Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Så kan man jo sammenligne...eller måske ikke

DSB køber 100 togsæt (5 vogns ca 110 meter, 300 siddepladser) inkl 15 års vedligeholdelse for ca 1,4 mia EUR.

Tyskerne køber 130 togsæt (4 vogns ca 106 meter, 380 siddepladser) inkl 30 års vedligeholdelse for 2,5 mia Euro
 
Udliciteringen i Vest blev valgt, fordi DSBs daværende priser var meget høje, og driften i Vestjylland vurderedes som "mindre kompliceret" end på Sjælland, hvor DSBs tog og personale er sammenfiltret i mange forskellige strækninger. Samtidig skulle der også anskaffes nyt materiel.

Der har flere gange været forslag om at udbyde Lyntogstrafikken, da den kan drives tilsvarende "simpelt" (og måske i virkeligheden efter EUs regler slet ikke bør modtage kontraktbetaling) ligesom Kystbanen (især på den svenske side) ikke ligefrem var nem.

Den væsentligste udfordring med udlicitering (også i Danmark) er, hvis trafikkøberne ikke har finansierede krav til kontrakterne, men "bare" vil spare penge - og ikke har kompetencerne til at håndtere udbuddene med laveste risici. Der er mange eksempler på store forbedringer, kortere rejsetider og voldsom passagervækst gennem konkurrenceudsættelse - men også masser af tilfælde, hvor det bare bliver ringere.

Udbuddene i Midt- og Vestjylland (og til dels Kystbanen) syntes overvejende drevet af et ønske om at spare penge hos trafikkøber og "omsætningsvækst" hos leverandøren. Og man har da også fået begge dele i dem alle.

/Lasse
 
Vi siger det ikke til nogen, men det er forbudt at tage billeder og videofilme på undergrundsstationerne i London  ;D
 
Godt at se fremskridt  :)

Jeg er sq ret begejstret for det nye design. Netop de hvide (rettere hvidgrå) døre giver en god kontrast til de mørke farver.
 
Jeg var i eftermiddag en tur i Hvidbjerg, efter fouragering vendte vi en tur forbi stationen.
Her er man i gang med at forbedre adgangen til perron 2.
I samme ombæring kommer der et perronvarslingsanlæg op ved perronovergangen.
Alle billeder torsdag den 19. maj 2022, TDR.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   
 
Vejrudsigten lovede 20 grader i dag, så jeg kørte mig en tur for at få lidt billeder af tog og stationer på Tølløsebanen.
Der var ret tomt i både St. Merløse, Stenlille og Skellebjerg, og i Ruds Vedby mødte jeg en togbus! Argh - driften på hele Tølløsebanen er indstillet i dag og i morgen på grund af "ekstraordinære arbejder".
Mon hele banen fra Tølløse til Slagelse er gået i stykker? Og bliver man færdig med at reparere den i morgen?
Anyways - Her er et par billeder fra Skellebjerg (uden tog).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.     
 
Odense Letbanes nyhedsbrev 19. maj 2022:
 
"Letbaneåbning: Gratis kørsel plus fejring i city, på stationer og i tog
Hele Odense er inviteret med, når letbanen efter syv års anlægsarbejde åbner lørdag den 28. maj."


Læs hele nyhedsbrevet her: https://www.odenseletbane.dk/nyheder/letbaneaabning-gratis-koersel-plus-fejring-i-city-og-paa-stationer/

M.v.h.
Niels
 
Citat fra: thomastog Dato 18/05-22, 18:22
Citat fra: Niels Bak Dato 17/05-22, 19:48
Citat fra: thomastog Dato  8/05-22, 20:4550 km med 200 km/h tager 15 minutter. 50 km med (nuværende) 180 km/h tager 16,7 minut. Så jeg tror ikke en øget hastighed Vigerslev-Ringsted rykker nævneværdigt ved køretiden. Spørgsmålet er, om det er "pengene værd".

Der skal ikke bruges en krone ud over det som allerede bliver brugt på ERTMS. Om man installerer det til den ene eller den anden hastighed er økonomisk helt ligegyldigt, hvis ellers både skinner og tog er til det (og det er de i det her tilfælde)

Jeg er ret sikker på at det er dyrere isenkram, desto højere hastighed det skal bygges til ;-) Flere drev på sporskiftere, bevægelige hjertestyker, ...

Derudover er vedligeholdelsesudgifterne højere, hvis der skal vedligeholdes til højere hastighed. Højere hastigheder, mindre tolerancer.

Pointen er at både tog og bane er allerede bygget. Så udgiften har du allerede aftholdt ligelgyldigt om man kører 180 eller 200 på den nye bane. Det koster lidt på vedligehold, men man sparer også lidt på materiel- og løntimer.
 
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 18/05-22, 23:32Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Herning, Vestkraft?

Mvh. Jens
 
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak