Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ny minister
Gå ned Sider:[1] 2 3
Ny minister
Af metrohenrik, Ringsted. 4/11-22, 12:41.
Kunne det ikke være spændende, her at komme med ønsker til en trafikminister.
Uanset parti, eller blokfarve, men blot nogle navne, og selvfølgelig med begrundelser for hvorfor netop dén person ville kunne være en god minister for Jernbanen.

Husk på at en minister ikke behøver at være folkevalgt.

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Ny minister
Af frederikhk. 4/11-22, 13:04.
De bedste kandidater findes naturligvis herinde  :D

Ny minister
Af kme. 4/11-22, 13:13.
Lidt uoriginalt, men jeg ville  ikke ikke have noget imod af få Benny Engelbrecht (S) tilbage. Han kan stoffet, kunne tydelig lide jobbet sidst og er jernbanen venligt stemt.

Imod Benny taler at han er for flink. Der er brug for lidt af en bisse til at tage solidt i kravetøjet på DSB og BDK og smide nogen på porten.

Ny minister
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 4/11-22, 16:49.
Citat fra: kme Dato  4/11-22, 13:13Lidt uoriginalt, men jeg ville  ikke ikke have noget imod af få Benny Engelbrecht (S) tilbage. Han kan stoffet, kunne tydelig lide jobbet sidst og er jernbanen venligt stemt.

Imod Benny taler at han er for flink. Der er brug for lidt af en bisse til at tage solidt i kravetøjet på DSB og BDK og smide nogen på porten.

Er mere til Magnus Honicke( hvordan det så staves)

Ny minister
Af Frank Poulsen. 4/11-22, 19:05.
Uanset hvad bliver det jo med 99% sikkerhed en ny regering, flere partier. Og så bliver det højst sandsynligt transportministeriet til et af de øvrige partier (I forventning om S bliver den ene part). Så vi skal nok over og kigge i en fra Moderaterne eller Radikale, alternativt SF...)

Zenia Stampe fra Radikale kunne være et bud. Erfaren politiker, men ikke ministererfaring. Tror ikke på en erfaren minister "degraderes" til transportministeriet. Desværre anses det som et ministerium som egner sig til nye og uprøvede. Og der skal ikke ske det store, der er lavet et langvarigt forlig.

Ny minister
Af Trainee. 4/11-22, 22:08.
Citat fra: kme Dato  4/11-22, 13:13Lidt uoriginalt, men jeg ville  ikke ikke have noget imod af få Benny Engelbrecht (S) tilbage. Han kan stoffet, kunne tydelig lide jobbet sidst og er jernbanen venligt stemt.

Imod Benny taler at han er for flink. Der er brug for lidt af en bisse til at tage solidt i kravetøjet på DSB og BDK og smide nogen på porten.

Måske ikke så meget som man kunne håbe, at dømme på hans svar på første spørgsmål i DR's kandidattest:
https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/din-stemmeseddel/kandidater/818-benny-engelbrecht

Ny minister
Af Ove Nygaard, Fredericia. 5/11-22, 12:02.
Citat fra: Ove Nygaard Dato  5/11-22, 11:59
Citat fra: Frank Poulsen Dato  4/11-22, 19:05Uanset hvad bliver det jo med 99% sikkerhed en ny regering, flere partier. Og så bliver det højst sandsynligt transportministeriet til et af de øvrige partier (I forventning om S bliver den ene part). Så vi skal nok over og kigge i en fra Moderaterne eller Radikale, alternativt SF...)

Zenia Stampe fra Radikale kunne være et bud. Erfaren politiker, men ikke ministererfaring. Tror ikke på en erfaren minister "degraderes" til transportministeriet. Desværre anses det som et ministerium som egner sig til nye og uprøvede. Og der skal ikke ske det store, der er lavet et langvarigt forlig.
Evt. ny transportminister.
Det nævnte emne er ikke mit bud på en evt. ny transportminister, men jeg bliver nok heller ikke spurgt!
Bedste hilsener
Ove af Erritsø

Ny minister
Af anders_vejby. 12/11-22, 14:00.
Seneste redigering: 12/11-22, 14:02 af anders_vejby
Selvom jeg på mange andre områder godt kunne være uenig i deres politik, så ville det partipolitisk nok være bedst hvis nogen fra SF, Alternativet eller de Radikale bliver den næste transportminister. I det tilfælde ville der nemlig nok være stor pres fra partiets bagland til at den pågældende minister også prioriterer kollektiv trafik (og især jernbanen) tilstrækkeligt højt.

Omvendt, kunne Ole Birk Olesen (LA) bruges som negativt eksempel på netop dette.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Ny minister
Af Trainee. 12/11-22, 21:46.
Citat fra: anders_vejby Dato 12/11-22, 14:00Selvom jeg på mange andre områder godt kunne være uenig i deres politik, så ville det partipolitisk nok være bedst hvis nogen fra SF, Alternativet eller de Radikale bliver den næste transportminister. I det tilfælde ville der nemlig nok være stor pres fra partiets bagland til at den pågældende minister også prioriterer kollektiv trafik (og især jernbanen) tilstrækkeligt højt.

Omvendt, kunne Ole Birk Olesen (LA) bruges som negativt eksempel på netop dette.


Du glemte Enhedslisten. Eller har jeg misset noget?

Ny minister
Af esni. 12/11-22, 22:51.
Der næppe meget tvivl om at transportministeriet er en trøstpræmie, eller en sorteper, som i en flerpartiregering gives til juniorpartneren.

Vi har bare ikke gættet endnu hvem der er med i den fremtidige regering

Eskild

Ny minister
Af Niels Bak. 13/11-22, 03:40.
Citat fra: esni Dato 12/11-22, 22:51Der næppe meget tvivl om at transportministeriet er en trøstpræmie, eller en sorteper, som i en flerpartiregering gives til juniorpartneren.

Vi har bare ikke gættet endnu hvem der er med i den fremtidige regering

Det kan være en god ide at tjekke ministerlisten inden man lukker sin manglende tvivl ud. Det har skiftet lige så meget som de forskellige regeringer har. I den forrige socialdemokratiske flerpartiregering med R og SF hed transportministrene først Henrik Dam (S), så Pia Olsen Dyhr (SF) og så Magnus Heunicke, og han er jo som bekendt også socialdemokrat. Løkke havde både Hans Chr. Schmidt (V) og Ole Birk (LA) som transportministre i sine flerpartiregeringer og under Nyrup var alle transportministre socialdemokrater.

Det er heller ikke altid det er "nye" ministre - Henrik Dam og Hans Chr Schmidt var fx begge garvede kort - men dog ret ofte. Til gengæld er det ikke nødvendigvis et lavt prioriteret et at få fat i, da det kan give meget synlighed, og Heunicke formåede fx at blive en populær minister i en ellers ikke særligt populær regering. Ole Birk var nok også havnet der, fordi (bil-)området var prioriteret af LA, og var også en meget synlig minister.

Ny minister
Af Mads. 13/12-22, 20:28.
Det bliver en Små- og Mellemstore Virksomheder regering.

Nogen opdaterede bud på en trafikminister?

Ny minister
Af Frank Poulsen. 13/12-22, 22:43.
Ikke rigitg. Men der har også gået rygter om regionernes nedlæggelse, hvilket trafikpolitisk jo også er interessant. Sikkert mest tænkt i sygehuse osv. Og med 99,99% sikkerhed ikke tænkt en dyt over lokalbanerne og regionale busser osv. Hvad der skal ske der har man nok ikke brugt mange tanker på... Ja bare min teori at det havner lidt i noget uvished og ja hvad så med de krævede beslutninger, investeringer osv... Nå vi må se.

Ny minister
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 14/12-22, 01:47.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 13/12-22, 22:43... der har også gået rygter om regionernes nedlæggelse, hvilket trafikpolitisk jo også er interessant.

... og ja hvad så med de krævede beslutninger, investeringer osv... Nå vi må se.

Regionernes værdier kan næppe lande andre steder end hos staten og dermed bliver regionernes baner Banedanmarks. Det vil standse en hel del af de aktuelle slagsmål om hvis skyld det måtte være at vedligeholdet måske har ladet noget tilbage at ønske og udrulningen af ERTMS bliver landsdækkende.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 14/12-22, 01:47Regionernes værdier kan næppe lande andre steder end hos staten og dermed bliver regionernes baner Banedanmarks. Det vil standse en hel del af de aktuelle slagsmål om hvis skyld det måtte være at vedligeholdet måske har ladet noget tilbage at ønske og udrulningen af ERTMS bliver landsdækkende.

Nah, mon ikke vi er mere derhenne, at omkostningerne for Regionsbanerne stiger absurd, og trafikken generelt nedlægges over år. Mener der flere gange har været rapporter gennem tiden, der har vist mindst fordobling - nok tre-dobling af omkostningerne til vedligeholdelse, hvis BDKs normer og enhedspriser blev lagt ned over Regionsbanerne - samtidig ville regionsbanerne jo faldei nd under EUs fjerde jernbanepakke og driften udbydes.

Lasse

Gå op Sider:[1] 2 3

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak