Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.
11
Trafikpolitik - Hovedgård - Hasselager. Blive...
Af Lyntoget. I dag 00:53Citat fra: vollensir Dato 18/04-24, 00:43Så længe vi har så mange politiker og store del af befolkningen der stadig går ind for en udlicitering af jernbanerne i Danmark. Får vi aldrig en ordentlig jernbane drift m.m.
Vi er simpelthen et for lille land til at have så mange forskellige operatører på de danske skinner. Det går jo ikke specielt godt for Arriva/GoCollective, stort set dagligt aflysninger, nedformeret tog, manglende personale, slidte togsæt, manglende reservedele m.m.
Midtjyske jernbaner har også haft deres udfordringer, dårlige køreplaner, manglende personale, forskellige billet systemer i forhold til DSB og Arriva.
Nordjyske jernbaner var også ude i aflysninger på et tidspunkt på grund af manglende personale m.m.
Man får ikke flere passager til at bruge jernbanen så længe det kører på den måde.
Der skal være flere direkte forbindelser, så få skift som muligt. Ordentlige og behagelige tog, togpersonale ombord, billigere togbilletter og togene kører til tiden.
Citat fra: vollensir Dato 18/04-24, 00:43Så længe vi har så mange politiker og store del af befolkningen der stadig går ind for en udlicitering af jernbanerne i Danmark. Får vi aldrig en ordentlig jernbane drift m.m.
Vi er simpelthen et for lille land til at have så mange forskellige operatører på de danske skinner. Det går jo ikke specielt godt for Arriva/GoCollective, stort set dagligt aflysninger, nedformeret tog, manglende personale, slidte togsæt, manglende reservedele m.m.
Midtjyske jernbaner har også haft deres udfordringer, dårlige køreplaner, manglende personale, forskellige billet systemer i forhold til DSB og Arriva.
Nordjyske jernbaner var også ude i aflysninger på et tidspunkt på grund af manglende personale m.m.
Man får ikke flere passager til at bruge jernbanen så længe det kører på den måde.
Der skal være flere direkte forbindelser, så få skift som muligt. Ordentlige og behagelige tog, togpersonale ombord, billigere togbilletter og togene kører til tiden.
DSB Har også aflysninger og ned formeret tog
12
Trafikpolitik - Hovedgård - Hasselager. Blive...
Af Danskjävlar. 19/04-24, 21:51Eller for potentielt at tillade flere regionaltog for pendlere ind til Aarhus. Aarhus har markant værre regionaltogsforbindelser end København og det kunne gavne af frekvente regionaltog hvert 15-20 minut mellem f.eks. Aarhus og Horsens via Skanderborg. Det kunne især også tillade åbninger af nye stationer på den gamle linje der ville være til gavn for en lang række lokalsamfund og være mere attraktivt for en lang række borgere. Især givet at det for mange kun er attraktivt pt i bil med trafikpropper på E45.
Jeg ved at perspektivet for regionaltrafikken var en vigtig brik i spillet ved både Ringstedbanen og den Vest fynske bane. Hasselagerbanen har uden tvivl også de samme kvaliteter, endda i et endnu større omfang i mine øjne, selvom det ikke bliver nævnt så ofte i debatten.
Jeg ved at perspektivet for regionaltrafikken var en vigtig brik i spillet ved både Ringstedbanen og den Vest fynske bane. Hasselagerbanen har uden tvivl også de samme kvaliteter, endda i et endnu større omfang i mine øjne, selvom det ikke bliver nævnt så ofte i debatten.
13
Rullende materiel - MZ 1439 Nu er jeg officielt b...
Af peter christensen. 19/04-24, 21:04Citat fra: mskoland Dato 19/04-24, 09:47Det er jo ikke veldig avansert mekanikk, og noe som er fullt overkommelig for et mindre verksted å gjøre selv. En annen ting er at i museumsverdenen vil dere aldri klare å slite ut en turbo på den lille kjøringen som loket brukes til. Den vil holde i 30 år minst!Dét er cirka her du tager frygteligt fejl......Selv DSB måtte erkende at det ikke var "bare lige" at lave en EMD turbo. Det tog omkring 10 års dårlige driftserfaringer inden erkendelsen slog igennem. På dette tidspunkt blev nogle få personer sendt på kursus hos EMD udelukkende for at lære at lave turboen rigtigt.
At DSB heller ikke havde alle nødvendige specialværktøjer gjorde ikke sagen bedre......men efter kurset i USA, så kom der rimeligt styr på turbo'erne hos DSB.
Idag ville det nok være nemmest med en "unit Exchange" (UTEX i fagsproget) - det er en rimelig balance mellem pris og sikkerhed for rimelige serviceresultater senere.
14
Trafikpolitik - Snälltåget kører København-St...
Af Niels Munch. 19/04-24, 17:56Citat fra: jacobchristensen Dato 19/04-24, 17:42Faktisk prøvede jeg at oploade det to gange, men det fungerede åbenbart ikke fra en ipad, og så gad jeg ikke spilde mere tid på det. Men siden du insisterer, er her et link til Flickr
https://flic.kr/p/2pKYhZb
Tak for kigget. Og de, der ikke orker at klikke på links (de findes faktisk), kan se billedet her:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Snälltåget på København H 18.04.2024 (foto: Jacob Christensen).
M.v.h.
Niels
15
Trafikpolitik - Snälltåget kører København-St...
Af jacobchristensen. 19/04-24, 17:42Citat fra: esni Dato 19/04-24, 12:25Citat fra: jacobchristensen Dato 18/04-24, 18:40Her var så et hurtigt billede af Snälltågets Vectron på København H - taget 16.06 i eftermiddag. Toget bestod af lokomotiv og én personvogn - antager at det var en præsentationstur (så ikke om det var en sidde- eller liggevogn)
Så hurtigt et billede at det ikke nåede at komme med i indlægget...
Faktisk prøvede jeg at oploade det to gange, men det fungerede åbenbart ikke fra en ipad, og så gad jeg ikke spilde mere tid på det. Men siden du insisterer, er her et link til Flickr
https://flic.kr/p/2pKYhZb
16
Trafikpolitik - Snälltåget kører København-St...
Af Per Holm. 19/04-24, 17:00Citat fra: anho Dato 19/04-24, 16:10Citat fra: Per Holm Dato 18/04-24, 17:20Men gad vide om den nye rute vil få SJ til at trække sig. SJ har i forvejen udtrykt betænkeligheder ved at trafikere København.
Taler du her om København H specifikt, eller København som helhed? ...
Jeg har ikke aktuel status men en hurtig søgning viser tiltag som dette som hverken vil være første, sidste eller eneste forsøg på at udlægge hindringer:
https://www.newsoresund.dk/sj-truer-med-at-nedlaegge-tog-til-koebenhavn-hvis-id-kontrolloven-vedtages-og-graensehindringsraadet-mangler-en-konsekvensanalyse/
Så vil SJ også slippe for at bøvle med STM-ZUB123 😀
17
Trafikpolitik - Snälltåget kører København-St...
Af anho. 19/04-24, 16:10Citat fra: Per Holm Dato 18/04-24, 17:20Men gad vide om den nye rute vil få SJ til at trække sig. SJ har i forvejen udtrykt betænkeligheder ved at trafikere København.
Taler du her om København H specifikt, eller København som helhed? SJ har jo jævnligt talt om at udvide kørslen til Danmark, med tog helt til Odense og Aarhus (når det bliver muligt), og lavede en testkørsel med X2-materiel helt til Padborg for et par år tilbage. Så ville det da virke underligt at stoppe kørslen til København for så at genoptage den, potentielt kun få år efter.
18
Rullende materiel - Finske VR FleetCare vinder ve...
Af Niels. 19/04-24, 15:43Citat fra: andersj Dato 19/04-24, 10:56Citat fra: Niels Dato 19/04-24, 10:02Citat fra: Niels Munch Dato 19/04-24, 01:45RailwayPRO 16. april 2024:
"VR FleetCare vinder vedligeholdelseskontrakt i Danmark
Det danske jernbaneselskab Nordjyske Jernbaner tildelte VR FleetCare en kontrakt, der dækker vedligeholdelse af bogier og pneumatiske komponenter i selskabets Alstom Coradia Lint-tog i årene 2024-2029.
.....
Vedligeholdelsen af bogier og pneumatiske komponenter vil blive udført på VR FleetCares Component Services-lokationer i Helsinki og Pieksämäki.
....."
Læs hele artiklen her (engelsk): https://www.railwaypro.com/wp/vr-fleetcare-wins-maintenance-contract-in-denmark/ .
M.v.h.
Niels
Hmmm...
Skal kun boggierne eller hele sættet transporteres til Finland? - i alle tilfælde mister jernbanen her lidt af sin legitimitet i forhold til klimapåvirkning. Det burde kunne gøres på NJs værksteder i DK.
Venlige hilsner
Niels H
Delene bliver sendt til Finland og renoveret. Det er ikke noget man har kompentencerne til i Hjørring, måske ikke engang i Danmark.
Men man kan selvfølgelig godt undre sig over at det er billigere at transportere dem til Finland fremfor eksempelvis Tyskland. Det kan selvfølgelig handle om kapaciteten, som generelt er presset i Tyskland pga. mangel på kvalificeret arbejdskraft.
Goddag igen
"det er billigere at transportere dem til Finland" - ja, lige netop dér ligger min pointe: det er som oftest det økonomiske hensyn, der vejer tungest, og ikke klimahensynet.
Det skisma/dilemma står vi jo i den ene gang efter den anden, og vanetænkningen siger: 1) økonomi, og derefter kommer alt andet - præcis som i dette tilfælde.
Mon ikke, hvis man prioriterede klimahensynet højest, kunne finde ud af at renovere disse boggier i DK - det har man jo trods alt kunnet tidligere - vel også hos NJ - hvor har de ellers hidtil fået renoveret deres boggier?
Så mon ikke man kunne efteruddanne et par smede eller fem i Hjørring, så de kunne påtage sig denne opgave.
Nå, nu skal jeg nok holde mund, inden dette bliver et slagsmål om hvorvidt NJ er en klimabelastende eller klimabevidst virksomhed
Venlige klimabevidste hilsner
Niels H.
19
Faste anlæg - Spor 11+12 og 23+24 København...
Af Per Holm. 19/04-24, 12:56Citat fra: AndreasM Dato 19/04-24, 12:39Virkeligheden er et dejligt sted
Som jeg husker det er systemet ret enkelt: Sporet nærmest den fungerende stationsforstanders "kommandostade" Capp, blev som udgangspunkt nummereret med "1", det næstnærmeste med "2" og så fremdeles i fortløbende rækkefølge. Sporriste benævntes samlet og systematisk.
Når virkeligheden efterfølgende satte ind forsvandt nogle spor og andre kom til og man måtte hele tiden finde den mindst bøvlede løsning.
Lige som forkortelser for togekspeditionssteder ikke blev ændret ændredes spornumre kun højst ugerne fordi nogle af disse sad i "rygmarven" på medarbejderne.
20
Faste anlæg - Spor 11+12 og 23+24 København...
Af AndreasM. 19/04-24, 12:39Citat fra: Anders Larsen Dato 19/04-24, 12:04På Køge Nord er overhalingssporet også nummereret, så fjernsporene hedder 3, 4, 6 og 7.
1 og 2 er selvfølgelig S-toget.
Som i Klampenborg hvor fjernsporene med perron er nummeret 1 og 4, og Fredericia, hvor perronsporene er (1), 2, 3, 4, 6, 7, 9 og 10.
Men i Næstved hed "havnebanesporet" spor 12, det lå mellem 1 og 2.
Virkeligheden er et dejligt sted
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Jernbanebøger
På Sporet Af 2022. Pris 240 kr.
Læs mere