Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Citat fra: jacobchristensen Dato 18/04-24, 18:40Her var så et hurtigt billede af Snälltågets Vectron på København H - taget 16.06 i eftermiddag. Toget bestod af lokomotiv og én personvogn - antager at det var en præsentationstur (så ikke om det var en sidde- eller liggevogn)

Så hurtigt et billede at det ikke nåede at komme med i indlægget...
 
På Køge Nord er overhalingssporet også nummereret, så fjernsporene hedder 3, 4, 6 og 7.

1 og 2 er selvfølgelig S-toget.
 
Citat fra: Niels Dato I dag 10:02
Citat fra: Niels Munch Dato I dag 01:45RailwayPRO 16. april 2024:

"VR FleetCare vinder vedligeholdelseskontrakt i Danmark
Det danske jernbaneselskab Nordjyske Jernbaner tildelte VR FleetCare en kontrakt, der dækker vedligeholdelse af bogier og pneumatiske komponenter i selskabets Alstom Coradia Lint-tog i årene 2024-2029.
.....
Vedligeholdelsen af bogier og pneumatiske komponenter vil blive udført på VR FleetCares Component Services-lokationer i Helsinki og Pieksämäki.
....."


Læs hele artiklen her (engelsk): https://www.railwaypro.com/wp/vr-fleetcare-wins-maintenance-contract-in-denmark/ .

M.v.h.
Niels

Hmmm...
Skal kun boggierne eller hele sættet transporteres til Finland? - i alle tilfælde mister jernbanen her lidt af sin legitimitet i forhold til klimapåvirkning. Det burde kunne gøres på NJs værksteder i DK.

Venlige hilsner

Niels H

Delene bliver sendt til Finland og renoveret. Det er ikke noget man har kompentencerne til i Hjørring, måske ikke engang i Danmark.
Men man kan selvfølgelig godt undre sig over at det er billigere at transportere dem til Finland fremfor eksempelvis Tyskland. Det kan selvfølgelig handle om kapaciteten, som generelt er presset i Tyskland pga. mangel på kvalificeret arbejdskraft.

Her er den originale pressemeddelelse fra VR: https://www.vrfleetcare.com/en/vr-fleetcare/news/vr-fleetcare-secures-maintenance-contract-with-danish-train-operator-150420241209/
 
Citat fra: steenth Dato 18/04-24, 21:25Der er ikke taget nogen beslutning om droppe Hovedgård - Hasselager. Det er et togfondsprojekt, så det er svært at overbevise forligskredsen, at det skal bruges til andet formål. Det er udskudt til at nyt signalsystem, elektrificering og ombygning af Aarhus H er gjort færdig. Og sidste melding, som jeg kan se, så bliver det først efter 2030, at man beslutte at sætte det igang. Det er kun Vejle Fjord at projektet aktiv er blevet stoppet.
Det bedste måde at overbevis dem at vi har brug for Hovedgård - Hasselager er ved at sige at dette bane vil indsæt mere kapacitet på den Østjysk Længdebane som løber tør for diagrammer. Hovedgård - Hasselager vil kunne blive brugt til at overhale tog der skal via Skanderborg.
 
Citat fra: Niels Dato I dag 10:02Hmmm...
Skal kun boggierne eller hele sættet transporteres til Finland? - i alle tilfælde mister jernbanen her lidt af sin legitimitet i forhold til klimapåvirkning. Det burde kunne gøres på NJs værksteder i DK.

Venlige hilsner

Niels H

Klimapåvirkningen ville blive meget værre hvis personale fra Finland skulle flyves til Danmark for at udføre arbejdet her, foruden bøvlet med at have folk med finske ansættelsesforhold og finske kvalifikationer i arbejde.
 
Citat fra: Niels Munch Dato I dag 01:45RailwayPRO 16. april 2024:

"VR FleetCare vinder vedligeholdelseskontrakt i Danmark
Det danske jernbaneselskab Nordjyske Jernbaner tildelte VR FleetCare en kontrakt, der dækker vedligeholdelse af bogier og pneumatiske komponenter i selskabets Alstom Coradia Lint-tog i årene 2024-2029.
.....
Vedligeholdelsen af bogier og pneumatiske komponenter vil blive udført på VR FleetCares Component Services-lokationer i Helsinki og Pieksämäki.
....."


Læs hele artiklen her (engelsk): https://www.railwaypro.com/wp/vr-fleetcare-wins-maintenance-contract-in-denmark/ .

M.v.h.
Niels

Hmmm...
Skal kun boggierne eller hele sættet transporteres til Finland? - i alle tilfælde mister jernbanen her lidt af sin legitimitet i forhold til klimapåvirkning. Det burde kunne gøres på NJs værksteder i DK.

Venlige hilsner

Niels H
 
Citat fra: mss Dato 18/04-24, 11:49Netop.

Jeg læste for en del år siden (10-15 år?) her i Forummet at alene turboladeren kostede ca. en million at renovere. Så en køreklar MZ er en dyr fornøjelse. Men en bevarelse ville under alle omstændigheder være glædeligt, også som eksponat!

Hvorfor er dere så bekymret for dette? En ny turbo til en EMD motor koster kanskje opp mot 1 mill ja, men ved renovering, så bytter man inn den gamle, eller man kjøper deler og gjør det selv. Det er jo ikke veldig avansert mekanikk, og noe som er fullt overkommelig for et mindre verksted å gjøre selv. En annen ting er at i museumsverdenen vil dere aldri klare å slite ut en turbo på den lille kjøringen som loket brukes til. Den vil holde i 30 år minst!
 
Citat fra: Togiudlandet Dato 18/04-24, 21:44
Citat fra: Ncard00 Dato 17/04-24, 13:45Men har aldrig hørt om et spor "nul" på en station, nogen som kan give et svar på dette?

Østerport havde (indtil vistnok 2003) også et spor 0. Dengang hed S-tog sporene også 3 og 4, men efter der kom 4 fjerntogsspor, så omdøbte man alle sporene på nordøstsiden af stationsbygningen.

Men om det kun var passagerrettet man omdøbte ved jeg ikke. Jeg ved heller ikke, hvad sporet mellem spor 4 og 5 kaldes. Det er jo heller ikke til passagerer.

Spor 16
 
Det lyder fedt. Flere valgmuligheder til udlandet.
 
Tak for sober forklaring.
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak