Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10
Citat fra: xal olesen Dato 27/06-22, 11:57
Citat fra: Mikkelhk Dato 26/06-22, 22:45Hector Rail kører toget for SJ i Danmark, men de begynder ganske rigtigt først kørslerne 1/9 og så dagligt resten af køreplanen. Der standses i Danmark i Cph og i Odense for passagerudveksling. Der standses også i Padborg for lokomotivskift, men uden passagerudveksling. Togene mødes i Odense i minutterne lige omkring 02.00 (som det også kan ses af SJs hjemmeside). Natten til søndag holder toget i Padborg i cirka tre timer pga sporarbejder i Tyskland.
EuroNight blev også diskuteret i denne tråd for et par måneder siden: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php?topic=132.0 .

Tak for svaret. Der var for så vidt ikke noget nyt i det. Jeg skulle blot have bekræftet at der er nogen der ikke har styr på EN 497. Så er det jo imponerende at Rejseplanen viser at EN 497 kører allerede den 4/7 2022 fra København H. Hvem er ansvarlig for den slags?

DSB, som en af de mange dataleverandører til Rejseplanen:
https://help.rejseplanen.dk/hc/da/articles/214318225-Dataleverand%C3%B8rer-og-samarbejdspartnere
 
Citat fra: Svend Dato 27/06-22, 11:24Er der nogen der kan gøre rede for, hvor en eventuel "Ring 6" ville skulle forløbe. Gerne med henvisning til "skriftsteder".


Det er afaik ikke lavet nogen undersøgelse af jernbane i "Ring 6".
https://planinfo.erhvervsstyrelsen.dk/sites/default/files/media/publikation/vestlig_ringkorridor_i_hovedstadsomraadet_vejdirektoratet_2013.pdf
 
Citat fra: Mikkelhk Dato 26/06-22, 22:45Hector Rail kører toget for SJ i Danmark, men de begynder ganske rigtigt først kørslerne 1/9 og så dagligt resten af køreplanen. Der standses i Danmark i Cph og i Odense for passagerudveksling. Der standses også i Padborg for lokomotivskift, men uden passagerudveksling. Togene mødes i Odense i minutterne lige omkring 02.00 (som det også kan ses af SJs hjemmeside). Natten til søndag holder toget i Padborg i cirka tre timer pga sporarbejder i Tyskland.
EuroNight blev også diskuteret i denne tråd for et par måneder siden: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php?topic=132.0 .

Tak for svaret. Der var for så vidt ikke noget nyt i det. Jeg skulle blot have bekræftet at der er nogen der ikke har styr på EN 497. Så er det jo imponerende at Rejseplanen viser at EN 497 kører allerede den 4/7 2022 fra København H. Hvem er ansvarlig for den slags?
 
Jeg var der og så den godt, det var både EB 3201 og 3240 udstillet
 
Om vi skal tåle store strømme af "tysk" og "svensk" gods gennem Danmark ligesom andre lande tåler store volumener "dansk" trafik på deres infrastruktur står ikke til diskussion. Vi kan vælge om vi helst vil have godset på bane eller vej.

Foretrækker vi godset på bane må vi nødvendigvis sikre den fornødne sporkapacitet hvis ikke vor lokale passagertrafik skal få problemer.

Schweiz og Østrig kæmper tilsvarende for at flytte transitgods over på bane og der har EU stillet krav til kapacitet mv. Derfor står både Schweiz og Østrig overfor at skulle færdiggøre store tunnelprojekter: Lötschberg, Grimsel og Brenner basistunneler.

Når andre lande forhindres i at diskriminere transittrafik men må bygge sig ud af det, hvorfor skulle vi så få lov?
 
Citat fra: TWB Dato 27/06-22, 10:54
Citat fra: tgsen Dato 27/06-22, 09:48
Citat fra: Svend Dato 27/06-22, 09:35
CitatEn H-H forbindelse med godstog vil da komme i land et pænt stykke syd for Helsingør.

Det vil vel afkoble selve Helsingør by og nuværende  station.

Og de gode skatteborgere i Nordsjælland vil næppe have adskillige godstog i baghaven døgnet rundt.

Men hvorfor så forhippet på løsninger som reelt ikke er noget vi i Danmark har brug for?

Vi laver Femernforbindelsen og gør plads til godstog på den sydlige halvdel af Sjælland.
Har Sverige og Norge behov for mere gods gennem Danmark, så må de vel sørge for at disse godstog kommer så langt sydpå i eget land.

Ideelt set kunne de sende dem fra Falsterbo og til Stevn. Noget kortere tunnel og vi kunne lave Sydbanen med dobbeltspor.

Pointen er at mere gods på skinner ikke skal genere flere end højst nødvendigt indenfor rigets grænser.

Jeg kunne godt tænke mig at høre fortalerne for en HH-jernbaneforbindelse, hvordan de har tænkt sig at godstogene (og sådan set også passagertogene) skal køre gennem Nordsjælland. Ring 5 er ved at afgå ved en stille død. At køre via Fredensborg-Hillerød- ???? er vist både en trafikal og politisk umulig løsning. 
Ring 6, naturligvis. Men det er jo et politisk spørgsmål, som du selv gør opmærksom på.
Og via Fredensborg.

Behovet for en ring 6 er vist beskedent.
Og sende masser af godstog gennem den del af Nordsjælland er dødfødt på forhånd af politiske grunde.
Og afkobling af bycentrum i Helsingør vil give masser af protester fra de lokale borgere.
Og antal af vin- & spiritushungrende svenskere til bymidtenvil dale gevaldigt.

Alt i alt en dårlig ide som ikke har gang på denne jord i de næste 100 år.

Er der nogen der kan gøre rede for, hvor en eventuel "Ring 6" ville skulle forløbe. Gerne med henvisning til "skriftsteder".
 
Jeg så den faktisk både i Høje Taastrup og Glostrup igår, måske har jeg et lille sløret billede da den er taget på afstand.
Logoet der før var DSB er nu Contec rail og den holder ikke langt fra en del MX og enkelte MY'ere der skal bruges igen under sporarbejde.
Her nogle meget lav kvalitets billeder pga afstanden, taget ud af en video jeg filmede og MG vinduet..
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   

Er ikke helt sikker på at det er 1530 men der er ihverfald en i Glostrup, hvis man gerne vil se ME. (hvis den stadig er der)
 
28
Citat fra: tgsen Dato 26/06-22, 15:41
Citat fra: KimC Dato 26/06-22, 15:07
Citat fra: tgsen Dato 26/06-22, 13:04Eftersom tunnelelememtfabrikken på Sydlolland bevares bliver Fyn - Als forbindelsen formodentlig en tunnel, ikke en bro. Dermed bliver spørgsmålet om hvorvidt den skal have en jernbanedel til et spørgsmål om ca. 20 procent ekstra jern og cement.

Og eftersom der ikke er farbar jernbane ved tunnelens åbninger, så er der lige nogle "bagateludgifter" til landanlæggene.
Du misforstår. Det jeg skitserede var ikke en tidsekvens, men en argumentrækkefølge. Mao. når politikerne opdager at den jernbanedel de frygtede prisen på ikke er så gal endda, vil de seriøst overveje også at bevilge landanlæggene.



Som jeg forstår situationen om den forbindelse, så er der fra politisk side ikke interesse, så derfor er lokale virksomheder og politikere i gang med at finde alternativ (del)financiering. Jeg forestiller mig at der er nok at se til med at finde penge til den vejforbindelse, uden at der skal tænkes en "ny" jernbane Tønder - Sønderborg - Odense ind i projektet. Det er vist efterhåanden kun fanatiske jernbaneenthusiaster der kan se et uudtømmeligt potetntiale i enhver tænkelig jenbaneforbindelse.
 
Citat fra: tgsen Dato 27/06-22, 09:48
Citat fra: Svend Dato 27/06-22, 09:35
CitatEn H-H forbindelse med godstog vil da komme i land et pænt stykke syd for Helsingør.

Det vil vel afkoble selve Helsingør by og nuværende  station.

Og de gode skatteborgere i Nordsjælland vil næppe have adskillige godstog i baghaven døgnet rundt.

Men hvorfor så forhippet på løsninger som reelt ikke er noget vi i Danmark har brug for?

Vi laver Femernforbindelsen og gør plads til godstog på den sydlige halvdel af Sjælland.
Har Sverige og Norge behov for mere gods gennem Danmark, så må de vel sørge for at disse godstog kommer så langt sydpå i eget land.

Ideelt set kunne de sende dem fra Falsterbo og til Stevn. Noget kortere tunnel og vi kunne lave Sydbanen med dobbeltspor.

Pointen er at mere gods på skinner ikke skal genere flere end højst nødvendigt indenfor rigets grænser.

Jeg kunne godt tænke mig at høre fortalerne for en HH-jernbaneforbindelse, hvordan de har tænkt sig at godstogene (og sådan set også passagertogene) skal køre gennem Nordsjælland. Ring 5 er ved at afgå ved en stille død. At køre via Fredensborg-Hillerød- ???? er vist både en trafikal og politisk umulig løsning. 
Ring 6, naturligvis. Men det er jo et politisk spørgsmål, som du selv gør opmærksom på.
Og via Fredensborg.

Behovet for en ring 6 er vist beskedent.
Og sende masser af godstog gennem den del af Nordsjælland er dødfødt på forhånd af politiske grunde.
Og afkobling af bycentrum i Helsingør vil give masser af protester fra de lokale borgere.
Og antal af vin- & spiritushungrende svenskere til bymidtenvil dale gevaldigt.

Alt i alt en dårlig ide som ikke har gang på denne jord i de næste 100 år.
 
Jeg ved godt at det er lidt på bagkant, men den stod på Hovedbanegården, hvor man kunne komme ind og se den indefra
 
Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10
3 flyttefirma tilbud

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak