Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Tvivl om nye batteritog til Lokaltog
Gå ned Sider: 1 ... 5 6 [7]
Masser af plads? I myldretiden? hmmm Måske på skinnerne derind til. Men har dælme svært ved at se det ved perron. Men det kommer nok an på øjnene der ser :)

Citat fra: Frank Poulsen Dato 29/11-22, 17:40Masser af plads? I myldretiden? hmmm Måske på skinnerne derind til. Men har dælme svært ved at se det ved perron. Men det kommer nok an på øjnene der ser :)
Nu skal det ikke handle om kapaciteten på Hovedbanegården eller andet. Men ja, jeg har lavet enkelte, og set væsentlig flere forslag til planlægning af driften på Hovedbanegården, hvor der snildt skal blive plads til de tog Lokaltog måtte have behov for at køre - og flere til.
(Jeg har også diskuteret sagen mange gange med Svend, dengang vi begge arbejdede med det i BDK regi) Men det er som sagt en helt anden diskussion, der hurtigt bliver baseret på følelser :-)

Mange hilsener

Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 30/11-22, 10:24
Citat fra: Frank Poulsen Dato 29/11-22, 17:40Masser af plads? I myldretiden? hmmm Måske på skinnerne derind til. Men har dælme svært ved at se det ved perron. Men det kommer nok an på øjnene der ser :)
Nu skal det ikke handle om kapaciteten på Hovedbanegården eller andet. Men ja, jeg har lavet enkelte, og set væsentlig flere forslag til planlægning af driften på Hovedbanegården, hvor der snildt skal blive plads til de tog Lokaltog måtte have behov for at køre - og flere til.
(Jeg har også diskuteret sagen mange gange med Svend, dengang vi begge arbejdede med det i BDK regi) Men det er som sagt en helt anden diskussion, der hurtigt bliver baseret på følelser :-)

Mange hilsener

Lasse

Det lyder meget spændende, hvor henne kan man se disse forslag?

Citat fra: KKLD Dato 30/11-22, 13:36Det lyder meget spændende, hvor henne kan man se disse forslag?

Styr dig nu lige lidt KKLD; kapaciteten på Kh og div. løsninger har været diskuteret til hudløshed og det, der er rigtig meget værre, på disse fora. Tænk nu på, at denne tråd handler om nye batteritog til Lokaltog! Og det må den gerne blive ved med.

M.v.h.
Niels

Tvivl om nye batteritog til Lokaltog
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 30/11-22, 15:20.
Seneste redigering: 30/11-22, 15:29 af Per Holm
Citat fra: KKLD Dato 30/11-22, 13:36..., hvor henne kan man se disse forslag?

Start for eks. her https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Kommende-baneprojekter/Ring-Syd

De nye batteritog til Lokaltog skal bare ramme et standsningssted hvor der er S-tog og metro/letbane. Om det sted man skifter forkortes Kh eller Nel er vel ret lige meget? Cph, Gl og Øre kan også være fine.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 30/11-22, 15:20De nye batteritog til Lokaltog skal bare ramme et standsningssted hvor der er S-tog og metro/letbane. Om det sted man skifter forkortes Kh eller Nel er vel ret lige meget? Cph, Gl og Øre kan også være fine.

Skal vi ikke også have nogle strækningsnumre, så vi rigtig kan boltre os, Per?

Tvivl om nye batteritog til Lokaltog
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 30/11-22, 16:59.
Seneste redigering: 30/11-22, 17:04 af Per Holm
Citat fra: Niels Munch Dato 30/11-22, 16:03
Citat fra: Per Holm Dato 30/11-22, 15:20De nye batteritog til Lokaltog skal bare ramme et standsningssted hvor der er S-tog og metro/letbane. Om det sted man skifter forkortes Kh eller Nel er vel ret lige meget? Cph, Gl og Øre kan også være fine.

Skal vi ikke også have nogle strækningsnumre, så vi rigtig kan boltre os, Per?


Nej. Ikke til denne problemstilling.  ;)

Bortset fra strkn. 1 og 3 kan man vel forestille sig Lokaltogs nye batteritog futte til Kjøbenhavnstrup og nærmeste omegn ad stort set samtlige statsbaner på Sjælland.

Ad strkn. 820 ville selvfølgelig kræve lidt ekstra arbejde men hvis man bare kan finde nogen der vil betale for det, lader alt sig gøre.  :D

Ps. Strengt taget kunne et batteritog nok også lægge til kaj på Kk men næppe uden at kompromittere restkapaciteten på Kh.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Niels Munch Dato 29/11-22, 10:52Den politiske behandling i Region Sjælland af sagen om garantistillelse er som nævnt "skudt til hjørne" og forventes behandlet på et ekstraordinært møde i Regionens Forretningsudvalg 06.12.2022.

Medens vi venter på næste politiske behandling, har Folketidende i går resumeret sagen: https://folketidende.dk/artikel/debat-om-batteritogene-udskudt .

M.v.h.
Niels

Tvivl om nye batteritog til Lokaltog
Af andersj, Aalborg. 2/12-22, 16:45.
Seneste redigering: 2/12-22, 16:48 af andersj
Lokaltog har nu valgt at annullere udbuddet på baggrund af klagen fra Siemens. Jeg kan ikke finde de pressmeddelelser (hhv. Lokaltog og Region Sjælland) der henvises til i artiklen.

https://www.tv2east.dk/region-sjaelland/koeb-af-nye-batteritog-koerer-af-sporet-udbud-annulleres-paa-grund-af-fejl?fbclid=IwAR2mVANvxY5mHxs_ZX_ArCvfkE2t4gfYSACIMtN-FYZYVig5145XmRtPm7Y

Anders

Tvivl om nye batteritog til Lokaltog
Af andersj, Aalborg. 2/12-22, 17:25.
Lokaltogs pressemeddelelse er nu tilgængelig online: https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/nyheder/lokaltog-annullerer-udbud/

Anders

Nogen der ved hvilken type CAF havde vundet med?

Tvivl om nye batteritog til Lokaltog
Af Niels Munch. 4/12-22, 17:13.
Seneste redigering: 4/12-22, 17:23 af Niels Munch
Citat fra: Skylight Dato  4/12-22, 16:51Nogen der ved hvilken type CAF havde vundet med?

Ja, CAF havde til Lokaltog tilbudt sin Civity-platform, der som batteritog (BEMU) ikke kører endnu, men er bestilt (i alt 73 eksemplarer) af Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) til indsættelse i driften fra 2025 på Niederrhein-Münsterland-Netz.

Men, som det også fremgår af tråden, er udbuddet annulleret. Der forventes taget politisk stilling til evt. genudbud på møde i Region Sjælland 06.12.2022.

M.v.h.
Niels


Tvivl om nye batteritog til Lokaltog
Af andersj, Aalborg. 7/12-22, 22:47.
Sagen blev strøget fra dagsordenen til regionsrådsmødet. Det er desuden kommet frem at Siemens har klaget over tre punkter.
1. Det var ikke præciseret i udbudsmaterialet at det kun var passagerindstigningdørene og ikke lokomotivførerdørene hvor der skulle være niveaufri indstigning.
2. Der var i starten af udbudsprocessen kun krav om et fleksrum i togene, men det blev undervejs ændret til to fleksrum (et ved hver indstigningsdør).
3. Et ikke nærmere forklaret punkt omkring følsomhed overfor sidevind.

Desuden så skyldes en del af den høje pris også leveringsdatoen i 2026, der er svær at opfylde pga. fyldte ordrebøger hos togproducenterne. 

Kilden er denne artikel bag betalingsmur: https://www.sn.dk/region-sjaelland/topdirektoer-formelle-fejl-skyld-i-at-koeb-af-batteritog-koerte-af-sporet/

Anders

Folketidende 14 dec. 2022:

"SPANSKE BATTERITOG VAR BILLIGST
Tre firmaer bød på at levere batteritog til Lokaltog. To bydere blev diskvalificeret, men de var også dyrest, viser aktindsigt."


Læs hele artiklen her: https://folketidende.dk/artikel/spanske-batteritog-var-billigst .

Der er endnu intet nyt om et forventet genudbud.

M.v.h.
Niels

Gå op Sider: 1 ... 5 6 [7]

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak