddøen.
5
Trafikpolitik - Forvirret af Plusbus / den ny...
Af anders_vejby. I dag 13:14I den her video ses der forresten hele strækningen, men nok fra en tom tur inden indvielsen.
I video beskrivelsen står der: "Med Aalborgs Plusbus gennem bus traceet til væddeløbsbanen, inden den officielle indvielse ved Haraldslund."
https://youtu.be/uFbamEz43FY?si=90M88_Mix9jtwV80
I video beskrivelsen står der: "Med Aalborgs Plusbus gennem bus traceet til væddeløbsbanen, inden den officielle indvielse ved Haraldslund."
https://youtu.be/uFbamEz43FY?si=90M88_Mix9jtwV80
6
Trafikpolitik - Forvirret af Plusbus / den nye...
Af hummel_62. I dag 13:02Tja, nu også få ordet lastbil TOG også snart en betydning. Tror det er op til 35 vist 2 hænger.
Fordi vi ikke har godstog mere
Fordi vi ikke har godstog mere
7
Trafikpolitik - Forvirret af Plusbus / den ny...
Af anders_vejby. I dag 12:49Tja, Harry Lahrmann er i det mindste meget glad for plusbussen, om det virkelig så er noget at glæde sig over, det får vi se
https://www.tv2nord.dk/aalborg/lykke-paa-jomfrutur-med-plusbus-min-popo-kan-ikke-vaere-her
Men helt ærligt, rapporteringen angående plusbussen, lige meget om det er journalister, borgere, politikere eller forskere der udtaler sig, er jo noget tilbage fra stenalderen og decideret pinligt. "Et tog på gummihjul", jamen altså...

https://www.tv2nord.dk/aalborg/lykke-paa-jomfrutur-med-plusbus-min-popo-kan-ikke-vaere-her
Men helt ærligt, rapporteringen angående plusbussen, lige meget om det er journalister, borgere, politikere eller forskere der udtaler sig, er jo noget tilbage fra stenalderen og decideret pinligt. "Et tog på gummihjul", jamen altså...
8
Trafikpolitik - ER i Aarhus på IC 90385?
Af Lasseno. I dag 09:322042 blev slæbt videre i går af MF 5040 FA-HGL i tog 6030 (materieltog).
Toget er fint nymalet.
Det fremgik først af det interne "Vistog" efter afgangstid af 90385 at den skulle slæbes med AR-FA, derfor mit tidligere svar.
Toget er fint nymalet.
Det fremgik først af det interne "Vistog" efter afgangstid af 90385 at den skulle slæbes med AR-FA, derfor mit tidligere svar.
9
Trafikpolitik - K24?
Af 1993matias. 23/09-23, 16:10Fair nok, der er tog hver time natten igennem til Helsingør og Køge (takket være S-toget her). Men det ændrer ikke ved den skammelige betjening af Næstvedc og især Kalundborg! Indtil kl 10:30 har Kalundborg to ankomster. Indtil kl 10:30 har Nykøbing Sjælland fire! ankomster!
10
Trafikpolitik - ER i Aarhus på IC 90385?
Af 1993matias. 23/09-23, 15:38Ja, ER 2042 er det seneste medlem af klub "Rød ER"
