Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Citat fra: tgsen Dato I dag 16:22
Citat fra: Niels Munch Dato I dag 15:57
Citat fra: tgsen Dato I dag 15:14Det var også den vej trolleybusser gik i København på vej mod deres uddøen.

OK, nyt for mig; kilde?
løst sagt; den gik fra fuld trolleybus med overledning til halvvejs trolleybus med også alternativ anden fremdrivningsmåde.
https://da.wikipedia.org/wiki/Trolleybus
"Fra 1993 og nogle år frem forsøgte HT i København sig med duobusser (kombinerede trolley- og dieselbusser), men der var for mange tekniske problemer, så det blev opgivet. Heller ikke i udlandet synes duobusser at have været nogen videre succes."
.

Ja, det knap så vellykkede duobus-førsøg gennemførte HT i perioden 1993-1997 på linje 50E med 2 duo-ledbusser, der dels kørte på el fra køretråde, dels på diesel.

Den oprindelige NESA og KS trolleybusdrift blev helt indstillet i 1971. Odense havde haft trolleybudsrift, der blev indstillet i 1959.

Disse trolleybus-driftsformer rummede på ingen måde alternativ traktion og må således ikke sammenblandes med HTs noget senere og fejlslagne duobus-forsøg.

Om trolleybusser i Danmark, se f,eks.: http://www.tommyrolfnielsen.dk/danish/buses/trolleybusser-1.htm .

M.v.h.
Niels
 
Citat fra: Niels Munch Dato I dag 15:57
Citat fra: tgsen Dato I dag 15:14Det var også den vej trolleybusser gik i København på vej mod deres uddøen.

OK, nyt for mig; kilde?
løst sagt; den gik fra fuld trolleybus med overledning til halvvejs trolleybus med også alternativ anden fremdrivningsmåde.
https://da.wikipedia.org/wiki/Trolleybus
"Fra 1993 og nogle år frem forsøgte HT i København sig med duobusser (kombinerede trolley- og dieselbusser), men der var for mange tekniske problemer, så det blev opgivet. Heller ikke i udlandet synes duobusser at have været nogen videre succes."
.
 
Citat fra: tgsen Dato I dag 15:14Det var også den vej trolleybusser gik i København på vej mod deres uddøen.

OK, nyt for mig; kilde?
 
Citat fra: Niels Munch Dato 23/09-23, 12:31
Citat fra: tgsen Dato 23/09-23, 11:35Landskrona fik trolleybus til den nye station fordi de ikke fik citytunnel som Helsingborg og Malmø.

Landskrona kommune undersøgte faktisk forskellige muligheder for at betjene strækningen mellem byen og den nye station, for eksempel sporvogn, batteribus, hybridbus og magnetskinnebane. I sidste ende besluttede man sig som bekendt for at etablere en trolleybuslinje.
Nemlig. Det var ikke nok med en ordinær dieselbus, eftersom Helsingborg og Malmø havde fået citytunneler.
CitatDen femte og nyeste trolleybus "Elvis" har en batterikapacitet, så den kan køre op til 20 km ad ikke-elektrificerede buslinjer
Det var også den vej trolleybusser gik i København på vej mod deres uddøen.
 
I den her video ses der forresten hele strækningen, men nok fra en tom tur inden indvielsen.

I video beskrivelsen står der: "Med Aalborgs Plusbus gennem bus traceet til væddeløbsbanen, inden den officielle indvielse ved Haraldslund."

https://youtu.be/uFbamEz43FY?si=90M88_Mix9jtwV80
 
Tja, nu også få ordet lastbil TOG også snart en betydning. Tror det er op til 35 vist 2 hænger.
Fordi vi ikke har godstog mere
 
Tja, Harry Lahrmann er i det mindste meget glad for plusbussen, om det virkelig så er noget at glæde sig over, det får vi se  ;D

https://www.tv2nord.dk/aalborg/lykke-paa-jomfrutur-med-plusbus-min-popo-kan-ikke-vaere-her

Men helt ærligt, rapporteringen angående plusbussen, lige meget om det er journalister, borgere, politikere eller forskere der udtaler sig, er jo noget tilbage fra stenalderen og decideret pinligt. "Et tog på gummihjul", jamen altså...
 
2042 blev slæbt videre i går af MF 5040 FA-HGL i tog 6030 (materieltog).
Toget er fint nymalet.

Det fremgik først af det interne "Vistog" efter afgangstid af 90385 at den skulle slæbes med AR-FA, derfor mit tidligere svar.
 
9
Trafikpolitik - K24?
Af 1993matias. 23/09-23, 16:10
Fair nok, der er tog hver time natten igennem til Helsingør og Køge (takket være S-toget her). Men det ændrer ikke ved den skammelige betjening af Næstvedc og især Kalundborg! Indtil kl 10:30 har Kalundborg to ankomster. Indtil kl 10:30 har Nykøbing Sjælland fire! ankomster!
 
Ja, ER 2042 er det seneste medlem af klub "Rød ER" :)
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak