Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10
Citat fra: Jens Hansen Dato 23/03-24, 16:26S-togene skal ikke udliciteres selv om de er førerløse, det er DSBs forever.

Hvis ikke der politisk bestemmes noget andet.

Netop hvis de gøres førerløse og derved unikke har DSB som eneste operatør med erfaring den største chance for at vinde en licitation. Specielt kan de væmmelige skåninger/svenskere holdes udenfor.
 
Når man tænker på hvor meget der er blevet sparet væk de sidste par måneder (app, lokalaftaler med lokoførere, YourWay-billetter, togførere) skal man nok ikke forvente det store.
 
S-togene skal ikke udliciteres selv om de er førerløse, det er DSBs forever.

Hvis ikke der politisk bestemmes noget andet.

JH
 
Citat fra: Theis Andersen Dato 23/03-24, 12:36Jeg tror det mest sandsynlige for veteran S-tog er at udstyre det med ICI udstyr, som er, så vidt jeg har læst, det system, man bruger på arbejdskøretøjer. Jeg ved ikke præcis, hvad udstyret består af, men det skulle vist være meget meget mere simpelt og billigere end en fuld CBTC-udrustning.

Måske nogle herinde kan forklare mere om det?

Men den største hindring, det er jo $$.

Men den største hindring, det er jo $$.
 
Citat fra: tgsen Dato 23/03-24, 12:33
Citat fra: anho Dato 23/03-24, 02:01
Citat fra: tgsen Dato 22/03-24, 23:55Det er tydeligt at DSB etc er ude efter at nedlægge fremmed trafik på Sjælland, in casu Skånetrafikkens rute fra CPH Kastrup mod Kbh H.

Det må du lige uddybe. Hvad gør det "tydeligt"? Jeg kan ikke rigtig se noget der peger i den retning. Øresundstogene kommer ikke til at stoppe med at køre til København H, uanset hvad DSB så ellers kører af tog på Ring Syd eller andetsteds.
Øh, du skrev ikke Østerport? Kan det blive mere tydeligt?
I sin tid blev Øresundstogsystemet (bemærk navnet) planlagt med en gren til Roskilde og en gren til Helsingør. Den til Roskilde fik DSB ram på allerede før broen åbnede. Så blev der en frygtelig ballade over for sent ankommende Øresundstog til CPH Kastrup fra  Sverige (men var de afgået for sent fra Malmö)? Nu vil DSB så S-togificere (og derved anti-udliciteringisere) begge strækninger.

Jeg bliver ikke forbavset den dag DSB jager svenskerne tilbage til CPH Kastrup.

DSB var indtil ganske fornyligt selv operatør på Øresundstog i Danmark, så hvorfor skulle de prøve at stoppe Øresundstog til Roskilde? De havde jo selv været operatør.

Desuden skal driften af S-tog udliciteres når de er førerløse, så det ville være en ret kortsigtet plan af DSB at omdanne strækninger til S-tog for at undgå udbud.
 
Citat fra: anho Dato 23/03-24, 12:11
Citat fra: tgsen Dato 23/03-24, 02:26
Citat fra: Per Holm Dato 23/03-24, 00:45
Citat fra: tgsen Dato 22/03-24, 23:55En shunt medfører en fordobling af trafikken for den samme trafikbetjening, som jeg tidliere har gjort opmærksom på.

Når de rejsende tager den direkte vej til Holbæk, Lübeck, Odense eller Vordingborg frem for en overflødig omvej via København H formindskes trafikken opgjort i personkilometer.
Når et tog tager den direkte vej til Holbæk, Lübeck, Odense eller Vordingborg frem for via København H vil København H skulle betjenes med egne tog i samme omfang, dvs en fordobling af antal togløb for samme trafikbetjening.

For samme trafikbetjening? Nej da. Man får en forbedret trafikbetjening med adgang til flere forskellige destinationer, hurtigere og uden skift.
Næh, det gør du ikke. du får tog mellem to forskellige stationer i København på den ene side og ikke-Københavnske stationer på den anden i stedet for tog mellem blot én station i København og ikke-Københavnske stationer.

Forestil dig du skal fra København til Holbæk. Hvorfra afgår næste tog, Kbh H eller CPH Kastrup? 
CitatFlere togløb er pointen, ikke et problem.
Flere togløb uden forbedring af togbetjeningen er et problem. Dét er pointen.
Citat
Citat fra: tgsen Dato 23/03-24, 02:26
Citat fra: Per Holm Dato 23/03-24, 00:45Desuden vil trafikbetjeningen af København H nok have gavn af aflastningen.
Trafikbetjeningen af København H er og vil blive så f...d up som den er og bliver fordi den er og forbliver en 3 + 1 - bane station, hvor den med en citytunnel mellem ca. Jarmers Plads tunnelportalen og Tårnby station, som foreslået af f.eks. undertegnede, ville være en 2 + 2 station, altså ren gennemkørsel, ikke en discount Frankfurt M. som tilmed skal forenkles..

Nej, trafikbetjeningen af København H har problemer fordi den kun har 9 spor til deling mellem regional- og fjerntog, og ikke er blevet udbygget siden den blev opført i starten af 1900-tallet - tvært imod har man faktisk fjernet et par perroner. Kunne de eksisterende spor benyttes mere optimalt? Ja, men der er mange scenarier for optimering. Dit scenarie har ikke eneret på at være en løsning, og det er meget langt fra at være den løsning der giver mest kapacitet til prisen.
Nå, du har et overslag allerede? Lad os høre.
 
Jeg tror det mest sandsynlige for veteran S-tog er at udstyre det med ICI udstyr, som er, så vidt jeg har læst, det system, man bruger på arbejdskøretøjer. Jeg ved ikke præcis, hvad udstyret består af, men det skulle vist være meget meget mere simpelt og billigere end en fuld CBTC-udrustning.

Måske nogle herinde kan forklare mere om det?

Men den største hindring, det er jo $$.
 
Citat fra: anho Dato 23/03-24, 02:01
Citat fra: tgsen Dato 22/03-24, 23:55Det er tydeligt at DSB etc er ude efter at nedlægge fremmed trafik på Sjælland, in casu Skånetrafikkens rute fra CPH Kastrup mod Kbh H.

Det må du lige uddybe. Hvad gør det "tydeligt"? Jeg kan ikke rigtig se noget der peger i den retning. Øresundstogene kommer ikke til at stoppe med at køre til København H, uanset hvad DSB så ellers kører af tog på Ring Syd eller andetsteds.
Øh, du skrev ikke Østerport? Kan det blive mere tydeligt?
I sin tid blev Øresundstogsystemet (bemærk navnet) planlagt med en gren til Roskilde og en gren til Helsingør. Den til Roskilde fik DSB ram på allerede før broen åbnede. Så blev der en frygtelig ballade over for sent ankommende Øresundstog til CPH Kastrup fra  Sverige (men var de afgået for sent fra Malmö)? Nu vil DSB så S-togificere (og derved anti-udliciteringisere) begge strækninger.

Jeg bliver ikke forbavset den dag DSB jager svenskerne tilbage til CPH Kastrup.
Citat
Citat fra: tgsen Dato 22/03-24, 23:55En shunt medfører en fordobling af trafikken for den samme trafikbetjening, som jeg tidliere har gjort opmærksom på.

Rigtigt nok, men hvis man har nok passagerer til at togene stadig er fyldt godt op, selv med den forøgede trafik, så er det ikke et problem.
Nå. ikke det? Jamen, så lad os da afbryde Boulevardbanen, så er vi tilbage til tilstanden før Københavns anden hovedbaneård, med en hovedbanegård og Østerport. Der vil stadig være nok passagerer til at togene stadig er fyldt godt op, så er det ikke et problem.
Boulevardbanen blev bygget for at gøre en ende på tilstanden med flere endestationer i København, den vil du (og planlæggerne) genindføre. Skift er gift.

CitatI forhold til passagerstrømme giver det mindre mening at omtale Ring Syd som en shunt, og mere mening at behandle det som en helt ny rute i byens jernbanenetværk.
En ny shunt er ny, det har du da ret i.
CitatFormålet er jo ikke kun at give hurtigere adgang til den lufthavn som der allerede er adgang til (hvilket er shunt-funktionen), men også at give adgang til byudviklingsområdet og det kommende knudepunkt København Syd.
Formålet med shunten er af give adgang til et område der skal være adgang til fordi den vigtige nye station på shunten er der. Cirkulær argumentation.
 
Citat fra: tgsen Dato 23/03-24, 02:26
Citat fra: Per Holm Dato 23/03-24, 00:45
Citat fra: tgsen Dato 22/03-24, 23:55En shunt medfører en fordobling af trafikken for den samme trafikbetjening, som jeg tidliere har gjort opmærksom på.

Når de rejsende tager den direkte vej til Holbæk, Lübeck, Odense eller Vordingborg frem for en overflødig omvej via København H formindskes trafikken opgjort i personkilometer.
Når et tog tager den direkte vej til Holbæk, Lübeck, Odense eller Vordingborg frem for via København H vil København H skulle betjenes med egne tog i samme omfang, dvs en fordobling af antal togløb for samme trafikbetjening.

For samme trafikbetjening? Nej da. Man får en forbedret trafikbetjening med adgang til flere forskellige destinationer, hurtigere og uden skift.

Flere togløb er pointen, ikke et problem.

Citat fra: tgsen Dato 23/03-24, 02:26
Citat fra: Per Holm Dato 23/03-24, 00:45Desuden vil trafikbetjeningen af København H nok have gavn af aflastningen.
Trafikbetjeningen af København H er og vil blive så f...d up som den er og bliver fordi den er og forbliver en 3 + 1 - bane station, hvor den med en citytunnel mellem ca. Jarmers Plads tunnelportalen og Tårnby station, som foreslået af f.eks. undertegnede, ville være en 2 + 2 station, altså ren gennemkørsel, ikke en discount Frankfurt M. som tilmed skal forenkles..

Nej, trafikbetjeningen af København H har problemer fordi den kun har 9 spor til deling mellem regional- og fjerntog, og ikke er blevet udbygget siden den blev opført i starten af 1900-tallet - tvært imod har man faktisk fjernet et par perroner. Kunne de eksisterende spor benyttes mere optimalt? Ja, men der er mange scenarier for optimering. Dit scenarie har ikke eneret på at være en løsning, og det er meget langt fra at være den løsning der giver mest kapacitet til prisen.
 
80
Faste anlæg - Timeplan
Af vestjyden. 23/03-24, 10:42
Citat fra: mpp Dato 23/03-24, 09:47
Citat fra: vestjyden Dato 22/03-24, 21:49
Citat fra: mpp Dato 22/03-24, 21:29
Citat fra: vestjyden Dato 22/03-24, 16:39Kommer den ny kommende bane over Vestfyn til at bringe Odense-Esbjerg ned på en time med tiden?

Ja, det er nævnt et sted at man med den bane vil kunne køre Odense-Esbjerg på en time som forudsat i Timeplanen. Det kræver selvfølgeligt at der indkøbes passende tog og at man laver en køreplan, der understøtter det.

Tak for svar,

Ja, det er et kvarter der skal hentes. Ca. 1 time 20 min idag og så tidsbesparelse på 6 min over Vestfyn.

Timeplanen forudsætter, at man kun stopper i Kolding. Der er i dag 4 stop udover Kolding og tager de hver 3 minutter er du der næsten. Kører man derudover 200 km/t Kolding-Esbjerg skulle den være hjemme.

Men det er bare rimelige store byer og nogle med videre forbindelser bare at suse igennem...
 
Gå op Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak