Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Citat fra: mgameing123 Dato I dag 11:40Hvad jeg synes er problematisk er at Timeplanen inkludere slet ikke Fredericia på trods af det er Jylland's vigtigste knudepunkt på jernbanen.

Timemodellen inkluderer skam Fredericia, der får lyntogsforbindelse til/fra øst (Odense og København) og til/fra nord (Vejle, Horsens og Aarhus) hver time. Det er i øvrigt den samme lyntogsforbindelse, som man i Vejle vælger ikke at forholde sig til.

M.v.h.
Thomas
 
Netop.

Jeg læste for en del år siden (10-15 år?) her i Forummet at alene turboladeren kostede ca. en million at renovere. Så en køreklar MZ er en dyr fornøjelse. Men en bevarelse ville under alle omstændigheder være glædeligt, også som eksponat!
 
Citat fra: andersj Dato I dag 11:09
Citat fra: mgameing123 Dato I dag 08:14
Citat fra: GHolm Dato I dag 06:17Det virker usandsynligt, men man kan måske være heldig at SF og Enhedslisten insistere på det som et forhandlingspunkt. Hvis der kommer en ny jernbaneforbindelse over elelr under lillebælt, som man jo er i de tidlige stadiger af at undersøge, kan det jo være at timeplanen kan blive til noget alligevel, selvom banen over Vejle fjord er blevet droppet.
Jeg tror dog ikke det bliver til noget. For hvis man bruger milliarder på at lave højhastighedsbaner mellem Aarhus og Lillebælt, så bliver det meget sværere at retfærdiggøre en Kattagatforbindelse.
Jeg tror Kattegatforbindelse vil først blive bygget langt ud i fremtiden. Hovedgård til Hasselager er nødvendig hvis man vil have flere regionaltog og godstog. Skanderborg Kommune heldigvis ikke klager om at de mister lyntogbetjening. Vejle har en idé at de vil miste lyntog men chancen for det er meget lav fordi der er MANGE der venter på Vejle's perron for en lyntog.

ICL+ standser allerede i dag ikke i Vejle og det har Vejle slet ikke opdaget. Det har aldrig været på tale at de almindelige lyntog ikke længere skulle betjene Vejle.
Jeg tænker det er fordi Vejle tror de er Jylland's vigtigste by. Hvad jeg synes er problematisk er at Timeplanen inkludere slet ikke Fredericia på trods af det er Jylland's vigtigste knudepunkt på jernbanen.
 
Rygter om overtagelse af Talgo har floreret et stykke tid. Mest fokuseret på at ungarnske Ganz-Mavag (nu ejet af et Orban kontrolleret selskab) har givet et bud på at købe 100% af aktierne til 5 EUR/Stk (kursen er over de senere år steget fra ca 3 EUR til omkring 4,5 EUR). Den spanske regering har forhindret dette, ved at anvende en bestemmelse omkring kritisk infrastruktur, som de mener at Talgo har adgang til.

Forleden dukkede så en nyhed op om at lade Stadler købe den største aktionærs 40% af aktierne. Dette kræver dog, at der også afleveres et bindende tilbud på alle 100% af aktierne.

Talgo har en stigende omsætning, men en forholdsvis lav profit. Til gengæld er der nogle meget interessante kontrakter af høj værdi i porteføljen (hvor lønsomme de er, vil nok reelt afgøre salgsprisen).

https://www.reuters.com/markets/deals/talgos-top-shareholder-talks-with-stadler-over-takeover-bid-report-says-2024-03-25/

/Lasse
 
Geoff Marshall har lavet en video hvor han besøger alle spor 0 i Storbritannien.

Måske det var noget for Simon A eller Kenny. :-)
 
Citat fra: mgameing123 Dato I dag 08:14
Citat fra: GHolm Dato I dag 06:17Det virker usandsynligt, men man kan måske være heldig at SF og Enhedslisten insistere på det som et forhandlingspunkt. Hvis der kommer en ny jernbaneforbindelse over elelr under lillebælt, som man jo er i de tidlige stadiger af at undersøge, kan det jo være at timeplanen kan blive til noget alligevel, selvom banen over Vejle fjord er blevet droppet.
Jeg tror dog ikke det bliver til noget. For hvis man bruger milliarder på at lave højhastighedsbaner mellem Aarhus og Lillebælt, så bliver det meget sværere at retfærdiggøre en Kattagatforbindelse.
Jeg tror Kattegatforbindelse vil først blive bygget langt ud i fremtiden. Hovedgård til Hasselager er nødvendig hvis man vil have flere regionaltog og godstog. Skanderborg Kommune heldigvis ikke klager om at de mister lyntogbetjening. Vejle har en idé at de vil miste lyntog men chancen for det er meget lav fordi der er MANGE der venter på Vejle's perron for en lyntog.

ICL+ standser allerede i dag ikke i Vejle og det har Vejle slet ikke opdaget. Det har aldrig været på tale at de almindelige lyntog ikke længere skulle betjene Vejle.
 
Citat fra: TraSwe Dato 17/04-24, 19:05Flixtrain's 15 vogne i Sverige blev igår sendt tilbage til Tyskland med færgen fra Trelleborg.

Umiddelbart er den svenske trafik opgivet pga problemer med vognene (trafikken har været indstillet siden vinteren)

Flixtrain har heller ikke søgt tidstabeller for T25 - da gik ansøgningen ud i sidste uge.

Udfordringen har vel mere været vognenes evne til at køre i kulde og så Trafikverkets "ide" om ikke at feje skærver efter sporjustering, så disse istedet hvirvles op under toget, hvilket for Flixtrain har kostet dyrt. Endelig er markedet i Tyskland mere profitabelt. Så vidt jeg forstår forventer Flixtrain at komme retur engang og projektet med delvis EU-processtøtte (ikke økonomi) på kørsel Tyskland - Danmark - Sverige kører stadig.

/Lasse
 
8
Belgien: Busfabrikanten Van Vool under konkursbehandling

Den belgiske, familieejede busfabrik Van Hool er under konkursbehandling. Busproduktionen overtages af hollandske VDL, der ventes at videreføre fabrikken i Skopje, Nordmakedonien, og sættevognsproduktionen overtages af tyske Schmitz.

Uddybende kilde med firmahistorie: https://www.urban-transport-magazine.com/en/van-hool-swansong-for-a-major-bus-manufacturer/ .

Van Hool kendes i DK for såvel rute- som ikke mindst turistbusser. Endvidere kendes fra f.eks. Malmö de 24 m lange, treleddede biogas-electric busser, samt den seneste batteri-elektriske udgave.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Skånetrafikens 3011, en Van Hool biogas-eleltric "trambus", set bagfra ved Malmö C 23.09.2018 (nm).

Denne 24 m ledbustype, som nærmest er "ens i begge ender", kom ikke til DK, idet Aalborg til sit "Plusbus" projekt valgte polske Solaris Bus & Coach, der 2018 blev opkøbt af spanske CAF, og deres Urbino 24 electric.

Malmö's "trambus" er det nærmeste (rent geografisk), som Østbanen - indtil videre - kommer på en BRT-løsning ;D .

M.v.h.
Niels
 
Citat fra: GHolm Dato I dag 06:17Det virker usandsynligt, men man kan måske være heldig at SF og Enhedslisten insistere på det som et forhandlingspunkt. Hvis der kommer en ny jernbaneforbindelse over elelr under lillebælt, som man jo er i de tidlige stadiger af at undersøge, kan det jo være at timeplanen kan blive til noget alligevel, selvom banen over Vejle fjord er blevet droppet.
Jeg tror dog ikke det bliver til noget. For hvis man bruger milliarder på at lave højhastighedsbaner mellem Aarhus og Lillebælt, så bliver det meget sværere at retfærdiggøre en Kattagatforbindelse.
Jeg tror Kattegatforbindelse vil først blive bygget langt ud i fremtiden. Hovedgård til Hasselager er nødvendig hvis man vil have flere regionaltog og godstog. Skanderborg Kommune heldigvis ikke klager om at de mister lyntogbetjening. Vejle har en idé at de vil miste lyntog men chancen for det er meget lav fordi der er MANGE der venter på Vejle's perron for en lyntog.
 
Det virker usandsynligt, men man kan måske være heldig at SF og Enhedslisten insistere på det som et forhandlingspunkt. Hvis der kommer en ny jernbaneforbindelse over elelr under lillebælt, som man jo er i de tidlige stadiger af at undersøge, kan det jo være at timeplanen kan blive til noget alligevel, selvom banen over Vejle fjord er blevet droppet.
Jeg tror dog ikke det bliver til noget. For hvis man bruger milliarder på at lave højhastighedsbaner mellem Aarhus og Lillebælt, så bliver det meget sværere at retfærdiggøre en Kattagatforbindelse.
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak